ilitam ,arapça klavye, ilahiyat, önlisans > Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Kuranı Kerim > Kuran Öyküleri > Seyyid Kutubun Kehf Suresine Bakışı
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Seyyid Kutubun Kehf Suresine Bakışı  (Okunma Sayısı 1155 defa)
08 Aralık 2010, 11:01:27
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839



Site
« : 08 Aralık 2010, 11:01:27 »



Seyyid Kutub'un Kehf Suresine Bakışı

îmam Seyyid Kutub'un Kehf suresini tanıttığı girişte güzel bir tespiti vardır. Bu girişte sureyi tanıtmakta, yan konularını birleştiren bütün bölüm ve ayetlerinde görünen ana konuyu belirtmektedir. Surenin öykülerine geçmeden önce yaptığımız bir giriş olması açısından Kutub'un söylediklerini özet olarak vermek istiyoruz. Kutup şöyle der:

"Bu sur daha çok öykülerden oluşur. Surenin başında Ashab-ı Kehf öyküsü anlatılır. Ondan sonra iki bahçe sahibinin öyküsü gelir. Ardından Hz.Adem ve İblis öyküsüne işaret edilir.Ortasında Hz.Musa ile Salih Kul öyküsü bulunurken, sonunda da Zulkarneyn öyküsü yer alır.

Öyküler, yüz on ayet olan surenin yetmiş ir ayetini kapsamaktadır.Geri kalan ayetler de, bunlarla ilgili açıklama ve yorumlamalardır.

Öykülerin yanında kimi kıyamet sahneleri, Kur'anın tasvirle anlatım metoduna uygun olarak, bir düşünce veya bir anlamı tasvir eden hayattan bazı sahneler de bulunmaktadır.

Surenin bütün konularının etrafında dönüp dolaştığı eksen ise; a-inancı düzeltmek, b-düşünce ve bakış yöntemini düzeltmek, c-bu inançla değer yargılarım düzeltmek olarak özetlenebilir.[14]

 a- İnancı Düzeltmek:
 
İnancı düzeltilme konusu, surenin hem başında hem 'sonunda işlenmektedir. Surenin başında Yüce Allah buyuruyor:

"Hamd, kendi katından şiddetli bir baskını haber vermek ve yararlı iş yapan müminlere, içinde temelli kalacakları güzel bir mükafatı müjdelemek ve " Allah çocuk edindi"diyenleri uyarmak için kuluna eğri bir taraf bırakmadığı dosdoğru Kitabı indiren Allaha mahsustur. Allanın çocuk edindiğine dair ne kendilerinin, ne babalarının bir bilgisi vardır. Ağızlarından çıkan söz ne üyük bir iftiradır.Onlar yalnız ve yalnız yalan söylüyorlar."[15]

Yüce      Allah      surenin      sonunda      da      şöyle buyurmaktadır: "Deki, ben de ancak sizin gibi bir insanım. Ancak bana tanrınızın bir tek tanrı olduğu vahyediliyor.Kim rabbine kavuşmayı umuyorsa, yararlı iş işlesin ve rabbine kullukta hiçbir kimseyi ortak koşmasın"[16]

Surenin akışı değişik şekillerde ve bir çok yerde bu konuyu işlemektedir. Kehf suresinde Allaha inanan gençler şöyle diyorlar :"Rabbimiz, yerin ve göklerin rabbidir.Onun dışında hiçbir tanrı tanımayacağız. Aksi halde batıl bir şey söylemiş oluruz."[17]

Öykü i!e ilgili yapılan açıklamada "Onun dışında hiçbir dostları yoktur, yönetimine de hiçbir kimseyi ortak etmez"[18] denilmektedir.

İki bahçe sahibi öyküsünde mümin adam konuştuğu arkadaşına şöyle der: "Seni topraktan, sonra bir damla sudan yaratan, sonra adam yapanı mı inkar ediyorsun? Benim ise rabbim, o Allahtır. Rabbime hiçbir kimseyi ortak koşmam"[19]

Bunun ardından da şöyle denilmektedir: "Allahın dışında ona yardım edecek adamları da. yoktu, kendi kendini de kurtaramadı. İşte orada güç ve egemenlik, gerçek ilah olan Allahındır. Mükafat olarak da, sonuç olarak da hayırlı olan O'dur."[20]

Kiyamet sahnelerinin birinde şöyle der: "O gün Allah: bana ortak olduklarını iddia ettiğinize seslenin, der. Onları

çağırırlar.     Fakat     hiçbirisi     onların     çağrılarına gelmez.Aralarına bir cehennem deresi koyarız."[21]

Başka bir sahnenin ardında da şöyle denilmektedir: "kafirler, beni bırakıp kullarımı dostlar edinebileceklerini mi   sandılar?   Biz   kafirlere   konaklama   yeri   olarak cehennemi hazırladık1'[22]

 b- Düşünce ve Bakış Yöntemini Düzeltmek:
 
Düşünce ve bakış yöntemini düzeltmek de, bilmedikleri şeyleri iddia eden ve iddialarını kanıtlayacak bir delil getiremeyen müşriklerin yadırganmasında, insanın bildiği konularda hüküm vermesi ve  bilmediği  şeyleri  Aüaha bırakmaya yönlendirilmesinde ortaya çıkmaktadır. Surenin başında   "Allah   bir  çocuk   edindi,   diyenleri   uyarmak içindir.Bu konuda ne kendilerinin, ne babalarının hiçbir bilgisi yoktur"[23] der.

Ashabı Kehf olan gençler de "Şu halkımız, Allahtan başka tanrılar edindiler, onların tanrı olduğunu gösterecek açık   bir   delil   getirmeleri   gerekmez   mi?"[24]   derler. Mağarada   kaç   sene   kaldıklarını   soruştururken,   bunu Allahın bildiğini belirterek "Ne kadar kaldığınızı rabbimiz daha iyi bilir"[25] diye söylerler.

Öykünün kahramanı gençlerin kaç kişi olduğunu soruşturanların delilsiz konuştukları öykünün içinde de şöyle belirtilir:

"karanlığa taş atar gibi, Mağaradakiler üçtür, dördüncüleri köpekleridir, derler.Yahut beştir, altıncıları köpekleridir, derler. Yahut yedidir ve sekizincileri köpekleridir, derler. Deki, onların sayısını en iyi bilen rabbimdir. Onları pek az kimseden başkası bilmez. Onlar hakkında bu anlatılanların dışında kimse ile tartışma ve onlar hakkında kimseden de bir şey sorma"[26]

Karşısında   sabredemediği   davranışlarının   içyüzünü Hz.Musa'ya   açıklayan   salih   kul   "Bu,   Rabbinden   bir rahmettir.   Ben   bunları   kendiliğimden   yapmadım"[27] demekte, bütün bu işleri Allahın izni ve isteğiyle yaptığını belirtmektedir.[28]

 c- İnanç Ölçüsüyle Değerleri Düzeltmek:
 
İnanç ölçüsüyle değerleri düzeltmek de değişik yerlerde geçmektedir. Gerçek değerlerin iman ve salih amel olduğunu belirtmekte ve gözleri kamaştıran geçici dünya hayatının maddeci değerlerinin basitliğini ortaya koy maktadır. Yer yüzündeki bütün süsler, kulların sınanması ve denenmesi içindir. Eninde sonunda yok olacağını belirterek şöyle der: "İnsanların hangisinin daha iyi iş yapacağını ortaya çıkarmak için yer yüzünde olan şeyleri yer yüzünün süsü yaptık. Şüphesiz biz yer yüzünde olanları kupkuru bir toprak haline getiririz."[29]

insanlar mağarada, katı ve dar bir sığınakta görünebilirler. Ama Allahın onlara veriği koruma ondan daha şefkatlidir. Mağara arkadaşları müminler, halklarından ayrıldıktan sonra şöyle derler: "Onları ve Allahtan başka taptıklarını terkettiniz. Onun için mağaraya girin de rabbiniz size bol rahmetini yaysın ve işinizde kolaylık versin"[30]

Dünyanın süsüne ve onun gafil sahiplerine aldırmadan müminlerle beraber sabretmesi için RasuluÜaha seslenerek şöyle der: "Sabah akşam rablerinin rızasını isteyerek ona yalvaranlarla beraber sen de sabret.Dünya hayatının güzelliklerini isteyerek gözlerini o kimselerden ayırma. Bizi anmayı kendisine unutturduğumuz ve işinde aşırı giderek hevesine uyan kimseye uyma. Deki, gerçek rabbinizdendir. Dileyen inansın,dileyen inkar etsin."[31]

İki bahçe öyküsü mal,makam ve süs karşısında müminin imanıyla   nasıl   onur   duyduğunu,   kasılıp   böbürlenen mütekebbir   bahçe   sahibine   nasıl   karşı   çıktığını   ve kınadığını  şöyle  anlatır:  "Arkadaşı  onunla  konuşurken kendisine şöyle dediıseni topraktan, sonra bir damla sudan yaratan, sonra İnsan yapan rabbini mi inkar ediyorsun? Fakat O Allah, rabbimdir.Rabbime hiçbir kimseyi de ortak koşmam. Bahçene girdiğin zaman "Maşaallah,Allah sermezse hiçbir kuvvet olmaz" demen gerekmez mi! Görüyorsun benim malım da, çocuklarım da seninkinden azdır. Umarım rabbim bana bahçenden daha güzelini verir. Bahçenin üzerine de gökten bir felaket gönderir de yerle bir olur yahut suyu çekilir ve bir daha su bulamazsın."[32]

Öykünün ardından dünya hayatını ve ne kadar çabuk geçici olduğunu bir örnekle anlatarak şöyle der: "Onlara dünya hayatı örneğini ver.Gökten indirdiğimiz bir su gibidir.Yer yüzünde onunla bitkiler biter,sonra rüzgarın savuracağı çerçöpe döner.Allahın gücü her şeye yeter."[33]

Ardından   da   kalıcı   değerlerle   geçici   değerleri açıklayarak şöyle der: "Mal ve çocuklar, dünya hayatının süsüdür.Kalıcı iyi işler ise, umut olarak da, sevap olarak da rabbinin yanında daha iyidir."[34]

Zulkarneyn, kral olduğu için değil, salih amelleri işlediği için anılmaktadır.İki set arasında bulduğu insanlar ücret karşılığında kendilerini Yecuc ve Mecuc'tan koruyacak bir set yapmalarını teklif ettiklerinde, vermek istedikleri mallan geri çevirir ve Allahın kendisine verdiklerinin onların mallarından daha hayırlı olduğunu söyleyerek şöyle der: 'Rabbimin bana verdikleri daha iyidir"[35]

Sed bittiğinde bunu beşeri gücü ile değil, Allahın lutfu ile yaptığını belirterek şöyle der;"Bu, rabbimden bir rahmettir, rabbimin belirttiği zaman gelince, onu yerle bir eder. Rabbimin verdiği söz gerçektir."[36]

Surenin sonunda, amelleri en çok boşa giden insanların, Allanın ayetlerini ve onun huzuruna çıkacaklarını inkar edenler olduğunu, kendileri iyi yaptıklarını sanmış olsalar bile, adam yerine konulmayacaklarını ve değerlerinin olmayacağını kararlaştırır.

"Deki, amelleri en çok boşa gidenleri size bildireyim mi? Dünya hayatında çalışmaları boşa gitmiştir.Oysa onlar güzel iş yaptıklarını sanıyorlardı.Bunlar rablerinin ayetlerini inkar eden ve ona kavuşmayı kabul etmeyenlerdir. Bu yüzden işleri boşa gitmiştir.Kiyamet günü biz onlara değer vermeyeceğiz."[37]

Bu şekilde surede eksenin, inancı düzeltmek, düşünce ve bakış yöntemini düzeltmek, inanç ölçüsü ile değerleri düzeltmek olduğunu görüyoruz."[38]

işte Kehf suresi, işte konusu, işte kişiliği, işte can daman, işte anahtarı ve işte ruhu! Dört öyküsü olan Ashab-ı Kehf, iki bahçe sahibi, Hz.Musa ve salih kul, zulkarneyn öykülerinde bunları bol bol göreceğiz. Simde de o öykülere bakıp üzerinde biraz duralım, gölgelerinde bir süre yaşayalım ve bize vereceği ibret ve dersleri almaya çalışalım.[39]


Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Moderatöre Bildir   Kayıtlı
Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.038


View Profile
Re: Seyyid Kutubun Kehf Suresine Bakışı
« Posted on: 14 Ekim 2019, 15:58:09 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Seyyid Kutubun Kehf Suresine Bakışı rüya tabiri,Seyyid Kutubun Kehf Suresine Bakışı mekke canlı, Seyyid Kutubun Kehf Suresine Bakışı kabe canlı yayın, Seyyid Kutubun Kehf Suresine Bakışı Üç boyutlu kuran oku Seyyid Kutubun Kehf Suresine Bakışı kuran ı kerim, Seyyid Kutubun Kehf Suresine Bakışı peygamber kıssaları,Seyyid Kutubun Kehf Suresine Bakışı ilitam ders soruları, Seyyid Kutubun Kehf Suresine Bakışıönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &