> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Kuranı Kerim > Kuran-ı Kerim Belagat İlmi > Temenni
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Temenni  (Okunma Sayısı 2522 defa)
24 Eylül 2010, 11:43:09
Safiye Gül

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 15.436


« : 24 Eylül 2010, 11:43:09 »



Temenni


Temenni; lügatte, babından fiilinin masdarı olup bir

şeyi istemek mânasına gelir.[1] Istılahta ise temenni; gerçekleşmesi imkansız olduğu için vukuu umulmayan, fakat sevilen veya istenen bir şeyi arzu etmektir. Yani arzu edilen şey, ya imkansızdır. Veya imkan dairesinde olduğu halde gerçekleşmesi çok uzak bir ihtimal dahilindedir.

(Veya Kısaca Temenni: Bir şeyi arzu etmek ve meydana gelişine hasret çekmektir.)

Temenni için aslında vazedilen kelime "leyte" dir. Bazen, edebî bir gaye için » edatları da temenni için kullanılır.[2]

Tereccî : Eğer sevilen şey, gerçekleşmesi umulan güzel bir şey ise buna "tereccî" denilir. Ve bu durumda kullanılır. Bazen de edebî bir gaye için kullanılır.[3]

Konu ile ilgili bazı misâller:

İbn Rûmî (Öİ.283/896) Ramazan ayı hakkında şöyle demiş:

«Keşke ondaki (Ramazan ayındaki) gece bir ay kadar uzun olsaydı. Ve onun gündüzü bulutun geçişi gibi geçseydi. »[4]

Yüce Allah şöyle buyurmuş: sefâatçılarımtz olsaydı da bize şefaatte bulunsualardı.»[5] el-Cerîr (öl. 110/728) bir şiirinde şöyle demiş:

«Gençlik, günleri övülerek geçti. Keşke o (gençlik) satın alınsaydı veya geri dönseydi.» [6]

« Ey bağırtlak kuşu sürüsü! ´(Sizden) kanadını bana ödünç olarak verecek biri var mı? Belki ben (onunla) sevgilime doğru uçup gideceğim.» [7] Bu dört misalde, istenen şeyin gerçekleşmesi imkansızda.

Yüce Allah şöyle buyurmuş: «. Ke§ke Karun´a verilen mal gibi bizim de olsaydı/...»[8] Bu misalde, istenen şeyin gerçekleşmesi mümkündür, fakat elde edilmesi şiddetle arzu edilmez.

«Keşke bir gün gençlik geri dönseydi de, ihtiyarlığın yaptığı şeylerden ona haber ver şeydim.» [9]

«Keski benimle sevenlerim arasındaki uzaklık, benimle musibetler arasındaki uzaklık kadar olsaydı.» [10]

Sarı1 el-Ğavânî(Müslim b. Velîd) (Öİ.208/823), bir şiirinde şöyle demiş:

mak için, temennî edilen şeyi, imkansız olan bir nesne şeklinde göstermektir.

«Çocukluk günleri ve zamanı amma da güzel idi. Keşke az da olsa o günler (olduğu gibi) kalsaydı.»[11] Bu beyitte, arzu edilen şey mümkün olabilir.

«Keşke sevgililerin arzusu âdilâne olsaydı ve böylece her gonüle, tahammül edebildiği şeyi yükleseydi.»[12] Bu beyitte, arzu edilen şey mümkündür. Meydana gelmesi de arzulanıyor.

Fakirin şöyle demesi gibi: «Keşke bin dinar param olsaydı!.[13]

Temmennî ile ilgili bazı âyetler:

Yüce Allah şöyle buyurmuş: « (bu aîesden) çıkmaya çare olsaydı?» Bu âyette,"Hel" mânasına kullanılmıştır.[14] Burada, arzu edilen şey mümkündür. Yüce Allah şöyle buyurmuş:

vun , Ey Hâmân! Bana yüksek bir kule yap. Belki onunla yollara, göklerin yollarına ulaşırım da...» Bu âyette, istenen şeyin gerçekleşmesi mümkün değildir.» leyte" yerine kullanılmıştır.[15]

Yüce Allah şöyle buyurmuş: ««(Kafirler âhirette diyecekler ki) Ah keşke bizim için (dünyaya) bir kere daha dönüş olsa da, müminlerden olsak.» Bu âyette, edatı, "Leyte" yerine kulanılmıştır. İstenen şeyin gerçekleşmesinin imkansız olduğunu vurgulamıştır.[16]« Belki de Allah, ondan (boşanmadan)sonra yeni bir durum meydana getirir.»[17]

«Keşke onlarla beraber olsaydım da ben de büyük bir başarı kazansaydım.»[18]

« yumuşak (tâvizkâr) davranasın da´, onlar da sana yumuşak davransınlar.»[19]

«Keşke benim size karşı (koyacak) bir gücüm olsaydı...»[20]

dünyaya geri gitmemiz´mümkün olsaydı da, şimdi onların bizden uzaklaştıkları gibi, bit de onlardan uzaklaşsaydık.»[21]

«te/z Firavuna gidin. Çünkü o, iyiden iyiye azdı. Ona yumuşak söz söyleyin. Belki o, aklını başına alır veya korkar.»[22]




--------------------------------------------------------------------------------

[1] Mu´cemü´l-mekâyis fi´İ-luğa, s.966; el-Kâmus, s. 1721; Lisânü´l-´arab, 15/293.

[2] Lisânü´l-´arab, 15/294-295.; el-Bürhân, 2/321-322 ; Mu´terakü´î-akrân, 1/337;
[3] el-Külliyyât. s. 314-315, 468; el-Belâğatü´î-vâzıha, s. 207; İlmü´l-Me´ânî, s. 113-114;

Cevâhiru´l-belâğa, s. 103; el-Belâğatü´l-´arabiyye, 1/251-252; Mecâmi´u´l-edeb, Ilm-ı Me´ânî, s. 170.

"Hel" ve le´aIIe" deki edebî maksat; temennî edilen şeyin - kendisine çok önem verildiği ve Özlem duyulduğu için- meydana gelmesi yakın ve mümkün olan bir şekilde göstermektir. "Lev"deki edebî gaye ise; temennî edilen şeyin az ve nadir olduğuna dair hakkında bilgi vermektir. Çünkü konuşan kimse onu, yasak olan bir şey şeklinda gösteriyor. Nitekim lev" kelimesinin asıl ma´nası; fiilü´ş-şart gerçekleş-mediği için, şartın cevabının meydana gelmemesini ifâde etmektir. deki edebî maksat ise; elde edilmesinin uzak olduğunda mübalağa yap-

[4] et´Belâğatü´l-vâzıha, s.206; İlmü´l-Me´ânî, s.l 12: el-Belâğatû´l-´arabiyye, 1/254.

[5] A´râf suresi, 7/53; ayrıca bk., el-Bürhân, 2/321; Mu´terakü´l-akrân, 1/338; el-İtkân, 2/895; e/-/zt!/ı, 1/227; Safvetû´t-tefâsîr, 1/450; el-Belâğatü´l-vâzıha, s. 206; //m«7-Me´ânî, s.l 13; Cevâ-hiru´l-belâğa, s. 103; el-Câmi´, s. 72;´Ulûmü´/-be!âğa, s. 60;
[6] el-Belâğatii´l-vâzıha, s. 20; el-Belâğatü´l-´arabiyye, 1/254.

[7] el-Belâğatü´l-vâzıha, s. 20; İlmü´l-Me´ânî, s. 113; Cevâhiru´l-belâğa, s. 104; el-Câmi´,s. 72; el-Belâğatü´l-´arabiyye, 1/254; Mu´cemü´l-mustalahâti´l-belâğiyye, s. 419.

[8] /Tûm.v .wresj, 28/79; ayrıca bk., el-Belâğaîü´t-vâzıha, s. 206; İlmü´l-Me´ânî, s.l 12; Cevâhiru´l-belâğa, s. 103; ´Ölümü´l-belâğa, s. 60; Mu´cemü´l-mustalahâti´l-belâğiyye, s. 418.

[9] Miftâhu´l-´ulûm, s. 303; el-îzâh, 1/227; el-Mutavval, s. 225; el-Belâğatü´l-vâzıha, s. 206; İlmü´l-Me´ânî, s. 112; Cevâhiru´l-belâğa, s. 103; Mu´cemü´l-mustalahâti´l-belâ-ğiyye, s. 418.

[10] el-Belâğatü´l-vâzıha, s. 208; ´Ulûmu l-belâğa, s. 61.

[11] el-BelâğatiVİ-vâzıha, s. 208.

[12] Ağe., aynı yer.

[13] Delilü´l-Belâğati´l-vâzıha, s. 186.

[14] Mü´min sûresi, 40/11; ayrıca bk-, et-Tefsîrü´l-münîr, 24/86.

[15] Mü´min suresi, 40/36; ayrıca bk., Mu´terakü´l-akrân, 1/338; el-İtkân, 2/895; Atnül-mustalahâti´l belâğiyye, s. 419.

[16] £i/öra $«/-mı,26/102; ayrıca bk., Mu´terakü´l-akrân, 1/338; el-İtkân, 2/895; */-Tefstrü´l-münîr, 19/176; İlmü´l-Me´ânî, s. 113; Cevâhiru´i-belâğa, s. 104; el-Belâğa-tü´l-´arabiyye, 1/253; Mu´cemü´l-belâğati´î-´arabİyye,s. 661.

[17] Talâk suresi, 65/1.

[18] Nisa suresi, 4/73; ayrıca bk., Mu´terakü´l-akrân, 1/338; el-İtkân, 2/894.

[19] /fa/em i«rc.vi". 68/9; ayrıca bk., el-Bürhân, 2/322; Mu´cemü´l-mustalahâti´l-belâğiyye, s. 419; et-Tefsîrü´l-münîr, 29/50.

[20] Hud suresi,11/80.

[21] Bakara suresi, 2/167; ayrıca bk., Mu´terakü´l-akrân, 1/338; el-İtkân, 2/895;
[22] Taha Suresi 20/43-44; ayrıca bk., et-Tefsîrul-mümr, 16/215; el-Belâğatü´l-´orabiyye,1/253.

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Temenni
« Posted on: 29 Mart 2024, 10:04:19 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Temenni rüya tabiri,Temenni mekke canlı, Temenni kabe canlı yayın, Temenni Üç boyutlu kuran oku Temenni kuran ı kerim, Temenni peygamber kıssaları,Temenni ilitam ders soruları, Temenniönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes