> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Usulü Fıkıh Eserleri > Kıyas Istıhsan ve Istıslah > Şafiî de Kıyas
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Şafiî de Kıyas  (Okunma Sayısı 933 defa)
04 Ekim 2011, 17:30:11
Ekvan
Varlıklar, alemler, dünyalar. (Evren).
Tecrübeli Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 19.233


« : 04 Ekim 2011, 17:30:11 »



Şafiî'de Kıyas
:
 

Kıyas'ı şiddetle savunan ve onu kesin hatlarla tarife çalışan İmam Şâfi'îye göre kıyas ictihâd'dır. Şafiî, ictihâd konusunda da Hz. Peygamber'in,

“Hakim ictihâd yaparak hükmedip bunda isabet ederse, onun için iki mükafaat vardır; ictihâd yaparak hükmedince yanılırsa, onun için bir mükafaat vardır.” buyurduğunu söyler. [364]

İmam Şafiî, kıyas'ı tam olarak şahsî re'yden ayırmaya çalışır. O, hem Iraklılar'ı, kıyas'ı indî re'yleriyle karıştırmakla ittiham eder, hem Medineliler'in ve bu arada İmam Mâlik'in kıyas anlayışını ten­kit ederek onların kendi re'ylerine kıyas adı verdiklerini ileri sü­rer, hem de Evzâ'î gibi Suriyeli fakîhleri tenkitte bulunur ve- ha­dise aykırı kıyas olamayacağını belirtir. [365]

Şafiî, bir mesele hakkında hadîs olup olmadığını iyice araştır­madan kıyas ve re'ye başvurulmasını tenkid eder ve nass (haber) yoksa re'ye değil, mutlaka kıyas'a müracaat edilmesi gerektiğini savunur. [366]

O'na göre hüküm veya fetva veren kişi, kesin ve sabit (lâzim) bir habere veya ona yapılan bir kıyasa dayanırsa görevini yerine ge­tirmiş olur. Bu takdirde o, birinci halde nass'a, ikinci halde ise ıctihâd'a göre hareket etmiş demektir ki, her iki halde de Allah ve O'nun Elçisine itaat etmiş olur. Nitekim Hz. Peygamber, Muaz b. Cebel'e, Allah ve Peygamber'e itaatten sonra içtihadı emretmiş­tir. [367]

Şafiî, delilleri, kendi deyimiyle ilmi kısımlara ayırır ve şöyle der:

İlmin, birincisi ,Allah'ın Kitab'ı ve sabit olan Sünnet'tir. İkin­cisi icmâ'dır. Üçüncüsü sahâbîlerin sözleridir eğer onlara muha­lefet ihtilâf sahâbî bulunduğunu bilmiyorsak. Dördüncüsü sahâbîle­rin ihtilâf halindeki sözleridir. Beşincisi de kıyas'tır. [368]

İmam Şafiî, başka bir yerde Kitab, Sünnet, İcmâ' ve Kıyas bulamazsam ihtilâf halindeki sahâbîlerden birinin sözünü alırım, der ve kıyas'ı dördüncü delîl olarak açıklar. O, kıyasın derece bakımından haber-i âhâd'dan da sonra geldiğini, çünkü nasıl su varken te­yemmüm caiz değilse, haber varken de kıyasın caiz olmadığını ileri sürer. [369]

Şafiî'ye göre, müslümanın karşılaştığı her mesele için ya, uy­gulanması lâzım bir hüküm veya gerçekten ona bir delâlet vardır. Eğer mesele hakkında belli bir hüküm varsa ona uymak gerekir; belli'bir hüküm yoksa ictihâd yolu ile onun için gerçeğe uygun olan delâleti aramak, ictihâd etmek icab eder. İşte bu ictihâd kıyas'dır.

[370] O'na göre Allah, Peygamber'in vefatından sonra hiç kimsenin önceki ilme dayanmaksızın söz söylemesine izin vermemiştir. Bu ilim de Kitab, Sünnet, İcmâ', âsâr (eserler, sahâbîlerden nakledi­len şeyler) ve bunlar üzerine yapılan Kıyas'dan hâsıl olan ilim­dir. Kıyas yapacak müctehid'de de şu şartlar bulunmalıdır:

1- Kitab'ı bilmek. Yani Kur'ân'ın farzını, edebini, nâsih ve nıensûhunu, âmmini, hâssını ve irşadını bilmek.

2- Gerektiği zaman Sünnet, bu yoksa icmâ', bu da yoksa kı­yas ile Kitab'ın te'vîline delîl getirebilmek.

3- Sünnetler'i, geçmişlerin sözlerini, insanların icmâ' ve ih­tilâflarını ve Arap dilini bilmek.

4- Sağlam (sahîh) bir akıl sahibi olmak, birbirine benzeyen (müştebih) şeyleri ayırd etmek ve hüküm verirken aceleci olma­mak.

5- Muarızını dinlemek ve böylece kendisinin daha isabetli ol­duğuna dair kanaatini arttırmak.

6- Bütün cehd ve gayretini harcamak ve dâima insaflı dav­ranmak.

7- Kabul ettiği şeye de, muhalefette bulunduğu şeye de aynı önemi vermek.

8- Kuvvetli bir anlayış ve idrâk sahibi olmak. [371] İmam Şafiî, kıyas ve ictihâd'i eşanlamlı bir terim olarak kabul ettiği için  [372] bu şartları ileri sürmektedir ki bunlar ona göre aynı zamanda ictihâd'ın da şartlarını teşkil ederler.[373]




[366] el-Umm, c. VII, s. 258.

[367] el-Umm,  c, VII, s. 272,273.

[368] el-Umm, c. VII, s. 246.

[369] Risale, s. 598 vd.

[370] Risâle, s. 477.

[371] Risale, s. 508 vd.

[372] Risale, s. 477.

[373] Dr. Abdulkadir Şener, İslam Hukukunun Kaynaklarından Kıyas, Istıhsan Ve Istıslah, Diyanet İsleri Başkanliği Yayınları: 80-81.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Şafiî de Kıyas
« Posted on: 23 Nisan 2024, 14:03:57 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Şafiî de Kıyas rüya tabiri,Şafiî de Kıyas mekke canlı, Şafiî de Kıyas kabe canlı yayın, Şafiî de Kıyas Üç boyutlu kuran oku Şafiî de Kıyas kuran ı kerim, Şafiî de Kıyas peygamber kıssaları,Şafiî de Kıyas ilitam ders soruları, Şafiî de Kıyasönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes