๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Kıyas Istıhsan ve Istıslah => Konuyu başlatan: Ekvan üzerinde 04 Ekim 2011, 17:32:38



Konu Başlığı: Muarızı
Gönderen: Ekvan üzerinde 04 Ekim 2011, 17:32:38
Muarızı:   
   

“Bir  tarafından  karıştırılınca (tahrik edilince) öbür tarafı hareket etmeyecek kadar çok olursa, diye cevap verir.

Şafiî:                                                                                 

“Bunu bir haber'e göre mi söylüyorsun, diye sorar. Muarızı:

“Hayır, der Şafiî:

“Kıyas'a göre mi, diye sorar. Muarızı; bu soruya,

“Hayır, ama ma'kul olan budur, diye cevap verir. [353]

Iraklılar, doktrinlerini, daha çok kıyas üzerine oturtmuşlar ve bazan hadîslerin tenkidinde bile kıyas'ı ölçü olarak almışlardır. Bu­nunla birlikte kıyas teriminin Irak'ta dahi Şâfiîden önce az kulla­nıldığı dikkati çekmektedir. Ebû   Yûsuf'un bazan “kıyas” yerine İbn-i Ebî Leylâ  [354] 'nin, “bu, onun yerindedir gibi özel deyimler kullandıklarını

“misl” dedir...” görmekteyiz.  [355]




[353] Şafiî, İhtilâfu'l-Hadîs, el-Umm kenarında, c. VII; s. 116.

[354] Adı, Ebu Abdirrahman Muhammed b. Abdirrahman (ö. 148 H.) olup Ebû Hanife'nin çağdaşı, Küfenin ünlü müfti ve kadısı idi. (Ze. hebî. Tezkiretü'1-Huffâz, c. I, s. 171.)

[355] J. Schacht, The Origîns, s. 109,110.

Dr. Abdulkadir Şener, İslam Hukukunun Kaynaklarından Kıyas, Istıhsan Ve Istıslah, Diyanet İsleri Başkanliği Yayınları: 77.