> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Usulü Fıkıh Eserleri > Kıyas Istıhsan ve Istıslah > Kıyas ın Tarifi
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Kıyas ın Tarifi  (Okunma Sayısı 1419 defa)
12 Ekim 2011, 17:23:06
Ekvan
Varlıklar, alemler, dünyalar. (Evren).
Tecrübeli Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 19.233


« : 12 Ekim 2011, 17:23:06 »



Kıyas'ın Tarifi:


Kıyas 'ın sözlük anlamı, bir şeyi takdir etmek, ölç­mek, karşılaştırmak ve iki şey arasındaki benzerlikleri tesbit etmektir. Bu kelime, Arapça olup fiillerinin masdarıdır. İslâm hukuku terimi olarak “ta'lîl” (deduction) adı da verilen kıyas'ınçeşitli tarifleri yapılmıştır, [301]

a) Kıyas, şeriatın kaynaklarından ve şer'î meseleleri hükme bağlama vasıtalarından birisidir.  [302]

Bu tarif çok kapalı olup izaha muhtaçtır.

b) Kıyâs, hakkında nass bulunan hükmü ta'lîl ederek bir şe­yin hükmünü elde etmektir. [303] Bu tarif de, aynı şekilde kapalıdır.

c) Kıyas, hüküm ve illet bakımından fer'i, asl'a göre takdir etmek (değerlendirmek) tir. [304]

d) Kıyas, sırf sözü anlamakla kavranılamıyan ortak bir il­let sebebiyle asl'ın hükmünü fer'a geçirmek (ta'diye)dir. [305]

Bâkıllânî (Ö. 403 H.) ve Gazzâlî (Ö. 505 H.) ile Şâfiîlerin bir çoğu onu şöyle tarif ederler:

Kıyas, bir hüküm veya sıfatı isbat veya nefyetme bakımından aralarındaki ortak (cami') bir sebep (illet)'ten ötürü belii  bir şeyi (malumu), belli bir şeye (malûma) hamletmektir. [306]

Kiyas'ın daha acık ve genel tarifi şudur:

Kıyas, her ikisinde de hükme esas teşkil eden illet aynı olduğu için, hakkında nass bulunmayan bir olayın hükmünü, hakkında nass bulunan bir ola­yın hükmüne eşit kılmaktır. [307]

Bir Türk hukukçusunun tarifine göre, kıyas, şer'î hükmü bel­li olmayan bir olayı, aralarındaki müşterek hüküm sebebi gözönüne alınarak, şer'î hükmü belli olan bir olaya teşbih (benzetme) ve ictihâd ile hüküm vermektir. [308]

Bu tarifleri özetlemek gerekirse, diyebiliriz ki kıyas, nass'a dayanan meselenin hükmünü, ictihâd yoluyla, aynı illeti taşıyan ve nass ile belirtilmemiş olan mesele için de varit görmektir.

Bir kıyas işleminde, hakkında nass bulunan veya şer'î hükmü bilinen meseleye “asi” = kök), “makîs-i aleyh”/' = üzerine kıyas yapılan) veya “müşebbeh-i bih” kendi-kendişine benzetilen) adı verilir. Hakkında nass bulunmayan ve şer'î hükmü bilinmeyen meseleye “fer'“ “makıs” =kıyas  yapılan)   veya “müşebbeh”   = benzetilen)  denilir. Bu iki mesele arasındaki ortak sebebe “illet-i müşte­reke”vasf-ı müşterek” veya “vasf-ı  cami” = birleştirici vasıf) adı verilir. Asıl meseleden fer'î meseleye geçen hükme hükm-i muaddî” kıyas ya­pan hukukçuya da “kaais” denilir. [309] Burada bir kaç misal vererek, kıyas'ı biraz daha açıklamak istiyoruz:

a) Hz. Peygamber,

“Hâkim, öfkeli iken iki taraf arasında hüküm vermesin.” [310] bu­yurmuştur. Buna kıyasen Mecelle'nin 1811 nci maddesinde, “Ha­lcim, gam ve gussa (keder) ve açlık ye galebe-i nevm (uyku basma­sı) gibi sıhhat-i tefekküre mani olabilecek bir arıza ile zihni mü­şevveş olduğu halde hükme tasaddî (teşebbüs) etmemelidir.” de­nilmiştir. Bu Mecelle maddesinde zikredilen ve hüküm vermeye engel olarak görülen haller ile Hadîs'de geçen öfkeli olma arasın­daki ortak illet, bu gibi hallerin isabetli hüküm vermeye engel teş­kil etme ihtimalidir. [311]

b) Kur'ân'da, iki kız kardeşi bir nikâh altında birleştirmek yasaklanmıştır. [312] Hz. Peygamber de, “Kadın halası ve teyzesiyle (aynı zamanda bir nikah altında) birleştirilmez.” [313] buyurmuştur. Buna kıyasen biribirine mahrem olan her iki kadının bir nikah altında birleştirilemiyeceğine hükmedilmiştir; çünkü bunların hepsi, kan akrabalığını hiçe saymak (kat-i rahnı) gibi bir sonuç doğurmaktadır. [314]

c) Altına parmak basılmış olan bir senet, o parmağı basan kişiyi ilzam eder. Buna kıyasen imza da sahibini ilzam eder; çün­kü her ikisi de şahsa delalet etmektedir. [315] Kıyas'a mecaz yolu ile “nazar” ve “ictihâd” adı da verilir. [316]




[301] Mantıkî kıyas  (tasım) ile fıkhı kıyas arasındaki farkı, bu bölümün “B” paragrafında ele alacağız

[302] Serahsî, Usûl, yazma, y, 186/a.

[303] Etm'l-Hüseyn el-Basrî, el-Mu'temed, yazma, c. IX, v. 101/b.

[304] Nesefi, el-Menâr, s. 2,2.

[305] Sadru's-Şeria, Tenkihu'l-Usûl'den A. Hallaf, Masadır, s. 21.

[306] Abdulaziz el-Buhârî, Keşfu'l-Esrar, c. III, s. 268.

[307] A. Hallaf, Masâdir, s. 19.

[308] Mahmud Es'ad, Telhîs-i Usûl-i Fıkh, s. 10.

[309] Mahmud Es'ad, a.g.e., s. 341,342.

[310] Buhârî, el-Câmi'u's-Sahîh, c. IV. s. 383 (Ahkâm. 13); Ebu Davud Sünen, c. nf s. 75.

[311] Mahmud Es'ad, a.g.e., s. 12.

[312] Nisa: 4/23.

[313] Buharı, a.g.e,, c. III, s. 423 (Nikah:  27).

[314] A. Hallaf, a.g.e.,  s. 24.

[315] A Hallaf, a.g.e.,  s. 24.

[316] Serahsî, Usûl, yazma, v. 186/a;  Pezdevî   Kenzu'l-Vusûl.  Keşfu'1-Esrar kenarında, c. III, s. 267.

Dr. Abdulkadir Şener, İslam Hukukunun Kaynaklarından Kıyas, Istıhsan Ve Istıslah, Diyanet İsleri Başkanliği Yayınları: 67-69.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Kıyas ın Tarifi
« Posted on: 29 Nisan 2024, 03:52:18 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Kıyas ın Tarifi rüya tabiri,Kıyas ın Tarifi mekke canlı, Kıyas ın Tarifi kabe canlı yayın, Kıyas ın Tarifi Üç boyutlu kuran oku Kıyas ın Tarifi kuran ı kerim, Kıyas ın Tarifi peygamber kıssaları,Kıyas ın Tarifi ilitam ders soruları, Kıyas ın Tarifiönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes