> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Usulü Fıkıh Eserleri > Kıyas Istıhsan ve Istıslah > Kitab
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Kitab  (Okunma Sayısı 990 defa)
13 Ekim 2011, 17:16:25
Ekvan
Varlıklar, alemler, dünyalar. (Evren).
Tecrübeli Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 19.233


« : 13 Ekim 2011, 17:16:25 »



Kitab (Kur'an) :


Kur'ân-ı Kerîm'in büyük bir kısmı Mekke'de, geriye kalan kıs­mı da Medine'de nazil olmuştur. Mekkî âyet ve sûreler, daha çok iman esasları, ibâdet, dua, öğüt ve ahlâkî hükümleri içine alır. Ah­kâm âyetleri ise, daha çok Medenî âyet ve sûrelerde yer almakta­dır. Altı binden fazla âyet ihtiva eden Kur'ân'ın doğrudan doğruya amelî ve teşrîî hükümler bildiren âyetleri, elbette İslâm Hukukunun anayasasını teşkil eder ve bu âyetlerin sayısı ikiyüzü geçer. Dolaylı olarak veya tefsîr suretiyle hüküm istinbat edilen âyetler de onlara ilâve edilirse, sayıları beşyüz kadarı bulur. [150] Bununla birlikte Kur'ân, dünya edebiyatında “Kanun” diye bilinen Tevrat'tan daha az hukukî malzeme ihtiva etmemektedir. [151]

Kur'ân'da, medenî hukuk sahasına giren hususlar, özellikle aile, mîras ve ceza hukuku ile devletler hukukuna âit hükümler yer alır. Bunların bazısı genişçe anlatılırken, bir kısmı prensipler ve küllî kaideler halinde vazedilmiştir. [152]

Kur'ân'ın, İslâm fıkhı için ilk ve ana kaynak oluşunda bütün müslümanlar birleşmişlerdir. Ancak, bazı âyetlerden hüküm istinbat ederken, bu âyetlerin mücmel ifadelerini tefsîr ve bir kısım lafız­larının delâletlerini kavrayış bakımından müctehidler arasında ih­tilâflar çıkmıştır. [153] Kur'ân'da “nesih” cereyan edip etmediğide tartışma konusu olmaktadır. Nesihtarih bakımından sonra gelen bir âyet'le önceki âyetin hükmünün kaldırılması­dır. [154] Kur'ân tarafından önceki şerîatlerin nesh ve ta'dîl edil­diğini münâkaşasız olarak kabul eden İslâm bilginleri, bizzat Kur'­ân'da nesih vaki olup olmadığı konusunda ihtilâfa düşmüşlerdir. Bu konuyu ilk olarak ele alıp derinlemesine inceleyen, İmam Şa­fiî'dir. Şafiî ve bir çok bilginlere göre, Kur'ânda “Nâsih” ve “Mensûh” âyetler vardır. Allah, Kur'ân'daki hükümlerin bazısını, kullarına kolaylık olsun  diye, sonra kaldırmıştır. Nitekim    Kur'ân'da, “Allah, dilediğini mahveder ve dilediğini bırakır; Ana Kitab Onun katındadır.” [155] buyurmuştur. [156] Ancak Şafiî, Kur'ân âyetini yine Kur'ân âyetinin neshedeceğini ve nesih olayını bildiren bir de sünnetin bulunmasının şart olduğunu söyler. [157]

Bir kısım tslâm bilginleri, Kur'ân'daki nesih'den maksat tahsîstir, demişlerdir. Gerçekten de neshedilmiş (mensuh) olduğu ile­ri sürülen âyetlerin çoğu tahsis edilmiştir. Bunu görmek için îmam Şafiî'nin misâl olmak üzere zikrettiği mensuh âyetlere bakmak ye­ter. Sözgelimi, Şafiî, Müzzemmil Sûresi'nin 1-4 âyetlerinin, aynı sûre­nin 20. âyetiyle neshedildiğini söyler. (Risale, s. 114) Halbuki burada nesih değil, ancak tahsis söz konusu olabilir.

Neshedildiği ileri sürülen âyetlerin sayısı da ihtilaflıdır.

Celâîuddin Suyûti, 20 kadar âyetin mensuh olduğunu kabul etmiştir. [158] Şah Veliyyullah Dehlevî de, “el-Fevzü'1-Kebîr” inde bu meseleyi ele alıp açıklarken, Suyûti'nin ileri sürdüğü 21 mensuh âyetin 16 sının neshedilip edilmediğinin isbatlanamıyacağını; fakat geriye kadan beş âyetin mensuh olduğuna inandığını söylemiş­tir. [159]




[150] A. Emin, Fecru'l-İslâm, s. 228,220.

[151] S.D. Goitein, “İslâm Hukukunun Doğum Anı,” İslâm Tetkikleri Ens­titüsü Dergisi, c. I, cüz: 1-4, Çev. Bülend Davran, s. 58.

[152] A. Emin, a.g.e., s.   230,232;   M.Y. Musa, Muhâdarât fî Târihi'1-Fıkhı'1-İsiâmi, c. I, s. 6,7.

[153] M.E.  Zehra, Tarihu'l-Mezâlıibi'l-Fikhiyye, s. 58;59.             .

[154] Şerahsî, Usûl, yazma: Fatih, No. 1235, .varak: 140/b; 1537b.

[155] Ra'd: 13/39

[156] ME. Zehra, Usûlü'I-Fıkh, s. 173,177; Tayyib Hasan en-Neccar, Teyfsîru'l-Vusul, s. 64; Şafiî,, Risale, s. 108,107,114.

[157] Şafiî, a.g.e. S. 222,223.

[158] Suyûtî, el-İtkan fî Ulûml'l-Kur'ân, Mısır, 1278, c. II, s 27,26; M.E. Zehra, Usûlü'1-Fıkh, s. 179; Mevlânâ M. Ali, İslâm Dînî, Çev. Na­ciye Akseki, İstanbul  1943, s. 58 vd.

[159] Şah  Veliyyullah'ra görüşünü nakleden Mevlânâ Muhanınıed Ali, bu beş âyetin de mensuh olmadığını ileri  sürer ve Sahabîlerin dilindeki nesih tabirinin “tahsis” anlamında kullanıldığını söyler. (Bak: İslâm Dini, s. 53 vd., 70 vd.)

Dr. Abdulkadir Şener, İslam Hukukunun Kaynaklarından Kıyas, Istıhsan Ve Istıslah, Diyanet İsleri Başkanliği Yayınları: 35-36.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Kitab
« Posted on: 29 Nisan 2024, 05:15:55 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Kitab rüya tabiri,Kitab mekke canlı, Kitab kabe canlı yayın, Kitab Üç boyutlu kuran oku Kitab kuran ı kerim, Kitab peygamber kıssaları,Kitab ilitam ders soruları, Kitabönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes