๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Kıyas Istıhsan ve Istıslah => Konuyu başlatan: Ekvan üzerinde 29 Eylül 2011, 17:25:25



Konu Başlığı: Katî Nasslar Karşısında Kıyas
Gönderen: Ekvan üzerinde 29 Eylül 2011, 17:25:25
Kat'î nass'lar karşısında kıyas:


Fakîhlerin çoğuna göre illet, aynı durumda olan bütün hüküm­lere ta'diye edeceğinden, kıyas genel ve şümullü olup bazı nasslarla çatışabilir. Fakîhlerin bu konudaki görüşlerini üç gurupta topla­mak mümkündür:

a) Hakkında nass bulunan bir konuda asla kı­yasa yer yoktur. Bu görüş İmam Şafiî ve Ahmed b. Hanbel'e aittir

b) Kıyas, kat'î delillerle çatışmaz; ancak zannî delillerle çatışabi­lir. Bu da, Hanefî ve Mâlikîler'in görüşüdür,

c) Şer'î nass'a aykırı sahîh (doğru) bir kıyas bulunamaz. Şer'î nasslarla çatışan kıyaslar fâsid'tir. Bu görüş de, İbn-i Teymiyye ve öğrencisi İbn-i Kayyim el-Cevziyye'nindir. [507]

Kıyas ve nass'lardan âmm'in hüccet olduğunu kabul eden bil­ginler, kıyasın âinm'i tahsis edip etmeyeceği konusunda ihtilâfa düşmüşlerdir. Dört mezheb imamları ve el-Eş'arî (Ebu'l-Hasen, Ö. 330 H.) ile Mu'tezilîler'den Ebû Hâşim (Abdusselam b. Muhammed, Ö. 321 H.) ve Ebu'l-Huseyn el-Basrî (Ö. 436 veya 463 H.), kıyas ile âmm'in tahsisini kabul ederler. Mu'tezilîlerden el-Cübbâî (Ebû Ali Muhammed, Ö. 303 H.), âmm'in kıyas üzerine takdim edi­leceğini söyler. Şâfiîlerden İbn-i Süreye (Ebu'l-Abbas Ahmed, Ö. 306 H.) ve diğerleri, ancak celî kıyas ile âmm'in tahsîs edilebilece­ğini kabul ederler. el-Kerhî (Ebu'l-Hasen, Ö. 340 H.), yalnız ayrı bir delîl ile tahsîs edilmiş olan âmm'in kıyas ile de tahsîs edilebi­leceğini ileri sürer. İsâ b. Eban (Ö. 221 H.), âmm'in mutlak olarak kıyas'la tahsîs edileceğini söyler. Kadı Ebû Bekr ve Îmamu'1-Haremeyn (el-Cüveynî, Ö. 478 H.) bu konuda susmayı tercih ederler. Bu hususta tercihe lâyık olan (muhtar) görüş şudur:

Kıyas'ın illeti nass veya icmâ' ile sâbitse, âmm'in kıyas'la tahsisi caiz olur, değilse caiz olmaz. [508]

İmam Mâlik'e göre kıyas, kat'î bir nass'ın âmm (genel) lafzı ile çatışırsa bu âmm lafız, kıyas ile tahsîs edilir; çünkü ona göre âmm lafız da, kıyas gibi zannîdir. Hanefîler'e göre ise, kıyas zannî ve âmm kat'î olduğundan, kıyas ile nass'ın âmm'ı tahsîs edilmez; ancak âmm, şer'î bir delîl ile tahsîs edilmişse, artık delâlet bakımın­dan zannî olduğundan, ikinci defa kıyas ile de tahsîs edilebilir. [509]

Muhammed Ebû Zehra, feri' oları kıyasın, asi olan nass'ı tah­sîs edemiyeceğini söyleyen imam Şafiî'nin görüşünü doğru bulmak­tadır. [510] Fakat, illeti nass ile sabit olan bir kıyas'ın hükmü de kat'îlik kazanmış olduğundan, tahsîs edilme ihtimali bulunan âmm bir nass'ın böyle bir kıyasla tahsîs edilebilmesinin caiz olduğunu savunan Mâlikîlerin [511]  görüşü de akla yatkındır. [512]



[507] İbn-i Kayyim, İ'lâm, F. Zeki tabı, c. II, s. 19 vd.; M.E. Zehra, Usûl, s. 242 vd.

[508] el-Âmidî, el-İhkâm, c. IV, s. 491.

[509]  M.E. Zehra, a.g.e., s. 244.

[510] M.E. Zehra,, a.g.e., s. 245.

[511] el-Karafî, Tenkîhu'I-Fusûl, s. 90'dan M.E. Zehra, a.g.e., s. 244.

[512] Dr. Abdulkadir Şener, İslam Hukukunun Kaynaklarından Kıyas, Istıhsan Ve Istıslah, Diyanet İsleri Başkanliği Yayınları: 110-111.