๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Kıyas Istıhsan ve Istıslah => Konuyu başlatan: Ekvan üzerinde 25 Eylül 2011, 12:42:05



Konu Başlığı: İstıslah Ve Arasındaki Fark
Gönderen: Ekvan üzerinde 25 Eylül 2011, 12:42:05
İstıslah ve Mesâlih-i Mürsele ile İstishan Arasındaki Fark:


İîstıslah'ı prensip olarak benimseyen Hanefîler'in “istihsân” metodları, tatbikatta aşağı yukarı, Mâlikîler'in mesâlih-i mürsele'sinin yerini de tutmaktadır. [640] Yukarıda belittiğinıiz gibi Mâlikîler'de istihsanın bir çeşidide, maslahata göre kıyası terketmek şek­linde yapılan istihsân idi. [641] Gerçekten Mâlikîler'in küllî kıyas karşılığında cüz'î maslahatı alma şeklindeki istihsânlarıyla mesâ­lih-i mürsele anlayışlarını birbirinden ayırd etmek güç ise det on­lara göre istihsân bir istisna işidir. Mesâlih-i mürsele ise, müstakil ve genel fıkhı bir kaynaktır. [642]

Hanbelîler de, hakkında nass (text) bulunmayan maslahatı de­lil olarak kabul ederler. Onların da, maslahat sebebiyle istihsânı, aşağı yukarı Mâlikîler gibi kabul ettiklerini düşünmek mümkün­dür. Dolayısıyla, Hanbelîler'in bu çeşit istihsânlarıyla mesâlih-i mürsele anlayışları içice gitmektedir. [643]

Zeydîler, istihsân ve mesâlih-i mürseîleyi kıyasa dâhil sayarlar. Onlara göre kıyasın esasını illet teşkil eder. İlleti tesbit yolla­rından birisi de, asi ile fer'in hükmü arasındaki münâsebettir. Bu münâsebeti meydana getiren şey maslahat ise, ona “mürsel münâsib” denilebileceği gibi, “kıyas sebebiyle istihsan”adı da verilebi­lir. [644]

En çok istihsân Hanefîler'ce, istıslah Mâlikîler'ce, istishab da Şafiî, Zahirî ve Ca'ferîler'ce kullanılmıştır. Esasen bu kaynakların hepsi de, uygulamada birbirine paralel şeylerdir. [645]

Burada biz, mesâlih-i mürselenin hüccet olup olamıyacağına dair tartışmalara geçmeden önce, İslâm Hukuku'ndaki maslahat ve mefsedet telakkisi ile İslâm'ın gözetmiş olduğu maslahatlar ve şer'î hükümlerin amaçları üzerinde kısaca duracağız. [646]



[640] Mustafa Zeyd,  el-MasIahatü  fi't-Teşri'i'I-İslâmî 1.  bası, (Kahire) 1054, s. 47.

[641] III. bölümümüzün “C” paragrafının 2 numaralı bendine bak.

[642] Mustafa Zeyd, a.g.e., s. 53

[643] M.E. Zehra, Târihu'I-Mezâhib, s. 342,

[644] M.K Zehra, a.g.e., s. 516; el-İmam Zeyd, s. 443,445.

[645] K.A. Farukî, Islamic Jurlsprudence, s. 244; J. Schacht. The Origins, s. 111 (1 numaralı dipnot); M.E. Zehra, Usûl   s. 291.

[646] Dr. Abdulkadir Şener, İslam Hukukunun Kaynaklarından Kıyas, Istıhsan Ve Istıslah, Diyanet İsleri Başkanliği Yayınları: 138-139.