Konu Başlığı: İstihsânın Tarifi Gönderen: Ekvan üzerinde 29 Eylül 2011, 17:12:47 İstihsânın Tarifi: “İstihsân” terimi İngilizce'ye, “preference”, “approval” “jürüstıc preference” veya “personal preference” sözcükleriyle terceme edilmektedir. [535] Bütün bunlar, istihsânın sözlük anlamını karşılamaktadır. Arapçada istihsân sözü, “husn =(güzel olmak) kökünden gelmekte olup sözlükte bir şeyi iyi ve güzel görmek, tercîh etmek demektir. İslâm hukukçularının kabul ettiği teknik (İstılahı) anlamı ise, kıyas gibi benzerlik esasından hareket ederek değil, âmme menfaatine ve adalet esasına göre, şahsî takdire dayanarak hüküm vermektir. [536] Serahsî, istihsân'ı dört türlü tarif etmiştir: 1- İstihsân, kıyas'ı terkedip insanlar için en uygun olan ciheti almaktır. 2- İstihsân, şahıs ve umûmun mübtelâ olduğu şeylerle ilgili hükümlerde kolaylık istemektir. 3- İstihsân, genişliğe göre hareket etmek ve kolaylık taleb etmektir. 4- İstihsân, müsamaha ve ruhsat esasına göre hareket etmektir. [537] Serahsî'nin bu tarifleri, pek açık olmamakla birlikte, İstihsân'ın, zorluğu kaldırmak ve insanlar için kolaylık sağlamak prensipine dayandığını belirtmektedir. Yine Hanefî bilginlerinden Ebu'1-Hasen el-Kerhî, istihsân'ı şöyle tanımlamıştır; “İstihsân, daha kuvvetli görülen bir husustan dolavı bir meselede benzerlerinin hükmünden başka bir hükme udûl etmektir.” [538] Hanefî usulcülerinden Nesefî de istihsânı şöyle tarif etmiştir: “İstihsân, bir kıyastan, ondan daha kuvvetli olan veya celî kıyasa avkırı düşen başka bir kıyasa udûl etmektir.” [539] Mâlikîler'den İbn-i Rüşd'e göre istihsân, hükümde aşırılığa sürükleyen kıyası atıp böyle bir kıyastan istisnayı gerektiren konularda başka bir hükme ulaşmaktır. [540] Hanbelîer'den Tûfî, Muhtasar'ında şöyle der: “İstihsân'ın en güzel tarifi şudur: İstihsân, şer'î özel bir delil karşılığında bir meselenin hükmünde benzerlerinden udûl etmektir. Ahmed b. Hanbel'in mezhebi de budur.” [541] Bütün bu tarifleri birleştirerek diyebiliriz ki; istihsân, bir olayın şer'î bir delîl icabı olan hükmünden, yine şer'î bir delîl icabı olan başka bir hükme udûl etmektir. Kısacası istihsân, şer'an muteber olan tercihi mucip (müreccih) bir sebebe dayanarak bir delili, buna aykırı düşen başka bir delilden üstün tutmaktır. [542] Açıkçası istihsân; örf, zaruret veya nass ile sabit olan hüküm ve maslahatlar gibi hususlardan ötürü kıyas kurallarına muhalefet etmektir. [543] Şimdi bir kaç misâl vererek, istihsânı biraz daha açıklığa kavuşturalım. a) Bir kimse, kendisine evinde teslim edilmek şartıyle bir gıda maddesi satın alsa, bu akit fâsid'tir. Ancak istihsân bakımından, evi şehrin içindeyse, bu akit caizdir; evi şehrin dışmdaysa caiz değildir. [544] b) Birisi bir şey satın alsa ve bedelini belli olmayan bir vade ile, sözgelimi hasat veya hurma kesimi vakti gelince ödeyeceğini söylese, bu akit bâtıldır; çünkü burada ödeme vadesi belli değildir. Ancak vadeyi ibtal edip aldığı malın bedelini derhal öderse, bu akit istihsânen sahih ve muteber olur. [545] c) Yırtıcı hayvanların artığı pis (necis) tir; çünkü bu hayvanların etleri haramdır ve etlerine bağlı bulunan salyalarıyla karışmış olan artıkları da pis ve haramdır. Bunlara kıyasen şahin ve kartal gibi yırtıcı kuşların artıkları da pis ve haram olmalıdır; fakat işi daha iyi incelersek görürüz ki yırtıcı kuşların artıkları istihsânen temizdir; çünkü onlar, suyu gagalarıyla içerler ve onların yenilmesi haram olan etlerine bağlı bulunan salyalarının, arta kalan suya karışma ihtimali yoktur. [546] [size=12t] [535] J. Schacht, a.g.e., s. 98; An Introduction to Islamic Law, s. 37; George Makdisi, Islamic and Arabic Studies in Honor of H_çımiltin a R Gibb s. 446. [536] M.M. Âli, İslâm Dîni, s. 167. [537] el-Mebsut, c. X, s. 145. [538] Şâtabi, el-İ'tisâmı 2. bası Matbaatü't-Ticâriyye, Kahire (t.y.), c. II, s. 118; el-Amidî, el-İhkâm, c. IV, s. 212; Abdulaziz el-Buhârî, Keşfü'l-Esrâr, c. IV, s. 1123. [539] A. Hallâf, Masâdir, s. 69. [540] Şâtıbî,, a.g.e.( e. II, s. 119; A. Hallâf, a.g.e., s. 70. [541] A. Hallâf, a.g.e., s. 70. [542] A. Hallâf, a.g.e., s. 71. [543] M.E. Zehra, Tarüıu'l-Mezâhib, s. 63. [544] Şeybânl, el-Aslt yazma, Aşir Efendi, No. S7-91, c. V, varak; 162/fa. [545] Şeybânîi el-Asl',, c. V, varak: 169/a. [546] Pezdevî, Usûlü'1-Fıkh ve şerhi Keşfü'l-Esrar, c. IV, s. 1126; Şâtıbî, el-İtisâm, 2. bası, c. II, s. 120; 1. bası, c. H, s. 322. Dr. Abdulkadir Şener, İslam Hukukunun Kaynaklarından Kıyas, Istıhsan Ve Istıslah, Diyanet İsleri Başkanliği Yayınları: 117-119.[/size] |