> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Usulü Fıkıh Eserleri > Kıyas Istıhsan ve Istıslah > Irak ta Kıyas
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Irak ta Kıyas  (Okunma Sayısı 876 defa)
04 Ekim 2011, 17:33:57
Ekvan
Varlıklar, alemler, dünyalar. (Evren).
Tecrübeli Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 19.233


« : 04 Ekim 2011, 17:33:57 »



Irak'ta Kıyas :


“Kıyas ehli” diye tanınan Irak fakîhlerinin yetişme ve anlayış­ları üzerinde en çok etkisi olan Abdullah b. Mes'ûd ve hocası Hz. Ömer'in re'y'e önem verdiği, hadîs ehli'nin daha çok Hicaz'da bu­lunduğu ve Irak'ın eski medeniyet merkezlerinden biri olduğu dü­şünülürse, burada kıyasa fazla yer verilişinin sebebi anlaşılmış olur. Iraklılar, hadîs rivayetinde çok titizlik gösterdikleri ve bu ko­nuda pek ağır şartlar ileri sürdükleri için bir kısım hukukî meseleleri re'y ve kıyas ile, yani aklî yollarla çözümlüyorlardi. [349]

Irak'ta, kıyas'ın pratik bakımdan her zaman istenilen sonucu vermediği veya başka bir nass  (Sünnet, haber,  eser  bulunduğu görülürse istihsân'a başvuruluyordu, Ebû Hanife ve İmam  Muhanımed b. el-Hasen eş-Şeybânî gibi, gerektikçe kıyas'ı bırakıp me­seleyi istihsân'la çözümleyen hukukçular, daha sonra İmam Şafiî tarafından şiddetle tenkit edilmiştir. [350] İstihsân metodunu en iyi kullanan Ebû Hanîfe'ye göre kıyas, insan aklıyla anlaşılabilen yerlerde carîdir. Kıyas, îman'ın esaslarım isbat, yahut ilâhî emrin hakikî sebeblerini bulmak konusunda faydalı değildir. Kıyas, yal­nız hangi şeylerin yapılması ve hangi şeylerin yapılmamasını tesbit konusunda, yani muamelâtla ilgili hükümlerin istinbatında işe ya­rar. [351]

Irak'ta, hakkında nass veya icrnâ' bulunmayan meselelerin çö­zümü için her zaman mutlaka kıyas'a başvurulmuyordu. Bazan da ma'kul (akl'a yatkın)'e göre hüküm veriliyordu. Buna bir misâl ol­mak üzere, Şafiî ile Iraklı muarızı arasında geçen şu konuşmayı zikredebiliriz:

Şafiî, Iraklı muarızına:

“Durgun bir su, ne kadar olursa, içine düşen pislik (necaset) onu kirletmiş olmaz, diye sorar. [352]




[349] A. Emin, Fecru'l-İsIâm, s. 240,241 vd.

[350] Bu konudaki tartışmalar için tezimizin III. bölümünün “E” parag­rafına bak.

[351] Kerderî, I, 145'den M. Hamîdullah, İslâmın Hukuk İlmine Yardımları, Der. Salih Tuğ, İstanbul 1962, s. 128.

[352] Dr. Abdulkadir Şener, İslam Hukukunun Kaynaklarından Kıyas, Istıhsan Ve Istıslah, Diyanet İsleri Başkanliği Yayınları: 76.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Irak ta Kıyas
« Posted on: 19 Nisan 2024, 05:34:18 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Irak ta Kıyas rüya tabiri,Irak ta Kıyas mekke canlı, Irak ta Kıyas kabe canlı yayın, Irak ta Kıyas Üç boyutlu kuran oku Irak ta Kıyas kuran ı kerim, Irak ta Kıyas peygamber kıssaları,Irak ta Kıyas ilitam ders soruları, Irak ta Kıyas önlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes