> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Usulü Fıkıh Eserleri > Kıyas Istıhsan ve Istıslah > Hukukî Durum
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Hukukî Durum  (Okunma Sayısı 969 defa)
15 Ekim 2011, 11:03:50
Ekvan
Varlıklar, alemler, dünyalar. (Evren).
Tecrübeli Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 19.233


« : 15 Ekim 2011, 11:03:50 »



Hukukî Durum :


Güney Arabistan'da (Yemen'de) Hükümdarların emirleri ka­nun mahiyetini taşır ve bunlar ekseriya bronz ve taş levhalara yanlıp umûmî yerlere asılırdı. [44] Kuzey Arabistan'da, yani Filistin ve Suriye gibi Roma İmparatorluğu'na bağlı olan yerlerde mevziî olarak Roma hukuku hâkimdi. [45] Hicaz bölgesine giren Medîne ve civarında Yahudiler, Talmud hukukunu uyguluyorlardı. Buralarda oturan Arablar da bu hukuka uymakta idiler. [46] Öyle anlaşılıyor ki İran Sasanîleri'ne bağlı olan Hîre ve benzeri Arap eyaletlerinde yerli örf, âdet ve inançlara dayanan teamüllerin yanında, Zerdüşt dîni (Zaroastrianism) esaslarına göre teşekkül etmiş olan Sasanî hukuku hüküm sürmekteydi. Bu arada hıristiyan halk, Roma hu­kuku ile karışık kilise örf ve âdetlerine göre hukukî münasebetle­rini düzenliyorlardı. [47]

Câhiliye çağında bedevi Arablar, belli bir hukukî sisteme sahip değil idiler. Teşkilâtlı bir hükümetleri yoktu.

(mürüvvet, adamlık), onlarda dînin yerini tutuyordu. Alış verişlerin­de tanrılarına yemin ederek doğru olduklarını göstermiş  olurlar­dı. [48] Tam bir kabile hayatı yaşıyan bu Arap topluluklarının ayrı ayrı başkanları (şeyh, seyyid) vardı. Bu başkanlık, babadan oğula geçtiği gibi, yaş ve kabiliyete göre kabilece de birisine verilebilir­di. Kabile başkanı hem hâkim, hem mâliye bakanı, hem de askerî kumandan ve her şeydi. Bu kabile yönetimi, bir çeşit ilkel demok­rasi idi. Harp ilânı gibi önemli bir iş ortaya çıkarsa, kabîle şeyhi aşîret reislerini toplar, istişarede bulunur ve birlikte karara varır­lardı. Şahıslar arasındaki ihtilâfların çözümlenmesi için bazan ka­bile başkanına, bazan bir kâhine, bazan da görüşü kuvvetli sayılan bir şahsa veya taraflarca seçilen bir hakem'e başvurulurdu. Bunlar ise, yazılı bir kanuna veya önceden belli olan kaidelere göre hükmetmezlerdi. Bunlar kimi vakit örf ve âdetlerine, kimi vakit teamül ve inançlarına, kimi vakit de yahûdi ve diğer milletlerden kendile­rine intikal eden şeylere göre hüküm verirlerdi. Bazan da kur'a usûlüne başvururlardı. Genel olarak örf ve teamüle dayanan câhi­liye hukuk düzeninde, ceza hukuku ile ilgili belli hükümler yoktu, îki taraf verilecek hükme uymak zorunda da değildi. Verilen hük­me uymayan taraf aleyhindeki tek yaptırım (müeyyide), kabilenin gazabından  ibaretti. Öldürülenin en yakın mirasçısı, düşmandan öcünü kendisi almak zorunda idi. Kabîle veya aşireti de ona yar­dımcı olurdu. [49] Adam öldürmenin cezası yüz deve veya katili öl­dürmek (kısas) idi. Fakat katili, genel olarak, kendi kabilesi koru­duğu için kan davası sürüp gider ve çoğu zaman kabileler arası savaşlara yol açardı. [50]

Bir kabilenin toprağında, bilinmeyen birisi tarafından öldürül­müş bir şahıs bulunursa, o kabile fertlerine yemin ettirilirdi; ye­minden kaçman kimse suçu yüklenmiş sayılırdı. “Kasâme” adı veri­len bu usûlü İslâm hukuku da aynen kabul etmiştir.  [51]

İslâm'dan önce Mekke'de hükümet nizamı biraz daha gelişmiş­ti. Burada Ka'be ve hacılarla ilgili işleri üzerine alan başkan her şe­ye hâkim oluyordu; fakat bir vazîfe taksimi de kendisini göster­mekteydi. Hicâbet (sidânet), şikâyet, rifâde, liva' ve nedve [52] gi­bi işler, Kureyşliler arasında taksim edilmişti. Bu arada kaza (yargı) işleride Ebu Bekr'e verilmişti. Diyet, alacak verecek işlerine o bakardı. Peygamber olmadan önce Hz. Muhamnıed'in de dâhil bu­lunduğu Kureyşlilerce yeniden ihya edilmiş olan “Hilfu'l-Fudul” ad­lı cemiyet, her türlü haksızlığı önlemek amacını güdüyordu. [53]

Haram aylarında (Zu'1-Ka'de, Zu'1-Hıcce, Muharrem ve Receb) Ukaz panayırı kurulunca, burada vuku bulacak olay ve anlaşmaz­lıklara bakmak, düzen ve güvenliği sağlamak üzere bir başkan ta­yin edilirdi ve bu, çoğu zaman Temim oğullarından seçilirdi. [54]

İşte kısaca anlatmaya çalıştığımız bu çevre ve şartlar içerisin­de tamamen inkılâpçı, ilerici, hamleci ve birleştirici bir hüviyetle İslâmiyet ve bu arada İslâm hukuku doğmuştur. [55]




[44] N. Çağatay, İslâmdan önce Arap Tarifti ve Câhiliye Çağı, s. 26.

[45] S. M. Arsal, Umûmî Hukuk Târihi, t. Ü. Yayınlarından, İstanbul, 1948. s. 498; F. Köprülü, “Fıkıh” İslmı Ansiklopedisi, c. IV, s. 615.

[46] A. Emin, a.g.e, s. 227.

[47] F. Köprülü,, “Fıkıh”, a.g.e., s.  610,611.

[48] C. Ali, Târihu'1-Arab Kable'l-İslâm, c. VT, s. 326.

[49] A. Emin, a.g.e., s. 225,226; C. Zeydan, a.g.e., c. I, s. 18,19; H. İ. Hasan, Târihu'l-İslâm, c I, s. 63; H. İ. H.-A.İ. Hasan,, en-Nüzumü'1-İslâmiyye, s.  195,327,328.

[50] Brockelmann, a.g.e., s. 45; A. Emin, a.g.e,, s. 26.

[51] A. Emin, a.g.e., s. 226,227

[52] Hicabet: Ka'be perdeci arlığı ve Kalenin anahtar muhafızlığı, şikayet: Mekke'ye gelen hacılara tatlı su temini, rifade: hacca gelenlerin yok­sullarına yemek verme ve bu maksatla Mekkelilerden yardım topla­ma, liva': savaş   sırasında  kullanılan  sancak  muhafızlığı nedve: önemli işlerin görüşülüp karara bağlandığı meclis başkanlığı görevi­dir.

[53] A. Emin, a.g.e., s. 227; C. Zeydan, a.g.e.,  c. I, s. 19 vd; İbn-i Esir, el-Kâmil Fi't-Tarih, Mısır 1348-1357, c. II, s. 25,26.

[54] C. Zeydan, a.g.e., c. I, s. 20,21.

[55] Dr. Abdulkadir Şener, İslam Hukukunun Kaynaklarından Kıyas, Istıhsan Ve Istıslah, Diyanet İsleri Başkanliği Yayınları: 14-16.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Hukukî Durum
« Posted on: 19 Nisan 2024, 21:07:12 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Hukukî Durum rüya tabiri,Hukukî Durum mekke canlı, Hukukî Durum kabe canlı yayın, Hukukî Durum Üç boyutlu kuran oku Hukukî Durum kuran ı kerim, Hukukî Durum peygamber kıssaları,Hukukî Durum ilitam ders soruları, Hukukî Durum önlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes