๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Kıyas Istıhsan ve Istıslah => Konuyu başlatan: Ekvan üzerinde 29 Eylül 2011, 17:23:04



Konu Başlığı: Haber i Ahâd Karşısında Kıyas
Gönderen: Ekvan üzerinde 29 Eylül 2011, 17:23:04
Haber-i Ahâd karşısında kıyas:


İmam Mâlik'e göre haber-i âhâd, başka bir hadîs ile desteklen­mişse kıyas üzerine takdim edilir. Eğer haber-i âhâd, sabit bir kai­de veya kıyas'a aykırı düşüyorsa, kıyas ona tercih edilir. Hanefîler de, sıhhati sabit ve râvîsi fakîh olan haber-i âhâd'ı, Şafiî'nin deyi­şiyle: haber-i îâzim'i, kıyas'a takdim ederler.[513] Böyle olmayan haber-i, kıyas'a tercih etmezler ve hattâ bu gibi haber'in doğru olup olmadığını tesbit için kıyas'ı ölçü olarak kullanırlar. Ahmed b. Hanbel, haber'i kıyas'a tercih eder. Şâfiîler de, kıyasın illetine bakar­lar. Eğer bu illet, eldeki haber'den üstün bir nass'la sabit olmuşsa, kıyas takdim edilir; değilse haber tercih olunur. [514]

Hanefîlere göre, eğer sahâbîler tarafından muhalefetle karşılanmamışsa, bir sahâbînin fetva ve sözü dahi kıyas üzerine takdim edilir; çünkü bu fetva veya sözü, onun, bizzat Hz. Peygamber'den işitmiş olma ihtimali vardır. Ebû Yûsuf'un bir çok meselede “kı­yas böyledir, ama (eser) olduğu için onu terk ettim.” dediğini riva­yet ettikten sonra, bu görüşü hoşlanmadığını söyleyen Ebu'l-Hasen el-Kerhî (Ö. 340 H.)'ye göre hakkında Kitab, Sünnet ve İcraâ' bu­lunmayan konularda re'yden başka istidlal vâsıtası yoktur. Dolayı­sıyla bir sahâbînin sözü re'y üzerine takdîm edilemez. Nitekim sa­hâbîler kendileri de birbirlerine muhalefet etmişlerdir. Onların, üzerinde icmâ' etmedikleri münferit görüşleri bizim için hüccet olamaz. Buna karşılık Ebû Saîd el-Berda'î [515] nasıl haber-i vâhid kıyas üzerine takdim ediliyorsa, bizzat Hz. Peygamberd'en işit­miş olma ihtimali bulunduğundan, bir sahâbi görüşünün de re'y üzerine takdim edileceğini savunmuştur. Öte yandan bütün Ha­nefî hukukçuları, re'y ile bilinmesi imkânsız olan konularda bir sahâbî sözünün kıyas'a tercih edileceğini ittifakla kabul ederler. [516]



[513] Şafiî, İhtilâfu'l-Hadîs, el-Umm, c. VlI'nin kenarında, s. 117.

[514] J. Schacht, The Origins s. 110; seyyid Nesib, a.g.e,, s. 17; ME. Zeh­ra, a,g.e., s. 345 vd.; İbn-i Kayyim, nüm, Delhi tabı, c.I, s. 11.

[515] Kadı Ahmed b. el-Hüseyn   (ö. 317 h.)

[516] Serahsî, Usûl, c. U, s. 105-110.

Dr. Abdulkadir Şener, İslam Hukukunun Kaynaklarından Kıyas, Istıhsan Ve Istıslah, Diyanet İsleri Başkanliği Yayınları: 111.