ilitam ,arapça klavye, ilahiyat, önlisans > Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Kuranı Kerim > Kıraat İlmi ve Tarihi > Kıraatlere Eleştirel Yaklaşımlar
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Kıraatlere Eleştirel Yaklaşımlar  (Okunma Sayısı 756 defa)
17 Mayıs 2011, 17:43:53
Vatan Var Olsun !
Dünyalılar
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 8.940


« : 17 Mayıs 2011, 17:43:53 »



VIII. KIRAATLERE ELEŞTİREL YAKLAŞIMLAR

Kur'ân, hadis ve İslâm târihi üzerine araştırmalar yapan ve eserler neşreden şarkiyatçıların bir kısmı Kur'ân'm otantikliği ve menşei bağlamında kıraat üzerinde de durmuş ve kıraatlerin gü­venilirliği konusunu tartışmışlardır. Alman şarkiyatçı Theodor Nöldeke ilk çalışmalarını Kur'ân'm kaynağı problemine ayırdı daha sonra da Kur'ân'm târihi üzerine meşhur Geschichte des Qorans (Göttingen 1860) adlı eserini yazarak onun oluşum süre­cinin bütün safhalarını beşeri gayretler üzerine oturttu. Talebesi Friedrich Schwally eseri tamamlamak maksadıyla yeniden dü­zenledi ve iki cilt halinde yayınladı (Leipzig 1909, 1919), Gottheİf Bergstrâsser ise aynı minval üzere esere bir bölüm ve bir cilt daha ekledi (Königsberg 1926, 1929, 1938). Bu seri Kur'ân târihi üzerine araştırma yapacak şarkiyatçılar için bir başucu ki­tabı olmuştur.[341] Ignaz Goldziher, muasırları gibi Kur'ân'ı İlahi kaynaklı bir kitap olarak kabul etmediğinden kıraatleri de ilâhî izne ve nebevi rivayete bağlı değil de ihtiyarî olarak adlandmr. Ona göre bu kıraatler daha çok Arap yazısının karakterinden kaynaklanmakta olup âlimlerin bazı tercihlerinden ibarettir ve sağlam bir asla dayanmamaktadır. Ona göre Kur'ân, metni Hz. Peygamber'in vefatından sonra oluşturulan ve subûtiyeti konu­sunda ciddi şüpheler taşıyan bir kitaptır. Mushauar arasındaki farklar ve kıraatler bunun en açık delilidir.[342] Asıl itibariyle Nöldeke ve Goldziher'le aym düşünceleri paylaşan Gotthelf Bergstrâsser İbn Hâleveyh'in Muhtasar fî şevâzzi'i~Kur'ân'\m ve İbnü'l-Cezerî'nin Gâyetü'n-Nihâyd sim, Otto Pretzl Ebû Amr ed-Dânî'nin et-Teysîfım ve Arthur Jeffery İbn Ebû Davud'un Kitâbü'I-Mesâhîf'mi neşrederek bu düşüncelerini hayata geçir­meye bir başlangıç yapmışlardır. Jeffery, hocası Bergstrâsser (1886-1933) İle 1926 yılında Kur'ân metninin târihi gelişimi ile ilgili bir eser {Kur'ân'ın tenkitli neşri) hazırlanması için geniş bir Kur'ân arşivi oluşturma karan aldıklarından ve onun vefatı iîe talebesi Dr. Otto Pretzl'nin Münih'te eski Kur'ân nüshaları ve kı­raat materyalleri İle ilgili Bavarian Academy'e bağlı oiarak bir ar­şiv oluşturduğundan bahsetmekte ve burada eski Kûfî Kur'ân nüshalarının fotoğraf ve kopyalarının bulunduğunu söylemekte­dir.[343] Maksadı açıkça belli olan bu proje II. Dünya Savaşı'nda ar­şivin tahrip olması ile tamamlanamamıştır,[344] Özellikle Jeffery projenin sonuçlanamamasmdan sonra da çalışmalarına devam ederek kıraatler bir yana mevcut mushafm güvenilirliğinin tar­tışmalı olduğu tezini ortaya koymaya çalışmıştır. O, üzerinde icma bulunan bir Mushaf olduğu ve Mushafm oluşum süreci ile ilgili olarak sağlam veriler bulunduğu halde bunları değerlendir­me dışı tutup bazı şahsi nüshalardaki farklılıkları ortaya koymak ve tartışmalı bir telif olan Kitâbü 'l~Mesâhiî\ öne çıkarmakla üze­rine vurgu yapılan bilimsel objektiflikten kopmuştur. Yazmış ol­duğu diğer kitap ve makaleler de bu minvalde olan Jeffery bütün çabalarına rağmen varmak istediği sonucu tam olarak destekle­yen sağlam bir veri ve delil ortaya koyamamıştır.[345]

Benzer çalışmalar yapan bir başka şarkiyatçı Richard BelI'dir. İskoçyali şarkiyatçı yazmış olduğu eserlerde Hz. Muhammed'in Kur'ân'ın müellifi olduğunu ve Kuı'ân üzerinde istediği gibi deği­şiklik yaptığını, mevcut Kur'ân metninin de ilahi bir yönünün olmadığını ispatlamaya çalışmıştır. Bu görüşlerini ortaya koydu­ğu The Origin of islam in Its Christian Environment (London 1926) ve întroduction to the Qıır'an (Edinburgh 1953) adlı eser­ler önemlidir.[346] Son yıllarda Hz. Muhammed'in ilahi mesaj alan bir peygamber olabileceği yolunda bazı yaklaşımlar[347] ve kitabı Fransızca'dan el-Kur'ân veilmü'l-kıraa (trc. Münzirlyaşi, Beyrut 1996) adıyla çevirilen ]acques Berque gibi konuyu objektif de­ğerlendirenler olmakta ise de şarkiyatçıların temel yaklaşımı de­ğişmemiştir.[348]

 

 [341] William Montgomery Watt, "VVestern Approaches to the Understanding of the Qur'an", Uluslararası I. İslâm Araştırmaları Sempozyumu, İzmir 1985, s. 26.

[342] Abdurrahman Çetin, "Kur'ân Kıratlarına Yönelik Oryantalist Yaklaşım­lar", Ma'rife, Oryantalizm Özel Sayısı, yıl 2 sy, 3, Konya 2002, s. 78-87; Tahsin Görgün, "Goidziher, Ignaz: Metodu", D/A, İstanbul 1996, XIV, 109."

[343] Arthur Jeffery, Materials for the Histoty of Text of the Qur'an, Leiden 1937, S. VII.

[344] Mohammad A. Chaudhaiy, "Orientalism on Varİant Keadings of the Cjur'an: The Case of Arthur Jeffery", The American Journal of îslamic Sociai Sciences, XII/2 (Summer ^995), s. 17i.

[345] bk. Rızâ Kurtuluş, "îeffery, Arthur1, D/A, İstanbul 2001, XXIII, 578-579; Chaudhary, a.g.m., s. 170-184; İsmail Cerrahoğlu, "Oryantalizm ve Ba-tı'da Kur'ân ve Kuj'ân İlimleri Üzerine Araştırmalar", Ankara Ünİv. İlahi­yat Fak. Dergisi, XXXI, Ankara 1989, s. 128-130.

[346] William Montgomery Watt, Bell's întroduction to the Qur'an, Edinburgh 1970, s. 40-56; Cerrahoğlu, a.g.m., s. 111.

[347] bk. William Montgorrery Watt, Keligious Tivth for Our Time, Oxford 1995, s. 79-80.

[348] İddialar ve cevaplan için bk. en-Neşçâr, ei-Büdûrü 'z-zâlvrc, naşirlerin gi­rişi, I, 23-40; Itr, ei-Ahrufü's-seb'a, s. 281-290; Ahmad Von Denffer, Ulum al-Qur'ân, Leicester (UK) 1985, s. 158-164; Cerrahoğlu, a.g.m., s, 95 136; Chaudhary, a.g.m., s. 170-184: Aşıkkutlu, a.g.m., s. 99-101. Abdülhamit Birışık, Kıraat İlmi ve Tarihi, Emin Yayınları, Bursa 2004: 147-149.

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
« Son Düzenleme: 18 Mayıs 2011, 08:29:04 Gönderen: saniyenur »
Moderatöre Bildir   Kayıtlı
Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.038


View Profile
Re: Kıraatlere Eleştirel Yaklaşımlar
« Posted on: 24 Temmuz 2019, 09:22:07 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Kıraatlere Eleştirel Yaklaşımlar rüya tabiri,Kıraatlere Eleştirel Yaklaşımlar mekke canlı, Kıraatlere Eleştirel Yaklaşımlar kabe canlı yayın, Kıraatlere Eleştirel Yaklaşımlar Üç boyutlu kuran oku Kıraatlere Eleştirel Yaklaşımlar kuran ı kerim, Kıraatlere Eleştirel Yaklaşımlar peygamber kıssaları,Kıraatlere Eleştirel Yaklaşımlar ilitam ders soruları, Kıraatlere Eleştirel Yaklaşımlarönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &