Konu Başlığı: Kainat niçin yaratılmıştır? Gönderen: Safiye Gül üzerinde 09 Ekim 2010, 12:17:11 KÂİNAT NİÇİN YARATILMIŞTIR? Ebû Mansür el-MÂTÜRÎDÎ Rahman ve rahim olan Allah'ın adıyla Hamd Allah'a mahsustur, o ki sayısız nimetleri ve hesapsız ltuflarına mukabil lâyık olduğu şükür ve övgülere nihayet yoktur. Hidayet yollarına ulaşabilmek için ondan, sadece ondan muvaffakiyet dileriz. Ebû Mansûr (Allah rahmet eylesin) şöyle dedi : İnsanlar, «Allah kâinatı niçin yaratmıştır?» sualinin cevabında muhtelif görüşler beyan etmiştir. a) Bazı âlimler, bu sual yersizdir, böyle bir şey sorulamaz, dedi. Çünkü yüce Allah hakîmdir, alîm ve ganî olmakta dâimdir, onun fi'linin hikmetten uzak kalması muhtemel değildir. Zira bir fi'lin hikmetten uzak kalması,ya hikmetin bilinmeyişi veya hikmet yoluna uyulduğu takdirde bir fâidenin kaçırılma endişesi sebebiyle olur. Allah taâlâ, cehaletten eser bırakmıyacak bir ilimle mevsûf olduğu ve giderilmesini bekliyeceği herhangi bir ihtiyaca ma'rûz kal-mıyacak şekilde ganî bulunduğuna göre onun fi'linin hikmetten hâriç kalması asla vârid değildir. «Niçin» tarzındaki bir sual ise hikmetten yoksundur. Bunun içindir ki azîz ve celîl olan Allah kendi fi'l-i ilâhîsinden abes ve hikmetsizlik vehmini nefyederek şöyle buyurmuştur: «Biz göğü de, yeri de, ikisinin arasında bulunan şeyleri de eğlenmiş olmak için yaratmadık. ...O, yaptığından ötürü sorguya tâbi' tutulmaz, fakat onlar mes'ûl olurlar» [1] Cenâb-ı Hak bu âyetlerinde, O'nun yüce zâtında ihtiyaç vehmeden veya onun fi'linde hikmetsizlik iddia eden kimseleri yermiştir. b) Bazı âlimler de şöyle dedi : Allah taâlâ lütuf ve ihsan sahibi olduğundan onun, lûtfunu bezletmekle vasıflanması gerekmiştir. Binâenaleyh kendisini yaratmakla lûtufkâr olacağı bir kâinat bulunmalı ve ona ihsanını yaymalıydı. Hem de o, kaadirdir, hiç bir fiil meydana getirmeyen bir kudretse yok demektir. İşte Allah bunun için yaratmıştır. c) Üçüncü bir zümre ise, böyle bir sual muhaldir, dedi, çünkü bu, onun yarattığı şeylerin önce mevcûd olan bir illetten ötürü yaratılmış olmasını gerektirir. Söz konusu illet de ya bir mahlûktur [2], bu takdirde onu araştırıp sormak diğer bütün mahlûkları araştırmaktan farksızdır; veya değildir, bu durumda da ezelde mevcûd, Allah'tan başka bir şey olur. En doğrusu biraz önce de anlatıldığı üzere, «yaratma» fi'li onun zatıyla kaaim olduğundan yaratmıştır. d) Diğer bir gurup var ki fikirlerini şöyle .belirttiler: «Allah kâinatı niçin yaratmıştır?» suali bir kaç mânâya alınabilir. Meselâ, «Niçin bu âlemi yarattı da başka türlü bir âlem yaratmadı?» diyebiliriz. Bu durumda bu âlem hakkındaki sualimiz öbür âlem hakkında da aynen vâriddir. Yine «Yüce Allah bu mahlûkatı niçin bulunduğundan önce bir zaman içinde yaratmadı?» tarzında ileriye sürülecek bir sual de aynı mâhiyettedir. Zira «yaratmak» zaman'dan ayrı bir şey değildir, bil'akis o, mahlûkun varoluşunu haber vermektir, böyle olunca da onun varoluşu zamanla beraber gerçekleşir. Bahis mevzuu edilen sual bu kâinatın mâhiyetini hedef alıp onun içyüzünü de konu edinmiş olabilir. Bu takdirde soru sahibi kendi mâhiyetini sormuş olur. Sanki o, «Niçin soruyorum, niçin sormayı düşünebiliyorum, neden akılsız (düşünemiyen) bir varlık olma-dım?»tarzmdaki soruları ileriye sürmüş gibi olur. Bu ise saçmadır, çünkü burada kendini soru sormaktan men'eder bir yol tutmaktadır. e) Âlimlerden bîr kısmı da bu soruya şöyle cevap vermek istemiştir : Yüce Allah kâinatı öyle bazı sebeplere bağlı olarak yaratmıştır ki kâinat bu sebeplerden ötürü, bunların içinde ve bunlardan sonra vücûd bulup devam etmiştir. Nitekim bütün hakimlerin, fiillerini, ileriye ma'tûf bazı gayelere mebni meydana getirdikleri anlaşılmaktadır. Zaten işlediği fi'lin neticelerinden habersiz olan ve onun niçin işlediğini bilmeyen her fail hakîm vasfından yoksundur. İmdi âlemin hangi sebeplerden ötürü yaratıldığı hususunda bazı görüşler ortaya konulmuştur. Denilmiştir ki insanoğlunun dışında kalan kâinat, orada ilâhî imtihana tâbi' tutulanlar (insanlar ve cinler) için yaratılmıştır. Çünkü ilâhî hikmet ancak onlarda zahir olmakta, yücelik, hükümranlık, azamet ve üstünlük onlarda belirmekte, hikmet ile hikmetsizlik onlar sayesinde birbirinden ayırdedilmektedir. Binâenaleyh hilkatin gayesi sadece onlardır. Diğer yaratıklar onlar için, onların menfaatleri için yaratılmış, onların imtihanlarına vesile olmaları ve kılavuzluk etmeleri için vücûda getirilmiş ve emirlerine âmâde kılınmıştır. İmtihana tâbi' tutulanlara gelince, bunlar da İbadet için haikoiunmuştur, yahut da kendi öz varlıkları için; ta ki övülmeye de, yerilmeye de vesile olacak ve her iki halde de kendilerini alâkadar edecek olan bazı neticeleri elde edebilsinler. Şüphe yok ki onların Yaratıcısı, yaratılışa ait bu her iki gayeden de münezzehtir; çünkü muhtaç olarak yaratılan ve hem kendi ihtiyaçlarının tesbiti, hem de bu İhtiyaçların giderilme yollarının tayini şuuruyla mücehhez kılınan, yüce Allah değil onlardır. f) «Allah taâiâ küllü (varlıkların hepsini, mecmuunu) bir sebebe bağlı olarak yaratmamıştır» diyen bir zümrede vardır. Çünkü «küİUün dışında başka bir şey bulunamaz ki bir sebep teşkil etsin. O halde yüce Allah sadece bazı şeyleri sebebe bağlı olarak vücûda getirmiştir. Bu, onun, küllü bir mekânda yaratmamasına benzer, zira «mekân» da «küll» mefhûmunun içinde mevcûddur. Demek ki Cenabı Hak bazı şeyleri bazı şeyler için yaratmıştır. Her halde baba-evlâd arasındaki münasebet ve (fiillere terettüb eden) mükâfat ile azab alâkası da bu esasa istinad eder. g) Hüseyn (b. Muhammed en-Neccâr) bu sualin cevabında şöyle dedi: Kâinat bir çok sebebden ötürü yaratılmıştır. Meselâ Allah'ın varlığına kılavuz ve hüccet olması, ibret ve öğüt, nimet ve rahmet teşkil etmesi, gıda ve ana madde yerine geçmesi, ihtiyaçları giderme vesilesi olması gibi. Kâinatın öyle şeyleri vardır ki biri için nimet, öteki için musibet olsun dîye yaratılmıştır. O yine şöyle dedi: Eğer Allah, mahlûkatı, başlangıçta sadece maslahat ve menfaat gayesiyle yaratmış olsaydı hiç bir şeyin yaratılışı, olduğundan ne öne alınabilir, ne de sonraya bırakılabilirdi, ay- rica imtihana tâbi' tutulanlar yaratılmadan önce hiç bir şey vücûda getirilemez, hiç bir durum bir halden başka bir hale çevrilmez, kâinatta hiç bir ziyâde ve noksan husule gelemezdi. Madem ki Allah, zihinlerin kavrıyamıyacağı ve gözlerin idrak edemiyeceği nice yaratıklar vücûda getirmiştir, o halde yaratılışın yukarıda anlatıldığı gibi menfaate müstenid olmadığı, fakat her şeyin kendi yaratılış gayesine uygun yere konulduğu, hâdise ve eşyaya menfaat ile zarar arasında yer değiştirildiği anlaşılmış oldu. h) Fakîh (Ebû Mansûr el-Mâtürîdî) Aliah rahmet eylesin şöyle dedi: Buraya kadar anlatılanların özü şudur: Madem ki onların deyişine göre Allah için yaptığından başkası mümkün değildir. O halde hiç bir şey onun yaptığından üstün olamaz, çünkü o, meydana getirdiği her bir fi'liyle bîr cevr (hikmetsizlik) sıfatını geride bırakmış oldu. Yine bu kanaate göre Cenabı Hak yarattığı şeyleri irâde İle yapmış değildir, çünkü yarattığından başkasını vücûda getirecek olsaydı bu, fesada vesile olurdu. Böylece Allah yaratmış olduğundan başkasını fâideli ve hayırlı kılmaktan âciz kalmış olurdu. Halbuki bu, zem sıfatının son noktasından başka bir şey değildir. İddia edildiği üzere Allah taâlâ İçin bilfiil yarattığından başkası imkânsız olsaydı o, bilfiil yarattıklarıyla fâide temin etmiş ve sayesinde övgü ile senaya lâyık olabilmek İçin onlara muhtaç olmuş bulunurdu. Zira övgü ve senaya bizzat değil de ancak başka bir şeyle lâyık olabilen kimse bu övgüye hak kazanabilmek için mutlaka ona muhtaçtır, fâidesini temine mecburdur. Muarızlarımızın kanaatine göre Allah'ın fi'li onun zâtının gayrıdır ve Cenabı Hakkın o fi'li ter-ketmesi mümkün olmadığı gibi ondan başkasını yapması da caiz değildir, çünkü o fi'lin gayrı kendi derecesini alçaltır, onu hikmetsizli-ğe götürür. O halde Allah'ın, yaptığı ile menfaat temin ettiği ve fi'li zâtının gayrı olduğu muarızlarımızın iddiasınca sübût bulmuş oldu. Bu ise akıl erbabının anlayışına göre ihtiyaç vasfından başka bir şey değildir. Yine üstâd şöyle dedi : Şüphe yok ki Allah taâlâ zâtının muk-tezası olarak yaratıcıdır. Çünkü «yaratıcılık» bir övgü ve azamet mefhûmudur, yüce Allah'ın, kendisine menfaat temin edecek diye bu vasfa ancak başka bir sebepten ötürü lâyık olması muhaldir, hem de bu şartla fiil sahibi (yaratıcı) olan başkasına muhtaç demektir. Madem ki Allah taâlânın, zâtının muktezası olarak yaratıcı olduğu sabit oldu, o halde onun yaratıcı olmaması asla düşünülemez. Buna göre de «niçin» diye sormak tamamen yersizdir, tıpkı «Niçin muktedir oldu, niçin bildi?» diye sormak gibi. Kuvvet ve tasarruf ancak Allah'a aittir [3][4] [1] el-Enbiyâ' (21), 16-23. [2] Metnin bu kısmının anlaşılması güçlük arzetmektedir. «Mahlûktur» diye tercüme edilen «halk. kelimesi «yaratma fi'li» mânâsına da alınabilir. [3] Ebû Mansûr el-Mâtürîdî, kitâbu't-Tevhîd, s. 96-100 (gerekli bazı takdim -te'hirlerle ve mükerrerlerin hazfiyle). [4] Prof. Dr. Bekir Topaloğlu, Kelam İlmi, Damla Yayınevi:265-269. Konu Başlığı: Ynt: Kainat niçin yaratılmıştır? Gönderen: ✿ Yağmur ✿ üzerinde 04 Nisan 2014, 23:14:48 selamunaleykum;
yüce ALLAH hakîmdir, alîm ve ganî olmakta dâimdir, onun fi'linin hikmetten uzak kalması muhtemel değildir. Zira bir fi'lin hikmetten uzak kalması,ya hikmetin bilinmeyişi veya hikmet yoluna uyulduğu takdirde bir fâidenin kaçırılma endişesi sebebiyle olur. Bu soruya cevap olarak ben İnsan ibretlik alsın diye(...) İnsan bu dünyada yaşar ölür ve dirilir... Aslında insan her anını neredeyse dünyada geçirmektedir. Bu sebeble insan dünyadan sorumludur,yaşadıklarından ve yaptıklarından da.... Aslında bu soru incelemek ister isek İslam ın fıkhi yorumlarının araştırılması ortaya çıkıyor. Ama yine de Allah bizleri sevdiklerimizle sınamasın... Konu Başlığı: Ynt: Kainat niçin yaratılmıştır? Gönderen: Burcu 8D üzerinde 07 Nisan 2014, 17:00:34 ödevime yardımcı olduğunuz için ALLAH rzı olsun
Konu Başlığı: Ynt: Kainat niçin yaratılmıştır? Gönderen: Hanife Ls 1 üzerinde 07 Nisan 2014, 17:31:35 Ve aleyküm selam ve rahmetullahü ve berakatuhü;
Bir san’atkârın, vücuda getirdiği eserini, her şeyden önce kendisinin defalarca seyredeceği muhakkaktır. San’atının güzelliğiyle o, bundan iftihar duyacaktır. Ayrıca yaptığı bu eserini, san’attan anlayanlara da göstererek, onların hayret ve takdirlerini toplamak ve kendisini onlara beğendirmek arzu edecektir. Hattâ bu istek ve arzusunu gidermek için, bazen, bir sergi de açacaktır. Bu hal, istisnasız bütün san’atkârlarda, meziyet ve hüner sahiplerinde vardır. Kâinatın ve içindeki varlıkların yaratılış hikmetine bu küllî kanun ışığında bakabiliriz. Zira Cenâb-ı Hak da, kendisinde bulunan güzel sıfatlarını ve bu sıfatların tecellilerini; “esmâ-i hüsna” tabir edilen güzel isimlerinin cilvelerini, gizli ve nihayetsiz rahmet hazinelerini, çeşitli eserlerinde hem bizzat kendisi görmek ve seyretmek, hem de başkalarına göstermek ve tanıttırmak, sevdirip övdürmek istemiştir. Bu sebeple de bu ihtişamlı kâinat sarayını, bu geniş ve büyük âlemi -içindeki seyirci mahlukatla birlikte sonsuz kudret ve hikmetiyle yaratmıştır. Konu Başlığı: Ynt: Kainat niçin yaratılmıştır? Gönderen: Mehmed. üzerinde 07 Nisan 2014, 19:12:51 Allah razı olsun cümlemizden,
Şüphesiz ki Yüce Allahı'mızın bir yaratıcıya en mukaddes şekilde tescillenmiş 99 temiz ismi vardır.Bu temiz isimlerin anlamlarına bakılırsa kainatın yaratıcısına yakışacak en mukaddes isimler.Allah cümlemizi bu isimleri bilenlerden eylesin. (AMİN) Konu Başlığı: Ynt: Kainat niçin yaratılmıştır? Gönderen: Hanife Ls 1 üzerinde 14 Ağustos 2014, 20:12:40 Esselamü aleyküm ve rahmetullahü ve berakatuhü; Haşa bizlere ihtiyacı mı vardı? elbette hayır. her an her nefes biz ona muhtacız. Bizleri yaratan o, önce yaratan sonra öldüren, tekrar diriltecek olan o. bizlere çeşit çeşit nimeti veren o, Mülk Allah'ın. bizlerde onun mülküyüz. gerçek güç ve kuvvet sahibi o. Bizler güçsüz, zayıf, fakir ve muhtacız.
Konu Başlığı: Ynt: Kainat niçin yaratılmıştır? Gönderen: Hanife Ls 1 üzerinde 14 Ağustos 2014, 20:27:10 Şu esen rüzgara, şu yağan yağmura, şu doğan güneşe şu batan aya mani ol bakalım. Gündüzü gece, geceyi gündüz yap. Asla yapamayız güç yediremeyiz. çünkü aciz değil mi?
Bu misalleri çoğaltmaya ne gerek var. Acziyetimiz ortada. Şu muazzam kainata ve kendi varlığındaki sırlara bir bak. ibret nazarlarını sırlar aleminin derinliklerine çevirir. Yüce yaratıcıya ulaşacak onun yüce kudret ve azameti karşısında boyun eğeceksin. teslim olacaksın. inanıp teslim olunca hikmet kapıları aralanacak. nice sırlara muttali olacaksın... Konu Başlığı: Ynt: Kainat niçin yaratılmıştır? Gönderen: Ceren üzerinde 14 Ağustos 2014, 20:53:08 Ve aleykumselam.Yaratılan her şeyin bir anlamı vardır.Ve Rabbim bu anlamlı şeyleri eşsiz bir şekil de yaratmıştır.Kainat Peygamber efendimizin adına ve insanlığa hizmet etmek için müthiş bir kudretle yaratılmıştır.Bizler buna sonsuz derece sorgulamadan şükür ederek inanmalıyız inşallah.
Konu Başlığı: Ynt: Kainat niçin yaratılmıştır? Gönderen: Pelinay üzerinde 14 Ağustos 2014, 22:10:51 Ve aleykumusselam ve rahmetullah..Rabbimizin eşsiz kudretinin tecellisi bu kainat,kainatın içindeki dizayn..
herkes farklı bir fikir ileri sürüyor .üstad da ne diyor bakın mısralarında; Seni aramam için uzağa attın! Alemi benim, beni kendin için yarattın! N.F.K. paylaşım için Mevlam razı gelsin.Rabbim kavrama yeteneğimizi ziyadeleştirsin inşallah.. Konu Başlığı: Ynt: Kainat niçin yaratılmıştır? Gönderen: Zehibe üzerinde 09 Ekim 2014, 11:13:30 Ulema ihtilaf etmiş, kainatın yaratılmasında şüphesiz binlerce hikmet vardır belki birkaçı bize aşikârdır, bunlardan biri kutsi hadiste bildirilen, “Ben gizli bir hazine idim; bilinmek istedim, mahlukatı yarattım.” (Acluni, II, 132) ve Zariyat suresinde ayeti kerimede geçen ''Ben insanlari ve cinleri yalniz bana kulluk etsibler diye yarattim.'' Bunlar esasinda bir nebze olsun akla kapi aralamaya yetiyor.
Konu Başlığı: Ynt: Kainat niçin yaratılmıştır? Gönderen: Nadire 8 üzerinde 09 Ekim 2014, 12:44:26 Yüce Allah (c.c.) kainatı çok güzel yaratmıştır. bizlere bu müthiş güzellikleri vermiştir. O çok büyüktür.
Konu Başlığı: Ynt: Kainat niçin yaratılmıştır? Gönderen: MELİKE 7D üzerinde 02 Nisan 2015, 17:48:48 Ebu Mansür el-MATÜRİDİ Rahman ve rahim olan Allah'ın adıyla Hamd Allah'a mahsustur, o ki sayısız nimetleri ve hesapsız ltuflarına mukabil lâyık olduğu şükür ve övgülere nihayet yoktur.
Konu Başlığı: Ynt: Kainat niçin yaratılmıştır? Gönderen: Rüveyha üzerinde 25 Temmuz 2016, 20:20:43 Esselamu aleykum..Alimler bu konuya açıklama getirmiş.Neden,niçin sormadan bu mübarek alimlerin ilmimden faydalanmamız gerekir İnşaAllah.Allah razı olsun
Konu Başlığı: Ynt: Kainat niçin yaratılmıştır? Gönderen: Mustafa Yasin üzerinde 01 Nisan 2018, 14:35:40 Selamun Aleyküm. Allah kainatı bizim için yaratmıştır. İbadet edelim ve ona iman edelim diye. Allah razı olsun paylaşımdan.
Konu Başlığı: Ynt: Kainat niçin yaratılmıştır? Gönderen: Sevgi. üzerinde 29 Ağustos 2019, 00:52:27 Bu dünyada yaratılan herşeyin bir anlamı vardır. Çünkü Rabbimiz bu yaratılan herşeyi eşsiz bir şekilde yaratmıştır. Rabbim bizleri herzaman hayırlı olan kullarından olabilmeyi nasip etsin inşaAllah
|