๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Kabir Alemi - Suyuti => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 27 Mart 2010, 13:03:07



Konu Başlığı: Ölümün yaklaşması
Gönderen: Sümeyye üzerinde 27 Mart 2010, 13:03:07
Ölümün Yaklaşması, Ölümün Keyfiyeti Ve Zorluğu



1- Allah Teâla söyle buyuruyor:

«Hak ile ölüm sekerati geldi.» [1]
2- «Zalimleri ölüm bayginligi içinde bîr görseydin, melekler ellerini uzatmislar, canlarinizi çikartin» derler [2]
3- «Can bogaza dayandigi zaman. O vakit (ölünün etrafinda bulunan sizler) bakar durursunuz. (Elinizden birsey gelmez, caninin çikmasini beklersiniz.) [3]
4- «Hayir, ruh gögüse varinca ve denilir kim onu yükseltir. Ve o zanneder bu bir ayrilistir. Bacaklari birbirine dolanir. Ve o gün Rabbm olan Allah´a sevk olunur.»[4]
Buhâri, Hz. Âise (Radiyallahû anhâ) ´den rivayet ettigine göre, Resûlüllah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem)´in önünde, içinde su olan bir kap vardi. Elini içine sokar yüzüne sürerdi. Ve söyle diyordu:

«Lâilahe illallah! Ölümün sekerati varmis.»
Tirmizi, Hz. Âise (Radiyallahû anhâ) ´den rivayet ettigine göre Âise (Radiyallahû anhâ) Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sel lem)´in vefatinin siddetini gördükten sonra, hiç kimseye ölümün kolayligindan dolayi gipta etmedim, demis.
Buhari ondan (Radiyallahû anhâ) rivayet ettigine göre: Resûlullah (s.a.v)´in vefatinin siddetini gördükten sonra, hiç kimsenin ölümünün siddetinden igrenmiyorum.

îmam-i Ahmed´in oglu, Abdullah Zevâidü V Zühdde Sait´ten (Radiyallahû anh) rivayet ettigine göre;

Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) ölüm sikintisini çekerken söyle ,buyurdu:

«Eger insanoglu yalniz bunun için çalissaydi yine çalismasi yerinde olacakti.»



Lokman el-Hanefi ve Yûsuf bin Yâkup el-Hanefi´den rivâyet edildigine göre, söyle demisler:

«Yâkup (Aleyhisselam) müjdeci geldigi zaman demis. Bugün sana ne verdigimi bilmiyorum. Fakat Allah sana ölüm sekeratini kolaylastiracaktir.»
Ibn-i Mes´ud (Radiyallahû anh) ´dan rivayet edildigine Resûlüllah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) :

«Müminin nefsi, sizarak çikar, kafirin nefsi ise, esegin nefsi gibi akarak çikar. Mümin hatâ isler. Keffaret olarak ölüm ona zorlanir.
Kâfir iyilik isler, sonra âhirette, cezasini görmek için ölüm ona kolaylasir.»



Denyuri, Vuheyb bin el-Verd´in meclisinde kendisinden rivayet ettigine göre, Allah söyle buyurmaktadir :

«Rahmet etmek istedigim hiç bir kimseyi hatâlarini bitirtmeden düyadan çikartmak istemem. Yâ cesedinde bir hastalik, ve evinde bir musibet ve geçiminde bir darlik veya rizkinda bir fakirlik, olarak o hatalari ifa ederim; Zerre miskal kalincaya kadar Ondan alirim. Sayet bir sey kaldiysa ölümü ona siddetlendiririm ta dogdugu gün gibi günahlarda tertemiz olarak bana gelir.

Izzetime yemin ederim ki, azap vermek istedigim hiç bir kimseyi bütün iyiliklerini btirmeden dünyadan onu almam. Ya cisminde saglik olarak, veya rizkinda genislik olarak , veya maisetinde rahatlik olarak veya kendinde güven olarak bütün iyiliklerini bitiririm. Zerre miskal kalincaya kadar. Onu da alirim. Sonra, atesten korunacak hiç bir hasenesi kalmadan bana varir.»



îbn-i Ebi Dünya, Zeyd bin Eslem´den rivayet ettigine göre söyle demistir:

«Mümin günahlari sebebiyle kendi ameliyle kendisine takdir edilen mertebelere ulasmayinca ölüm ona siddetlenir tâ ölüm sekerât ve siddetleriyle Cennetteki derecesine ulassin, kafir eger dünyada iyi bir amel yapmissa Ölüm ona kolaylasir ta dünyada karsiligini alsin. Sonra atese girsin.»



ibn-i Mâce Âise (Radyallahû anhâ) ´den rivayet ettigine göre söyle demistir:

Resûlüllah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem:

«Mümin Ölüm anindaki zorluk dahil herseyde ücretlenir.»



Büreyde (Radiyallahü anh) ´den rivayet edildigine göre; Resûlüllah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem):

«Mümin, alin teriyle ölür» buyurdu.



Selmân-i Fârisi´den rivayet ediidigie göre söyle demistir:

Resûlüllah Sallallâhû Aleyhi ve Sellem den isittim ki diyor:

«Ölüm aninda ölünün üç seyini gözetleyin: Ahu sizip, gözleri akip, burnu sismisse o Allah´dan bir rahmettir, üstüne inmis. Eger bogulan deve gibi hirildiyorsa ve yüzü eksi eksi ise agzi köpükleniyorsa o Allah´dan bir azaptir.»



îbn-i Mesud´dan, rivayet edildigine göre;

"Müminin üstünde hatalarindan bâzi hatâlar kalir. Ölüm aninda olardan dolayi ceza görür. Bunun için alni ter akitir."



Beyhâki, Suab-i îman´da Aîkame bin Kaya´ {Radiyallahü anh)´ dan rivayet ettigine göre;

O sekeratta olan bir amca oglunun yanma varir alnina elini kor, bakar ki ter sizmis, bunun üzerine Allahü Ekber deyip Mes´ud (Radiyallahü anh)´un Resûlüllah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem)´m kendisine söyle buyurdugunu söyledi.

«Müminin Ölümü alnin sizmasiyla olur. Günahi olmayan hiçbir mümin yoktur. O günahlarin bir kismi dünyada karsiligim görür. Baki kalan kisimda ölüm anindaki siddetle giderilir.»



Abdullah ibn-i Mes´ud:

«Esek ölümü gibi ölmek istemiyorum.» dedi.



îbn-i Ebi Seybe, Beyhaki, Alkame´den rivayet ettiklerine göre;

O, ölümde olan bir kardesi oglunun yanina varir. Alninin terledigini görür, gülmeye baslar.

Ona derler: «Neden gülüyorsun?

Der ki:

«Ibn-I Mesûd Radiyallahü anh)´dan isittim ki diyor:

«Müminin nefsi sizarak çikar. Kafir veya facirin nefsi essek gibi agizlarindan çikar. Mümin günah islemis olabilir. Günahlari silinsin diye ölüm ona siddetlenir. Kâfir veya fecir iyilik islemis olabilir. Karsiligini bulsun diye ölüm onlara kolay olur.



Mervizi, Ibrahim en-Nahvi´den rivayet ettigine göre söyle demistir:

Alkame Esved´e dedi ki: "Yanima gel bana Lâ ilahe illallah telkin et. Eger alnini terlerse bana müjde ver."»



îbn-i Ebi Seybe ve Mervizî Süfyan´dan rivayet ettiklerine söyle demistir:

«Eskiler, ölü için terlemeyi iyi sayiyordular.»



Bâzi âlimler demisler ki:

"Ölü alninin terlemesi, günahlarindan dolayi Rabbine karsi hayâ etmesinden dolayidir. Çünkü asagi kuvveleri ölmüstür. Yalniz yukarlardaki hayat ve hareketleri kalmistir. Haya ise yukarda gözlerdedir. Kâfir bütün bunlarda kördür. Azap gören Muvahhit isef. baisma çöken azapla mesguldür."



Câbir bin Abdullah (Radiyallahü anh) ´dan rivayet edildigine göre Resûlüllah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) :

«Beni Israil´den söz edin. Çünkü onlarda çok acaibler var» buyurdu. Sonra söyle devam etti:

«Onlardan bir taife çikip mezarlarindan bir mezara geldiler. Dediler ki eger iki rekat namaz kilip Allah´a duâ etsek, bizim için bazi Ölüler çikip ölümü haber verirler. Onlar onu yaptilar ve o durumda iken siyah bir adam çikip iki gözü arasinda secde izi vardi. Ve onlara dedi:

«Ey insanlar benden ne istiyorsunuz;? Yüz senedir ölmüsüm, daha ölüm harareti benden teskin olmadi. Allah´a dua edin bir daha ölmemek üzere eski durumuma döneyim.»



îmam Ahmed Zühd´de Ömer bin Habib´den rivayet ettigine göre;

Benî Israil´den iki adam bikincaya kadar Allah´a ibâdet etmisler. Demisler ki:

«Eger çikip kabirlere komsu olsak umulur ki onlara müracaatimiz olur. Gidip kabirlere komsu olmuslar. Ibadete devam etmisler. Onlara bir ölü dirilip demis:

«Seksen senedir ben ölmüsüm halen de ölüm elemini çekiyorum.



Ebû Nuaym, Kâ´b´dan rivayet ettigine göre söyle demis:

«Ölü kabrinde kaldikça ölüm acisi ondan gitmez. Bu ölüm acisi müminin basindan geçen en siddetli durumdur ve kafire, isabet edenlerin de en kolayidir.»


îbn-i Ebi Dünya, Evzâi´den rivayet ettigine göre söyle demistir:

«Bize ulasti ki mümin kabrinden çikincaya kadar ölüm acisini çeker.»



Ibn-i Ebi -Dünya güvenilir bir senet ile Hasen´den (Radiyallahû anh) rivayet ettigine göre:

Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) ölümün elem ve sikintisini anlatirken:

«Bunun aci ve sikintisi üç yüz kiliç darbesi kadardir.» diye buyurmustur.



Dahhak bin Hamza´dan rivayet edildigine göre; Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) den ölüm soruldu. Buyurdu ki:

«Ölümün en ufak tutmasi, yüz kiliç darbesi kadardir.»



Hatip «Tarihinde Enes (Radiyallahû anh) ´den merfuan rivayet ettigine göre söyle demistir:

Ölüm meleginin tutmasi, bin kiliç darbesinden daha zordur.»



Ibn-i Ebi Dünya, Ali ibn Ebi Talip (Radiyallahû anh) ´den rivayet ettigine göre söyle demistir:

«Bize ulasti ki mümin kabrinden çikincaya kadar ölü ölüm acisini çeker.»


îbn-i Ebi Dünya, Ali ibn - Ebi Talip (Radiyallahû anh) ´dan rivayet ettigine göre, söyle demistir:

«Nefsim kudret elinde olan Allah´a yemin ederim ki, bin darbesi, yatak üzerinde ölmekten daha kolaydir.»



Ebu´s-Seyh, Azamet kitabinda Hasan (Radiyallahû anh) rivâyet ettigine göre, söyle demistir:

Musa (Aleyhisselam) ´a denilmis ki «ölümü nasil buldun?» Demis:

«Çok dalli ve her dali bir damara takilan sonra, içimden çekilen bir biryan demiri gibiydi. Bunun üzerine ona bir ses gelmis ki: «Gerçekten sana onu kolaylastirdik...»



îbn-i Ebi Dünya, Ebi îshak´tan rivayet ettigine göre söyle demistir :

Musa (Aleyhi´sEsalâtü ve´s-selâm) ´ya sorulmus:

«Ölüm tadini nasil buldun?»

«Bir tomar yün içinde olup çekilen demir gibi...» demis üzerine bir ses:

.Muhakkak ki, biz sana Onu kolaylastirdik.»



îmain Ahmed, Zühd´de, Mervizi, cenazeler konusunda Ebu Müleyke´den rivayet ettiklerine göre;

Hz. Ibrahim (Aleyhi´s-salâtü ve´s-selâm) Allah´a kavustugu zaman ona denilmis ki;

«Ölümü nasil buldun?»

Demis:

Sanki, ruhum, dikenlerle almiyor gibiydi. Bir ses ona:

Muhakkak ki sana ölümü kolaylastirdik. dedi.


Rivayette var ki, Musa (Aleyhi´s-salâtü ve´s-selam) nin ruhu alindigi zaman, Allah ona demis : ? Yâ Musa nasil buldun Ölüm acisini. Demis ki:

? Kendimi tavada kizaran diri serçe gibi gördüm, ne Ölür ki rahat etsin, ne de kurtulur ki uçsun.


Yine bir rivayette, «kendimi kasabin elinde soyulan keçi gibi gördüm,» demis.



Enes (Radiyallahü anhVden rivayet edildigine göre;

Resûlüllah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) : «Melekler öl(ENI)i satir, tutarlar. Yoksa, ölü, ölüm sekeratindan dolayi, dag ve çillere kaçacakti.»



Ebû Seyh, Kitab´ül-Azamet´de, Fudayl bin tyaz´dan rivayetine göre, ona söyle denilmistir:

«Neden ölünün ruhu çekilirken, sessiz durur. Halbuki insan çimdiklemekten dahi izdirap duyar.»

«Çünkü melekler onu tutarlar.» diye cevap vermis.



Ibn-i Ebi Dünyat Sehr bin Havseb (Radiyallahü anh)´dedigine göre; rivâyet Resûlüllah (Sallallâhû Aleyhi ve Seüem)´den ölüm ve ölümün zorlugu soruldu; buyurdu ki:

«En kolay ölüm, yün içinden çekilen dikenli dal gibidir. Acaba dal çekilip te beraberinde hiç yün getirmemesi mümkün mü?»



Mervizi, cenazeler konusunda Meysere (Radiyallahû anh) ´den o da Resûlüllah Sallallâhû Aleyhi ve Sellem´den rivayet ettigine göre, söyle buyurdu:

«Eger ölüm acisindan bir damla bütün yer ve gök ehlinin üstüne konsaydi, hepsi ölecekti ve kiyamet gününde bir saat yar ondaki siddet Ölüm acisindan yetmis kat daha fazladir.»



Ibn-i Ebi -Dünya, Muhammed bin Abdullah bin Yesaf tan rivayet ettigine göre, söyle demis ;

«Ey babacigim! Sen dâima derdin Keske akilli ve sekerata giren bir adam görüp görüsseydim, bana ölümü anlatsaydi. Ey babacigim. Iste sen o adamsin bana ölümü anlat!

Dedi:

Ey oglum, sanki bir kaliptayim. Igne deliginden nefes aliyorum. Ve sanki, dikenli bir dali ayagimdan basima dogru çekiyorlar.»



Ibn-i Sa´d, Avene bin Hakem´den rivayet ettigine göre, As söyle derdi:

«Acaba neden sekerata giren ve dengesini kaybetmeyenler Ölümü anlatmiyorlar. Sonra kendisi sekerata girince, oglu ona dedi:

Ey baba, sen söyle söyle derdin. Iste bize anlat..

Dedi:

Ey ogulcugum! Ölüm anlatilmaktan çok daha büyüktür. Fakat içinde bulundugum halimden bir seyleri sana anlatacagim. Iste sanki boynuma Razve daglari binmis ve sanki içinden dikenli dallar çekiliyor ve kendimi igne deliginden nefes aldigimi saniyorum.»



îbn-i Ebi Seybe, Ibn-i Ebi Dünya ve Ebû Nuaym, Hilye´de, îbn-i Ebi Müleyke´den rivayet ettiklerine göre;

Ömer (Radiyallahû anh) Ka´b´a dedi ki:

´ «Bana ölümden haber ver!»

Kâb dedi:

«Yâ Emîral-Mü´minin, o insanoglu içinde bulunan çok dikenli bir agaç gibidir. Diken takilmayan hiç bir damar, hiç bir mafsal, olmaz. Güçlü adam bunu sezer ve buna karsi koymak ister.»


Konu Başlığı: Ynt: Ölümün yaklaşması
Gönderen: Sümeyye üzerinde 27 Mart 2010, 13:03:41
îbn-i Ebi Seybe´nin rivayetine göre hadisin lafzi söyledir:

«Ölüm, adamin içine sokulan ve güçlü bir adamin çektigi ve her dikeni bir damara takilan dikenli bir dala benzer. Iste bu dal aldigini alir, biraktigini birakir.»



îbn-i Ebi Dünya sahabi olan Seddat bin Evs (Radiyallahü anh)´ den rivayet ettigine göre, söyle demistir:

«Müminler için dünya ve ahirette en büyük korkunç hadise ölümdür. Ölüm, biçkiyla kesilmekten, makasla parçalanmaktan, kazanlarda kaynamaktan daha siddetlidir. Eger bir ölü ditilip ölüm acisini, dönüp ehline haber verseydi, yasamaktan hiç yararlanamayacaktilar ve uykudan hiç lezzet alamayacaktilar.»



Vehb bin Münebbih´ten rivayet edildigine göre, söyle demistir:

«Ölüm, kiliç darbesinden, biçki ile kesilmekten, kazanlarda kaynamaktan daha siddetlidir. Eger ölünün bir damarinin acisi, bütün yeryüzü ehline dagitüsaydi, hepsini aratacakti.

Sonra, demis: Bu ölüm elemi, kafirin ük gördügü ve müminin son gördügü siddettir.»



Ebû Nuaym ´Hilye´de, Vasile bin Aska Radiyallahû anh´dan; söyle demistir:

Resûlüllah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) :

«Sekeratta olanlarinizi, hazirlayip onlara Lailahe ilallah´i telkin edin, Cennetle müjdeleyin, çünkü, kadin olsun erkek olsun, bu dögüsme de muhayyer kalir ve seytan insana en yakin oldugu hâl bu savas alanidir.

Nefsim kudret elinde olan Allah´a yemin ediyorum: Ölüm meleginin bir görünmesi, bin kiliç darbesinden daha siddetlidir, Nefsim kudret elinde olan, Allah´a yerain ediyorum, kalbin her damari ayri ayri elem çekmedikçe dünyadan çikmayacaktir.»

îbn-i Ebi -Dünya Hüseyin el-Burcûmi´den aynini rivayet etmistir. ´

Huseyn el-Bürcumi, bu hadîsin, senedini Besülüllah Aleyhi ve Sellem) ´e kadar götürmüstür.



îbn-i Ebi -Dünya, Ta´mo bin Gaylan el-Cûfî (Radiyallahu anh)´ dan rivayet ettigine göre söyle demistir:

Resûlüllah (Sallallahû Aleyhi ve Sellem) :

«Yâ Rabbi mafsal ve damarlarin arasindan ruhu alan sensin. Yâ Rabbi ölüme karsi bana yardim et ve Ölümü bana kolaylastir.» diye dua ederdi.



Hars îbn-i Ebi Üsâme, iyi bir senedle Müsned´inde, Ata bin Yesar´dan rivayet ettigin göre;

Resûlüllah (Sallallahû Aleyhi ve Sellem) söyle buyurmustur:

«Ölüm meleginin bir dokunmasi, bin kdiç darbesinden daha siddetlidir. Müminin her damari basli basma elem çekmeden ölmez. Ve Allah´in düsmani, insana en yakin oldugu an bu ölüm saatidir.»



îbn-i Ebi -Dünya, Beyhaki Suâb-i Iman da, Ubeyd bin Ümeyr (Radiyallahü anh) ´dan rivayet ettigine göre;

Resûlüllah (Sallallahû Aleyhi ve Sellem) söyle buyurmustur:

«Müminin her daman ölümden elem duyar, fakat Rabbinden ona gelen elçi müjdeler ki bundan sonra sana azap yoktur.»



. Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Seliem) hasta olan bir sahabisine gidip sordu:

? Kendini nasil buluyorsun?

Sahabi dedi:

? Hem korkuyorum» hem ümidim var.

Resûlüllah (Sallallâhû Aleyhi ve Seliem) buyurdu:

? Nefsim kudret elinde olan Allah´a yemin ediyorum, Böyle makamda bu Iki hâl birlesmez, illa Allah umdugunu verir, korktugundan emin kilar.»



îmam-i Ahmed, ibn-i Abbâs Radiyallahu anh´dan söyle rivayet etmistir:

«Müminin en son ugradigi siddet, ölümdür.»



Ebû Nuaym, Mervizi ve Beyhakî Suab-i Imanfda Ömer bin Ab-dulaziz´den rivayet ettiklerine göre söyle demistir:

«Ne güzel olur, bana ölüm sekerâti kolaylassa, çünkü bu kolaylik müminin dünyada en son aldigi ücrettir.»


Ibn-i Ebi´d -Dünya Enes (Radiyallahü Snh) ´den rivayet ettigine göre, söyle demistir:

«Insanoglu yaratildigindan beri ölümden daha siddetlisine rastlamamistir.»



Said bin Mansûr, Muhammed bin Ka´b´dan rivayet ettigine söyle demistir:

«Âhirette karsilanan en siddetli durum ölümdür.»



Zeyd bin Eslem´den rivayet edildigine göre, bir adam Ahbar´a demis:

«Ilaci olmayan hastalik nedir?» Demis:

«Ölüm.»

Zeyd bin Eslem de:

«Ölüm bir hastaliktir, ilaci Allah´in rizasidir.» demis.



Enes Radiyallahü anh)´den rivayet edildigine göre Resulüllah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) söyle buyurmustur:

«Kul ölüm sikintisi ve sekerâtmi çekerken mafsalleri birbirine selâm verip "esselâmü aleyke" kiyamete kadar ben senden ayriliyorum. Sen de benden ayriliyorsun, derler.»


Ibn-i Ebi -Dünya, Hasan´dan (Radiyallahû anh) rivayet ettigine göre söyle demistir:

«Kulun en siddetli durumu ruh gögüse geldigi zamandir ki o vakit deprenir, nefesi kesilir. Ben diyorum ki sehid bundan müstesnadir. Baskasinin gördügü elemi o görmez.»



Taberâni, Ebi Katâde (Radiyallahû anh) ´den rivayet ettigine göre Resûlüllah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) söyle buyurdu:

«Sehid ancak sizin çimdikleme acisini, çektiginiz kadar öldürülme acisini çeker.»



ibn-i Ebi´d -Dünya, Muhammed bin Kââb el-Kurezî´den rivayet ettigine göre söyle demistir:

«Bana ulasti ki en son ölen ölüm melegidir. Ona denilir ki öl. O öyle bagirir ki eger yeryüzü ve göklerin ahalisi isitseydi korkudan ölürdüler. Bu bagirmadan sonra o da ölür.»



Zeyyâd en -Nümeyri´den söyle rivayet edilmistir:

Bâzi kitaplarda okudum ki, ölümün, melekul mevte siddeti, bütün yaratiklara siddetinden daha fazladir. [5]



Bir Uyari

Kurtubi, ölümün, Peygamberler için siddetli olmasinda iki fayda var, demis.

Birincisi. Faziletlerini tekmil etmek derecelerini yükseltmektir. Bu bir eksiklik bir azap degildir. «Insanlarin en fazla belaya ugrayanlari peygamberler ve bunlara benzeyenlerdir.»
Bu hadisin ifade ettigi kemâl sifatidir.

Ikincisi. Insanlara ölüm acisini göstermektir. Çünkü ölüm gizli bir seydir. Insan sekeratta olan bazilarinin yanina gider. Hiçbir izdirap hareket görmez, ruhunun kolaylikla çiktigini görür. Zanneder ki ölüm kolaydir. Ölünün içinde bulundugu durumu bilmez. Sadik peygamberler, Allah katinda kerim olduklari halde, ölümün acisini zikrettikleri zaman halk diger ölülerin çektigi ölümün siddetini anlarlar. Fakat kafirlerin öldürdügü sehid, hadiste geçtigi gibi bundan müstesnadir. [6]



Bîr Mesele

Bâzi âlimler demisler ki "Misvak ruhun çikmasini kolaylastirir.". Resûlüllah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) ´in ölümü anindaki misvak kissasinda geçen , sahih rivayetle Hz. Âise (Radiyallahû anhâl´den mervi olan hadisi delil göstermisler. [7]



Ikinci Bîr Mesele

Imam Ahmed, «Zühd»de, Meymen bin Mehran´dan rivayet ettigine göre ,söyle demistir:

"Ölüm geldiginde iyilik yapiyorsaniz veya eskiden islediginiz iyi bir ameli aniyorsaniz amei-i salih´te yenisiniz, demektir." [8]



Üçüncü Bîr Mesele

Ibn-i Ebi Hatem, Katade´den;

«O Allah ki, ölüm ve hayâti yaratti» mealindeki âyet-i kerimenin tefsirinde söyle rivayet etmistir:

«Hayat Cibril´in atidir, ölüm, güzel bir koçtur. [9]
(Yâni ölüm de hayat gibi yaratiktir)



Mukatil ve kelbî söyle demisler :

«Allah, ölümü koç seklinde yaratmis, kimin yanindan geçse Ölür, hayati da at seklinde yaratmis kimin yanindan geçse dirilir.»



Ebu´s-Seyh ve Ibn-i Hibban, Kitab´üi azametfde, Vehb bin Mü-nebbih´ten rivayet ettiklerine göre söyle demistir:

-"Allah, ölümü siyah ve beyaza bürünmüs güzel bir koç seklinde yaratmis. Dört kanadi vardir. Biri arsin altinda, biri yerde, biri masrikta, biri magripte;
Allah ona ol demis o da olmus. Ortaya çik demis, o da çikip Azrail´e görünmüs."

Iste bu sözlerden anlasilan o dur ki ölüm mahluktur. Yalniz bir araz ve keyfiyet degildir. Ve bu sözlerden sahih rivayette varid olan su gelen hadis anlasilmis olur.

«Kiyamet gününde ölüm güzel bir koç seklinde getirilir. Cennet ile Cehennem arasinda durur ve bunu taniyor musunuz?» denilir.
«Evet» derler ve hepsi de onu görmüs idiler.
Sonra, bu koç kesilir. [10]

Ebû Ya´la´nin Enes´den rivayetinde; koyun kesilir gibi o ölüm kesilir, diye geçmektedir. [11]



Bîr Mesele abdullah bin Ubeyd bin Umeyr Radiyallahû anh´den rivayet gine göre, söyle demistir:

Âise Radiyallahû anh´dan sordum. "Füc´eten ölmek igrenç." Dedi

«Neden igrenç olsun. Ben bunu Resûlüllah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ´dan sordum.
Söyle buyurdu:

«Füceten ölmek mümin için bir rahatliktir. Fâcir (günahkâr) esef tutmaktir. [12]


[1] Kaf. 19
[2] En´am, 93
[3] Vak´a, 83, 84
[4] Kiyamet, 26-30
[5] Imam Celaleddin Es-Suyuti, Kabir Alemi, Kahraman Yayinlari: 62-75.
[6] Imam Celaleddin Es-Suyuti, Kabir Alemi, Kahraman Yayinlari: 75.
[7] Imam Celaleddin Es-Suyuti, Kabir Alemi, Kahraman Yayinlari: 75.
[8] Imam Celaleddin Es-Suyuti, Kabir Alemi, Kahraman Yayinlari: 75.
[9] Âlem-i mânâda her mananin bir fotografi vardir. Hayat ´at* olarak görünür. Insanin binegidir. Ölüm, arslan veya koç seklinde gdrünür. Ben bir rüya görmüstüm! ?Bir mezarda atla arslan çarpisiyordular. Mütercim
[10] Âlem-I misâlde, her seyin mesela yilanin, hiyanet olarak bir fotografi ol dugu gibi, büyük bir hakikat olan ölüm ve öldürülmenin bir fotografi var dir. Aradaki münasebet ise, ölüm bir kesilmektir. Hayvan da kesilmek Için yaratilmistir. Gaybi seyleri ancak Allah bilir. Mütercim
[11] Imam Celaleddin Es-Suyuti, Kabir Alemi, Kahraman Yayinlari: 76.
[12] Imam Celaleddin Es-Suyuti, Kabir Alemi, Kahraman Yayinlari: 77.


Konu Başlığı: Ynt: Ölümün yaklaşması
Gönderen: Ceren üzerinde 27 Mart 2018, 14:23:56
Esselamu aleykum.imanı ile ıslam üzerine hak yolda helal dairede yasayan ve imanı üzerine ölüp rahmete kavuşan kullardan olalim inşallah. .


Konu Başlığı: Ynt: Ölümün yaklaşması
Gönderen: Sevgi. üzerinde 24 Temmuz 2019, 02:38:04
Aleyküm selâm. Rabbim bizleri herzaman rızasına uygun şekilde yaşıyan ve rızasına erişenlerden eylesin inşaAllah


Konu Başlığı: Ynt: Ölümün yaklaşması
Gönderen: Züleyha üzerinde 24 Temmuz 2019, 12:00:34
Rabbim ölümün şiddetinden bizleri muhafaza eyle iman selameti ver yarabbi.....


Konu Başlığı: Ynt: Ölümün yaklaşması
Gönderen: Mehmed. üzerinde 25 Ağustos 2019, 15:24:33
Ve aleykümüsselam Rabbim paylaşım için razı olsun