๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Kabir Alemi - Suyuti => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 28 Mart 2010, 15:57:43



Konu Başlığı: Kabirde sorguya çekilmeyenler
Gönderen: Sümeyye üzerinde 28 Mart 2010, 15:57:43
Kabirde Sorguya Çekilmeyenler



Ebu´l-Kasim es-Sagdi «er-Ruh» kitabında,şöyle demiştir sahih rivayetlerde, bâzi ölülerin başına kabir fitnesi ve sorgu melekleri gelmediği varit olmustur. Bunun üç yönü var. Ya ölünün iyi bir ameli içindir veya başına baska, bir bela gelmistir. Veya bu belli bir vakte mahsustur.Nesaî, Râsid bin Sa´d´dan, o da Resûlullah´a (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem)´m sahabelerinden bir adamdan, rivayet ettiğine göre:

«Bir adam, «Yâ Resûlullah, neden şehitten başka herkes kabrinde sorguya çekilir.» diye sordu, cevaben buyurdu ki:

«Onun başında kılıcın parıldaması zorluk olarak ona yeterdir.»


Nesai, ve Taberani «Evsat»ta Ebû Eyyüp (Radiyallahû anh)´dan rivayet ettigine göre , Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmustur:

«Kim, düşmana rastlayıp, öldürülüp veya mağlup oluncaya kadar sabrederse, kabirde sorguya çekilmez (bir daha zorluk görmez.)


Müslim, Selmân (Radiyallahû anh)´dan rivayet ettiğine göre, Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) şöyle diyordu:

«Bir gece bir gündüz nöbet tutmak, bir ay oruç tutmaktan daha hayırlıdır. Eğer ölürse, eski amelleri onları yapıyormuş gibi devam eder. Ona gelen rızkı da devam eder. (ailesine gelir.) Kabirde sorgu meleklerinden emin olur.»


Tirmizi, Fudalete bin Ubeyd (Radiyallahû anh)´dan sahih gördüğü bir rivayetle Resûlullah (sav)´in şöyle buyurduğunu nakletmistir:

«Her ölünün ameli son bulur. Allah yolunda nöbet tutanin ameli müstesna... Onun ameli kıyamet gününe kadar artar, gelişir. Kabir fitnesinden (sorgusundan) emin olur.

Ebû Davud´un rivayetinde: «Kabir sorgu meleklerinden emniyette bırakılır» sşklinde gelmektedir.

Ibn-i Mâce, sahih bir rivayetle, Ebû Hüreyre (Radiyallahû anh) ´dan, rivayetine göre; Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmustur:

Kim, Allah yolunda nöbetçi olarak, ölse, Allah onun salih amel lerinin ecrini devam ettirir. Ve rizkini da devamli olarak akittirir. Kabir meleklerinden emin olur ve korkudan emin olarak diriltilir.


Imam Ahmed ve Taberani, Ukbete bin Amir (Radiyallahû anh) ´dan rivayet ettigine göre, söyle demistir:´

Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem)´den isittim ki söyle diyordu:

Allah yolunda, nöbet tutandan baska herkesin ameline son verilir. Onun ameli hasirde dirilinceye kadar O´nun için akar olur. Ve O kabrin sorgu meleklerinden muhafaza altina alinir.


Bezzar, Osman bin Affan (Radiyallahû anh) ´dan o da Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem)´den söyle buyurdugunu rivayet etmistir :

Kim, Allah yolunda nöbet tutarken ölürse ameli onun için devam eder. Rizki da, devam eder. Kabrin sorgusundan emin olur. Allah hasirde Onu büyük korkudan emin olarak diriltir.»


Taberani, Ebu Ümâme (Radiyallahû anh) ´den Peygamberin (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) ´in söyle buyurdugunu rivayet etmistir:

Kim Allah yolunda nöbet tutarsa, Allah onu kabir fitnesinden (sorgusundan) emin kilar.

Yine Taberani «Evsat»ta, Ebû Said el-Hudri (Radiyallahû anh)´dan rivayet ettigine göre Resûlullah (Sallaîlâhû Aleyhi ve Sellem) söyle buyurmustur:

«Kim nöbette oldugu halde ölürse kabir fitnesinden korunur ve rizki devam eder.»


Yine Taberani «el-Kebir»de Selmân (Radiyallahû anh)´dan söyle dedigini rivayet etmistir:

Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) ´den isittim ki diyordu:

«Allah yolunda bir günün nöbeti, bir ayin orucu ve kiyami gibidir. Kim nöbette ölürse daha evvel yaptigi amelleri aynen devam eder. Ve sorgu meleginden korunur. Kiyamet gününde de sehid olarak diriltilir.


Ibn-i Asakir, «Tarih»inde, îbn-i Mesûd (Radiyallahû anh)´dan rivayet ettigine göre, Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellenü söyle buyurmustur:

«Kim bir gün, Allah yolunda, nöbet tutarsa, bir ay oruç ve gece kiyami gibi ecir alir. Kabir fitnesinden korunur. Ameli kiyamete kadar kendisi için câri olur.


ibn-i Mâce, ve Beyhaki, Ebû Hüreyre (Radiyallahû anh)´dan rivâyet ettiklerine göre, Resûlullah Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) söyle buyurmustur:

«Kim hasta olarak ölse, sehid olarak ölmüs olur. Kabir fitnesinden korunur. Sabah aksam Cennetten ona rizik getirilir.»

Kurtubi, demistir ki:

Bu bütün hastaliklar hakkinda geçerlidir. Fakat su hadis ile mukayyettir (baglidir) :

«Kim ki karin hastaligindan ölse, O kabrinde azap görmez.»

Nesai ve digerleri de bu hadisi rivayet etmisler.

Burdaki karin hastaligindan murâd vücudun içinde su birikmesidir.

Bâzilari da o hastalik ishaldir, demisler.

Bundaki hikmet sudur:

Böyle hastalar, ölümde aklini kaybetmezler. Allah´i bilirler. Onlari bir daha sorguya çekmeye lüzum yok. Diger hastaliklar böyle degildir. Onlarda akli kaybetmek, bayilmak vardir.

Ben (Suyuti) diyorum ki, bu kayda ihtiyaç yoktur. Çünkü Hafizlerin ittifakiyle râvi hadisi yanlis söylemistir: Hadisin metni «Men mâte meridan» degil de «Men mâte murabiten»dir. Yani «kim hasta olarak ölürse» degil de «kim nöbette ölürse» demektir. Bunun için ibn-i Cevzi bunu mevzûatdan saymistir.



Her gece Tebâreke sûresini okuyana kabir sorgusu zarar vermez diye rivayet vardir.

Cüveybir, «Tefsir»inde... îbn-i Mes´ûd (Radiyallahû anh) dan söyle dedigini rivayet etmistir:

«Kim her gece Tebâreke sûresini okusa, kabir azabindan korunmus olur, Kim (Âmentü birabbiküm fesmeûn) âyetine devam etse, Allah, ona Münker ve Nekir´in suâlini kolaylastirir.»

Kabul Abbar´dan rivayet edildigine göre, söyle demistir : Biz, Tevrât»da Tebâreke sûresinin ismini görüyoruz. Kim her gece onu okusa kabir fitne ve sorularindan emin kalir.

Cidden zayif bir ravi olan Sivar bin Mus´ab´dan, Ebü Ishak el-Berra Radiyallahû anh,dan merfûan rivayet edildigine göre;

«Kim, uykudan önce secde ve Tebâreke sûrelerini okusa, kabir azabindan, Münker ve Nekir´den kurtulur,» denilmistir


Ahmed, Tirmizi Hasan gördügü bir rivayetle ibn-i Ebi Dün ya, Beyhaki ibn-i _Ömer (Radiyallahû anh) ´dan rivayet ettiklerine göre, Resûlullah Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) söyle buyurmustur:

«Cuma günü veya gecesi ölen hiçbir mümin yok ki Allah onu kabir azabindan korumasin.»

Ibn-i Vehb «Cami» adli kitabinda, Beyhaki baska bir tarikle gisik bir lafizla bu hadisi rivayet etmisler.

Beyhaki, üçüncü bir yolla da bunu rivayet etmistir.

Kurtübî dedi ki, bu hadisler, geçen suâl hadisleri ile çelismez. Yalniz onlarin bazi kisilere mahsus oldugunu gösterir. Sorguya çekilmeyecek ve fitne görmeyecekleri, o korkulara maruz kalan ve sorguya çekilenlerden ayirir.

Bütün bunlarda kiyasa yer yoktur. Onlardk görüs ve fikir için mecal yoktur. Ancak dogru konusan ve kendisine dogru haber verilen Resûlullah (SAV)´in sözüne teslim ve inkiyad gerekir.


Kurtubi «Sehidin, basinda kilicin parildamasi, ona kabir bi olarak yeter» mealindeki hadisin mânasi sudur, demis:

Sayet cephede ölenlerin içinde münafiklar olursa iki ordu karsilastigi ve kiliçlar parildadigi zaman, firar edilir, münafigin hali de firar ve kaytarmaktir. Mümin ise, kendini Allah´a teslim edip feda ve-âzâ-eder. Harb ve ölüm için ortaya atilmasi onun dogrulugunu en güzel sekilde gösterir. Bir daha kabirde imtihan edilmeye lüzum kalmaz, Hakim-i Tirmizi´nin nakline göre, Kurtubi, söyle demistir:

Sehit´den sorulmuyorsa, siddik (Allah´a inancinda dogru olan) dan sorulmamasi, daha makuldür. Çünkü siddikIN kadri daha büyüktür. Hatiri daha yücelir. O sorulmamaya daha lâyiktir. Kur´an´da da siddik sehidden önce zikredilmistir. Nöbette ölen kisi ki derecesi sehidin derecesinde degildir; sorguya çekilmedigi halde sehidden derecesi yüksek olan haydi haydi sorguya çekilmez.

Buraya kadar Kurtubi´nin sözü idi. Ben diyorum: Hakim-i Tirmizi´nin açik ifadesi sudur ki, siddiklar, sorguya çekilmezler.

O demis ki: «Allah istedigini yapar:» mealinde bir ayet vardir. Allah daha iyi bilir. Bunun tevili sudur: Allah´in irâdesinde uzak degil ki bir kisim insanlardan suali kaldira. .. Siddiklar ve sehidler gibi...

Hakim-i Tirmizi´nin, sehid hadisinin yorumunda yaptigi nakil, bu durumun, savas sehitlerine mahsus oldugunu gerektiriyor. Fakat, nöbet hadislerinin hükmü bunun her sehid için umumi oldugunu gösteriyor.


Seyh´ül-îslam ibn-i Hacer, veba hakkinda yazdigi «Bezi´ül-Ma un kitabinda kesin olarak ifade etmis ki, taundan ölen sorguya çekilmez. Çünkü o, savasta ölenin benzeridir. Allah için vebada sabreden ve Allah´in ona takdir ettiginden baska basina bir sey gelmeyecegini bilen taun içinde, onun etkisi olmadan da ölse, azap görmez. O da nöbetçinin benzeridir.

Seyh´ül-Islam böyle söylemistir. Ve cidden makul bir yorumdur.

Hakim-i Tirmizi´nin nöbetçi hadisine yaptigi yorumda, demis ki:

Nöbetçi kendini Allah için bagliyor, hapsediyor. Allah´in düsmanlarina karsi O´nun yolunda savas için kendini veriyor. O bu durumda, öldügü zaman, dogrulugu açiga çikmis olur. Kabir azabindan korunur.

Demis ki, kim Cuma günü ölse, Allah katinda olan derece ve sevabi ortaya çikmis olur. Çünkü, Cuma gününde Cehennem yanmaz, o gün onun kapilari kapatilir. Diger günlerde, atesin yaptigi icrââti yapamaz. Allah kullarindan birisinin ruhunu, Cuma gününde aldigi zaman bu, onun said ve iyi olduguna delildir, Bu büyük günde ancak Allah´in onlar için saadet takdir ettigi kisilerin ruhlari alinir. Bunun için kabir azabindan ve sorgusundan onlari korur. Çünkü, kabir sorgusu münafik ile mümini birbirinden ayirmak içindir... Hakim´in sözü bitti.

Ben diyorum ki, bunun sonucu söyledir:

«Kim, Cuma günü ölse, ona bir sehidin ecri vardir» hadisi kâidesince, o da sehid gibi. sorguya çekilmez.»

´Ebû Nuaym «Hilye»de Câbir (Radiyallahû anhî´den rivayet ettigine göre söyle demistir:

Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) :

«Kim Cuma günü veya gecesi ölse, kabir azabindan kurtulur Ve kiyamet gününde, üstünde sehidler üniformasi olarak gelir,» diye buyurdu.

, Hamid, îyas bin Bükeyr Radiyallahû anh,den rivayetine göre, Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) söyle buyurmustur:

Kim, Cuma günü, ölse, ona bir sehid ecri yazilir. Kabir fitnesinden korunur.

Yine Hamid´in, ibn-i Cüreyc tarikiyle, Atâ bin Yesâr (Radiyallahû anh) ´dan rivayetine göre Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) söyle buyurmustur:

«Hiç bir Müslim ve Müslime, Cuma gününde ölmez. Ula kabir fitne ve azabindan korunur. Ve üzerinde hiç bir hesap olmadan Allah´in huzuruna gelir. Kiyamet gününde, beraberinde sehid oldugunu bildiren sahidlerle gelir.

(Bir rivayette, sehid üniformasiyla gelir)
Bu hadis, hostur, hasendir. Kabir sorgu (fitne) ve azabi olmayacagini bildirir.

Bahsettigimiz sorguya çekilmeyenlerin, çesitlerinin sayisi bir hayli çogaldi. Eger "bunlari her yönüyle yazsak mesele çok genis olur. Çünkü, otuz çesit sehid var. Bir fasikülde onlari teker teker saymistim.

Çok medar-i bahs edilen bir sey de çocuklarin sorguya çekilip çekilmedigi meselesidir.

Ibn-i Kayyim bunu «Ruh» kitabinda islemistir. Hanbeli´lere ait iki görüsü zikretmistir.

Birisi: Evet onlar da sorguya çekilirler. Çünkü, Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) bir çocugun namazini kilip, «Allah´im onu kabir azabindan koru» demis.

Kurtubi´nin de kesin olarak söyledigi görüs budur.

Demis ki, «Kabir sorgusuyla onlar´m akilleri kâmillesir ki, onunla makamlarina ve mutluluklarini anlasinlar. Allah o sorulara karsi onlara cevap ilham eder.»

Evet, Dahhâk da ayni seyi söylemistir. Ibn-i Cerir´in Cüveybirden rivayetine göre söyle demistir :

«Dahhak bin Muzahimin alti yasinda bir oglu öldü.

O bana:

«Oglumu ahdine biraktigim zaman, yüzünü açti, kefen baglarini çözdü.» dedi. Ve «çocuk mutlaka oturtulur ve sorguya çekilir» diye söyledi.

Ben, «Neden sorguya çekilecek dedim. O, «Ademin sirtinda iken verdigi misaktan sorguya çekilecek» dedi.

Ikinci görüs: Hayir onlar sorguya çekilmezler. Çünkü sual, peygamberi ve vahyi anlayanlar içindir ki, iman edip etmedigi ortaya çiksin. Yukaridaki hadise cevap olarak da söyle derler:

Ordaki azaptan kasit, sorgu ve kabir azabi degildir. Belki, gam, hasret, yalnizlik, sikisiklik gibi çocuklarin da digerlerin de basina gelen seylerdir. Ben diyorum: Bu görüs daha sahihtir ve daha isabetlidir.

Nesefî «Bahr´ül-Kelâm»da demis ki, peygamberler ve müminlerin çocuklarina ne kabir azabi var ne hesap var, ne de Münker ve Nekir´in sorgusu var.

Safii arkadaslarimizin kesin görüsü sudur ki:

Çocuk defnedildiginde, telkin olunmaz. Telkin baliglere hastir. Nevevi «Ravza» ve diger kitablarmda böyle demistir. Bu da gösteriyor ki çocuklar sorguya çekilmezler. Yukarda geçtigi gibi Hafiz ibn-i Hacer´in fetvasi da budur. [12]


Konu Başlığı: Ynt: Kabirde sorguya çekilmeyenler
Gönderen: Sümeyye üzerinde 28 Mart 2010, 15:58:08
Fâidelî Bir Mesele

îbn-i Cevzi, Enes (Radiyallahû anh)´den merfûuan rivayet edi len su hadisi, mevzu hadislerden saymistir.

«Kim, kina sürmüs olarak ölse, kabre konulunca Münker ve Nekir onu sorguya çekmezler.

Münker, Nekire:

´Ondan sor´ der.

Nekir: «Nasil sorayim, üzerinde, Islâm nuru var.» der.

ibn-i Kayyim, bunu mevzuattan sayip senedinde, Davud bin Sagir var, bu da Münker´ül-hadis tir, (Hadisleri kabul edilmez) demis.

Ben diyorum ki, «üzerinde Islam nuru olan» sözü su gelen hadisle tevil edilir!

«Yahudiler ve Hiristiyanlar boyanmazlar. Siz onlara muhalefet edin.»

Eger hadisin asli varsa, söyle yorumlanir:

«Sünnet niyetiyle olan kina sürmek ise, o zaman ehl-i iman oldugu anlasilir. Ve melek onu sorguya çekmez.» [13]





[12] Imam Celaleddin Es-Suyuti, Kabir Alemi, Kahraman Yayinlari: 247-255.
[13] Imam Celaleddin Es-Suyuti, Kabir Alemi, Kahraman Yayinlari: 255.


Konu Başlığı: Ynt: Kabirde sorguya çekilmeyenler
Gönderen: Ceren üzerinde 27 Mart 2018, 14:49:12
Esselamu aleykum.ıslam yolunda iman yolunda yaşayan hem bu dünyasını hemde ahiretini kazanan ve kabir azabından kurtulan kullardan olalim inşallah. ..


Konu Başlığı: Ynt: Kabirde sorguya çekilmeyenler
Gönderen: Mehmed. üzerinde 01 Haziran 2018, 15:37:59
Aleyküm Selam. Rabbim bizleri herzaman ahireti için güzel ameller işleyenlerden etsin inşaAllah


Konu Başlığı: Ynt: Kabirde sorguya çekilmeyenler
Gönderen: Rüveyha üzerinde 01 Haziran 2018, 20:46:58
Ve aleykümselam. Amin ecmain İnşallah. Mevlam razı olsun paylaşım için


Konu Başlığı: Ynt: Kabirde sorguya çekilmeyenler
Gönderen: Sevgi. üzerinde 02 Haziran 2018, 03:06:02
Aleykümüsselam her kimse öldükten sonra kabirde sorguya çekilir ancak Allah yolunda ölenler hariç onlara kabirde sorgu yoktur inşaAllah


Konu Başlığı: Ynt: Kabirde sorguya çekilmeyenler
Gönderen: Ceren üzerinde 25 Ağustos 2019, 17:40:51
Esselamu aleykum. Rabbim bizleri onun en sevdiği kullarindan onun yolunda  sehid sevabi ile ölen ve kabir sorgusundan kurtulan kullardan eylesin inşallah.   .


Konu Başlığı: Ynt: Kabirde sorguya çekilmeyenler
Gönderen: Züleyha üzerinde 25 Ağustos 2019, 19:49:27
Allah razı olsun hocam mevlam yalnız bırakmasın inşallah selam ve dua ile....