๑۩۞۩๑ İslami İlimler Dunyası ๑۩۞۩๑ => İz Bırakanlar => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 25 Mayıs 2010, 11:36:18



Konu Başlığı: Gıybet sadece dille yapılmaz
Gönderen: Sümeyye üzerinde 25 Mayıs 2010, 11:36:18
Gıybet Sadece Dille Yapılmaz

Dil ile söylemek, ancak başkasına müslüman kardeşinin bir eksikliğini anlattığın ve hoşuna gitmeyen bir vasfını belirttiğin için haram olmuştur. Bu bakımdan ta'rizen kendisinden bahsetmek, açıkça kendisinden bahsetmek gibidir. Bu hususta fiil de söz gibidir. İşaret, îma, dudak bükme, göz kırpma, yazı, hareket ve maksadı belirten her türlü söz, açıkça söylemek gibidir. O halde bunların tümü gıybet ve haramdır,

Âişe vâlidemizin şu sözü îma ve işaret kısmındandır: Bizim evimize bir kadın geldi. Kadın gittikten sonra elimle kadının kısa boylu oluşuna işaret ettim. Bunun üzerine Hz. Peygamber (s.a) bana şöyle dedi:
Kadının gıybetini yaptın!225

Başkasının durumunu hikâye etmek sûretiyle taklidini yapmak da gıybettir. Aksayarak yürümek veya kişinin yürüdüğü gibi yürümek gıybettir, hatta azap bakımından gıybetten daha şiddetlidir. Çünkü böyle yapmak, kişiyi anlatmakta daha tesirli olur. Hz. Peygamber, Hz. Aişe'nin başka bir kadının taklidini yaptığını gördü ve şöyle buyurdu:

Bana şu kadar şu kadar verilse bile yine de bir insanın taklidini yapmak beni sevindirmez!226

Yazı ile gıybet de böyledir. Çünkü kalem de bir dildir. Bir kitabın yazarı, belli bir şahıstan bahseden kitabında onun konuşmasını çirkin gösterirse gıybet olur. Ancak konuşmayı böyle göstermeye kendisini mecbur eden birşey bulunursa, o zaman hüküm değişir. Nitekim ileride bu bahis gelecektir. Müellifin 'bir kavim şöyle dedi' demesi ise, gıybete dahil olmaz. Ancak gıybet, belli bir şahsa -ister diri, isterse ölü olsun- saldırmaktan ibarettir.
'Bugün bizim yanımızdan geçenlerin veya bizim gördüklerimizin bir kısmı' demen gıybettendir. Yani eğer muhatabın bu ibareden belli bir şahsı anlarsa, gıybet olur. Çünkü mahzurlu olan, muhataba belli bir şahsı anlatmaktır. Anlatmakta kullanılan metod ve sistem değildir. Eğer muhatab o konuşmandan belli bir şahsı anlamazsa öyle konuşman caizdir. Nitekim Hz. Peygamber (s.a) bir insanın herhangi bir hareketinden hoşlanmadığı zaman şöyle derdi:

Bazı kavimlere ne oluyor ki şöyle yapıyorlar?227

Hz. Peygamber isim söyleyerek eleştirmezdi. Senin 'Seferden gelenlerin bir kısmı, ilim iddia edenlerin bir kısmı' demen, eğer belli bir şahsı anlatan karine varsa gıybet olur. Gıybet çeşitlerinin en çirkini, riyakar kurra'nın (okuyucular) gıybetidir. Çünkü bunlar maksatlarını salâh ve takvâ ehlinin tabirleriyle anlatırlar ki zâhirde gıybetten kaçındıklarını gösterip maksadlarnı anlatmış olsunlar! Bunlar cehaletlerinden dolayı iki fâhiş hareketi bir arada yaptıklarını bilmezler: Hem gıybet, hem riyakarlık!

Yanında bir insandan bahsedildiğinde 'Bizi sultanın huzuruna girmekle, dünyada müptezellikle imtihan etmeyen Allah'a hamd olsun!' demek veya 'Hayânın azlığından Allah'a sığınırız. Allah bizi hayâsızlıktan korusun!' demek de öyledir! Bu konuşmasından maksadı; başkasının ayıbını anlatmaktır. Fakat adamı (güya) dua tabiriyle zikrediyor. Bazen de gıybetini yaptığı bir kimsenin medhini gıybetten önce yapar ve der ki: 'Filan adamın durumu ne güzeldir. İbadetlerde kusur yapmazdı. Fakat kendisine, bir gevşeklik musallat olmuş. Hepimizin müptelâ olduğu sabırsızlık belasına müptelâ olmuştur!' Böylece kendi nefsini zikreder. Oysa maksadı, onun zımnında başkasını kötülemek, kendi nefsini de, sâlih kimselere benzetmek sûretiyle övmektir. Böylece hem gıybetçi, hem riyakâr, hem de nefsini temize çıkarmış olur.

Dolayısıyla üç kötü davranışı bir araya getirmiş olur! Fakat cahilliğinden dolayı zanneder ki kendisi sâlih ve gıybetten korunan kimselerdendir ve bu sırra binaendir ki şeytan, câhillerle -ilimsiz olarak ibadete daldıkları zaman- oynar. Muhakkak şeytan onların yakasına yapışır, onları meşakkate sokar, hileleriyle onların amellerini yakıp kül eder. Onlara güler ve onlarla alay eder! Bir insanın ayıbı zikredildiği halde hazır bulunanlardan bazıları uyanıp da onu kavrayamaz. Bu bakımdan yapılan gıybeti anlamayan da anlasın diye 'SübhânAllah! Bu ne kadar da acaib imiş!' demek ve uyanmayan kişi kendisine kulak versin ve dediğini anlasın diye söylemek de gıybettendir. Böylece Allah Teâlâ'yı zikreder, onun ismini çirkin emeline ulaşmak için alet yapar. Oysa kendisi aldanmışlığından ve cehaletinden dolayı Allah'ı andığını sanarak
Allah'a karşı minnet eder ve 'Beni dostumuzun hakkında cereyan eden istihfaf üzdü. Allah'tan onun nefsini rahata kavuşturmasını isteriz' der. Böyle söylemesine rağmen üzüldüğü iddiasında yalancıdır ve dua etmesinde samimi değildir. Eğer maksadı hakarete uğrayan kişiye dua etmek olsaydı, o duayı namazından sonra gizlice yapardı. Eğer adamın hakarete uğraması kendisini üzmüş olsaydı, adamın hoşuna gitmeyen şeyi açıklamak sûretiyle gıybetini yapmak da kendisini üzerdi.

Yine der ki: 'O miskin adam büyük bir belaya uğramış! Allah bizim de, onun da tevbesini kabul eylesin!' Kişi bütün bu durumlarda dua ettiğini göstermesine rağmen Allah onun kalbindeki pisliğe muttali'dir. Onun gizli maksadını bilir. Fakat o cehaletinden dolayı, kendisinin, cahillerin açıkça günah işleyip cehaletlerinin gereğini yaptıkları zaman uğradıkları felâketten daha büyük bir felâkete maraz kaldığını bilmez. Benimsemek ve hayret etmek yoluyla gıybeti dinlemek de gıybettendir. Çünkü bu şekilde dinleyen bir kişi, gıybetçinin gıybet hususundaki keyfi artsın diye ve gıybette alabildiğine ileri gitsin diye onu şaşkın şaşkın dinler. Sanki o böyle davranmakla gıybetçinin içindekini söküp çıkarır ve şöyle demek ister: 'Hayret! Ben o adamın böyle olduğunu bilmiyordum. Ben onu şu ana kadar ancak hayırlı, sâlih bir kimse biliyordum. Ben onda senin söylediğinin tam tersi olduğunu sanıyordum. Allah bizi her türlü beladan korusun!' Zira bütün söyledikleri ve hareketleri gıybeti tasdik etmektir. Gıybeti tasdik etmek de gıybetten başka birşey değildir. Hatta susan da gıybetçinin ortağıdır! Nitekim Hz. Peygamber (s.a) şöyle buyurmuştur:

Gıybeti dinleyen, gıybetçilerden biri olur.228

Hz. Ebubekir ile Hz. Ömer'den rivayet ediliyor ki onlardan biri arkadaşına 'Filan adam çok uyuyor!' dedi. Sonra ikisi birden ekmeklerini yemek için Hz. Peygamber'den bir katık istediler. Bunun üzerine Hz. Peygamber 'Siz katıklandmız!' dedi. Onlar 'Bizim katıklanmadan haberimiz yok!' deyince, Hz. Peygamber şöyle dedi:

Evet, siz kardeşinizin etinden yediniz!229

Dikkat ettiğinde, Hz. Peygamber'in ikisini birden suçladığını göreceksin. Oysa o sözü söyleyen sadece onlardan biriydi. Diğeri onu dinliyordu. '(Maiz), köpeğin öldüğü gibi öldü!' diyen bir kişi olduğu halde Hz. Peygamber ikisine birden şöyle dedi:
Şu leşten yeyiniz!

İkisini birden leş yemeye davet etti. Bu bakımdan gıybeti dinleyen de gıybetin günahından kurtulamaz. Ancak diliyle veya korktuğu takdirde kalbiyle gıybeti reddederse veya gıybet meclisin-den kalkarsa veya gıybetçinin konuşmasını başka bir konuşma ile keserse gıybetçi sayılmaz. Aksi takdirde günahkâr olur! Eğer gıybetçiye diliyle sus deyip de kalben onun gıybetini dinlemek istiyorsa, bu münafıklık olur. Kalben gıybeti çirkin görmedikçe münafıklıktan kurtulamaz. Eliyle susması için işaret etmek veya kaşıyla veya kirpikleriyle işaret etmek yeterli değildir. Çünkü bu işaretler bahsi yapılan kişiyi hakir görmek demektir. Aksine o kişiyi tahkir değil de tazim etmeli ve açıkça onu müdafaa etmelidir. Nitekim Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:

Kimin yanında bir mü'min zelil ediliyorsa, o da kudreti olduğu halde o mü'mine yardım etmiyorsa, Allah onu kıyamet gününde insanların gözü önünde zelil eder (edecek).230

Kim (müslüman) kardeşinin bulunmadığı bir mecliste onun haysiyetini korursa, kıyamet gününde onun haysiyetini korumak Allah'a hak olur. Kim kardeşinin gıyabında onun
haysiyetini korur ve müdafaa ederse, o kimseyi ateşten azad etmek Allah'a hak olur.231
Gıyabında müslümana yardım etmek hususunda ve bunun fazileti hakkında birçok haberler vârid olmuştur. Biz bunları Sohbet Adabı ve Müslümanların Hakları bölümlerinde zikretmiştik. Bu bakımdan ikinci kez tekrarlamakla sözü uzatmak istemiyoruz.


223)İmam Ahmed, Ebu Dâvud, Tirmizî
224)İbn Ebî Dünya, İbn Merduveyh
225)İbn Ebî Dünya
226)Daha önce geçmişti.
227)Ebu Dâvud
228)Taberânî
229)Taberânî
230)İbn Ebî Dünya
231)Ahmed, Taberânî, (Ebu Derdâ'dan)


İhya Ulumidddin'den


Konu Başlığı: Ynt: Gıybet sadece dille yapılmaz
Gönderen: Pelinay üzerinde 06 Ocak 2016, 16:19:30
Bu da mi giybet dedigimiz bir cok seyin de bu kategoriye girdigini farkettim okuyunca.Rabbim bizleri affeylesin.
Rabbim su hiybet hastaigindan kurtarsin insallah.Allah razi olsun abla cok guzel bir paylasim olmus


Konu Başlığı: Ynt: Gıybet sadece dille yapılmaz
Gönderen: İkraNuR üzerinde 06 Ocak 2016, 16:21:44
selamun aleyküm.
gerçekten günümüzün yarısında gıybet edebiliyoruz. Rabbim bizleri gıybetten uzak tutsun inş.
bu hastalıktan bir an önce kurtulmamız lazım.
Allah c.c. razı olsun.


Konu Başlığı: Ynt: Gıybet sadece dille yapılmaz
Gönderen: Damla üzerinde 06 Ocak 2016, 16:25:00
(niyet ettim Allah için hizmet etmeye)..Sadece dille midir gıybet..
Hayır.Dille,jestlerle,mimiklerle de gıybet yapılabilir.Allah kimseye bu hataya düşmesine izin vermesin inşAllah...Allah c.c. razı olsun..


Konu Başlığı: Ynt: Gıybet sadece dille yapılmaz
Gönderen: Mehmed. üzerinde 06 Ocak 2016, 17:29:55
Ve aleykümüsselam ve rahmetüllah.  Gıybet öyle bir günah yapıldığında fark edilemiyor bazen. Rabbim bizleri günahlardan mufaza buyursun.


Konu Başlığı: Ynt: Gıybet sadece dille yapılmaz
Gönderen: gizem 7/a üzerinde 06 Ocak 2016, 17:31:46
hayatımızda nerede olursak olalım istemesek de ggıybet ediyoruz.Herkes yapıyodr ama çok dikkatetmeliiz.


Konu Başlığı: Ynt: Gıybet sadece dille yapılmaz
Gönderen: Fatma Karadere üzerinde 06 Ocak 2016, 17:46:14
Gıybet çok günahtır.Asla ve asla nerede olursak olalım gıybet etmemeliyiz.Gıybetin ayrı ayrı bölümleri vardır.Bir günde o kadar çok gıybet ediyoruz ki...Artık kıyamet yaklaşıyor.Ne yapıp yapmadıklarımıza dikkat etmeliyiz.


Konu Başlığı: Ynt: Gıybet sadece dille yapılmaz
Gönderen: Edanur üzerinde 06 Ocak 2016, 18:12:51
Aleykümüsselam.
Gıybet yapmak artık insanlar için günlük bir aktivite halini almış durumda. Allah ıslah etsin. Allah razı olsun paylaşım için.


Konu Başlığı: Ynt: Gıybet sadece dille yapılmaz
Gönderen: Rabia 7 üzerinde 06 Ocak 2016, 18:58:01
Gıybet o kadar kötüki.Neredeyse herkes gıybet  yapıyor. Gıybet çok günahtır. Ama sonunda bütün kötülüklerin hepsinin cezası çekilecek .Kimse artık günah işlemez inşALLAH. (AMİN).


Konu Başlığı: Ynt: Gıybet sadece dille yapılmaz
Gönderen: Zehra 8/C üzerinde 06 Ocak 2016, 20:22:51
Insan bazen giybet yaptığının farkında olmadan konusuyo da konusuyo. Allah affetsin. Rabbim payalsim için RaZı olsun.


Konu Başlığı: Ynt: Gıybet sadece dille yapılmaz
Gönderen: Pelinay üzerinde 20 Nisan 2016, 22:43:22
Konuyu da tekrardan okumus oldum elhamdulillah.Allah razi olsun.Rabbim giybet hastaligindan bizleri kurtarsin insallah


Konu Başlığı: Ynt: Gıybet sadece dille yapılmaz
Gönderen: Ceren üzerinde 21 Nisan 2016, 00:53:34
Aleykumselam.Giyybet sadece soylemek ile olmaz.Ima ole fiili hareket yada benzetme yaparak da olur.Rabbim bizleri her turlu gunahdan giybetden dedikodudan uzak eylesin inşallah.....


Konu Başlığı: Ynt: Gıybet sadece dille yapılmaz
Gönderen: Ruhane üzerinde 21 Nisan 2016, 12:09:48
Aleykum selam.. Giybet yapan biri kardeşinin ölü  etini yiyor.. Giybeti dinleyen de giybet yapan kadar günaha ortak oluyor.. Inşaallah hassas oluruz bu konularda..


Konu Başlığı: Ynt: Gıybet sadece dille yapılmaz
Gönderen: Yağmur Gmş üzerinde 21 Nisan 2016, 13:58:29
Bismillah...
Gıybet sadece dille yapılmaz. Kalple, kulakla da yapılır. Kalp düşünceler ile, kulak istemediği şeyler ile olur.
Allah cc. razı olsun.


Konu Başlığı: Ynt: Gıybet sadece dille yapılmaz
Gönderen: Pelinay üzerinde 21 Nisan 2016, 18:08:23
Bu iste yapan da yapilan kadar gunahkar.oyuzden yapmamaya dikkat ettigimiz gibi giybet dinlememye ve o ortamlardan kacibmaya da dikkat etmemiz gerek.Allah razi olsun paylasim icin


Konu Başlığı: Ynt: Gıybet sadece dille yapılmaz
Gönderen: Selma 8 üzerinde 21 Nisan 2016, 19:06:24
GıybEt çook kötü içindrn düsündüğün bile çook günahtir Rabbim bizleri gÍybetten korusun


Konu Başlığı: Ynt: Gıybet sadece dille yapılmaz
Gönderen: Rüveyha üzerinde 02 Mayıs 2016, 19:53:53
Ve aleykumusselam.Âmin ecmain İnşaAllah..Gıybetin bir çok türü var.Dikkat etmek lazım bu hastalığa düşmemek için her daim nefsimizi gözden geçirmeliyiz..Rabbim gıybetin her türlüsünden korusun İnşaAllah


Konu Başlığı: Ynt: Gıybet sadece dille yapılmaz
Gönderen: Sevgi. üzerinde 02 Mayıs 2016, 20:13:09
  Aleyna Ve Aleykümüsselăm. Mevlam İbadetlerimize engel olucak bu gibi tüm kötü hallerden muhafaza eylesin bizleri inşaAllah. Amiin
  Paylaşım için Allah ( c.c ) Razı olsun..