> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Usulü Fıkıh Eserleri > İslami Hükümlerin Esas ve Hikmetleri  > Kabul Etmesi
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Kabul Etmesi  (Okunma Sayısı 623 defa)
19 Ağustos 2011, 14:24:26
Ekvan
Varlıklar, alemler, dünyalar. (Evren).
Tecrübeli Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 19.233


« : 19 Ağustos 2011, 14:24:26 »



Dinin Bir Kişinin Sözünü Birden Çok Kişinin Sözü Gibi Kabul Etmesi


Dinin bir kişinin sözünü birkaç kişinin sözü gibi kabul etmesi ya birden çok kişinin gafil kalması, bir kişinin ise uyanık olması veya bir kişi açısından yalanı engelleyen engelleyicinin güçlü olması, yahut bir kişinin sözünü birkaç kişinin sözü gibi kabul etmeye ihtiyaç olması sebebiyledir.

Yalanı engelleyen engelleyicinin güçlü olması sebebiyle bir kişinin sözü­nün birden çok kişinin sözü gibi kabul edilmesinin örnekleri şunlardır:

1- Kişinin, zararı yalnızca kendisine dokunan bir konuda ikrarda bulunması. Mesela kendisi aleyhine had, kısas, mal veya kölelik ikrarında bulunması durumunda kişinin sözü kabul edilir. Hatta bu bir toplulu­ğun şahitliğinden daha üstündür. Çünkü burada yalanı engelleyen en­gelleyici tabiîdir, şahitlerin yalan söylemesini engelleyen engelleyici ise şer'îdir. Tabiî engel şer'î engelden daha güçlüdür.

2- Kişinin başkasına zararı olmakla birlikte kendisine daha büyük zaran

olacak bir şekilde ikrarda bulunması. Örneğin kölenin had veya kısası gerektiren bir şeyi ikrar etmesi durumunda, yalanı engelleyici duru­mun güçlü olması sebebiyle sözü kabul edilir. Efendinin hakkım iptal etmeyi içerdiğinden bu sözün kabul edilmesinde ihtilaf edilmişse de bu konuda yalanı engelleyen durumun güçlü olması sebebiyle, köle­nin sözünün doğruluk yönü zahir olmuştur.

3- Rehin verenin rehinin başkasının mülkü olduğunu ikrar etmesi, kısıtlama altında olan kişinin mallarından birini alacaklı olanlardan başkası­na borçlu olduğunu ikrar etmesi. Bu iki konuda görüş ayrılığı vardır. Çünkü burada yalanı engelleyen durum, had ve kısasa ait engelleyici­den daha zayıftır.

Birden çok kişinin olaydan gafil olması, bir kişinin uyanık olması sebebiyle bir kişinin sözünün birden çok kişinin sözü yerine konmasının örneği şudur:

Din iki kadının şahitliğini bir erkeğin şahitliği yerine koymuştur. Bunun gerekçesi kadınlardan birinin unutması / yanılması halinde diğerinin hatır-latmasıdır. Şahitlikte şart olan bu durum rivayette şart değildir. Aksine riva­yette tek erkeğin şahitliği de kabul edilir.

Genel ihtiyacın gerektirmesi ve velayetin şerefi sebebiyle tek kişinin sözü­nün bir topluluğun sözü yerine konmasının örneği şunlardır:

1- Hakimin cerh ve tadil ile ilgili sözü. Onun sözünü kabul etmeye ihtiyaç olması sebebiyle sözü kabul edilir.

2- Hakimin hüküm ile ilgili sözü. Bunun iki durumu vardır:

Birincisi: Hakim, şahitlerin ve diğer adil şahısların huzurunda, mahkeme­de "bu ikisinin şahitliğiyle hükmettim" derse sözü kabul edilir. Bu kabul edilmezse hakimlerin hükümleri geçersiz olur ve genel bir zarar söz konusu olurdu. Bu yüzden din onların sözünü kabul etmiştir. Hakimin "hükmettim" sözü, hem hüküm inşası hem de yalan olarak ikrarda bulunma anlamlarına gelebilir. "Sattım", "rehin verdim", "kiraladım" sözlerinde olduğu gibi ta­sarrufu inşa için kullanılan sözcükler için doğru ve yalan olma gibi ihtimal­ler söz konusu olmadığı halde haber verme için kullanılan sözcüklerde doğ­ru ve yalan olma ihtimali söz konusudur.

ikincisi: Hakimin şahitlerin bulunmadığı durumda "falan kişi lehine fi­lanca aleyhine şuna hükmettim" demesi. îmam Şafiî'ye göre "bir tasarrufu meydana getirme yetkisine sahip olan kişi o tasarrufu ikrarda bulunma yet­kisine de sahiptir" kaidesi gereğince hakimin sözü kabul edilir. îster "hakim kendi bilgisine göre hüküm verebilir" görüşü kabul edilsin ister kabul edil­mesin hakim hüküm verme yetkisine sahip olduğuna göre hükmü ikrar et­me yetkisine de sahiptir, imam Malik buna muhalefet etmiştir. Onun muha­lefetinin güçlü bir gerekçesi bulunmaktadır.

3- Hakimin "falanın filanda şu hakkının olduğu benim nezdimde sabit oldu" demesi. "Sabit olma" sözcüğünü hüküm anlamında kabul eden­ler, belirttiğimiz gibi hakimin bu sözünü geçerli saymışlardır. Çünkü bu hükümdür. "Sabit olma" sözcüğünü olayın şahitlerinin şahitlikleri­ni nakletmesi gibi değerlendirip hakimin "nezdimde sabit oldu" sözü­nü ikinci derece şahitlerin birinci derece şahitler hakkındaki şahitliği gibi kabul edenler, hakim tek kişi olduğu halde sözünü kabul etmişler­dir. Hakimin sözünü kabul etmemizin sebebi, yukarıda ihtiyacın ge­rekli kılması konusunda belirttiğimiz gibi, hakimin "nezdimde sabit oldu" sözünü dinin iki veya daha çok şahidin sözü yerine koymasıdır. Yoksa hakimin sözünden elde edilen zannın iki şahidin sözünden elde edilen zandan daha üstün veya eşit olmasından değildir. Çünkü iki şa­hidin her birinin tek başına sözüne duyulan güven, hakimin tek başı­na sözüne duyulan güvenden daha fazla olabilir.

Şöyle bir soru sorulabilir: Yukarıda belirtilen gerekçelerden hiçbiri olma­dığı halde sahabeden Huzeyme b. Sabit'in şahitliği niçin iki kişinin şahitliği gibi kabul edilmiştir?

Buna şu şekilde cevap veririz: Huzeyme'nin şahitliğinin iki kişinin şahitli­ği gibi kabul edilmesinde iki ihtimal söz konusu olabilir: Birinci ihtimal: Onun şahitlik ettiği her konuda doğru söylediği Peygamberimiz'e (s.a.v.) vahiyle bil­dirilmiştir, ikinci ihtimal: Hz. Peygamber lehine şahitlik ettiği için Allah ona bu ayrıcalığı ikram etmiş, onun şahitliğini diğerlerinden ayırmış, din de onun şahitliğini haberler ve rivayetler gibi değerlendirmiştir. Din bu özel durum sebebiyle güçlü zan ile amel etme kaidesinin dışına çıkmış değildir.


 

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Kabul Etmesi
« Posted on: 25 Nisan 2024, 21:50:48 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Kabul Etmesi rüya tabiri,Kabul Etmesi mekke canlı, Kabul Etmesi kabe canlı yayın, Kabul Etmesi Üç boyutlu kuran oku Kabul Etmesi kuran ı kerim, Kabul Etmesi peygamber kıssaları,Kabul Etmesi ilitam ders soruları, Kabul Etmesiönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes