Konu Başlığı: İslâmî İnkılabın Yolu 1 Gönderen: Ekvan üzerinde 20 Eylül 2010, 23:08:39 İSLÂMİ İNKILABIN YOLU Bu makalede, zatı alilerinizin karşısında şu davayı (process) açıklamak istiyorum ki, bunun neticesinde İslâmî Hükümet bütün açıklığı ile vücud bulacaktır.[296] Seçkin bir ilim ehlinin huzurunda bulunmam dolayısiyle, benim için bu hakikati izah etmek hususunda fazla vakit sarf etmek zarureti yoktur. Hükümet nasıl bir keyfiyette olursa olsun, (uydurma bir usul olmamak şartiyle) kurulabilir. Bahis mevzuu olan hükümet, en sağlam usullere istinat ettiğinden, istendiği zaman başka bir şekle veya istenmediği zaman başka bir şekle konacak bir şey değildir. Böyle bir kuruluşun ortaya çıkması, içtimaî, ahlâkî, ruhî, medenî ve tarihî sebeplere dayanması pek tabiîdir. Bunun için bazı iptidaî meselelerin hazırlıkları (Prerequisites) ve bazı fıtrî gereklerin bir araya gelip hazırlanmaları lâzımdır ki, bunların neticelerini mantıkî vaziyette görüp, mukaddematı (Promises) bunun üzerine tertiplemeniz mümkün olabilsin. Nitekim, kimya ilminde, bir kimyevî terkibi, daima bu terkibin teşkil ettiği unsurlarda aramak lazımdır. İşte içtimaî işler de böyledir. İçtimaî işlerde de hal ve vaziyetin gereğine göre, fertlerin bir araya gelmesi bir camiayı teşkil ettiklerini gösterir. Bunun neticesinde de hükümet kurulur. Sonra hükümet vaziyetini ve yürüyeceği yolu tayin eder. Bu şekilde işin mukaddemesinin başka ve işin neticesinin başka olmasına da imkân yoktur. Meselâ, yine kimyadan misâl verelim. Bir elmanın özellik başka ve onun terkibindeki özellik başka olamaz. Aynı şekilde dikilen bir limon çekirdeğinden enbe (Hint - Pakistanda yetişen güzel kokulu bir meyve) fidesinin yetişmesine imkân yoktur. Yine mümkün değildir ki, bir millet bir zihniyet altında teşekkül etsin de sonra bu camia başka bir zihniyette bir hükümet ortaya çıkarsın. Fakat burada başka bir mesele vardır: Cemiyet idareci bir kadro tarafından zorlanırsa (Cebriyet): (Determinism) bu zorlama ve cebrilik insan iradesini yok eder ve ortadan kaldırır. Şüphesiz olarak, böyle bir dikta ve zorlama olmaksızın, hükümetin şekil ve keyfiyetini fertler ve fertlerden meydana gelmiş bulunan cemaatler tayin ederler. Bu tercih onların istek ve iradesine bağlıdır. Aslında bu da sabit olmuş bir meseledir ki, hükümet nizamını ortaya koymaktan maksat, fıtrata uygun düşen sebepleri bir araya getirmek ve fertlerin yani milletin ihtiyaçlarını gözönünde bulundurmaktır. Bu bakımdan, böyle bir i§de fertlerin karakterlerini harekete geçirmek icabeder. İçtimaî ahlakı meydana getirmek ve fertleri terbiye etmek zarureti hasıl olur. O zaman hükümet nizamı fıtrata uygun bir şekle girip yürür. Bütün bu sebepler ve etkenler bir araya geldikten sonra ve uzun çalışmalardan sonra, hükümet nizamı kuvvet ve kudret elde edebilir. O zaman millet için de başka bir nizam altında yaşamak bir hayli zor ve müşkül olur. Nitekim, ağaç köküyle ayakta tutunur. Ve kökün varlığına dayanarak gelişir, büyür ve sonra meyve verir. Şimdi biraz düşününüz, hükümetin başında bulunanlar ferdi haysiyetleri itibariyle, içtimaî vaziyetleriyle ve aynı zamanda ahlâk nazariyeleriyle bir yaşayış nizamına bağlanmış olurlarsa, imkân mı vardır ki, böyle bir vasatta, başka bir yaşayış nizamı ortaya çıksın. Bunun aksini düşünmek, boş hayalden, boş düşünceden ve boş işten başka bir şey değildir ve olamaz. |