> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Çeşitli Konularda Eserler > İslama Göre Dost ve Düşman > Kâfirlerle Karşılıklı Muamele
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Kâfirlerle Karşılıklı Muamele  (Okunma Sayısı 1513 defa)
27 Eylül 2010, 21:13:36
Safiye Gül

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 15.436


« : 27 Eylül 2010, 21:13:36 »



2- Kâfirlerle Karşılıklı Muamele

A- Alım-Satım:
 

Şeyhu'l-İslâm İbn Teymiyye (rh) der ki: Esas olan, insanların ihtiyaç duyduğu şeylerle ilgili olarak muamelede bulunmalarında bir haramlik söz konusu değildir. Ancak Kitap ve Sünnette kesin haram olarak belirlenen hususlar bunun dışındadır. Aynı şekilde, bunların ALLAH'a yakınlık için ya­pıyoruz diye meşru olmayan ibadetleri de meşru değildir. Ancak ibadet­lerden Kitap ve Sünnet tarafından meşru kılınanlar var ise, bunlar konu­nun dışındadır. Çünkü din, ALLAH'ın şeriat olarak kabul ettiğidir. Haram da ALLAH'ın haram kıldığıdır. Ancak ALLAH'ın zemmettiği şeyler bu anlatı­lanların dışındadırlar. Çünkü bunlar ALLAH'ın haram kılmadığı bir şeyi Al­lah'ın emrine rağmen haram kılmışlar, ALLAH'ın hakkında herhangi bir hü­küm indirmediği şeyleri de ALLAH'a şirk koşmuşlardır. Bunlar aynı şekilde ALLAH'ın dinde şeriat olarak izin vermediğini de, yasa ve şeriat olarak or­taya koymaya kalkışmışlardır. İşte ALLAH (c.c.) bütün bu manadaki şeyleri reddeder, ancak bunun dışındaki hususlarda yapılacak muamelelerde bir sakınca görmez.[196]

İşte bu kurala dayanarak, şer'î nasslara bağlı kalarak, Hz. Peygam­ber (s.a.v.)'in, Raşid ashabının ve müslüman liderlerin (müctehid imamla­rın) sireti, hayat ve yaşayışları bize yol göstererek, şu gerçekleri ortaya koy­maktadır. Daha doğrusu bütün bunlara bakarak diyebiliriz ki:

“Alım ve satımda, hediyeleşmede kâfirlerle muamelede bulunmak gibi şeyler “Muvalât" ifadesine veya kapsamına girmezler. Aksine bu gibi alan­larda müslüman için alım-satım kâfirlerle mubahtır, işte Şeyhu'l-İslâm İbn Teymiyye, istilâcı Tatarlarla yapılacak olan muamele hakkındaki bir so­ruyla ilgili olarak diyor ki:

Onlarla yapılması caiz olan muamelelerin yapılması ve benzerleri ca­izdir. Aynı zamanda kendileriyle yapılacak haram şeylerde ise zaten bu ve benzeri şeylerde muamele haramdır. Bir kimsenin bunlardan hayvan ve at ve benzeri şeyler satın alması caizdir. Tıpkı Arap ve Türkmenlerden, kürtlerden hayvan satın almanın caiz olduğu gibi bunlarla da alış-veriş ca­izdir. Aynı zamanda bunlardan yiyecek ve giyecek satın almaları ve sat­maları caiz olduğu gibi, bunlar gibilerinden de alış-veriş caizdir.

Ancak haram işlemede bunlara yardım ve yararı dokunacak şeylerin bunlara satılması, ya da başkalarına satılması, caiz değildir. Meselâ savaşta yararlanılacak atlar, silâh, araç ve gereçlerin satışı caiz değildir. Çünkü Rabbim şöyle buyurmuştur:

"İyilik ve ALLAH'ın yasak­larından sakınma üzerinde yar­dımlasın, günah ve düşmanlık üzerine yardımlaşmayın. ALLAH'dan korkun; çünkü ALLAH'ın cezası çetindir." (Maide, 5/2)

Ya da öyle bir durum var ki, onlarla veya başkalarıyla yapılan mulamele esnasında, ellerinde var olan mal, bir masumun malı ise ve bu mal o masum kişiden gasbolunarak alınmış ise, bunu kendisine mülk edinmek isteyen kimseler için bunu satın almaları caiz değildir. Ancak gasb edilmiş bu malı, gasb edenin elinden kurtarıp, eğer mümkünse bunu tekrar sahi­bine iade etmek için satın alırsa, bu mümkün olmaması halinde şer'î iş­lerde harcanmak üzere, müslümanların maslahatlarında kullanılmak kay­dıyla satın alırsa bu da caizdir. Bir de kâfirlerin elinde bulunan mallarda haram olan bir durum da söz konusudur, fakat bizzat hangisinin haram olduğu bilinememektedir, işte bu gibi şeylerde de onlarla muamele haram olmaz, caizdir. Meselâ pazarlarda satılan malların gasp edilip edilmediği çalınıp çalınmadığı bilinmemektedir. İşte bu gibi alım satımında bir mah­zur yoktur."[197]                                                                               

Buharî'nin, Alım-Satım kitabının, müşriklerle ve harb ehliyle alım-satım bahsinde bir rivayeti bulunmaktadır. Hadisi rivayet eden Hz. Ebu Bekir (r.a.)'in oğlu Abdurrahman (r.a.)'dır, demiştir ki: "Biz Hz. Peygam­ber (s.a.v.) ile beraber bulunuyorduk. Bir ara saçı-başı toz içinde bir müş­rik adam geldi. Önünde birkaç koyun bulunuyordu. Bunun üzerine Hz. Peygamber (s.a.v.) şöyle dediler: Bunlar satılık mı, yoksa bağış mı? Adam dedi ki: Hayır, bunlar,satılıktır. Hz.Peygamber (s.a.v.) de bundan bir ko­yun satın aldı.[198]                                                                              İbn Battal da diyor ki: Kâfirlerle ticarî manadaki muameleler caiz­dir. Ancak müslümanlarla savaş halinde olanların (harb ehlinin) müslü-manlann aleyhine kullanılabilecek şeylerin muamelesi ise caiz değildir”[199]

 Yine Hz. Peygamber (s.a.v.)'den sabit olarak gelen rivayete göre, kendisi (s.a.v.), bir yahudiden 30 vesak arpa almış, bunun için de yahudiye zırhını rehin olarak bırakmıştır.[200]

Şeyhu'l-İslâm İbn Teymiyye diyor ki:

- "Müslüman bir kimse, bir şeyler satın almak için Daru'l-harb'e yol­culuk edip gitse, bu bize göre caizdir. Nitekim bunun caiz olduğunu, Hz. Ebu Bekir (r.a.)'in Hz. Peygamber'in hayatta iken Şam'a yaptığı ticari se­ferleri bunu göstermektedir. Halbuki Hz. Ebu Bekir'in ticaret için bura­lara yolculuk yaptığı sıralarda, burası Daru'1-Harb idi. Bununla ilgili baş­ka hadisler de vardır.

i Ancak müslümanların, müslüman olmayan unsurların bayramların­da, onların yararlanabilecekleri şeyleri, bayramları sebebiyle satmaları, yi­yecek, giyecek, koku ve çiçek gibi şeyler satmaları veya bunları bayramla­rı sebebiyle onlara hediye etmeleri, bu, bir tür onlara yardımdır. Bayram­larının ayakta kalması için bir katkıdır. Bu da bir temele dayanıyor ki, bu temel şudur: Müslümanlar, şarap ve içki imal etmeleri için üzüm ve şıra gibi şeyleri bunlara satamazlar, böyle bir şey caiz değildir.

Ayni zamanda, müslümanlarla savaşmaları için bunlara silâh satışı da caiz değildir.[201]

b- Müslüman bir kimsenin müslüman olmayanlara, müslüman olma­yanın da müslümanlara vakıfta bulunması:

 
b- Karşılıklı Vakıflaşma
 

İbn Kayyım der ki: Bunların yaptıkları vakıflara gelince, bu hususta şuna dikkat edilir: Eğer belirli bir şeye veya cihete vakfederlerse, müslü­man için bu şey veya cihete vakfı caizdir. Meselâ miskinlere, yoksul ve fa­kirlere sadaka olmak üzere yapılan vakıf, kamu yararına ait hizmetler için, yollar için yapılan vakıf, çocukları adına, kendilerinden sonra gelecek olan nesilleri adına yapılacak olan vakıflar, sahih ve geçerli olan vakıflardır. Bu vakıfların hükmü de tıpkı müslümanların bu gibi cihet ve yerlere yap­mış oldukları vakıfların hükmü gibidir.

Ancak müslüman olmayan kimsenin yapmış olduğu vakıf şartında, çocuklarının veya akrabasının küfürlerinde kalmaları şartı ile bir vakıf yap­mışlarsa, müslüman olmaları halinde bundan yararlanamazlar diye bir şart getirmişlerse, işte bu şart sahih değildir. Hakimin de bu vakıf hükmüne veya şartına göre hükmetmesi, gereğine göre hareket etmesi caiz değildir. Bu ümmetin ittifakıyla da böyledir. Çünkü böylesi bir şart İslâm dini ile, ALLAH'ın kendilerini peygamber olarak gönderdiği Hz. Muhammed'in di­ni ile çelişkilidir.

Müslüman bir kimsenin bunlara bir şeyi vakfetmeleri ise, ALLAH ve Rasûlünüh hükmüne uygun olan hususlarda sahihtir. Buna göre müslü­man bunlardan belirli birilerine, veya bunlardan olan akrabasına yahut onlardan filan oğullarına diye vakıf yapabilir, bu sahihtir.

Ancak yapılan vakfın sebebi ve gereği küfür olmamalıdır, veya vakıf­tan yararlanabilme şartı küfür olmamalı yahut yararlanabilmelerine bir mani olmamalıdır. Meselâ adam, çocuklarına, babasına veya yakınlarına kâfirliklerinde kalırlarsa da bundan yararlanabilirler, şayet müslüman olur­larsa artık kesinlikle bundan yararlanma hakkına sahiptirler.

Fakat bunların kiliseleri için, havraları ve küfür yerleri için yaptıkları vakıflar, burada küfrün şiarlarını ayakta tutacaklardır. İşte bu manadaki vakıflar ne bir kâfir için ve ne de bir müslüman için sahih değildir. Çünkü böyle bir şeyde onların küfürlerine daha büyük bir yardım, buna daha güçlü bir takviye yapılmış olur. Bu ise ALLAH'ın dinine aykırıdır.[202]

 
c- Müslüman Olmayan Kimseleri Ziyaret Etmek Ve Onları Tebrik Etmek
 

İmam Buharı, Cenaze bahsinde, Hz. Enes (r.a.)'den rivayette bulu­nuyor. Hz. Enes (r.a.) demiştir ki: "Yahudi bir çocuk vardı, bu çocuk Hz. Peygamber (s.a.v.)'e hizmet ediyordu. Hastalandı, Hz. Peygamber (s.a.v.) kendisini ziyarete gitti, başucunda oturdu ve ona dedi ki: "Gel, mtislü-man ol". Çocuk, dönüp babasına baktı, çünkü babasının yanında idi. Bu­nun üzerine babası dedi ki: "Ebu'l-Kasım'a (Muhamrned'e) itaat et. O da müslüman oldu." Hz. Peygamber (s.a.v.) oradan çıkıp gittiğinde şöyle di­yordu:

"Onu cehennem ateşinden kurtaran ALLAH'a hamdolsun."[203]

Yine bir başka rivayet Ebu Talib ile ilgilidir. Ebu Talib ölüm döşeğin­de iken, Hz. Peygamber (s.a.v.) kendisini ziyaret eder ve, ona İslâmı sunar."[204]

İbn Battal diyor ki: "Eğer bunların ziyaret edilmelerinde, İslama gir­meleri umudu varsa, ziyaret meşrudur. Şayet böyle bir durum yoksa, ge­rekmez."[205]

îbn Hacer ise der ki: Benim kanaatim odur ki, bu ziyaret meselesi maksatlara göre değişir. Bazan olur ki, gayri müslimi ziyaret etmenin bir başka yaran ve maslahatı olabilir."[206]

Ancak gayri müslimlere ait küfür şiarları ve alâmetleri ile ilgili ola­rak kendilerini tebrik etmek, kutlamak haramdır. Hem de bu haramlık ittifak iledir. Meselâ bunları bayramları sebebiyle tebrik etmek gibi. Bir misal olarak adam diyor ki:

"Bayramın kutlu olsun, veya seni bayram ...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Kâfirlerle Karşılıklı Muamele
« Posted on: 25 Nisan 2024, 17:24:35 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Kâfirlerle Karşılıklı Muamele rüya tabiri,Kâfirlerle Karşılıklı Muamele mekke canlı, Kâfirlerle Karşılıklı Muamele kabe canlı yayın, Kâfirlerle Karşılıklı Muamele Üç boyutlu kuran oku Kâfirlerle Karşılıklı Muamele kuran ı kerim, Kâfirlerle Karşılıklı Muamele peygamber kıssaları,Kâfirlerle Karşılıklı Muamele ilitam ders soruları, Kâfirlerle Karşılıklı Muameleönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes