๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => İslam Tarihi => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 23 Şubat 2010, 17:27:35



Konu Başlığı: Tarf Seferi
Gönderen: Sümeyye üzerinde 23 Şubat 2010, 17:27:35

Tarf Seferi

Seferin Mevkii, Tarihi ve Sebebi


Tart; Mıraz yakınında, Nuhayl´ın arkasında, Medine´ye 36 mil uzaklıkta, Mahacca üzerindeki Bakara yolunda bir sudur.[297] Su kaynağı di r.[298]

Tartta birçok kuyular ve su birikintileri de vardır.[299]

Tart, Zülkassa gibi, Benî Sa´lebelerin konak yerlerindendir.[300]

Tart seferi, Hicretin 6. yılında, Cumâdelâhir ayında vuku bulmuştur.[301]

Salebe oğullarının Hicretin 4. yılında Enmar kabileleriyle birleşerek Müslümanlarla çarpışmaya hazırlandıkları haber alınıp Zâtü´r-rikâ´ya kadar gidilmişti.[302]

Medine yaylımındaki hayvanları yağmalamaya hazırlanan ve Muhammed b. Mesleme kuman dasındaki on kişilik keşif birliğini Zülkassa´da kuşatarak şehit eden Sa´lebe ve Uval oğullarına,[303] Ebu Ubeyde b. Cerrah, 40 kişilik bir kuvvetle Zülkassa´da ilk darbeyi indirmişti.[304]

Sa´lebe oğullarına ikinci darbeyi de, Tarf´ta Zeyd b. Harise indirecekti.

Peygamberimiz Aleyhisselam, Zeyd b. Hârise´yi, onbir kişilik bir kuvvetle Tarta, Benî Sa´lebelere saldı. [305]

Sa´lebe oğulları Zeyd b. Hârise´nin birliğini Tarf´ta görünce, Peygamberimiz Aleyhisselamın üzerler ine yürüdüğünü sanarak korkup kaçtılar.[306]

Sa´lebe oğulları, Zeyd b. Hârise´nin birliğini, Peygamberimiz Aleyhisselamın öncü birliği sandılar.[307]

Zeyd b. Harise birliğinin parolaları "Emit! Emit!" idi.

Zeyd b. Harise, Sa´lebe oğullarının yirmi devesi ile ele geçindikleri davarlarını sürüp bir sabah Medine´ye getirdi.[308]

Salebe oğulları, Zeyd b. Hârise´nin öncü birliği olmadığını ve kendilerine başkaca kuvvet gelmediği ni, gelmeyeceğini anlayınca, Zeyd b. Hârise´yi ve birliğini takibe koyuldularsa da, onlara yetişemedil-er.[309]

Tartta Sa´lebe oğullarıyla bir çarpışma olmamıştir.[310]

Tart seferi dört gece sürmüştür.[311]


[297] İbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c. 2, s. 87.

[298] Yâkût, Mu´cemu´l-büldân, c. 4, s. 31.

[299] Semhûdî, Vfefâu´l-vefâ, c. 4, s. 1 258.

[300] Vâkıdî, Megâzî, c. 2, s. 555, İbn Sa´d, Tabakât, c. 2, s. 85.

[301] Vâkıdî, Megâzî, c. 1, s. 5, c. 2, s. 555, İbn Sa´d, Tabakât, c. 2, s. 87, Belâzurî, Ensâbu´l-eşrâf, c. 1, s. 377, Taberî, Târih, c. 3, s. 83, İbn Esir, Kâmil, c. 2, s. 207.

[302] Vâkıdî, Megâzî, c. 1, s. 395, 396, İbn Sa´d, Tabakât, c. 2, s. 61.

[303] Vâkıdı, Megâzî, c. 2, s. 551, 552, İbn Sa´d, Tabakât, c. 2, s. 85.

[304] Vâkıdî, c. 2, s. 552, İbn Sa´d, c. 2, s. 86, Yâkubî, Târih, c. 2, s. 73, Taberî, c. 3, s. 83, İbn Seyyid, UyÛnu´l-eser, c. 2, s. 105.

[305] Vâkıdı, c. 2, s. 555, İbn Sa´d, c. 2, s. 87, Belâzurî, c. 1, s. 377, Yâkubî, c. 2, s. 72, Taberî, c. 3, s. 83, İbn Esîr, c. 2, s. 207.

[306] Vâkıdî, c. 2, s. 555, İbn Sa´d, c. 2, s. 87, Belâzurî, c. 1, s. 377, Yâkubî, c. 2, s. 72, Taberî, c. 3, s. 83, İbn Kayyım, Zâdu´l-mead, c. 2, s. 134, İbn Seyyid, Uyun, c. 2, s. 106.

[307] Zürkânî, Mevâhibü´l-ledünniye Şerhi, c. 2, s. 158.

[308] Vâkıdî, c. 2, s. 555, İbn Sa´d, c. 2, s. 87, İbn Seyyid, c. 2, s. 106.

[309] Vâkıdî, c. 2, s. 555, Halebî, İnsânu´l-uyûn, c. 3, s. 178, Zürkânî, Mevâhib Şerhi, c. 2, s. 158.

[310] Vâkıdî, c. 2, s. 555, İbn Sa´d, c. 2, s. 87, Yâkubî, c. 2, s. 72.

[311] Vâkıdî. c. 2. s. 555. İbn Sa´d. c. 2. s. 87. Taberî. c. 3. s. 83.

M. Asım Köksal, İslam Tarihi, Köksal Yayıncılık: 5/213-215.