Konu Başlığı: Talha b. Ubeydullah ile Zübeyr b. Avvamın Peygamberimiz a.sla Buluşmaları Gönderen: Sümeyye üzerinde 02 Şubat 2010, 12:36:54 Talha b. Ubeydullah ile Zübeyr b. Avvam´ın Peygamberimiz (a.s.)la Buluşmaları ve Peygamberimiz (a.s.)ın Medine´ye Doğru Yol Almaya Devam Edişi Peygamberimiz (a.s.); Harrar´dan Medine´ye hareketlerinin ertesi günü, ticaret ketvanı içinde Şam´dan gelen Talha b. Ubeydullah ile karşılaştı. Talha b. Ubeydullah, Peygamberimiz (a.s.)la Hz. Ebu Bekir´e birer Şam elbisesi hediye etti. Medine´deki Müslümanlardan bir zâtın: "Resûlullah (a.s.) geciktiler!" dediğini haberverince, Peygamberimiz (a.s.) hareketini hızlandırdı. Talha b. Ubeydullah da, Mekke´deki işini görüp geri dönmek üzere, yoluna devam etti.[296] Şam´dan gelirken buluşup Peygamberimiz (a.s.)la Hz. Ebu Bekir´e beyaz birer Şam elbisesi hediye eden sahabinin Zübeyr b. Avvam olduğu açıklandığı gibi,[297] her iki sahabinin buluşmuş olması da mümkün ve muhtemel görülmüştür.[298] Peygamberimiz (a.s.); Abdullah b. Uraykıt´ın kılavuzluğuyla, Seniyetü´l-Mere´den sonra: 7. Lakf´a vardılar. Kılavuz, Lakf´tan sonra, 8. Medlice Lakf´a götürdü. Medlice Lakftan sonra, 9. Medlice Mehac veya Medlice Micac vadisine indirdi. Medlice´den sonra, 10. Mercıh Mehac´a götürdü.[299] Lakf; tatlı su kuyuları bulunan bir yer ise de, üzerinde ekinlikler ve hurmalıklar yoktur.[300] Medlice Mehac; Mekke nahiyelerindendir.[301] Mercıh Mehac; Mekke yolundadır.[302] Kılavuz, Mercıh Mehac´dan sonra, 11. Zülgadaveyn´in Mercıh vadisine indirdi. Mercıh vadisinden sonra, 12. Zûkeşr vadisine götürdü. Zûkeşr vadisinden sonra, 13. Cedâcid üzerini tutturdu.[303] Cedâcid üzerinden sonra, 14. Ecred üzerini tutturdu. Ecred´den sonra, 15. Âdâ-i Medlice Tihn vadilerinden olan Zû Selem´e götürdü.[304] Ecred; Medlice Tihn´den önce biryerdir.[305] Cedâcid; içinde eski kuyuları bulunan düzlük ve sert biryerdir.[306] Tihn; Mekke ile Medine arasında, Sukyâya üç mil uzaklıkta bir suyun ismi olup, bir kadın orada oturur, hiç kimseye su içirmezdi.[307] Zû Seleme´den sonra, 16. Abâbid veya Abâbib´in üzerine erişildi. Kılavuz, buradan sonra, 17. Elfacce veya Elkahhaya geçirdi. Elfacce veya Elkahha´dan sonra, 18. Arc´a indirdi.[308] Abâbid veya Abâbib; Tihn´in yakınında bir yerdir.[309] Elkahha; Kudeyd ile Cuhfe arasında,[310] Medine´ye üç merhalelik (konaklık) birvadi olup,[311] Gıfâr oğullarına aittir.[312] Arc; Mekke ile Medine arasında, hacıların yolu üzerinde ve Sukyâ yakınındadır.[313] Arc´a indirildikleri zaman, yüklü develerin yürüyüşleri ağırlaşmıştı. Eşlemlerden Evs b. Hucr, kendisine ait bir deveye Peygamberimiz (a.s.)ı bindirip, uşağı Mes´ud b. Hüneyde´yi de Peygamberimiz Aleyhiselamın yanına kattı.[314] Peygamberimiz (a.s.) Medine´ye kısa yoldan gitmek istiyordu.[315] Kerbûbe´de namaz vakti olunca, Peygamberimiz (a.s.) namaza durdu. Hz. Ebu Bekir de, Peygamberimiz (a.s.)ın sağına durdu. Mes´ud b. Hüneyde´nin kalbine İslâm sevgisi düştü ve hemen Müslüman oldu, birlikte namaz kıldılar.[316] Kılavuz; Peygamberimiz (a.s.)la arkadaşlarını Arc´dan çıkardıktan sonra, Rekûbe´nin sağından 19. Seniyetü´l-Gair (veya Seniyetü´l-Âri)´e götürdü. Seniyetü´l-Gair´den sonra, 20. Ri´m vadisine indirdi.[317] Ri´m vadisinden sonra, 21. Akîk vadisine indiler. 22. Cescâseye kadar ilerlediler. Orada, Peygamberimiz (a.s.): "Medine´ye yaklaştırmadan, Amr b. Avf oğullarının yurduna giden yolu bize kim gösterecek?" diye sordu. 23. Tabiy (ceylan) yolunu tutup, Usbeye kadar gittiler.[318] Cescâse; Akîk vadisi tarafından, Bakiyy´e doğru biryerdir.[319] Usbe; Cehceba (Cahcaba) oğullarının yurdu olup, Küba mescidinin batısındadır.[320] [296] İbn Sa´d, c. 3, s. 215, Bedrüddin Aynf, Umdetu´l-kârf, c. 17, s. 49. [297] İmam Zührî, Megâzî, s. 103, Abdurrezzak, Musannef, c. 5, s. 395, Buhârî, Sahîh, c. 4, s. 257, Hâkim, Müstedrek, c. 3, s. 11, Beyhakî, Delâilü´n-nübüvve, c. 2, s. 498, Ebu´l-Ferec İbn Cevzi, el-Vefa, c. 1, s. 242. [298] Bedrüddin Avnf, Umdetu´l-kârf, c. 17, s. 49, İbn Hacer, Fethu´l-Bârî, c. 7, s. 189, Diyarbekrî, Hamîs, c. 1,s.325. [299] İbn İshak, İbn Hişam, Sîre, c. 2, s. 136, İbn Sa´d, c. 1, s. 232, İbn Hazm , Cevâmiu´s-Sîre, s. 92, Zehebî, Târîhu´l-islâm, s. 323, Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c. 3, s. 189, Diyarbekrî, c. 1, s. 331. [300] Yakut, Mu´cemu´l-büldân, c. 5, s. 21, Semhûdî, Vefâu´l-vefâ, c. 4, s. 1297. [301] Yakut, Mu´cemu´l-büldân, c. 5, s. 55. [302] Semhûdî, Vefâu´l-vefâ, c. 4, s. 1 304. [303] İbn İshak, İbn Hişam, Sîre, c. 2, s. 1 36, İbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c. 1, s. 232, İbn Hazm, Cevâmiu´s-Sîre, c. 92, Zehebî, Târîhu´l-islâm, s. 323, Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c. 3, s. 189. [304] Aynı kaynaklar. [305] Semhûdî, Vefâu´l-vefâ, c. 4, s. 1121. [306] Süheyif, Ravdu´l-ünüf, c.4, s. 250, Yakut, Mu´cemu´l-büldân, c. 2, s. 112. 3O1. [307] Süheyif, Ravd.c.4, s. 249-250, Yakut, Mu´cem, c. 2, s. 3, Semhûdî, c. 4, s. 1262. [308] İbn İshak, İbn Hisam, c. 2, s. 136, İbn Sa´d, c. 1, s. 233, İbn Hazm, s. 92, Zehebî, s. 323, Ebu´l-Fidâ, c. 3, s. 1 89. [309] Semhûdî, Vefâu´l-vefâ, c. 4, s. 1 262. [310] Yakut, Mu´cemu´l-büldân, c. 4, s. 290. [311] Yakut, c. 4, s. 290, Semhûdî, c. 4, s. 1284. [312] Semhûdî, c.4, s. 1284. [313] Yakut, c. 4, s. 98. [314] İbn İshak, İbn Hişam, c. 2, s. 136. [315] Heysemî, Mecmau´z-zevâid, c. 6, s. 59. [316] İbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c. 4, s. 311. [317] İbn İshak, İbn Hişam, Sîre, c.2,s. 136, Taberî,Târîh, c. 2, s. 246, İbn Hazm , Cevâmiu´s-Sîre,s. 93, Zehebî, Târîhu´l-islâm , s. 323, Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c. 3, s. 189. [318] İbn Sa´d, Tabakât, c. l.s.233. [319] Semhûdî, Vefâu´l-vefâ, c. 4, s. 880. [320] Semhûdî, Vefâu´l-vefâ, c. 4, s. 1 267. M. Asım Köksal, İslam Tarihi, Köksal Yayıncılık: 2/370-372. |