๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => İslam Tarihi => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 13 Mart 2010, 17:41:10



Konu Başlığı: Taif in kuşatılması
Gönderen: Sümeyye üzerinde 13 Mart 2010, 17:41:10
Taif´in Kuşatılması


Taif; rakımı yüksekçe, akarsulan, ekinlikleri, hurma bahçeleri, üzüm bağlan bulunan, muz ve sair meyveler yetişen,[339] Mekke´nin doğusunda, Mekke´ye iki-üç merhalelik büyük bir şehirdir.[340]

Mekke´den Taife, yaya yürüyüşüyle bir günde çıkılır, oradan Mekke´ye yarım günde inilir.[341]

Evtas´ta tutunamayarak bozguna uğrayan Sakîfler, Taife sığınıp şehrin kapılarını üzerlerine kil itlemişler, savaşmaya hazırlanmışlardı.[342]

Sakîfler, daha önce, kalelerini de onanmış, bir yıl kuşatılacak olsalar ihtiyaçlarını karşılayabilecek kadar gıda, erzak maddelerini de kale içinde depolamış bulunuyorlardı.[343]

Taif kalesi, şehrin üzerinde olup, iki kapılı idi.[344]

Sakîfler, debbabe, mancınık ve kalkan yapma sanatını öğrenmek üzere Urve b. Mes´ud ile Gaylan b. Seleme´yi, daha önce Cüreş´e göndermişlerdi.

Bunun için, bunlar, ne Huneyn savaşında, ne de Taif in kuşatılmasında bulunmamı şiardır.[345]

Bunlar, bu sanatları öğrenince, Taif kalesinde görevlendirileceklerdi.[346]

Peygamberimiz Aleyhisselam; Huneyn´den boşalınca, Taifte üslenen düşmanlar üzerine yürümeye hazırlandı.[347]

Halid b. Velid´i 1.000 kişilik bir kuvvetle[348] öncü birliği olarak önden yola çıkardı.[349]

Peygamberimiz Aleyhisselam önce Evtas karargâhına uğradı.[350]

Oradan Nahletü´l-Yemâniye üzerine doğru gitti.

Sonra Kam´a, sonra Müleyha´ya, sonra Liyye´nin Buhretü´r-Riga´ mevkiine uğradı.

Peygamberimiz Aleyhisselam Liyye´de bir mescid yaptı ve mescidin içinde namaz kıldı.[351]

Mescidin duvar taşlarını ashab taşımış, duvarlarını Peygamberimiz Aleyhisselam örmüştür.[352]

Peygamberimiz Aleyhisselam, öğle namazını Liyye´de kıldığı zaman orada gördüğü bir köşkün kime ait olduğunu, Liyyelilerden sordu.

Liyyeliler:

"Bu, Malik b. Avfın köşküdür" dediler.

Peygamberimiz Aleyhisselam:

"Malik b. Avf nerededir?" diye sordu.

"Onun şimdi Sakîflerin kalesinde olduğunu göreceksin!" dediler.

Peygamberimiz Aleyhisselam:

"Köşkün içinde kim var?" diye sordu.

Liyyeliler:

"Hiç kimse yok!" dediler.

Bunun üzerine, Peygamberimiz Aleyhisselam, mücahidlere:

"Yakınız onu!" buyurdu.

Köşk öğle vaktinden güneş batıncaya kadar yakıldı.

Müslümanlar Evtas´a yürüdükleri zaman Malik b. Avf Taife gitmişti.

Taiflilerin muhasara edileceklerini düşünerek hazırlandıklarını, kalelerini onarmış ve kalenin içine de yeteri kadar yiyecek toplamış olduklarını gören Mâlik b. Avf, bunun üzerine, Taifte oturmuştu.[353]

Beliyye´de, Ebu Uhayha Saîd b.Âs´ın mülkü ve bu mülkün yüksekçe bir tarafında da kabri bulunuy ordu.[354]

Ebu Uhayha, müşrik olarak ölmüştü.[355]

Peygamberimiz Aleyhisselam kabre doğru bakınca, Hz. Ebu Bekir:

"Allah bu kabrin sahibine lanet etsin!

Çünkü o, Allah´a ve Allah´ın Resûlüne meydan okuyanlardandı!" dedi.

O sırada, Ebu Uhayha´nın iki oğlu; Amr b. Saîd ile Eban b. Saîd, Peygamberimiz Aleyhisselam m yanında bulunuyorlardı.

Bunlar, Hz. Ebu Bekir´in sözüne karşılık olarak:

"Hayır! Allah Ebu Kuhâfe´ye lanet etsin! Çünkü, o misafirleri ağırlamaz, haksızlığa engel olmazdı!" dediler.

Peygamberimiz Aleyhisselam:

"Ölüler hakkında-isterse onlar müşrik olsunlar-kötü söz söylemek onlara erişmez, fakat dirileri inci tir!" buyurunca, Ebu Bekir de, Saîd b. Âs´ın oğulları da sustular.

Bundan sonra, Peygamberimiz Aleyhisselam Liyye´den ayrıldı.[356]

Liyye´den ayrılınca Dayka yolunu tuttu.[357]

"Bu yolun ismi nedir?" diye sordu.

"Dayka´dır!"denildi.[358]

Peygamberimiz Aleyhisselam:

"Hayır! O, Yüsrâ´dır!" buyurdu.

Sonra, Nahb´e uğradı.

Sakîflerden bir adamın mülkünün yakınında bulunan, Sâdıra diye anılan sidre ağacının altına indi.

Sakafî´ye:

"Ya dışarı çıkarsın, ya da bahçenin duvarlarını üzerine yıkarız!" diye haber saldı.

Adam dışan çıkmayınca, Peygamberimiz Aleyhisselam bahçe duvarlarının yıkılmasını,[359] içinde bulunan şeylerin de yakılmasını emir buyurdu.[360]





[328] İbn Sa´d, c. 4, s. 239, İbn EsTr, Usdu´l-gâbe, c. 3, s. 80.

[329] Vâkıdî, c. 3, s. 923, İbn Sa´d, c. 2, s. 157.

[330] İbn Sa´d, c. 4, s. 239-240.

[331] İbn İshak, İbn Hişam, c. 2, s. 24, İbn Sa´d, c. 4, s. 239.

[332] İbn Abdilberr, İstiâb, c. 2, s. 762.

[333] İbn İshak, İbn Hişam , c. 2, s. 24-25, Vâkıdî, c. 2, s. 870, c. 3, s. 923, Ebu´l-Müniir Hişam, Kitâbu´l-esnâm, s. 37, Ezrakî, Ahbâru Mekke, t 1, s. 131, İbn Sa´d, c. 2, s. 157, c. 4, s. 240, İbn Abdilberr, İstiâb, c. 2, s. 762.

[334] İbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c. 4, s. 240.

[335] Vâkidi, c. 3, s. 923, İbn Sa´d, c. 2, s. 157-158, İbn Seyyid, Uyûn.c. 2, s. 200, Halebî, İnsânu´l-uyûn, c. 3, s. 215.

[336] Vâkidi, c. 3, s. 923, İbn Sa´d, c. 2, s. 157-158, İbn Seyyid, Uyûn.c. 2, s. 200, Halebî, İnsânu´l-uyûn, c. 3, s. 215.

[337] Vâkidi, c. 3, s. 923, İbn Sa´d, c. 2, s. 157-158, İbn Seyyid, Uyûn.c. 2, s. 200, Halebî, İnsânu´l-uyûn, c. 3, s. 215.

[338] Vâkidi, c. 3, s. 923, İbn Sa´d, c. 2, s. 157-158, İbn Seyyid, Uyûn.c. 2, s. 200, Halebî, İnsânu´l-uyûn, c. 3, s. 215.

M. Asım Köksal, İslam Tarihi, Köksal Yayıncılık: 7/66-67.

[339] Yâküt, Mu´cemu´l-büldân, c. 4, s. 8-9.

[340] Kastalânf, Mevâhibü´l-ledünniye, c. 1, s. 214.

[341] Yâkût, Mu´cemu´l-büldân, c. 4, s. 8.

[342] İbn İshak, İbn Hişam, Sine, c. 4, s. 1 21, Vâkıdî, Megâzî, c. 3, s. 924, İbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c. 2, s. 158, Taberî, Târih, c.3,s.132.

[343] Vâkıdi, Megâzî, c. 3, s. 924, İbn Sa´d, Tabakât, c. 2, s. 1 58, İbn Seyyid, Uyûnu´l-eser, c. 2, s. 200-201.

[344] Vâkıdî, Megâzî, c. 3, s. 924.

[345] İbn İshak, İbn Hişam, c. 4, s. 121, Vâkıdî, c. 3, s. 924, Taberî, Târih, c. 3, s. 132.

[346] Vâkıdîı Megâzî,c.3,s. 924.

[347] İbn İshak, İbn Hişam, c. 4, s. 121, Taben, c. 3, s. 132.

[348] Diyarbekrî, Târîhu´l-hamîs, c. 2, s. 110.

[349] İbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c. 2, s. 158, İbn Seyyid, Uyûnu´l-eser, c. 2, s. 200.

[350] Vâkıdî, Megâzî, c. 3, s. 924.

[351] İbn İshak, İbn Hişam, c. 4, s. 124, Vâkıdî, c. 3, s. 924, Taberî, c. 3, s. 133.

[352] Vâkıdî, Megâzî, c. 3, s. 924.

[353] Belâzuıî, Fütûhu´l-buldan, c. 1, s. 65.

[354] Vâkıdî, Megâzî, c. 3, s. 925, Belâzurî, Ensâbu´l-eşrâf, c. 1 , s. 368.

[355] Belâzurî, Ensâbu´l-eşrâf, c. 1, s. 368.

[356] Vâkıdî, Megâzî, c. 3, s. 925, Belâzurî, Ensâb, c. 1, s. 368.

[357] İbn İshak, İbn Hişam, c. 4, s:. 125, Vâkıdî, c. 3, s. 925, Taberî, c. 3, s:. 133.

[358] İbn İshak, İbn Hişam, c. 4, s. 125, Taberî, c. 3, s. 133.

[359] İbn İshak, İbn Hişam, Sîre,c.4, s. 125, Vâkıdî, Megâzî, c. 3, s. 925, Taberî, Târîh, c. 3, s. 133.

[360] Vâkıdî, Megâzî, c. 3, s. 925.

M. Asım Köksal, İslam Tarihi, Köksal Yayıncılık: 7/67-70.