> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Tarihi Eserleri > İslam Tarihi > Peygamberimiz a.sın Hılful fudule Girişi
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Peygamberimiz a.sın Hılful fudule Girişi  (Okunma Sayısı 1184 defa)
23 Ocak 2010, 20:58:37
Sümeyye

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 29.261



Site
« : 23 Ocak 2010, 20:58:37 »



Peygamberimiz (a.s.)ın Hılfu´l-fudûl´e Girişi ve Hılfu´l-fudûl´ün İcraatından Bazı Örnekler


 Peygamberimiz (a.s.)in yirmi yaşlarında iken[525] amcalarıyla birlikte katıldığı[526] son Ficar kavgasından dönüldükten sonra,[527] Haram aylardan Zilkade ayında idi ki,[528] Yemenli Zübeyd kabilesinden bir adamın satmak üzere Mekke´ye getirdiği bir yük metaını Kureyş eşrafından Âs b. Vâil satın almış, parasını ödemeye yanaşmamıştı.[529]

Âs b. Vâil adamın metaını kendisine geri vermesi isteğine de yanaşmayınca,[530] adamcağız:

Abduddar, Manzum, Cuman, Sehm ve Adiyy b. Ka´b oğulları gibi, Mekke´nin nüfuzlu ailelerinin ileri gelenlerine başvurup Âs b. Vâil ´deki alacağını ödettirmeleri için kendisine yardım etmelerini istemişti. Fakat, bunlar adamcağıza yardımcı olacakları yerde, Âs b. Vâil´i kayırmışlar, adamcağızı da azarlamışlardı.

İşin kötüye gittiğini gören[531] ve çaresizlik içinde kalan adam[532] güneşin doğmak üzere olduğu ve Kureyş ileri gelenlerinin de Kabe´nin çevresinde küme küme oturdukları bir sırada, Ebu Kubeys dağına çıkarak "Ey Fihr hanedanı!" diye bağıra bağıra okuduğu şiirinde, uğradığı zulmü ve haksızlığı açıklayıp yardım dileğinde bulununca;[533] orada hemen kalkıp temaslara başlamak suretiyle ilk harekete geçen ve bu yolda daha başkalarını da harekete geçiren zât, Peygamberimiz (a.s.)ın amcası Zübeyr b. Abdulmuttalib oldu.[534]

Kureyş kabilelerinden:

Hâşim b. Abdi Menaf,

Muttalib b. Abdi Menaf,

Zühre b. Kilab,

Teym b. Mürre,

Haris b. Fihr oğulları, Darü´n-Nedve´de toplandılar.

Durumu aralarında konuştular, ne şekilde hareket edileceğini sözbirliğiyle belirlediler.[535]

Bu hususta andlaşmaya, birbirlerini davet ettiler.

Yaşlılığı dolayısıyla[536] Abdullah b. Cüd´an´ın evinde toplandılar.[537]

Abdullah b. Cüd´an, yemek yaptırıp onlara yedirdi.[538]

"Mekkelilerden ve Mekkeliler dışında, Mekke´ye girecek olan sair insanlardan, Mekke´de zulme ve haksızlığa uğramış bir kimse bırakmamak;[539] mazlumun hakkı geri alınıncaya kadar zalime karşı mazlumla birlikte hareket etmek" üzere ahidleştiler ve akidleştiler.[540]

Denizlerin bir kıl parçasını ıslatacak kadar suyu bulundukça, Hira ve Sebîr dağı yerlerinde durduğu ve üzerlerinde dağ tekeleri yayıldığı müddetçe, ahid ve akidlerine bağlı kalacaklarına and içtiler.[541]

Geçmiş zamanlarda, Cürhüm kabilesinden:

Fadl b. Fadâle,

Fadl b.Vedâa,[542]

Fadl b. Haris,[543] veya Fudayl b. Hâris[544] isimlerinde, eşraftan üç kişinin biraraya gelip:

Zalime karşı mazluma yardım etmek;[545] zayıfın hakkını güçlüden, yabancının hakkını yerliden almak; adaleti aralarında hâkim kılmak üzere, andlaşmışlardı.[546]

Kureyşliler, şekil ve mahiyeti itibarıyla eskisine pek benzeyen bu yeni teşebbüse de; "Fadl adlı kişi lerin andı" anlamına gelen "Hılfü´l-fudûl" adını verdiler.[547]

Hılfü´l-fudûl´ün ilk işi; Âs b. Vâil´e giderek Zübeydî´nin malını Âs b. Vâil´den çekip almak ve Zübeydîye teslim etmek oldu.

O sırada; Has´am kabilesinden bir adam, umre veya hac yapmak maksadıyla, kızını yanına alarak Mekke´ye gelmişti.

Has´amî´nin Katul diye anılan kızı, herkesin kadınından güzeldi.

Mekke eşrafından Nübeyh b. Haccac; onu, görür görmez, babasının elinden zorla alıp kaçırdı.

Has´amî:

"Bu adamı bulup benim yanıma getirecek bir kimse yok mu?" diyerek feryad etti durdu.

Kendisine:

"Git de, derdini Hılfü´l-fudûl´e anlat!" denildi.

Bunun üzerine, Has´amî, hemen Kabe´nin yanına dikilip:

"Yâ Hılfe´l-fudûl! Yetiş imdadıma!" diyerek bağırmaya başlayınca, kılıçlarını sıyırıp her taraftan boyunlarını uzatarak Has´a-mî´nin yanına yetişenler:

"İşte, sana yardıma geldik. Ne oldu sana?" diye sormaya başladılar.

Has´amî:

"Nübeyh, kızım hakkında bana zulmetti: kızımı elimden zorla çekip aldı!" dedi.

Hılfü´l-fudûl ashabı, hemen Has´amî´yiyanlarına alarak Nübeyh´in evine gittiler, kapısının önüne dik ildiler.

Nübeyh yanlarına çıkınca, kendisine:

"Yazıklar olsun sana! Sen de biliyorsun ki, biz, bu hususta akid yapmışızdır! Haydi, tez getir kadını!" dediler.

Nübeyh:

"Emrinizi yerine getireyim! Fakat, bir gece olsun, ondan yararlanmama müsaade ediniz!" dedi.

HıIfü´l-fudûl ashabı:

"Hayır! Vallahi, sana süt sağım zamanı kadar bile müsaade edilemez!" dediler. Bunun üzerine, Nübeyh, kadını çıkarıp babasına teslim etmek zorunda kaldı.[548]

Peygamberimiz (a.s.), amcalarıyla birlikte bulunup[549] Abdullah b. Cüd´an´ın evinde yapıldığını bildirdiği Hılfü´l-fudûl hakkında,[550] "Ona İslâmiyet devrinde bile davet edilsem, icabet eder im" buyurmuştur.[551]


[525] İbn İshak, İbn Hişam, Sîre, c. 1, s. 198, İbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c. 1, s. 128, Yâkubî, Târîh, c. 2, s. 17, Ebu´l-Ferecİbn Cevzî, el-Vefâ, c. 1, s. 127, İbn Seyyid, Uyûnu´l-eser, c. 1, s. 46.

[526] İbn Esîr, Kâmil, c. 2, s. 41, İbn Seyyid, Uyûnu´l-eser, c. 1, s. 46.

[527] İbn Sa´d, Tabakât, c. 1,s.128.

[528] Süheyli, Ravdu´l-ünüf, c. 2, s. 72, Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c. 2, s. 291.

[529] Mes´ûdf, Murûcu´z-zeheb, c. 2, s. 276, Süheyli, Ravdu´l-ünüf, c. 2, s. 72.

[530] Ebu´l-Ferec İbn Cevzî, el-Vefâ, c. 1, s. 136.

[531] Süheyli, Ravdu´l-ünüf, c. 2, s. 72, Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c. 2, s. 291.

[532] Mes´ûdf, Murûcu´z-zeheb, c. 2, s. 276.

[533] Mes´ûdf, Murûc, c. 2, s. 276-277, Süheyli, Ravd, c. 2, s. 72, Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c. 2, s. 292.

[534] İbn Sa´d, c. 1, s. 128, Mes´ûdf, c. 2, s. 276-277, Süheyli, c. 2, s. 72, Ebu´l-Ferec İbn Cevzî, el-Vefâ, c. 1 , s. 137, Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye, c. 2, s. 292.

M. Asım Köksal, İslam Tarihi, Köksal Yayınları: 1/95-100.

[535] Mes´ûdf, Murûcu´z-zeheb, c. 2, s. 277.

[536] İbn Esîr, Kâmil, c. 2, s. 41, Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c. 2, s. 293.

[537] İbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c. 1, s. 1 29, Mes´ûdf, Murûcu´z-zeheb, c. 2, s. 276, Süheyli, Ravdu´l-ünüf, c. 2, s. 77, Ebu´l-Ferec İbn Cevzî, el-Vefâ, c.1, s. 137, İbn Esîr, Kâmil, c. 2, s. 41, Ebu´l-Fidâ, c. 2, s. 292.

[538] İbn Sa´d, Tabakât, c. 1, s. 129, Süheyli, Ravd, c. 2. , s. 72, Ebu´l-Ferec İbn Cevzî, el-Vefâ, c. 1, s. 137, İbn Esîr, Kâmil, c. 2, s. 41, İbn Seyyid, Uyûnu´l-eser, c. 1, s. 47, Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye, c. 2, s. 292.

[539] İbn Esîr, Kâmil, c. 2, s. 41, Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c. 2, s. 293 İbn Haldun, Târîh, c. 2, ks. 2, s.3.

[540] İbn Sa´d, Tabakât, c. 1, s. 129, Süheyli, Ravd.c. 2, s. 72-73, Ebu´l-Ferec İbn Cevzî, el-Vefâ, c. 1, s. 137-138, İbn Esîr, Kâm il, c. 2, s. 41 , İbn Seyyid, Uyûnu´l-eser, c. 1, s. 47, Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye, c. 2, s. 292, İbn Haldun, Târîh, c. 2, ks. 2, s. 3.

[541] İbn Sa´d, Tabakât, c. 1, s. 129, Süheyli, Ravd, c. 2, s. 73, Ebu´l-Ferec İbn Cevzî, el-Vefâ, c.1, s. 138, İbn Seyyid, Uyun, c. 1, s. 47, Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c. 2, s. 292.

[542] Süheyli, Ravd, c. 2, s. 70, İbn Esîr, Nihâye, c. 3, s. 456, İbn Haldun, Târîh, c. 2, ks. 2, s. 3.

[543] İbn Esîr, Nihâye, c. 3, s. 456, Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c. 2, s. 292.

[544] Süheyli, Ravdu´l-ünüf, c. 2, s. 76.

[545] Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c. 2, s. 292.

[546] İbn Esîr, Nihâye, c. 3, s. 456.

[547] İbn Sa´d, Tabakât, c.1, s. 129, Yâkubî, Târîh, c. 1, s. 18, Süheyli, Ravdu´l-ünüf, c. 2, s. 73, Ebu´l-Ferec, el-Vefâ, c.1 , s. 136, İbn Esîr, Nihâye, c. 3, s. 456, İbn Esîr, Kâmil, c. 2, s. 41, Ebu´l-Fidâ, c. 2, s. 292, İbn Haldun, Târîh, c. 2, ks. 2, s. 3.

[548] Süheyli, Ravdu´l-ünüf, c. 2, s. 73, Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c. 2, s. 292

[549] Ahmed b. Hanbel, Müsned, c. 1, s. 190, Ebu´l-Ferec, el-Vefâ, c. 1, s. 138, İbn Esîr, Kâmil, c. 2, s. 41 ,

[550] İbn Sa´d, Tabakât, c. 1, s. 1 29, Süheyli, Ravdu´l-ünüf, c. 2, s. 75, Ebu´l-Ferec, c. 1, s. 138, İbn Esîr, Nihâye, c. 3, s. 456, İbn Esîr, Kâmil, c. 2, s. 41 , Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c. 2, s. 293.

[551] İbn Sa´d, c. 1, s. 1 298, Süheyif, c. 2, s. 75, Ebu´l-Ferec, c. 1, s. 138, İbn Esîr, Nihâye, c. 3, s.356, İbn Esîr, Kâmil, c. 2, s. 41, Ebu´l-Fidâ, c. 2, s. 293, İbn Haldun, Târih, c. 2, ks. 2, s. 3.

M. Asım Köksal, İslam Tarihi, Köksal Yayınları: 1/100-104.



[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Peygamberimiz a.sın Hılful fudule Girişi
« Posted on: 28 Mart 2024, 13:01:57 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Peygamberimiz a.sın Hılful fudule Girişi rüya tabiri,Peygamberimiz a.sın Hılful fudule Girişi mekke canlı, Peygamberimiz a.sın Hılful fudule Girişi kabe canlı yayın, Peygamberimiz a.sın Hılful fudule Girişi Üç boyutlu kuran oku Peygamberimiz a.sın Hılful fudule Girişi kuran ı kerim, Peygamberimiz a.sın Hılful fudule Girişi peygamber kıssaları,Peygamberimiz a.sın Hılful fudule Girişi ilitam ders soruları, Peygamberimiz a.sın Hılful fudule Girişiönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes