Konu Başlığı: Mücahidlerin savaş ve Mekke yi fetih düzenine konulması Gönderen: Sümeyye üzerinde 10 Mart 2010, 16:48:30 Mücahidlerin Savaş ve Mekke´yi Fetih Düzenine Konulması ve Kumandanlara Harekât Hakkında Talimat Verilişi Peygamberimiz Aleyhisselaım, Mekkelilerin sataşmaya hazırlandıklarını haber alınca, İslâm müc-ahidlehni savaş düzenine koydu.[539] Mücahidleri: Sağ kol, sol kol, kalb ve öncü birliği olmak üzere, dörde ayırdı.[540] Zübeyr b. Avvam´ı sol kol birliklerinin başına geçirdi.[541] Bunlar, Muhacirlerle onların süvarilerinden oluşan birliklerdi.[542] Zübeyr b. Avvam´a; Mekke´ye Küdâ mevkiinden[543] girmesini,[544] bayrağını Mekke´nin yukansındaki Hacun[545] mevkiine dikmesini emretti.[546] Kendisine: "Bayrağı dikmeni emrettiğim yerden, ben gelinceye kadar ayrılma!" buyurdu.[547] Peygamberimiz Aleyhisselam Halid b. Velid1 i sol kol birliklerinin kumandanlığına tayin etti. [548] Bu birlikler; Eşlemler, Süleymler, Gıfarlar, Müzeyneler ve Cüheynelerle diğer Arap kabileleri cemaatlerinden kurulmuştu.[549] Peygamberimiz Aleyhisselam, Halid b. Velid´e, Mekke´ye aşağı taraftan, Ellît´tan girmesini,[550] bayrağını evlerin yakınına dikmesini emretti.[551] Ebu Ubeyde b. Cerrah´ı da, zırhsızların başında, kumandan olarak gönderdi. Bunlar Mekke vadisinin ortasını tuttular. Peygamberimiz Aleyhisselam da, bir askerî birliğin içinde idi. Ebu Hureyre´yi görünce: "Ebu Hureyre! Bana Ensarı çağır!" buyurdu. Ensar, Peygamberimiz Aleyhisselamın yanına koşarak geldiler.[552] Kureyş müşrikleri, kendilerine muhtelif kabilelerden birtakım serseriler ve tâbiler toplamışlar ve: "Bunları ileri sürelim. Şayet ellerine birşey geçerse, onlarla beraber oluruz. İsabet alırlar, ölürlerse, bizden istenileni veririz!" demişlerdi.[553] Peygamberimiz Aleyhisselam: "Ey Ensar topluluğu! Kureyşîlerin evbaşını görüyor musunuz?" diye sordu. Ensar: "Evet!" dediler. Peygamberimiz Aleyhisselam: "Bakınız! Yarın onlarla karşılaştığınızda, onları ekin biçer gibi biçmelisiniz!" buyurdu ve eliyle işaret etti de, sağ elini sol elinin üzerine koydu. Kumandanlara da: "Benimle buluşma yeriniz, Safa tepeciğidir!" buyurdu.[554] Peygamberimiz Aleyhisselam kumandanlarına Mekke´ye girme emrini verdiği sırada, kendileriyle çarpışmaya kalkışmadıkça, hiç kimse ile çarpışmamalarını;[555] ancak, aşağıda isimleri yazılı bazı erkek lerle kadınların[556] Kâbe´nin örtüsü altına sığınmış olarak bulunsalar bil e-öldürülm el erini emretmişti: [557] 1. İkrime b. Ebu Cehil, 2. Hebbar b. Esved b. Muttalib, 3. Abdullah b. Sa´d b. Ebi Şerh, 4. Mikyas b. Subabetü´l-Leysî, 5. Huveyris b. Nükayz (NCifeyi), 6. Abdullah b. Hilâl b. Hatal, 7. Hind binti Utbe b. Rebia, 8. Sâre (Amr b. Hâşim oğullarının azadlısı), 9-10. Ebu Hatal´ın şarkıcı cariyeleri Kurayna ve Kurayba veya Fertana ve Emebe,[558] 11. Safvan b. Ümeyye, 12. Abdullah b.Zibârâ, 13. Vahşî b. Harb.[559] 14. Haris b. Tulaytıla,[560] 15. Enes b.Züleym ed-Di´lî.[561] [539] İbn Hazm, Cevâmiu´s-Sîre, s. 231 . [540] İbn İshak, İbn Hişam, c. 4, s. 49, Müslim , Sahih, c. 3, s. 1407. [541] İbn İshak, İbn Hişam, c. 4, s. 49, Müslim , c. 3, s. 1407, Taberî, c. 3, s. 118. [542] İbn Hacer, Fethu´l-bârf, c. 8, s. 8, Kastalânf, Mevâhib, c. 1,5.197. [543] Küdâ, ZT Tuvâ´da Kuaykıan dağının yanında, Mekke´nin yukarısına düşen bir yer olup, Akabe´ye oradan çıkılır (Yâküt, Mu´cemu´l-buldan, c. 4, s. 440). [544] İbn İshak, İbn Hisam, c. 4, s. 49, Vâkıdî, c.2, s. 825, İbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c. 2, s. 1 35,136. [545] Hacun; Mekke´nin yukarısında, M ekkelilerin kabirlerinin yanında bir tepecik olup, Beytullah´a uzaklı ğı bir buçuk m il veya bir fersah ve bir fersahın da üçte biri kadardır (Yâküt, c. 4, s. 225). Bey´at Mescidinin hizasındadır (Ezrakî, Ahbâru Mekke, c. 2, s. 273). [546] Buhârî, Sahih, c. 5, s. 91, Taberî, Târih, c. 3, s. 117. [547] Taberî, Târih, c. 3, s. 117, İbn Hacer, Fethu´l-bârf, c. 8, s. 8. [548] İbn İshak, İbn Hisam, c. 4, s. 49, Müslim , c. 3, s. 1407, Taberî, c. 3, s. 118. [549] İbn İshak, İbn Hişam, c. 4, s. 49, Taben, c. 3, s. 11 8. [550] İbn İshak, İbn Hisam, c. 4, s. 49, Vâkıdî, Megâzî, c. 2, s. 825, İbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c.2, s. 136. [551] İbn Hacer, Fethu´l-bârf, c. 8, s. 8, Halebî, İnsânu´l-uyün, c. 3, s. 24. [552] Müslim, Sahih, c. 3, s. 1407. [553] Müslim, Sahih, c. 3, s. 1405. [554] Müslim, Sahih, c. 3, s. 1407. [555] İbn İshak, İbn Hişam, c. 4, s. 51, Vâkıdî, c.2, s. 825, İbn Sa´d, Tabakât, c. 2, s. 136, Taberî, c. 3, s. 11 9, İbn Esîr, Kâmil, c.2, s. 247. [556] Vâkıdî, c. 2, s. 825, İbn Sa´d, c. 2, s. 136, Taberî, c. 3, s. 120. [557] Buhârî, Sahih, c. 5, s. 92. [558] Vâkıdî, Megâzî, c.2, s. 825, İbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c. 2, s. 136. [559] İbn Esîr, Kâmil, c.2, s. 251. [560] İbn Kayyım, Zâdu´l-mead, c. 2, s. 1 85, İbn Hacer, Fethu´l-bârf, c. 8, s. 10. [561] Vâkıdî, Megâzî, c. 2, s. 789. M. Asım Köksal, İslam Tarihi, Köksal Yayıncılık: 6/381-383. |