๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => İslam Tarihi => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 04 Şubat 2010, 14:04:31



Konu Başlığı: Medine nin Haremleştirilişi ve Sınırlanışı
Gönderen: Sümeyye üzerinde 04 Şubat 2010, 14:04:31
Medine´nin Haremleştirilişi ve Sınırlanışı  



Yüce Allah; Peygamberimiz Muhammed Aleyhisselamın diliyle, Medine´nin iki kara taşlığının (tepesinin) arasını harem, dokunulmaz kıldı.[269]

Medine´nin[270] Âir,[271] Ayr[272] ile Sevr arasındaki[273] bir berid´lik,[274] oniki millik[275] mesafeye kadar olan her köşesi koru haline getirildi.[276]

Berid, üç fersahtır.

Bir fersah, üç mildir.

Bir mil, üçbin beşyüz zira´dır.

Bir zira, yirmidürt parmaktır.

Bir parmak, yanyana konulmak üzere, üç arpadır.[277]

Hz. Ali´nin, Peygamberimiz Aleyhisselamdan işitip yazarak kılıcına bağladığı Sahife´deki hadis-i şer­iflerinde de, Peygamberimiz Aleyhisselam şöyle buyurmuşlardır:

"İbrahim (Aleyhisselam) Mekke´yi harem, dokunulmaz kıldı.

Ben de Medine´yi harem, dokunulmaz kıldım:

Onun iki karataşlığının arası harem´dir, dokunulmazdır.

Onun tümü korudur:

Onun yaş otu biçilemez!

Onun avı ürkütülemez!

Onun yitiği alınamaz.

Ancak, onu ilan için alacak kimse bundan müstesnadır. Orada herhangi bir kimsenin savaş için silah taşıması, oradan ağaç kesmesi caiz değildir. Ancak, bir kimse orada devesini otlatabilir."[278]

"Medine, Ayr ile Sevr arası olmak üzere, harem´dir, dokunulmazdır! Orada kim bir günah işler veya günah işleyeni barındınrsa, Allah´ın, meleklerin ve bütün insanların laneti onun üzerindedir!

Kıyamet günü, Allah, onun tevbesini de, fidyesini de kabul etmez!

Müslümanların zimmeti birdir.

Bu zimmet uğrunda, onların en aşağı olanı da çaba gösterir.[279]

Kim bir Müslümanın verdiği ahdi bozarsa, Allah´ın, meleklerin ve bütün insanların laneti onun üzerindedir!

Onun tevbesi de, fidyesi de kabul olunmaz."[280]

Ashab-ı Kiram, Medine´nin haremliğine son derecede itina gösterirler, çocukların bile aykırı davranışlarına göz yummazlardı.

Zeyd b. Sabit, Şurahbil b. Sa´d´ın Medine çarşısında bulduğu bir kuşu elinden alarak saldıktan sonra, ona:

"Sen Resûlullah Aleyhisselamın Medine´nin iki kara taşlığı arasını haremleştirdiğini, dokunulma-zlaştırdığını bilmiyor musun?!" demiştir.[281]

Abdullah b. Ubâde Ebu İhab kuyusu mevkiinde serçe kuşlarını avlarken, babası Ubâde görüp ona elindeki kuşu bıraktırmış ve:

"Resûlullah Aleyhisselam; Medine´nin iki kara taşlığı arasını-İbrahim (Aleyhisselam)ın Mekke´yi harem leşti rdiği gibi-hareml eştirdi" demiştir.[282]

Ebu Hureyre de:

"Varlığım (Kudret) Elinde bulunan Allah´a yemin ederim ki; eğer Medine´de bir geyik bulmuş olsam, onu asla telaşa ve sıkıntıya düşürmem!" diyerek, bu husustaki itinasının derecesini belirtmiştir.[283]


[269] Ahmed b. Hanbel, Müsned, c. 2, s. 286, Buhârî, Sahih, c. 2, s. 221 .

[270] Buhârî, Sahih, c. 2, s. 221, Müslim, Sahih, c. 2, s. 995.

[271] Buhârî, Sahih, c. 2, s. 221.

[272] Müslim, Sahih, c. 2, s. 995.

[273] Buhârî, Sahih, c. 2, s. 221, Müslim, Sahih, c. 2, s. 995.

[274] Ebu Dâvud, Sünen, c. 2, s. 217.

[275] Müslim, Sahih, c. 2, s. 1000, Beyhakî, Sünenü´l-kübrâ, c. 5, s. 1 96.

[276] Müslim, Sahih, c. 2, s. 1000, Ebu Dâvud, Sünen, c. 2, s. 217, Beyhakî, Sünenü´l-kübrâ, c. 5, s. 196, İbn E sfr, Usdu´l-gâbe, c.4,s.11.

[277] Semhûdi, Vefâu´l-vefâ, c. 1, s. 1 03.

[278] Ahmed b. Hanbel, Müsned, c. 2, s. 119, Ebu Dâvud, Sünen, c. 2, s. 217, Beyhakî, Sünenü´l-kübrâ, c. 5, s. 201.

[279] Ahmed b. Hanbel, Müsned, c. 1 , s. 81, Buhârî, Sahih, c. 2, s. 221, Müslim, Sahih, c. 2, s. 995, 998, Ebu Dâvud, Sünen, c. 2, s. 21 6.

[280] Ahmed b. Hanbel, Müsned, c. 1, s. 156, Buhârî, Sahih, c. 2, s. 221, Müslim, Sahih, c. 2, s. 999, Ebu Dâvud, Sünen, c. 2, s. 216.

[281] Zehebî, Siyeru a´lâmi´n-nübelâ, c. 2, s. 308.

[282] İbn Esîr, Usdu´l-gâbe, c. 3, s. 159.

[283] Müslim, Sahih, c. 2, s. 1000, Beyhakî, Sünenü´l-kübrâ, c. 5, s. 1 96.

M. Asım Köksal, İslam Tarihi, Köksal Yayıncılık: 3/134-136.