๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => İslam Tarihi => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 18 Şubat 2010, 19:05:27



Konu Başlığı: Ebu Süfyan ın Ordusu ile Birlikte Yola Çıkışı
Gönderen: Sümeyye üzerinde 18 Şubat 2010, 19:05:27
Ebu Süfyan´ın Ordusu ile Birlikte Yola Çıkışı ve Yolda Korkuya Düşüp Mekke´ye Dönüşü


Sefer için bütün hazırlıkları yapmış bulunan Ebu Süfyan, Kureyş müşriklerinden, 50´si atlı olmak üzere, 2.000 kişilik bir kuvvetle Mekke´den yola çıktı.[74] Merru´z-zahran nahiyelerinden Mecenne´ye kadar ilerledi.[75] Hatta, bazılarına göre, Usfan´a erişti.[76]

Yüce Allah, Ebu Süfyan´ın kalbine korku düşürdü.[77] Oradan geri dönmek aklına uygun geldi.[78]

Ebu Süfyan ve adamları, biraraya gelip konuştular.[79]

Ebu Süfyan:

"Ey Kureyş topluluğu! Biz, Nuaym b. Mes´ud´u, Muhammed´in ashabını Bedir´e çıkarmaktan vazgeçirmesi için göndermiştik. O, bunu başarıcı kişidir.

Fakat, biz yola çıkmış bulunuyoruz. Bir-iki gece gittikten sonra döneceğiz demektir.[80]

Ey Kureyş topluluğu! Sizin sefiere çıkacağınız yılın, içinde hayvanlarınızı ağaçlardan yaymaya, ken dinizin de içeceğiniz sütü bulmaya elverişli bolluk bir yıl olması gerekir.

Sizin şu yılınız ise, kuraklık ve kıtlık bir yıldır.

Ben buradan geri dönüyorum, siz de dönün!" dedi.[81] Dönüşün gerekçesi olarak, yılın kuraklık ve kıtlık yılı oluşunu ileri sürdü.[82]

Safvan b. Ümeyye ise, Ebu Süfyan´a:

"Ben seni Müslümanlara karşı hazırlanıp çıkmaktan men etmiştim. Sen benim sözümü dinlemedin.

Şimdi onlar verdiğimiz sözden caydığımızı görünce bize karşı cesaretlenecekler ve yiğitleşecekler!" dedi.[83]

Ebu Süfyan, oradan, ordusu ile birlikte geri dönüp Mekke´ye gelince, Mekke halkı onlara:

"Sizler ancak sevık (kavut) içmek için gittiniz!" diyerek, "Sevık askeri" adını taktılar.[84]



[74] Vâkıdî, c. 1, s. 388, İbn Sa´d, Tabak âtü´l-kübrâ, c. 2, s. 60.

[75] İbn İshak, İbn Hişam, c. 3, s. 220, Vâkıdî, c. 1 ,s.388, İbn Sa´d, c. 2, s. 60, Taberî, c. 3, s. 41, İbn Hazm, Cevâmiu´s-Sîre, c.184, Beyhakî, c. 3, s. 386.

[76] İbnİshak, İbn Hişam, c. 3, s. 220, Taberî, c. 3, s. 41, İbn Hazm, s. 184, Beyhakî, c. 3, s. 387, İbn Esîr, Kâmil, c. 2, s. 175, İbn Seyyid,c.2, s. 53, Zehebî, s. 203, Ebu´l-Fidâ, c. 4, s. 87, İbn Haldun, Târih, c. 2, ks. 2, s. 29.

[77] Diyarbekrî, Târîhu´l-hamîs, c. 1, s. 465.

[78] İbn İshak, İbn Hisam, c. 3, s. 220, Taberî, c. 3, s. 41, İbn Hazm, s. 184, Beyhakî, c. 3, s. 387, İbn Seyyid, c. 2, s. 53, Kastalânf, c. 1 ,s.14O.

[79] Zehebî, Megâzî, s. 203.

[80] Vâkıdî, Megâzî, c. 1,s.387.

[81] İbn İshak, İbn Hişam, c. 3, s. 220, Vâkıdî, c. 1, s. 388, İbn Sa´d, c. 2, s. 60, Taberî, c. 3, s. 41, Beyhakî, c. 3, s. 387, İbn Seyyid, c. 2, s. 53-54, Ebu´l-Fidâ, c. 4, s. 87.

[82] İbn Hazm, Cevâmiu´s-Sîre, c. 184, İbn Haldun, Târîh, c. 2, ks. 2, s. 29.

[83] Vâkıdî, Megâzî, c.1, s. 389, İbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c. 2, s. 60.

[84] İbn İshak, İbn Hişam, Sîre, c. 3, s. 200, Vâkıdî, Megâzî, c. 1, s. 388, İbn Sa´d, Tabakât, c. 2, s. 60, Taberî, Târîh, c. 3, s.41, Beyhakî, Delâilü´n-nübüvve, c. 3, s. 387, İbn Esîr, Kâmil, c. 2, s. 175, İbn Seyyid, Uyûnu´l-eser, c. 2, s. 53-54.

M. Asım Köksal, İslam Tarihi, Köksal Yayıncılık: 4/355-356.