Konu Başlığı: Cerir b. Abdullah ın zülhalasa puthanesi Gönderen: Sümeyye üzerinde 19 Mart 2010, 18:40:06 Cerir b. Abdullah´ın Zülhalasa Puthanesini ve Putunu Yıkmaya Gönderilişi Cerir b. Abdullah, Medine´ye geldikçe, Fetve b. Amrü´l-Beyâzî´ye iner, Peygamberimiz Aleyhisselam da ona arkasındaki kavmini sorardı. Cerir b. Abdullah: "Yâ Rasûlallah! Yüce Allah İslâmiyeti aşikâr ve üstün kıldı. Kabilelerin mescidlerinde ve meydanlarında ezanlar okunuyor. Kabileler, tapageldikleri putlarını yıktılar!" dedi. Peygamberimiz Al eyhisselam, ona: "Zülhalasa ne yapıyor, ne oldu?" diye sordu. Cerirb. Abdullah: "O, olduğu hal üzere duruyor!" dedi. Peygamberimiz Al eyhisselam: "Vallahi, inşaallah, ondan da kurtulacak, rahatlayacağım!" buyurdu[192] ve ona: "Ey Cehr! [193] Sen beni Zülhalasa´dan kurtarmaya yetmez, [194] beni ondan rahatlandırmaz mısın?" diye sordu. [195] Cerirb. Abdullah: "Evet! Rahatlandırınm!" dedi. [196] Zülhalasa; Devs, [197] Has´am ve Becîlelere ait olup, [198] Yemen´de bir ev, birtapınaktı. [199] Ona tapıl ın akta ve "Yemen Kâbesi" denilmekte idi. [200] Zülhalasa´nın içinde dikili birtaş da bulunuyordu[201] Beyaz mermerdendi. [202] Üzeri, taç gibi nakışlı idi. Yemenle Mekke arasında, Mekke´ye yedi gecelik uzaklıktaki Tebâle´de, [203] Has´amların yurdu olan Ablâ´da, [204] şimdiki Tebâle mescidinin kapısının eşiğinde bulunuyordu. [205] Zülhalasa´nın bakıcısı Vâhile b. A´surlardan Benî Ümâmeler idi. Zülhalasa´ya tazim edilir, kurbanlar kesilirdi. [206] Babası öldürülen kimse, öç almak istediği zaman, önce Zülhalasa´ya gider, onun yanında (üzeri yazılı) fal oku çektirir, çıkan ok bundan men ediyorsa, geri dururdu. [207] Devs kabilesi kadınları da, ona arkalarını dönüp ırgalamak suretiyle taparlardı ! [208] Zülhalasa´yı Amr b. Luhayy´ın veya Ebrehe´nin yaptırdığı söylenir. [209] Zülhalasa´ya Devs, Becîle ve Has´amlardan başka Haris b. Ka´blar, Cermler, Zübeydler, Gavs ve Mürrler ve Benî Bilal b. Âmirler de tapar ve bakarlardı. [210] Cerir b. Abdullah Ahmesîlerden yüzelli. [211] diğer rivayete göre yüzyetmiş[212] süvarinin başında oraya hareket etti. [213] Ahmesîler ata iyi binerlerdi. Cerir b. Abdullah ise, at üzerinde pek duramazdı. [214] Cerir b. Abdullah, hareket etmeden: "Yâ Rasûl ali ah! Ben at üzerinde pek duramaz bir adamım!" dedi. [215] Peygamberimiz Aleyhisselam onun göğsüne eliyle hızlıca vurdu, göğsünde parmaklarının izi çıktı. [216] "Ey Allah´ım! Onu at üzerinde durdur! [217] Hâdî ve mehdî kıl!" diyerek dua etti. [218] Bundan sonra Cerir b. Abdullah attan hiç düşmez oldu. [219] Peygamberimiz Aleyhisselam, onu böylece Zülhalasayı yıkmaya gönderdi. [220] Cerir b. Abdullah Becîlelerin Ahmes süvarileriyle birlikte Zülhalasa´yı yakıp yıkmaya varınca, Has´amlar, Vâhileler ve daha başkaları onunla savaştılar. O zaman, Zülhalasa´nın bakıcıları olan Vâhilelerdenyüz kişi, Has´amların çoğu ve BenîKuhâfe b.Âmirb. Has´amlardan da ikiyüz kişi öldürüldü. Cerir b. Abdullah ve süvari arkadaşları karşı koyanları yendiler, bozguna uğrattılar. [221] 192] İbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c. 1, s. 347. [193] Ebu´l-Münzir Hişam, Kitâbu´l-esnam, s. 35-36, Müslim, Sahih, c. 4, s. 1926. [194] Ebu´l-Münzir Hişam, s. 35-36, Yâkût, Mu´cemu´l-büldân, c. 3, s. 383. [195] Ahmedb. Hanbel.Müsned, c. 4, s. 360, 362, 365, Buharı, Sahih, c. 4, s. 232, c. 5, s. 112 Müslim , Sahih, c. 4, s. 1926. [196] Ebu´l-Münzir Hişam, s. 36, Buhârî, c. 5, s. 112, Yâkût, c. 2, s. 383. [197] İbn İshak, c.1 , s. 83. [198] İbn İshak, İbn Hişam, Sîre.d, s. 83, Ahmed b. Hanbel, c. 4, s. 365, Buhârî, c. 5, s. 112. [199] Ahmedb. Hanbel, c. 4, s. 365, Buhârî, c. 5, s. 112. [200] Ahmed, c. 4, s. 365, Buhârî, c. 5, s. 112, c. 7, s. 152. [201] Buhârî, c. 5, s. 112. [202] Ebu´l-Münzir Hişam, s. 34, Belâzurî, Ensâbu´l-eşrâf, c. 1 , s. 384. [203] Ebu´l-Münzir, s. 34, Yâküt, c. 2, s. 383. [204] İbn Habib, Kitâbu´l-mu habber, s. 317, Yâkût, c. 2, s. 383. [205] Ebu´l-Münzir Hişam, Kitâbu´l-esnam, s. 36. [206] Ebu´l-Münzir Hişam, Kitâbu´l-esnâm, s. 34-35, Yâkût, Mu´cemu´l-büldân, c. 2, s. 383. [207] İbn İshak, İbn Hişam, Sîre, c. 1, , s. 89, Ebu´l-Münzir, s. 35, Yâkût, c. 2, s. 383. [208] Ebu´l-Münzir, s. 36, İbn Esîr, Nihâye, c. 2, s. 62, Yâküt, c. 2, s. 384. [209] Yâküt, c. 2,5.383. [210] İbn Habib, Kitâbu´l-mu habber, s. 317, Yâkût, c. 2, s. 383. [211] Ahmedb. Hanbel.Müsned, c. 4, s. 362 Buhârî, Sahih, c. 4, s. 232, c. 5, s. 112. [212] Ahmed, c. 4, s. 360. [213] Ahmed, c. 4, s. 362, Buhârî, c. 4, s. 232. [214] Ahmed, c. 4, s. 362, Buhârî, c. 5, s. 112, Müslim , Sahih, c. 4, s. 1 925-1926. [215] Buhârî, c. 7, s. 152. [216] Ahmed, c. 4, s. 362, Buhârî, c. 5, s. 112. [217] Buhârî, c. 7, s. 152, Müslim, c. 4, s. 1925-1926, İbnMâce, Sünen, c. 1,s.56. [218] İbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c. 1, s. 347, Ahmed, c. 4, s. 362, Buhârî, c. 5, s. 112, c. 7, s. 152, Müslim, c. 4, s. 1925-1926, İbn Mâce, c. 1, s. 56. [219] Buhârî, c. 5, s. 112, Ebu´l-Fidâ, c. 5, s. 279. [220] İbn İshak, c.1 , s. 89. [221] Ebu´l-Münzir Hişam, Kitâbu´l-esnâm, s. 36, Yâkût, Mu´cemu´l-büldân, c. 2, s. 383-384. M. Asım Köksal, İslam Tarihi, Köksal Yayıncılık: 8/40-43. |