๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => İslam Tarihi => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 20 Mart 2010, 18:21:45



Konu Başlığı: Benî Hanîfe temsilcileri
Gönderen: Sümeyye üzerinde 20 Mart 2010, 18:21:45
Benî Hanîfe Temsilcilerinin Medine´ye Ne Zaman ve Kaç Kişi Olarak Geldikleri


Hicretin 10. yılında, [497] Benî H anîfelerin temsilcileri olarak gelen kişilerin sayısı ondan fazla idi. [498] Onyedi kişi idiler. [499]

1. Rehhâl b. Unfüve,

2. Sülmâ b. Hanzale,

3. Talk b. Ali,

4. Humran b. Câbir,

5. Ali b. Sinan,

6. Ak?as b. Seleme,

7. Zeyd b. Abd-i Amr,

8. Müseylime b. Hubeyb, [500]

9. Müccaa b. Mürâre[501] gelenler arasında idi.

Sülmâ b. Hanzale, temsilcilere başkanlık ediyordu. [502]

Benî Hanîfe temsilcileri Müseylime´yi hayvan ve ağırlıklarını görüp gözetmek üzere gerilerinde bırakmışlardı . [503]

Kendisine "Rahmânü´l-Yemâme" denilirdi. [504]

Müseylime´nin Benî Hanîfieler katında önemli bir mevkii vardı.

Müseylime, Peygamberimiz Aleyhisselamın meclisinde bulunmayı onuruna yediremediği için, hay vanların ve ağırlıkların yanında kalmayı kendisi tercih etmişti. [505]

Benî Hanîfe temsilcileri Remle binti Hâris´in konağına indirildiler. [506]

Sabah akşam yemek olarak kendilerine kâh ekmekle et, kâh ekmekle süt, kâh ekmekle yağ ver ilmek, bazen de hurma dağıtılmak suretiyle ağıriandılar. [507]

Benî Hanîfe temsilcileri Peygamberimiz Aleyhisselamın yanına gelip selam verdiler, şehadet getirdiler. [508] Müslüman oldular. [509]

Medine´de günlerce oturdular. [510] Peygamberimiz Aleyhisselamın yanına gidip geldiler. [511] Übeyy b. Ka´b´dan Kur´ân-ı Kerîm öğrendiler. [512]

Rahhâl b. Unfüve´nin Übeyy b. Ka´b´dan[513] okumasını öğrendiği, Bakara süresiyle Kur´ân-ı Kerîm´in bazı sûreleri idi.

Peygamberimiz Aleyhisselam Benî Hanîfie temsilcilerinden Müccaa b. Mürâre´ye istemiş olduğu sahipsiz, ölü, hâlî bir araziyi bağışlamıştı. [514]

Kendisine, bu hususta bir de yazı yazıp verdi.

Yazıda şöyle buyurdu:

"Bismillâhirrahmânirrahîm

Bu, Allah´ın Resûlü Muhammed´in Müccaa b. Mürâre b. Sülmâ için yazdığı yazıdır.

Ben sana Gavre´yi, Gurâbe´yi ve Hubel´i verdim, tapuladım.

Bu hususta sana itiraz eden kimse bana getirilsin!" [515]

Benî Hanîfe temsilcileri yurtlarına dönmek istedikleri zaman, Peygamberimiz Aleyhisselam onların her birine beşer ukiyye gümüş verilmesini emretti ve verildi. [516]

Temsilciler:

"Yâ Rasûlallah! Bizim için ağırlıklarımızı ve hayvanlarımızı görüp gözetsin, korusun diye bir arkadaşımızı gerimizde bırakmıştık" dediler.

Peygamberimiz Aleyhisselam ona da arkadaşları hakkında olduğu gibi beş ukiyye gümüş ver ilmesini emretti ve:

"O ağırlıklarınızı ve hayvanlarınızı koruduğuna göre, onun işi sizinkinden kötü değildir!" buyurdu.

Peygamberimiz Aleyhisselamın bu sözü Müseylime´ye haber verilince:

"Peygamberlik işinin bana kalacağını anladı[517] da böyle söyledi!" dedi. [518]

Peygamberimiz Aleyhisselam; yanına hatibi Sabit b. Kays b. Şemmasu´l-Ensârîyi alarak Müseylime´nin yanına gitti.

Peygamberimiz Aleyhisselam elinde yapraklı bir hurma dalı, budağı olduğu ve Müseylime de arkadaşlarının içinde bulunduğu sırada onun karşısına varıp durdu. Onunla İslâmiyet hakkında konuş tu.

Müseylime, peygamberlik payesinden kendisine bir pay verilmesini istedi.

Peygamberimiz Aleyhisselam:

"Değil peygamberlikten bir pay, şu elimdeki dal, budak parçasını da benden istesen, onu bile sana vermem! Sen cehennemlik olman hakkındaki Allah´ın hüküm ve takdirini geçemezsin! Eğer sen bana ve hakka karşı koyarsan, Allah seni muhakkak helak ve yok eder! Ben kesin olarak sanıyorum ki; sen, gördüğüm eşkâle göre, rüyamda bana gösterilen kişisin!

İşte şu, Sabit´tir! Benim tarafımdan sana gereken cevabı o verecektir!" buyurduktan sonra, Müseylime´nin yanından dönüp gitti. [519]



497] Taberî, Târih, c. 3, s. 162, İbn Esîr, Kâmil, c. 2, s. 298, İbn Haldun, TâriTı, c. 2, ks. 2, s. 56.

[498] İbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c. 1, s. 216, VâkıdPden naklen Ebu´l-Fidâ, c. 5, s. 52.

[499] VâkıdPden naklen Zürkânf, Mevâhib Şerhi, c. 4, s. 22.

[500] İbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c. 1, s. 316.

[501] Belâzurî, Fütûhu´l-büldân, c. 1, s. 105.

[502] İbn Sa´d, c. 1, s. 316, İbn Haldun, Târih, c. 2, ks. 2, s. 56.

[503] İbn İshak, İbn Hişam, Sîre, c. 4, s. 223, İbn Sa´d, c. 1, s. 316, Taberî, Târih, c. 3, s. 162, İbn Seyyid, Uyûnu´l-eser, c. 2, s. 235, Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c. 5, s. 50-51, İbn Kayyım, Zâdu´l-mead, c. 3, s. 37.

[504] Belâzun, c. 1, s. 125, Süheyiı, c. 7, s. 443, Ebu´l-Fidâ, c. 5, s. 50.

[505] Kastalânf, Mevâhibü´l-ledünniye, c. 1, s. 312.

[506] İbn İshak, c. 4, s. 222, İbn Sa´d, c. 1, s. 316, Ebu´l-Fidâ, c. 5, s. 50.

[507] İbn Sa´d, c. 1, s. 316, Ebu´l-Fidâ, c. 5, s. 52.

[508] İbn Sa´d, t 1, s. 316.

[509] İbn İshak, c. 4, s. 223, Taberî, c. 3, s. 162, Ebu´l-Fidâ, c. 5, s. 52.

[510] İbn Sa´d, c. 1, s. 316, İbn Haldun, c. 2, ks. 2, s. 56.

[511] İbn Sa´d, c. 1, s. 316.

[512] İbn Haldun, c. 2, ks. 2, s. 56.

[513] İbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c. 1, s. 316, İbn Haldun, Târih, c. 2, ks. 2, s. 56.

[514] Belâzun, Fütûhu´l-büldân, c. 1, s. 105.

[515] Ebu Ubeyd, Kitâbu´l-emvâl, s. 396, Belâzun, c. 1, s. 111.

[516] İbn Sa´d, c. 1,s.317.

[517] İbn İshak, İbn Hişam, Sîre, c. 4, s. 223, İbn Sa´d, c. 1, s. 317, Taberî, Târih, c. 3, s. 162, Beyhakî, Delâilü´n-nübüvve, c. 5, s. 331, İ bn Seyyi d, U yûnu´l -eser, c. 2, s. 235 -236, Zehebî, M eg âzf, s. 567, E b u´l-F idâ, el -B idâye ve´n-nih âye, c. 5, s. 52 İ bn Kay yi m ,Zâdu´l-mead, c. 3, s. 37.

[518] Ebu´l-Fidâ, c. 5, s. 52.

[519] Buhârî,Sahîh,c.5, s. 118-119, Müslim, Sahîh, c. 4, s. 1780-1781.

M. Asım Köksal, İslam Tarihi, Köksal Yayıncılık: 8/84-87.