๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => İslam Tarihi => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 10 Mart 2010, 17:14:35



Konu Başlığı: Abdullah b. Hatal ın suçu ve öldürülüşü
Gönderen: Sümeyye üzerinde 10 Mart 2010, 17:14:35
Abdullah b. Hatal´ın Suçu ve Öldürülüşü


Peygamberimiz Aleyhisselamın yanına bir adam gelip:

"Yâ Rasûlallan! Şu İbn H atal adındaki kişi, Kabe´nin örtüsüne yapışmış, sığınmış!" dedi.[708]

Peygamberimiz Aleyhisselam:

"Öldürünüz onu![709] Nerede bulursanız bulunuz, öldürünüz!" buyurdu.[710]

İbn Hatal, Kabe´nin örtüsü altına sığınmış olarak bulunsalar bile öldürülmeleri emirve kanları heder edilen kişiler arasında idi.[711]

Devlet başkanınca kanı heder edilip öldürülen kimse için, ne kısas, ne de diyet gerekir.[712]

İbn Hatal, Benî Teym b. Edrem b. Galiblerdendi.[713]

Kendisi, Müslüman olmuş,[714] Medine´ye hicret etmişti.[715]

Peygamberimiz Aleyhisselam onu zekat ve sadaka tahsildarlığı vazifesine tayin etmişti.[716]

İbn Hatal´ın hizmetini gören Müslüman bir kölesi vardı.[717] Huzâalardandı.[718] Peygamberimiz Aleyhisselam, bu köleyi de yanına katarak, İbn Hatal´ı tahsilata göndermişti.[719]

Köle, İbn Hatal´ın hizmetini görüyor, yemeğini yapıyordu.[720]

Bunlar, bir konak yerinde konakladılar.

İbn Hatal; kendisi için erkek bir davar kesip yemek yapmasını köleye emretti.[721]

Öğle vakti,[722] yatıp uyudu.

Uyandığı zaman, kölenin kendisi için yemek yapmadığını gördü.[723] Köle de, uyuyakalmıştı.

İbn Hatal, köleye son derecede kızdı.[724] Üzerine atılıp,[725] onu döve döve[726] öldürdü.[727] Öldürdüğü zaman, kendi kendine:

"Vallahi, Muhammed´in yanına varırsam, bu suçumdan dolayı beni öldürür!" dedi.[728] İrtidad etti. İslâmiyetten, müşrikliğe döndü.[729]

Topladığı zekat ve sadaka mallarını da sürerek Mekke´ye kaçtı.[730]

Mekkeli müşrikler, İbn Hatal´a:

"Seni bizim yanımıza geri çeviren nedir?" diye sordukları zaman,[731] İbn Hatal:

"Sizin dininizden daha iyisini bulamadım!" dedi,[732] müşrik olarak kalmakta devam etti.[733]

İbn Hatal tepeden tımağa kadar silahlanmış, uzun kuyruklu bir at üzerinde ve mızrağı elinde olduğu halde Mekke´nin yukarısından çıkıp gelirken, Saîd b. Âs´ın kızları, başörtülerini süvari atlarının yüzlerine sürdüklerini ve Peygamberimiz Aleyhisselamın Mekke´ye girdiğini İbn Hatal´a haber verdiler.

İbn Hatal, onlara:

"Fakat, vallahi, göreceksiniz ki, vücutlar kılıç darbelerinden su tutmayan tulumların ağızlarına ben zemedikçe, onlar Mekke´ye giremeyeceklerdir!" demiş ve Handeme´ye kadar çıkıp gitmişti.

Orada İslâm süvarilerini ve çarpışmalarını görünce içine korku düşmüş, titremeye başlamış, Kabe´ye kadar gidip atından inerek silahlarını çıkarmış, Kabe´nin örtüleri arasına girmişti.

Benî Ka´blardan birisi, İbn Hatal´ın zırhını, zırh altna giydiği gömleğini, miğferini, tulgasını, kılıcını aldı, atına da binip Hacun´a, Peygamberimiz Aleyhisselamın yanına geldi.[734]

İbn Hatal´ı, Ebu Berzetü´l-Eslemî ile Saîd b. Hureysü´l-Mahzûmî´nin elbirliğiyle öldürdüklerinin bildirildiği gibi.[735] yalnız Ebu Berze´nin öldürdüğü de bildirilmiş;[736] Ebu Berzetü´l-Eslemî ise, onu ken disinin öldürdüğünü açıklamış:[737]

"İbn Hatal´ı Kabe´nin örtüsüne asılmış olduğu halde çıkarıp, Rükünle Makam arasında boynunu vur dum!" demiştir.[738]

Kanları heder edilip öldürülmeleri emredilenler arasında, İbn Hatal´ın şarkıcı iki kadın kölesi de bulunuyordu.

Bunlardan birinin adı Fertana[739] veya Kureyna, diğerinin adı Kuraybe veya Emebe, Emeb idi.[740]

İbn Hatal içki içer, Peygamberimiz Aleyhisselamı hicv ve tahkir eden şiirler söyler, onları bunlara okutturdu.

Kureyş müşrikleri de, İbn Hatal´ın ve bu şarkıcı kadınların yanlarına gelirler, içki içerler; İbn Hatal´ın söylediği hiciv şiirleri okutulur, dinlenirdi.[741]

Bu şarkıcı kadınların işleri güçleri, Peygamberimiz Aleyhisselam aleyhinde söylenilen hiciv şiirlerini okumaktı.[742]

Fetih günü, bunlardan birisi, yani Emeb yakalanıp öldürüldü.[743]

Diğeri ise kaçtı. Sonradan eman dileyip Peygamberimiz Aleyhisselam tarafından eman verilinceye kadar görünmedi.[744]

Eman verilince, Fertana, kılık kıyafet değiştirerek gelip Müslüman oldu.[745]





[708] Mâlik, Muvatta´, c. 1, s. 423 İbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c. 2, s. 1 39,140, Ahmed b. Hanbel, Müsned, c. 3, s. 164, Bubin, Sahih, c. 5, s. 92.

[709] Mâlik, Muvatta1, c. 1, s. 423, İbn Sa´d, c. 2, s. 139,1 40, A. b. Hanbel, c. 3, s. 1 64, Buhârî, c. 5, s. 92, Belâzurî, Ensâbu´l-eşrâf, c. 1,5.360.

[710] İbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c. 2, s. 140.

[711] İbn İshak, İbn Hişam, Sîre, c. 4, s. 51, 52, Belâzurî, Ensâbu´l-eşrâf, c. 1, s. 360, Taberî, Târih, c. 3, s. 119.

[712] İbn Esir, Nihâye, c. 5, s. 250.

[713] İbn İshak, İbn Hişam, c. 4, s. 52, İbn Haim, Cevâmiu´s-Sîre, s. 237.

[714] İbn İshak, İbn Hişam, c. 4, s. 52, Vâkıdî, Megâzî, c. 2, s. 859, Belâzurî, Ensâbu´l-eşrâf, c. 1, s. 359.

[715] Vâkıdî, Megâzî, c. 2, s. 859, Belâzurî, Ensâb, c. 1, s. 359.

[716] İbn İshak, İbn Hişam, c. 4, s. 52, Vâkıdî, c.2, s. 829, Belâzurî, Ensâb, c. 1, s. 359, Taberî, c. 3, s. 119.

[717] İbn İshak, İbn Hişam, c. 4, s. 52, Taberî, c. 3, s. 11 9.

[718] Vâkıdî, c. 2, s. 859, Belâzurî, c. 1, s. 359.

[719] İbn İshak, İbn Hişam, c. 4, s, c. 1, s. 360.

[720] Vâkıdî, c. 2, s. 859, Belâzurî, c. 1, s. 360.

[721] İbn İshak, İbn Hişam, c. 4, s. 52, Taberî, Târîh, c. 3, s. 11 9.

[722] Vâkıdî, c. 2, s. 859.

[723] İbn İshak, İbn Hişam, c. 4, s. 52, Vâkıdî, c.2, s. 859, Taberî, c. 3, s. 119.

[724] Vâkıdî, c. 2, s. 859, Belâzurî, c. 1, s. 360.

[725] İbn İshak, İbn Hişam, c. 4, s. 52, Taberî, c. 3, s. 11 9.

[726] Vâkıdî, c. 2, s. 859, Belâzurî, c. 1, s. 360.

[727] İbn İshak, ibn.Hişam, c. 4, s. 52, Vâkıdî.c.2, s. 859, Belâzurî, c. 1, s. 360, Taberî, c. 3, s. 119.

[728] Vâkıdî, Megâzî, c. 2, s. 859, Belâzurî, c. 1, s. 360.

[729] İbn İshak, İbn Hişam, c. 4, s. 52, Vâkıdî, c.2, s. 859, Belâzurî, c. 1, s. 360, Taberî, c. 3, s. 119.

[730] Vâkıdî, c. 2, s. 859, Belâzurî, c. 1, s. 360.

[731] Vâkıdî, c. 2, s. 859.

[732] Vâkıdî, c. 2, s. 859, 860, Belâzurî, c. 1, s. 360.

[733] Vâkıdî, Megâzî, c. 2, s. 860.

[734] Vâkıdî, Megâzî, c. 2, s. 826, 827.

[735] İbn İshak, İbn Hişam, Sîre, c. 4, s. 53, Taberî, Târih, c. 3, s. 120.

[736] Vâkıdî, Megâzî, c. 2, s. 859, Belâzurî, Ensâbu´l-eşrâf, c. 1, s. 360.

[737] Ahmed b. Hanbel, Müsned, c. 4, s. 424, Vâkıdî, c. 2, s. 859, Belâzurî, c. 1, s. 360.

[738] Vâkıdî, c. 2, s. 859, Belâzurî, c. 1, s. 360.

[739] İbn İshak, İbn Hişam, c. 4, s:. 52, Vâkıdî, c. 2, s. 825.

[740] Vâkıdî, Megâzî, c. 2, s. 825.

[741] Vâkıdî, Megâzî, c.2, s. 860.

[742] İbn İshak, İbn Hişam, c. 4, s. 52, İbn Hacer, Fethu´l-bârf, c. 8, s. 9.

[743] İbn İshak, İbn Hişam, c. 4, s. 53, İbn Hacer, c. 8. s. 10.

[744] İbn İshak, İbn Hişam, Sîre, c. 4, s. 53.

[745] Belâzurî, Ensâbu´l-eşrâf, c. 1, s. 361, Fütûhu´l-büldân, c. 1, s. 46.

M. Asım Köksal, İslam Tarihi, Köksal Yayıncılık: 6/400-403