๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => İslam Tarihi => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 15 Mart 2010, 22:50:51



Konu Başlığı: Abdullah b. Avsece nin Hârise b. Amr b. Kurayt oğullarına gönderilişi
Gönderen: Sümeyye üzerinde 15 Mart 2010, 22:50:51
Abdullah b. Avsece´nin Hârise b. Amr b. Kurayt Oğullarına Gönderilişi



Peygamberimiz Aleyhisselam; Hicretin 9. yılında, Saferveya Rebiülevvel hilali görününce, ashab-dan Abdullah b. Avsecetü´l-Becelî´yi, Harise b. Amr b. Kurayt oğullarına gönderdi.[533]

Peygamberimiz Aleyhisselam; orada, Sim´an b. Amr b. Kurayt b. Ubeyd b. Ebu Bekir b. Kilab´a[534] veya Ri´yetü´s-Suhaymîye verilmek üzere, [535] kırmızı deri üzerine[536] bir yazı yazdırdı.

Yazısında, onları İslâmiyete davet etti. [537]





[533] Vâkıdî,Megâzî, c.3, s. 983, İbn E sfr, Usdu´l-gâbe, c.3, s.358,İbn Hacer, el-İsâbe, c. 2, s. 355, Diyarbekrî, Târîhu´l-hamîs,c. 2, s. 120, Zürkânf, Mevâhibü´l-ledünniye Şerhi, c. 3, s. 48.

[534] İbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c. 1, s. 280.

[535] Ahmed b. Hanbel, Müsned, c. 5, s. 285, İbn E sfr, Usdu´l-gâbe, c. 2, s. 223.

[536] Ahmed b. Hanbel, Müsned, c. 5, s. 285.

[537] Vâkıdî, c. 3, s. 982, İbn E sfr, c. 3, s. 358, İbn Hacer, el-İsâbe, c. 2, s. 255, Diyarbekıî, c. 2, s. 120, Zürkânf, Mevâhibü´l-ledünniye Şerhi, c. 3, s. 48.



Harise b. Amr b. Kurayt oğulları, Peygamberimiz Aleyhisselamın mektubunu aldılar. İslâmiyete girmeyi kabul etmediler. Mektubun yazısını yıkadılar.

Yazının derisiyle de, kovalarının yırtılan dibini yamadılar! [538]

Bunun için, kendilerine "Benu´r-Râkı -Yamacı Oğullan" denildi. [539]

Onlar, bu kötü tutum ve davranışlarıyla, Peygamberimiz Aleyhisselamın mektubunu önemsemedik lerini göstermiş, tahkir etmiş oluyorlardı. [540]

Sim´an´ın[541] veya Rıyetü´s-Sühaymî´nin[542] kızı:

"Sanıyorum ki; senin başına çok büyük bir musibetten başka birşey gelmeyecek!

Sana Arapların efendisi ve ulusunun mektubu geldi.

Sen de tuttun, onu kovana yama yaptın hâl?" dedi. [543]

Rı´yetü´s-Sühaymî´nin kızı Benî Hilallerden birisiyle evli olup, kendisi de, kocası da Müslüman olmuştu. [544]

Âmir b. Halid b. Amr b. Kurayt´ın kızı Ümmü Habib de, söylediği kısa bir şiirde:

"Kendilerine Muhammed´den bir âyet, alâmet geldiği zaman, onlar onu kuyu suyu ile yıkayıp yok ettiler!

Halbuki, o, kendileri için bir güç ve sığınak idi!" diyerek, kavminin kötü tutum ve davranışlarını kına maktan kendisini alamamıştı.

Benî Kilablar Peygamberimiz Aleyhisselamın mektubuna yapılmayacak şeyi yaptıkları zaman, [545] Peygamberimiz Aleyhisselam:

"Nedir bunların hali?! Allah onların akıllarını mı gidermiş? Gidersin!" buyurmuştu.

Onlar, vücutları titrer, acele acele konuşur, sözlerini birbirine kanştırır, ne dedikleri anlaşılmaz bir kavim oldular! [546]




538] Vâkıdî, c. 3, s. 982, İbn Sa´d, c. 1, s. 280, İbn E sfr, Usdu´l-gâbe, c. 3, s. 358, İbn Hacer, c. 2, s. 355, Diyarbekrî, c. 2, s. 120, Zürkânf, c.3, s. 48.

[539] İbn Sa´d, c. 1.S.280.

[540] Zürkâni, Mevâhib Şerhi, c. 3, s. 48.

[541] İbn Sa´d, c. 1, s. 281 .

[542] Ahmed b. Hanbel, Müsned, c. 5, s. 285, İbn Abdilberr, İstiâb, c. 2, s. 507, İbn Esîr, Usdu´l-gâbe, c. 2, s. 223.

[543] İbn Sa´d, c. 1, s. 281 , İbn Esîr, c. 2, s. 223.

[544] Ahmed b. Hanbel, c. 5, s. 285, İbn Abdilberr, c. 2, s. 507, İbn Esîr, c. 2, s. 223.

[545] Vâkıdî, Megâif, c. 3, s. 982-983.

[546] Vâkıdî, c. 3, s. 983, İbn Esfr, c. 3, s. 358, İbn Hacer, c. 2, s. 355, Diyarbekrî, c. 2, s. 120, Zürkânf, Mevâhib Şerhi, c. 3, s. 48.

M. Asım Köksal, İslam Tarihi, Köksal Yayıncılık: 7/218-219.