> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Fıkhı Eseleri > Nassın Uygulanışı > Taklid
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Taklid  (Okunma Sayısı 757 defa)
20 Aralık 2010, 16:12:21
Safiye Gül

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 15.436


« : 20 Aralık 2010, 16:12:21 »



4- TAKLİD


Taklid kelimesinin sözlük anlamı, kolye takmak, vali ata­maktır. Sahabeyi taklid, sözlerini kabul ederek ona uymak demektir.

Fıkıh ıstılahına göre taklidin anlamı; dine göre sözleri delil sa­yılmayan görüşleri din olarak kabul edilmeyen kimsenin mezhebi­ni mezhep edinip ona uymaktır.

Taklid kelimesi sözlük mânâsı itibariyle müşterek bir lafızdır. Vermek mânâsına geldiği gibi almak mânâsına da gelir. Taklidin sözlük anlamı ile şer'î anlamı arasındaki münasebet gayet açıktır. Çünkü mukallid taklid ettiği meselenin hükmünü, uyduğu müctehidden alıyor ve ondan öğreniyor. [98]

 

Hoş Görülmeyen Taklid


İslâm ümmeti Kitab, sünnet ve icma ile çelişen görüşleri savunma­nın ve bilerek o görüşlere uymanın büyük günah olduğu üzere ic­ma etmiştir. Bu icmadan yola çıkarak kıyas yoluyla neticeye kavuşan görüşlerin hoşgörüleri görüş ve hoşgörülmeyen görüş diye iki­ye ayrıldığını hatırlatarak şöyle deriz:

Şer'î bir kaynağa dayanmayan görüş asla hoşgörülmez. Beyhakî'nin İmam Şafiî'den naklettiği şu sözleri bu gerçeği şöyle açık­lamıştır: "Şer'î ilimler ikidir. Eser (Peygamberin hadîsleri) ve istinbattır." [99] Bir meselenin hükmünü öğrenmek isteyen varsa Kitaba, yoksa sünne­te, o da yoksa sahabe sözlerine bakar. Belirtilen şekilde tatbik eder. Ancak aradığı mesele ile ilgili eser yoksa o zaman kıyasa başvurur. Varsa Kitab ile, yoksa sünnet ile yoksa sahabe sözü ile hükmü be­lirlenmiş eşi olan bir meseleye kıyas eder. Kıyas ancak böyle oldu­ğu durumda geçerli sayılır. Şer'î bir delile dayanmadan ilim tahsil etmeye çalışanın misali, karanlık bir gecede içinde bir yılanın bu­lunduğu bir odun yükünü sırtında taşıyan oduncunun misalidir. Yılan ona sokuyor ama o hiç fark etmiyor." Ebu'l-Atâhiye ne güzel söylemiştir: "Ne her zaman zan gerçektir, ne de her kıyas doğrudur." Geçmiş konularda hoşgörülmeyen rey ile ilgili reddedici nice delilleri zikrederek meseleyi aydınlatmıştık. Ancak hatırlatılmasın­da fayda vardır.

Ebu Hureyre Resulullah'ın şöyle dediğini rivayet etmiştir: "Bu ümmet bir müddet Allah'ın kitabı ile ve bir müddet Resulünün sünneti ile amel edecektir. Sonra onları bırakıp, reye uyacaktır. Bu­nu yaptığında sapacaktır."

Darekutnî Resulullah'ın su hadîsini rivayet etmiştir: "İsrailoğulları yetmişbir fırkaya ayrıldı. Ümmetim ise yetmişiki fırkaya ay­rılacaktır. Ümmetime en zararlı olanı, Allah'ın haram kıldığını he­lal, helal kıldığını haram kılan ve dini reye göre değerlendiren fır­kadır. Ümmetimden, köpeklerin sahiplerine bağlandıkları gibi, heva ve heveslerine bağlanacak insanlar olacaktır."

İbn Şihab, Ömer b. Hattab'ın şöyle dediğini nakletmiştir: "Ey insanlar! Rey ancak Resulullah'tan kabul edilirdi. Çünkü ona Allah bildiriyordu. Bizim görüşlerimiz ise zan ve zorlamadır. Sakın sün­netin düşmanı olan rey ehline yaklaşmayın. Onlar hadîsleri ezber­lemeyi güç buldukları için reye sarıldılar. Bu yüzden saptılar ve sa­pıttılar... Sakın reye yaklaşmayın."

İbn Mes'ud'un şöyle dediği rivayet olunmuştur: "Her gelen sene öncekisinden şerlidir. Bir yıl diğerinden daha yağmurlu (be­reketli) veya daha verimlidir. Ya da bir yönetici başkalarından da­ha hayırlıdır, demek istemiyorum. Ancak alimleriniz ve seçkinleri­niz ölecektir. Sonra dini kendi akıllarına göre değerlendirip kıyas yapacak olanlar çıkacaktır, işte o zaman islâm kalesi sarsılıp ondan taşlar dökülecektir.

İbn Abbas şöyle demiştir: "Dinimiz Allah'ın kitabı ve Resulü­nün sünnetidir. Bundan başka rey ise kişinin hasenatından mı seyyiatından mı sayılır, bilemiyorum."

Ömer b. Hattab şöyle demiştir: "Yol Allah ve Resulünün gös­terdikleri yoldur. Hatalı ve doğru olmayan reyi, insanlara din ola­rak göstermeyin." Hz. Ömer'in bu sözünü işiten bazıları onu rah­metle anarak şöyle demişlerdir: "Allah Ömer'e rahmet etsin. Sanki bunun olacağını biliyormuş gibi insanları onu yapmaktan sakındırmıştır. İşte asrımızda Allah'ın kitabına ve Resulünün sünnetine muhalif görüşler savunuluyor. Aykırı mezheplere uyulup onların din edinildiğine şahit oluyoruz. Kuşkusuz bu bir beladır."

Abdurrahman b. Mehdi, Hamd b. Seleme'nin şöyle dediğini rivayet etmiştir: "Eyyüb'e görüşlerini neden anlatmıyorsun, diye sorulduğunda şu cevabı veriyordu: 'Eşeğe neden geviş getirmiyorsun diye soruldu. Eşek, bâtılı çiğnemekten rahatsız oluyorum, ce­vabını verdi.'"

Şa'bî'nin şöyle dediği rivayet olunur: "Allah'a yemin ederim, bu insanlar beni camiden soğuttular. Hatta camiden evimin çö­pünden daha çok nefret ediyorum." "Kimdir bunlar ey Ebu Ömer?" dîye sorulduğunda, Şa'bî şöyle cevap verdi: "Reycilerdir onlar. Resulullah'ın hadîslerini anlattıkları zaman onu onlardan kabul edin, kendi görüşlerini söylediklerinde onu çöpe atınız. Din konularında kişisel görüş tıpkı ölü eti gibidir. Zaruret durumunda başka birşey bulunmadığı zaman yenilir."

İsa b. Ebi İsa Şa'bî'nin şöyle dediğini naklediyor: "Dininizde kıyas etmekten sakının. Allah'a yemin ederim, bunu yaptığınızda haramı helal, helâli haram kılarsınız. Bu yüzden ancak sahabeden size ulaşan rivayetleri alınız. Hadîsleri bırakıp kıyasa yöneldiğiniz­de helak olursunuz."

Rebi b. Heysem'in şöyle dediği rivayet olunmuştur: "Hakkın­da Allah'ın 'Yalan söyledin; ben onu ne haram kıldım, ne de men ettim' diyeceği birşey için 'Allah bunu haram kılmış ve menetmiştir' demeyiniz ve hakkında Allah'ın 'Yalan söyledin; ben onu ne helal kıldım, ne de yapılmasını emrettim" diyeceği birşey için 'Al­lah bunu helal kılmıştır ve yapılmasını emretmiştir' demeyiniz."

İmam Malik, ictihad ettiği meseleler hakkında "Biz kesin ola­rak böyledir demiyoruz, ancak böyle olduğunu zannediyoruz" der­di. Selef birşey hakkında bu helal veya haramdır, demeye cesaret etmezdi; ancak kötü buldukları şey hakkında bu kötüdür ve iyi buldukları şey hakkında bu güzeldir veya bundan sakınınız ve bu şekilde olduğunu göremiyoruz şeklinde ifadeler kullanırlardı. Asla bu helaldir veya haramdır, demezlerdi. Cenab-ı Allah şöyle buyur­muştur: "De ki: Allah'ın size verdiği rızık var ya, onun bir kısmını helal, bir kısmını haram kıldınız." Oysa helal Allah ve Resulünün helal kıldığıdır. Haram da Allah ve Resulünün haram kıldığıdır. Selef de bu yolu takip etmiştir, işte imamların İmamı Malik (r.a.) dünyadan vedalaştığı ve ahirete ilk adımını attığı günde kıyasla verdiği bütün görüşlerinden vazgeçmiştir ve büyük bir günahtan tevbe edercesine tevbe edip o görüşlerden kendini temiz tutmuş­tur. Çünkü o Kitab ve sünnetten başka kaynakları olmayan diğer imamlar gibi, Kitab ve sünnetten başka hiçbir şeyin kendisine nisbet edilmesini istemiyordu. Çünkü o, Allah'tan korkar ve peygam­berden utanırdı. Bu yüzden İmam Malik talebelerine ve taraftarla­rına o görüşlerden uzak kalmayı tavsiye etmiş, onlara uymaktan herkesi sakındırmıştır.

Bu büyük imamlara uyduklarını sanan insanlar, "Vahiyle çeli­şen sözlerimden sakınınız" tavsiyelerini yerine getirerek aynı şeyi niçin yapmıyorlar? Şüphesiz zamanımızın en büyük alimlerinin imanı, selef döneminde yaşayan en vasat bir kadının imanı ile karşılaştırılırsa, Allah'ın diledikleri hariç, kadının imanı daha ağır ge­lir.

Ayrıca Kur'an ve sünnetin dışında olan "rey"in geçersiz oldu­ğu herkesçe eskiden beri bilinmektedir. Hatta Abbasî Devleti'nin dinî açıdan toplumun en duyarsızı ve laubalisi olan bazı şair ve şarkıcıları "İmam Malik şarkı söylemeyi haram kılmıştır" diyenlere şu yanıtı vermişlerdir: "Ne oluyor sizlere, haram ve helal kılmak Malik veya başkasının elinde midir? Allah'a yemin ederiz ki, Resulullah bile ancak vahiy ile ve vahye dayanarak helal veya haram kı­labilirdi." Cenab-ı Hak şöyle buyurmuştur: "Doğrusu insanlar ara­sında Allah'ın sana gösterdiği gibi hükmedesin diye Kitabı sana hak olarak indirdik" [100] ‘Kendin gördüğün gibi hükmede­sin diye' dememiştir. 'Ancak Allah'ın sana gösterdiği gibi hükmedesin diye' demiştir. Hatta kendisine helal olan bak Meryem vali­demizin kıssasında olduğu gibi haram kıldığında Cenab-ı Allah ona hitab ederek şöyle buyurdu: "Ey Peygamber! Eşlerinin hatırı için Allah'ın sana helal kıldığını niçin haram kılıyorsun" [101]

Zamanımızdaki insanlara ne oluyor da yaşantılarında bunu bir türlü uygulamıyorlar. Kur'an ve sünnete aykırı olsa bile ona tâbi olduklarını sandıkları imama ait görüşlerini kendilerine din edinip onun doğrultusunda Allah'a ibadet ettiklerini sanmaktalar. Bir mesele hakkında Kur'an-ı Kerim'den bir âyet veya Resulullah'tan sahih bir hadîs veya Kur'an ve sünnet doğrultusunda bazı müctehid imamların sözleri anlatıldığı zaman bazı insanlar buna haykı­rır, bid'at ve fışkı savunur ve ancak falan veya filanın görüşü ile tatmin olur. Yoksa hiç tatmin olmaz. Cenab-ı Allah böyleleri hak­kında şöyle buyurmuştur: "Allah tek olarak anıldığı zaman ahirete inanmayanların kalpleri nefretle çarpar. Ama Allah'tan başka put­lar anıldığı zaman hemen yüzleri güler"[102]


 
[98] Şeyh Senusi, Nassın Uygulanışı, İnsan Yayınları, İstanbul, 1995: 103.

[99] İstinbat: Hükümleri delillerinden çıkartabilme ilmi.

[100] Nisa: 4/105.

[101] Tahrim: 66/.

[102] Zümer: 39/45.



[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Taklid
« Posted on: 19 Nisan 2024, 13:05:53 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Taklid rüya tabiri,Taklid mekke canlı, Taklid kabe canlı yayın, Taklid Üç boyutlu kuran oku Taklid kuran ı kerim, Taklid peygamber kıssaları,Taklid ilitam ders soruları, Taklidönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes