๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => İslam İnancının Temelleri Akaid => Konuyu başlatan: Ekvan üzerinde 22 Ocak 2012, 00:54:24



Konu Başlığı: 1 — Mûtezile'nin Görüşü :
Gönderen: Ekvan üzerinde 22 Ocak 2012, 00:54:24
1 — Mûtezile'nin Görüşü :


 

Mutezileye göre, iyilik ve    kötülüğe,   hâkim olan, akıldır. Bir şeyin iyi mi, yoksa kötü mü ol­duğu, akıl ila bilinir. Bunun için nakle, yani ki­tap ve sünnet gibi dinî delillere lüzum yoktur. Al­lah'ın, iyiliği yaratması, aklen şarttır. Aklın yap­tığı şey güzel;    terkettiği şey de kötü    demektir. Akhn güzel gördüğü şeyler farz; çirkin    gördüğü şeyler ise haramdır.    Meselâ akıl;  Allah   (C.C.)'ı İlâh, nefsini de kul olarak bilmeyi; ihsanda bulu­nan kimseye teşekkür etmeyi; suda    boğulmakta veya ateşte  yanmakta    olan bir kimseyi kurtar­mayı güzel gördüğü için bütün bu fiiller farzdır. Bunların zıddı ise, aklen kötü   oldukları için ha­ramdırlar.

Bu raszhebe göre, dinî delillerin, bir şeyi farz kılma veya haram etme kudreti yoktur. Farz veya haram olma meselesinde, dinî deliller sadece bi­rer emaredirler. Çünkü, dinî delillere nesh (hükümden kaldırma) ve tebdil (hükmünü değiştir­me) arız olabilir. Akıl ise, bizzat ve her şeyi farz veya haranı kılar. Aklın koyduğu hükümlerde nech vs tebdil olamaz. Binaenaleyh, dinî deliller, farz ve haram olan şeyleri bildirmemiş olsalar bi­le akıl, noterin farz ve nelerin de haram olacağı­na hükmederdi. Bir şeyin farz veya haram olma keyfiyeti, dinî delillers dayanmaz. Farz kılma ve haram etme hususunda akıl, şerl delillerden üs­tündür.

Yine Mutezile; akhn idrak edemediği, hak­kında iyi veya kötü hükmü veremediği konularda biİ3 dinî delillerin hüküm vermesini kabul et­mezler. Bu sebepten, ahirette Allahü Teâlâ'nm görüleceği meselesini inkâr ederler. Halbuki, ahi­rette Allah'ın görüleceği hususunda âyst ve na­dirler vardır. Fakat akıl, Allahü Teâlâ'yı görme­yi kabul etmediği iğin Mutezile de, «Allah görülemez» demektedir. Bu hususta ileri sürdükleri aklî delil ds şudur:

«Görülen bir şeyin bir yönde ve bir mekânda, bîr cisim ve şekil olarak gö/ükmcsİ lâzımdır. Bunlar ise. Aliah'm vasıflarına aykırıdır. Dolayisiyle akıl, Allah'ın görüleceği meselesini kabul etmez.»

Mutezile, «günah» ve «küfür» gibi şevlerin. Allah'ın iradesi İle olacağını da kabul etmez. Bu gibi çirkinlikleri Allah'm İradesine izafe etmenin akıllı kimselerce kötü görülecsğini; dolayısı ile her şeyin Allah'ın .iradesi ile olacağı hakkında âyet, hadis ve dinî hüküm bulunmayacağını iddia ederler.

Aynı zamanda bunlar; bir İnsanın iman et­meye ve dinin hükümlerine uymaya mecbur olabilmesi İçin, -sadece akıllı olmasını şart koşarlar. Yani: «Fertle bu vazifeleri yükleyen, yalnız başı-na, fertte bulunan akılda-. Akıl, şer'î delillerden üstündür: İman ve teklif, akıl sahibi olanlara te­veccüh eder. Buna göre; bir kimse, büyük olsun, küçük olsun, eğer akıllı ise İman etmesi lâzım­dır. Bu hususta hiç bir mazeret kahul edilmez. Akıllı olan çocuğun da iman etmesi farzdır. Bir dağın başında yetişmiş, kendisine davet ulaşama­mış ve dinin sesini duymamış olan bir kimse, ak-'ı olduğu halde, iman etmeden Ölürse cehenneme gider. Çünkü bu kimsede, iman etmesini zorunlu kılacak olan akıl mevcuttur.» derler.

Aklı başlı başına bir delil, emir ve yasakların mucip sebebi olarak kabul srîen Mutezile, iddiala­rına delil olarak, Hz. İbrahim'in, babasına ve kav­mine karşı söylediklerini belirten şu âyet-i keri­meyi gösterir:

«Bir zaman İbrahim, atası Azere 'Sen putları Tan­rı mı ediniyorsun? Doğrusu ben seni de, kavmini de apaçık bîr sapıkhk içinde görüyorum' demişti.»[27]

Bu söz henüz Hz. İbrahim'e vahiy gelmeden söylenmişti. Akıl bir delil olmasa idi; İnsanlar Al­lah'ı bllmrmekte mazur sayılırlar ve sapık olmaz­lardı. Nitekim, yine Hz. İbrahim (A.S.), daha kendisine vahiy gelmeden Rabbmı buldu ve bildi.

Bir başka, âyette de; «Onlar, Allah'ın gökler­de ve yerdeki o muazzam mülkü saltanatına, Al­lah'ın yarattığı herhangi bîr şeye, belki ecelleri­nin yaklaşmış olduğuna da hiç    bakmadılar mı?»[28]

diye kâfirler azarlanmaktadır. Halbuki onlar, Allah'ı bilme meselesinde mazur olsalardı; Allah'ın mülkü saltanatına dikkat etmediklerinden dolayı azarlatımazlardı, tarzında fikir tayan ederler. [29]



Konu Başlığı: Ynt: 1 — Mûtezile'nin Görüşü :
Gönderen: Sevgi. üzerinde 18 Aralık 2020, 02:46:26
Esselâmü Aleyküm. Akıl Rabb'imiz'in bizlere bahşetmiş olduğu güzel nimetlerdendir. Oyüzden kıymetini bilerek rızasına uygun şekilde kullananlardan olalım inşaAllah.. Amin Ecmâin


Konu Başlığı: Ynt: 1 — Mûtezile'nin Görüşü :
Gönderen: Ceren üzerinde 19 Aralık 2020, 02:39:56
Esselamu aleyküm.bizlere verilen aklı kullanip Allah'ı bulan kainatın güzelliklerine kavuşan iyiliği ve kötülüğü ayırt edip kendini kurtaran kullardan olalım inşallah...