Konu Başlığı: Ünite 3 Gönderen: Safiye Gül üzerinde 23 Temmuz 2012, 12:22:06 ÜNİTE 3 * Tanrının varlığı meselesi ilk dönemlerden beri varlığını sürdürmüş ve Yunan felsefesinin ana konularından biri olmuştur. Eflatun hareketin kaynağını ruha bağlaması ve Aristonun ilk sebep (illet-i ulâ) veya ilk hareket ettirici (muharrek-i evvel) teorisini benimsemesi ile birlikte tanrının varlığı konusu tartışmaya başlanmıştır. * İslamda Allahın varlığını ispatlamak için yapılan tüm faalietlere İSBAT-I VACİP denir. * Kuranda "afak" ve "enfüs" olarak ifade edilen dış ve iç alemin varlıkları arasında görülen düzen açık delil olarak sunulmaktador. *İslam alimleri Allahın varlığını genelde kozmolojik (tabiattan hareket eden) ve teleojik (varlıklardaki gayeliği vurgulayan) delillere dayalı bir yöntem içinde ispatlamaya çalışmışlardır. Bu nedenle alimler arasında şu delilller şöhret bulmuştur. -hudûs delili -imkan delili -gaye ve nizam delili *Hudüs delili:evrenin yaratılmış olduğu ve her yaratılmışında bir yaratıya muhtaç olduğundan hareketle Allahın varlığını ispata çalışan bir delildir. *Kelam alimleri:hudüs delilnini cevher-araz esasına dayalı bir yöntem içinde ele almıştır. *İmkan delili:İslam filozofları tarafından kullanılmıştır. Varlıkları zorunlu(vacip) ve zorunsuz(mümkün) varlıklar olmak üzere 2 ye ayırır. Aristoda bunu kullanmıştır. *İmkan delili;Farabi ve İbn Sina tarafından ortaya konulmuş ve Şehristandan itibaren kelam bilginleri tarafından kullanılmaya başlanmıştır. *Gaye ve Nizam delili:Bu teleolojik delil temelde evrende bir düzenin olduğu ve bu düzendeki her varlığın belirli bir gayeye yönelik olarak yaratldığı öncülünden hareket eder *Gaye ve Nizam delili;Gazzali, İbn Rüşd ,İbn Teymiyye ve İbn'ül Kayyım El Cevziyye tarafından tercih edilmiştir. *İbn Rüşd gaye ve nizam delilini hikmet ve inayet delili olarak tanımlamıştır. *Alimler burhân-ı temânu olarak bilinen bir delil oluşturmuşlardır. Bu delile göre tabiatta gözlemlenen kozmolojik düzen Allahın bir olduğunun delilidir. *İhlas suresinde Allah tasvir edilmemiş, tavsif edilmiştir. *Allah'ın sıfatları 2 kısma ayrılır. -selbi/tenzihi sıfatlar -subuti sıfatlar *Selbi/tenzihi sıfatlar -Vücud:Allahn varolması -Kıdem:Allahın varlığının başlangıcının olmaması -Beka: Allahın varlığının sonunun olmaması -Kıyam binefsihi:Allahın kendisiyle kaim olması ve bu hususta başkasına ihtiyaç duymamsıdır. -Vahdaniyet:tek ve bir olan eşi ortağı bulunmaması -Muhalefetün lil havadis:Allahın sonradan olan yaptıklarına benzememesidir. *Sübuti sıfatlar:Allahın zatına nispet edilen ve onun ne olduğunu belirten niteliklerdir. Bunlar ; -Hayat:Allahın canlı ve diri olmasıdır -İlim:Allah tealanın bilme sıfatıdır -Semi:Allahın herşeyi işitmesidir -Basir:allahın herşeyi görmesidir -Kudret:Allahın herşeye gücünün yetmesidir -İrade:Allahın dilemesi ve istemesi anlamına gelir -Kelâm sıfatı:Allhın konuşma sıfatı insanlarda olduğu gibi harfler sesler ve konuşmaya yarayan organlar aracılığıyla değildir.Allah bunlardan münezzeh ve yücedir. *Maturudiler kudret sıfatından ayrı bir tenvin sıfatının varlığını savunmuştur. *Eşariler ilim irade ve kudret sıfatını yaratma için yeterli görmüştür. *Şia alimleri ise subuti sıfatları zâti ve fiili olmak üzere 2 ye ayrılmıştır. *Fiili sıfatlar Allah -kainat ve insan ilişkisini ifade eder. *Hudüs delili daha çok kelam alimleri, imkan delilleri ise islam filozofları tarafından kullanılmıştır. *Hudüs delili alemin yaratılmışlığından ve sonradanlığından imkan delili ise alemin yapısı itibariyle bir başka varlığa muhtaç olmasından hareket ederek Allahın varlığını ispata çalışır. *Alem tüm unsurlarıyla birlikte değişken bir yapıdadır cümlesi ; isbat-ı vacip delillerinden hudüs deliline öncüdür... Konu Başlığı: Ynt: Ünite 3 Gönderen: Hatice Akdağ 8 üzerinde 15 Mart 2015, 11:57:09 BU KONUYU BİZİMLE PAYLAŞTIĞINIZ İÇİN Allah RAZI OLSUN...
TEŞEKÜRLER. Konu Başlığı: Ynt: Ünite 3 Gönderen: İkraNuR üzerinde 02 Nisan 2015, 14:27:51 bu paylaşımı bizlerle paylaştığınız için teşekkür ederim. Allah sizden razı olsun.
|