> Forum > Atatürk Üniversitesi Önlisans İlahiyat Bölümü  > 1. Sınıf Bahar Dönemi > İslam Hukukuna Giriş > Ünite 2 İslam Hukukunun Kaynakları
Sayfa: [1] 2   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Ünite 2 İslam Hukukunun Kaynakları  (Okunma Sayısı 26899 defa)
16 Ağustos 2013, 00:35:39
Sefil
Yeni Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 28.807


« : 16 Ağustos 2013, 00:35:39 »



                                                          
                                                                    ÜNİTE 2

                                                       İSLÂM HUKUKUNUN KAYNAKLARI


İslam Hukukun Temel Kaynakları

Başlıca kaynaklar olan Kur’ân, Sünnet, İcmâ, Sahâbîlerin Fetvâları ve daha önceki zamanlarda yaşanmış Şerait ve örfler bu kapsama alınabilir.

GÜNÜMÜZ HUKUK BİLİMİNDE KAYNAK KAVRAMI

Kaynak  bir şeyin ilk çıktığı, ilk kaynadığı yer menba anlamlarına gelir.Hukukun kaynakları üçe ayırabiliriz .

Yaratıcı Kaynaklar: Hukuku hukuk yapan, onu yaratan ve hukuk kurallarını meydana getiren güç demektir.

Bilgi kaynakları: Hukuk kurallarının nerelerde bulunduğunu ifade eden kaynaklardır.

Yürürlük kaynakları: Anayasa, kanun ve kararname gibi, hukukî hükümleri gösteren kaideler, hukukun yürürlük kaynağını oluştururlar.

İSLÂM HUKUK BİLMİNDE KAYNAK KAVRAMI

İslâm hukuku açısından hükümlerin kaynağı konusunu ikiye ayırabiliriz:

* İslâm hukukunda hüküm koyma yetkisinin sahibi,

* Müçtehitlerin bir meselenin hükmünü araştırırken  başvurdukları ve esas aldıkları kaynaklar ve deliller.

Menşe Anlamında Kaynak

Dinî/şer’î hüküm, aslında, ALLAH’ın bir şeye dair hükmü demektir.İslâm hukukunun kaynağı ALLAH’ın iradesi olup, Kur’ân, Sünnet ve diğer kaynaklar ALLAH’ın iradesine/hükmüne ulaşılan kaynaklar ve delillerdir.

İslâm hukuku hükümleri, temelde ikiye ayrılır:

*Vahiy yoluyla bildirilen hükümler ve bu hükümlere dayanılarak çıkartılan ictihâdî hükümler.


İSLÂM HUKUK BİLİMİNDE KAYNAKLAR


Şer’î delillerin sayısı, bakış açısına göre farklılaşıp genel kabul gören sıralama şöyledir:Kitâb, Sünnet, İcmâ’, Kıyas, Sahâbîlerin Fetvâları, Bizden Öncekilerin Şer’îatleri, İstihsan, İstislah, Örf, Seddi Zerîa, İstıshâb.

Bu deliller de kendi arasında Aslî ve Fer’î Deliller olmak üzere ikiye ayırabiliriz.


Aslî deliller
Kitab, Sünnet, İcmâ’ ve Kıyastır.

Fer’î delil kavramı, aslî delillere bağlı ve ikinci dereceden delilleri ifade eder. Bunların başlıcaları şunlardır: Sahâbîlerin

Fetvâları, Bizden Öncekilerin Şer’îatleri, İstihsan, İstislah, Örf, Seddi Zerîa ve İstıshâb.


KİTAB:KURAN-I KERİM

İslam hukukunun birinci ve asıl kaynağı Kur’ân’dır.Fıkıh Usûlcülerinin Kur’ân ile ilgili tariflerinden biride; Kur’ân, Hz. Muhammed (s.a.s)’e vahiy yoluyla Arapça olarak indirilmiş, Mushafta yazılmış, bize kadar tevâtür yoluyla nakledilmiş ALLAH kelâmıdır.Kur’ân, mushaf haline getirildikten sonraki tasnifi ile Fatiha Sûresi ile başlayıp Nâs Sûresi ile sona erer. Kur’ân’da 114 Sûre vardır.

Kur’ân’ın Özellikleri

*Kur’ân lafız ve mana olarak ALLAH katından indirilmiştir.

*Kur’ân Arapça nazil olmuştur.

*Kur’ân tevatür yoluyla nakledilmiştir.

*Kur’ân mu’ciz bir kelâmdır

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
« Son Düzenleme: 16 Ağustos 2013, 02:17:36 Gönderen: Halim »
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Ünite 2 İslam Hukukunun Kaynakları
« Posted on: 24 Nisan 2024, 12:22:41 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Ünite 2 İslam Hukukunun Kaynakları rüya tabiri,Ünite 2 İslam Hukukunun Kaynakları mekke canlı, Ünite 2 İslam Hukukunun Kaynakları kabe canlı yayın, Ünite 2 İslam Hukukunun Kaynakları Üç boyutlu kuran oku Ünite 2 İslam Hukukunun Kaynakları kuran ı kerim, Ünite 2 İslam Hukukunun Kaynakları peygamber kıssaları,Ünite 2 İslam Hukukunun Kaynakları ilitam ders soruları, Ünite 2 İslam Hukukunun Kaynaklarıönlisans arapça,
Logged
16 Ağustos 2013, 02:19:02
Sefil
Yeni Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 28.807


« Yanıtla #1 : 16 Ağustos 2013, 02:19:02 »

SÜNNET

İslâm’da hükümlerin ikinci kaynağı Sünnet’tir.
Fıkıh Usûlü terimi olarak, “Sünnet; Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleridir.”

Sünnetin Nevileri

Yapısı Bakımından Sünnetin Nevileri:Sünnetin üç nev’i vardır:

Kavlî Sünnet: Bunlar Hz. Peygamberin sözleridir

Fiilî Sünnet:Fiilî sünnet, Hz. Peygamber’in fiilleridir


İCMA
Takrîrî Sünnet:
Hz. Peygamber’in, Müslümanların yaptığı ya da söylediği bir şeyden haberdar olduğu halde bunu reddetmemesi ve sükût etmesidir.

Rivâyet Bakımından Sünnetin Nevileri

Mütevâtir Hadis: Resûlullah (s.a.s)’den rivâyet edilentâbiînveetbâuttâbiîn tarafındanda
aynı şekilde rivayet edilen gerçek hadisi şeriflerdir.


Meşhur Hadis:Peygamber efendimizden birkaç kişinin rivâyet ettiği hadislerdir.

Âhâd Hadis:
Hanefîlere göre,bir ya da birkaç râvî tarafından rivâyet edilen hadislerdir.Hanifilerin dışındakiler ise mütevatir olmayan diğer hadisler ahad hadis kapsamına alır.

Sünnetin Kaynak Değeri


Sünnetin, Müslümanlar için bağlayıcı bir kaynak olduğuna ve Müslümanların Hz. Peygamber’e itaat ettiklerine dair  Kurandaki bir çok âyetle sabittir.


Teşri’ Kaynağı Olup Olmaması Bakımından Hz. Peygamber’in Söz ve Fiillerinin Kısımları


*Bir insan oluşu hasebiyle Hz. Peygamber’in fıtrî ve cibillî davranışları
*Resûlullah efendimize mahsus olduğu bilinen davranışlar:
*Teşrî’ amaçlı söz ya da fiilleri


Getirdiği Hükümler Bakımından Sünnetin Kitaba Göre Yeri


*Sünnet, Kuranın açık hükümlerinin tatbikini gösterir
*Sünnet, Kur’ân’ın, beyânı gereken hükümlerinin beyânını/uygulanacak şekilde açıklanmasını yapar
*Sünnet, Kur’ân’da hükmü bulunmayan meseleler hakkında hüküm koyar
*Kabul edenlere göre Sünnet, Kitâb’ın getirdiği bazı hükümleri nesheder


İCMA


İcmâ; Peygamberimzin (s.a.s) ’in vefatından sonra herhangi bir dönem müçtehitlerinin, şer’î  bir meselenin hükmünde ortak görüşe varmalarıdır.


İcmâın Şartları


*İcmâa katılma ehliyeti sadece müçtehitlere verilmişitir.
* İcmâın Hz. Peygamber’in vefatından sonra olması.
* İcmâ gerçekleşen zamanda yaşayan müçtehitlerin tamamının ittifak etmesi gerekir.
* İcmâın şer’î bir hüküm üzerinde olması gerekir.
* İcmâın şer’î bir delile dayanması gerekir.


İcmâın Kaynak Oluşu

Şartlarını muhtevi bir icmâ meydana geldiğinde tüm Müslümanların uyması gereken kesin ve kat’î bir delil olur


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
« Son Düzenleme: 17 Ağustos 2013, 16:44:12 Gönderen: Halim »
Kayıtlı

18 Ağustos 2013, 16:50:28
Sefil
Yeni Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 28.807


« Yanıtla #2 : 18 Ağustos 2013, 16:50:28 »

İcmâın Türleri

Sarih İcmâ: Bir dönemde yaşamış bütün müctehitlerin bir meselenin üzerinde ittifak etmeleri

 Sükûtî İcmâ:
Herhangi bir asırda, bir ya da birkaç müctehit verilen hükme diğer müçtehidlerin katılmamasıdır .

İcmâın İşlevi

*İcmâın delâlet ve sübût yönlerinden kat’î olan naslarla ilgili yönü: İcmâın senedi kat’î bir delilde  olur
* İcmâın delâlet ya da sübût açısından zannî olan naslarla ilgili yönü: İcmâ, bu tip naslar üzerinde tahakkuk ettiğinde onlara kat’iyet kazandırır.

SAHABE GÖRÜŞÜ VE FETVALARI


Sahabeden, aralarında ihtilaf olmadan rivâyet edilen ve ittifak ettikleri hükümler, icmâa dâhil olup, bununla amel edileceği hususunda şüpheye mahal yoktur.

ŞER’U MEN KABLENÂ (ÖNCEKİ PEYGAMBERLERİN ŞERİATLERİ)


Şer’u men kablenâ ifadesi ile,önceki hak dinlere ait olup Kur’ân ve Sünnet’te nakledilen hükümler belirtilir.

ÖRF VE ÂDETLER

Örf sosyal hayatı düzenleyen yazısız kurallar bütünüdür.Süregeldiği için hukukun kaynakları arasında yer alır.

Örfün Delil Olarak Kullanılmasının Şartları

*Süreklilik göstermesi gerekir.
* İstikrarlı olması
* Örf şer’î delillere muhalif olmamalıdır.


Örfün Türleri

Geçerlik Bakımından

 Sahih Örf:
Naslarla çelişmeyip insanlara fayda sağlayan örfler sahihtir. Bu tür örf, yargı ve fetvada dikkate alınır.

 Fâsid Örf:
Naslara aykırı olan veya insanlara zarar veren örf geçersizdir.

Uygulandığı Bölge Bakımından

Genel Örf (Örf-i Âmm): Müslümanların geneline yayılan örfler böyledir.
Husûsî Örf (Örf-i Hâs): Belli bir bölgeye, mesleğe, belli bir iş çevresine veya sanat koluna ait olan örfler böyledir.

İslâm Hukuk Metodolojisinde Örfün Rolü


Örfün, İslam hukuk metodolojisinde bir kaç farklı açıdan rolü vardır.

-Âyet ve hadislerin anlaşılmasında, vahiy dönemi Arap diline ait örf ve âdetlerinin yeri vardır. Naslarda yer alan mutlak ve genel ifadeleri müçtehitler, örf ile sınırlandırmış ve tahsis etmiştir.

-Örfe mebni vârid olmuş hükümler, örfün değişmesiyle değişmiştir.

- İnsanlara ve topluma zarar vermeyen, bilakis fayda sağlayan ve yasaklanmasını gerektiren bir nas bulunmayan örfler, muamelelerde esas alınır ve insanlar arası ihtilaflarda hakem kılınır.










[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
« Son Düzenleme: 18 Ağustos 2013, 17:29:31 Gönderen: Halim »
Kayıtlı

18 Ağustos 2013, 17:32:22
Sefil
Yeni Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 28.807


« Yanıtla #3 : 18 Ağustos 2013, 17:32:22 »

DEĞERLENDİRME SORULARI

1. Aşağıdakilerden hangisi, hukûkî hükümlerin menbaı anlamında İslâm hukukunda “kaynak” değildir?

a) İcmâ’
b) Örf
c) Sahabe Kavli
d) Kıyas
e) Sünnet

2. İslâm’da hüküm koyma yetkisinin asıl sahibi anlamına kullanılan kavram aşağıdakilerden hangisidir?

a) Müçtehit
b) Âlim
c) Şâri’
d) Rabb
e) Fakih

3. “Hüsün ve kubuh” tartışması hangi konuyla ilgilidir?

a) İnsan fiillerinin şer’î hükmü
b) İnsanın fiillerini değerlendirme yetkisi
c) İslam hukukunun kaynaklarının geçerliliği
d) Eşyanın hukuki statüsünün bilinebilmesi
e) İnsan fiillerinin dini anlamda iyi ya da kötü olduğunun bilinebilmesi

4. Aşağıdakilerden hangisi Fıkıh Usûlü ilminde aslî delillerden sayılmamıştır?

a) Örf
b) Sünnet
c) Kıyas
d) Kitab
e) İcmâ’

5. Aslî delillere bağlı ve ikinci dereceden delilleri ifade eden kavram hangisidir?

a) İcmâlî delil
b) Fer’î delil
c) Tafsîlî delil
d) Zannî delil
e) İctihadi delil


6. Hangi özelliği ile Kur’ân, hem kudsî hem de nebevî hadislerden ayrılır?

a) Arapça olması
b) Lafzının ve manasının vahye dayanması
c) Tevâtür yoluyla nakledilmesi
d) Yazıya geçirilmiş olması
e) Sünnet tarafından açıklanmış olması

7. Hz. Peygamberden birkaç kişinin rivâyet ettiği ancak ikinci ve üçüncü rivayet tabakalarında tevatür derecesinde kalabalıklar tarafından rivâyet edilen hadislere Hanefîler tarafından ne ad verilir?

a) Mütevâtir
b) Meşhur
c) Âhâd
d) Zayıf
e) Sahih

8. Hz. Peygamberin herhangi bir yemekten hoşlanmamasının dini anlamda sünnet kategorisine dahil olmaması
aşağıdakilerden hangisinin gereğidir?

a) Bunu emretmemesinin
b) Yapılmasının sevap olduğunu belirtmemesinin
c) Fıtrî bir tutum olmasının
d) Terkinin günah olduğunu bildirmemesinin
e) Vacip olduğunu ifade etmemesinin

9. İcmânın dayandığı delile katîlik kazandırmasını ifade eden kavram hangisidir?

a) İcmânın işlevi
b) İcmânın senedi
c) İcmânın müstenedi
d) İcmânın sarih olması
e) İcmânın sukûtî olması

10. İslâm hukukunun kaynağı olması bakımından örf ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?

a) Örf kelimesi, lügatte tanınan, bilinen ve iyi anlamlarına gelir.
b) Örf ve adet hukuku da hukukun kaynakları arasında yer alır.
c) Sözle ve yazıyla ifade edilmese bile örf kuralları, uygulamada insanlar tarafından dikkate alınarak varlıkları gösterilmiş olur.
d) Örf Şer’î delillere muhalif olabilir.
e) İnsanlara zarar veren örf geçersizdir.

Cevap Anahtarı

1- d, 2-c, 3-e, 4-a, 5-b, 6-b, 7-b, 8-c, 9-a, 10-d




[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
« Son Düzenleme: 18 Ağustos 2013, 17:33:56 Gönderen: Halim »
Kayıtlı

22 Ağustos 2013, 02:15:05
ღ۩Bilgin۩ღ
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 1.936


Site
« Yanıtla #4 : 22 Ağustos 2013, 02:15:05 »

maşallah  çok güzel bir özetleme olmuş evlad allah mübarek kılsın.
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Sayfa: [1] 2   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes