> Forum > ๑۩۞۩๑ Yeni İlahiyat Önlisans Proğramı / Kredili Sistem ๑۩۞۩๑ > İlahiyat Önlisans 2. sınıf Dersleri > İlahiyat Önlisans 3. Yarıyıl > İslam Düşünce Tarihi > Ünite 4: Doğu İslam Filozofları
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Ünite 4: Doğu İslam Filozofları  (Okunma Sayısı 7796 defa)
29 Aralık 2010, 15:00:16
Safiye Gül

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 15.436


« : 29 Aralık 2010, 15:00:16 »



Bu Özetler İlimdünyası Ailesi İlahiyat Yönetimi Tarafından Hazırlanmıştır. www.ilimdunyasi.com Lütfen Kaynak Gösteriniz.


ÜNİTE  4

DOĞU İSLAM FİLOZOFLARI

KİNDİ VE FELSEFESİ

İslam düşünce tarihçileri ilk İslâm filozofu olarak kabul edilen Yakup İbn İshak el-Kindî ,bugünkü Irak’ın güneyinde Kûfe ‘de doğdu. Gençliği Kûfe ve Basra’da geçtiği için.Mutezile kelam okulunda ilk zihni disiplini burada aldığı düşünülüyor.Kendisi de sonraki hayatında bir dönem Mutezile kelamının savunuculuğunu yapmıştır.Halife Me’mun ‘un 215/830’da kurduğu Beytü’l-Hikme’deki bilgin,kâşif ve mütercimler kadrosu içinde yer almıştır.277 eseri  vardır.

BAZI ESERLERİ:Kitap fi’l-felsefeti’l-ûla,Risale fi hudûdi’l-eşyâ ve rusûmiha,Akıl üzerine,Fizik alanındaki eserleri:Kitabu’l-ibane.Psikoloji alanında:El-Kavl fi’n-nefs,kelam fi’n-nefs muhtasar veciz…
Kindî’ye göre matematik bilimleri bilmeyen kimse bir ömür boyu felsefe okursa da anlayamaz,sadece yazılanları tekrarlamış olur..—Felsefe tanımı:İnsanın gücü ölçüsünde varlığın hakikatini bilmesidir.Bir başka eserindeki’’Gerçekte felsefe nefsin disipline edilmesinden başka bir şey değildir’’der.—Metafizik bilimi değişmeyen varlıkların bilgisini içerir.Varlık problemi Kindî’yi de çok meşgul etmiştir.Kindi Allah’ın varlığı ile ilgili bir delilini de nedensellik ilkesine dayandırmıştır.Var olan her şeyin varlığı için bir neden olmalıdır.Tanrı etken nedendir.—Kindî kabaca duyu algılarının bize tikel nesneler hakkında bilgi verdiğini söyler.—Kindî’ye göre akıl tümel kavramları oluşturmamızı sağlar.

Aklı dörde ayırır.
1)Sürekli fiil halindeki akıl
2)Güç halindeki akıl
3)Fiil alanına çıkan müstefad akıl
4)Beyâni ve zâhir akıl
--Kindî vahyin güvenilir bir bilgi kaynağı olduğunu söyler.—Kindî felsefenin pratikteki yararını dikkate alarak onu ‘’İnsanın gücü ölçüsünde Allah’ın fiillerine benzemesidir’’diye tarif etmekte ve bununla o,insanın hikmet,kudret,adalet,iyilik,güzellik ve gerçeklik gibi ilâhi sıfat ve erdemleri edinerek tam erdemli bir kişi olacağını söylemektedir.

Bu Özetler İlimdünyası Ailesi İlahiyat Yönetimi Tarafından Hazırlanmıştır. www.ilimdunyasi.com Lütfen Kaynak Gösteriniz.

FARABİ VE FELSEFESİ

Türkistan’ın Farabi şehri yakınlarındaki Vesiç’te doğan Ebu Nasr Muhammed b. Muhammed b. Tarhan b. Uzluğ el-Farabi et-Türkî ,Farab’da ilk eğitimini almıştır.Dil ilimleri ve akli ilimlerde daha da ilerleme gayesiyle döneminin buhara,Semerkant,Merv gibi ilim ve kültür merkezlerinden başlayıp Bağdat’ta sona erecek bir akademik seyahat yapmış ve kırk yaşları civarında Bağdat’a kalan Farabi,Dımaşk(Şam),Halep ve Mısır’ada ilmi yolculuklar yapmıştır.Türk kökenlidir.Gerçekleştirmeye çalıştığı felsefi sistem o kadar başarılı bir model oluşturmuştur ki,kendisine antik felsefenin en büyük otoritesi kabul edilip ‘’birinci muallim’’ adıyla anılan Aristoteles’e ilaveten ‘’ikinci muallim’’ lakabı verilmiştir.96 civarında eseri vardır.İlimleri beş başlıkta sınıflandırır.1)dil,2)mantık,3)matematik,4)fizik ve metafizik,5)medeni ilimler..—Farabi mantığı tasavvurat(kavramlar) ve tasdikât(hükümler) olmak üzere ikiye ayırmıştır.—Felsefi sistemi bütüncül bir sistemdir.—Evren şeması-Tanrı (ilk sebep),ikinci sırada maddeden ayrık akıllar,üçüncü sırada Faal akıl(Cebrail),dördüncü sırada nefis,beşinci sırada suret,altıncı sırada Form .Bunlar birbirine muhtaçtır.—Vacib-i Mümkin:Özü itibariyle zorunlu varlık olan Tanrı var olmasa da ve varlığını devam ettirmede hiçbir şeye muhtaç değildir.—Farabi Yeni Platoncu düşüncenin bazı felsefi ve mantıki gerçeklere dayanarak Alemin Tanrı’dan sudur denilen bir süreçle meydana geldiğini şeklindeki tezini İslam düşüncesi içerisinde ifade etmeye çalışmıştır.Farabi ve İbn Sina’nın temsil ettiği sudûr anlayışına tepkilerin zirvesinde Gazzali bulunur.   –Bilginin kaynağının duyular olduğunu savunur.—Farabi,aklı önce ameli ve nazari olmak üzere ikiye ayırır.Ameli akıl insan davranışlarını belirler.Nazari akıl ise duyularla gelen bilgilerini nefis aracılığıyla mükemmelleşmesini sağlar.Nazari akıl duyuları üç aşamada rafine eder.a)Güç halindeki akıl,b)Fiil halindeki akıl,c)Müstefad akıl.—Farabiye göre her insanın nihai hedefi mutlu olmaktır.
Farabi faizletleri 4 kategoriye ayırır.1)Nazari faziletler 2)Fikri faziletler 3)Ahlaki fazileter 4) Ameli faziletler..
Farabi insanın gerçek mutluluğunun ancak erdemli bir devlet içinde gerçekleşebileceği tezini işler.—El-Medinetû’-fazıla (Erdemli Devlet) isimli meşhur eserinde ve diğer eserlerinde öncelikle devletin menşei meselesi üzerinde durmuş ve devlet yapısı fikrinin insan topluluklarında nasıl oluştuğu meselesinde kafa yormuştur.—Farabi nübüvveti,akılla nakli veya felsefe ile dini ortak paydada toplamaya en elverişli vasıta olarak görür. Faal aklın etkisi ile müstefad akılda son yetkinliğine ulaşan insan aklının bu muhayyile gücü Faal akılla irtibat sağlayınca maddi varlıkla ilgili bilgiyi sadık rüyalar,manevi varlıklarla ilgili olarak ise gaipten haber verme (nübüvvet) şeklinde ortaya koyar.—Farabi kendisinden sonraki İslam felsefesi ve Hristıyan – Yahudi düşüncesi geleneğini en derinden etkileyen düşünürlerden biridir.

Bu Özetler İlimdünyası Ailesi İlahiyat Yönetimi Tarafından Hazırlanmıştır. www.ilimdunyasi.com Lütfen Kaynak Gösteriniz.

İBN SİNA VE FELSEFESİ

Asıl adı Hüseyin olan İbn Sina,Ebû Ali künyesiyle anıldığı gibi,tıp ve felsefe alanında en büyük otorite demek olan ‘’eş-Şeyhü’r-reis’’ünvanıyla tanınmakta,Batı’da ise ‘’Avicenna’’ olarak bilinektedir.İbn Sina o devirde yaygın olan kulunç hastalığına yakalandı ve bu yüzden vefat etti.—İslam filozofları içerisinde en çok eser vermiş müelliflerden biri olan İbnSina’nın matık,tabîiyyât ve metafizik gibi disiplinlerle  ilgili eserleri oldukça hacimlidir.—276 eseri vardır.

BAZI ESERLERİ:Eş-Şifa:Ansiklopedik bir tarzdaki en önemli eseridir./En-Necat/el-İşarât ve’t-tenbîhât/Danışnâme-i Ala’î/el-Hikmetü’l-meşrıkiyye
İslam felsefesi geleneğinin hem kendisinin mensup olduğu meşşai ekolu,hem de diğer ekoller tarafından otoritesi kabul edilmiş büyük ve güçlü her felsefî sistem kuran İbn Sina Latin ortaçağında da en büyük filozoflardan kabul ediliyordu.—İbn Sina’ya göre bilgi sadece düşünceyle elde edlimez,bu konuda daha önemli ve kestirme yol sezgidir.Bu bakımdan filozofun sezgiye düşünceden de fazla önem verdiği söylenebilir.İbn Sina’ya göre düşünce ve sezgi özünde birdir.—Akıl konusunda ise;insanın sahip olduğu bilme yeteneği kuvve halinde akıl,bu yetenekle düşüncenin ilkelerinin kazanılması meleke halinde akıl,bu ilkelere dayanarak gözlem ve deneyle nesnel dünyanın bilgilerinin kazanılması fiil halinde akıl,faal aklın etkisiyle zihin bu aşamalardan geçerek mükemmellik düzeyine ulaşması  müstefad akıl adını alır.—İbn Sina’ya göre nefis nebati ,hayvani ve insani olmak üzere üç çeşittir.—İbn Sina’ya göre nefis her insanın ‘’ben’’ sözüyle kasdettiği şeydir.—Ölümünden yy. sonra,bir tıp şaheseri olarak bilinen ‘’el-Kânûnü’t-tıb’’  adlı eserinin İspanya’da Latince’ye tercüme edilip XII.yy.dan itibaren Avrupa üniversiteleri tıp fakültelerinde ders kitabı olarak okutulması bunu göstermektedir.



Bu Özetler İlimdünyası Ailesi İlahiyat Yönetimi Tarafından Hazırlanmıştır. www.ilimdunyasi.com Lütfen Kaynak Gösteriniz.
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Ünite 4: Doğu İslam Filozofları
« Posted on: 28 Mart 2024, 23:16:31 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Ünite 4: Doğu İslam Filozofları rüya tabiri,Ünite 4: Doğu İslam Filozofları mekke canlı, Ünite 4: Doğu İslam Filozofları kabe canlı yayın, Ünite 4: Doğu İslam Filozofları Üç boyutlu kuran oku Ünite 4: Doğu İslam Filozofları kuran ı kerim, Ünite 4: Doğu İslam Filozofları peygamber kıssaları,Ünite 4: Doğu İslam Filozofları ilitam ders soruları, Ünite 4: Doğu İslam Filozoflarıönlisans arapça,
Logged
29 Aralık 2010, 20:16:56
birkul

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 9


« Yanıtla #1 : 29 Aralık 2010, 20:16:56 »

Elleriniz dert görmesin. Teşekkürler...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes