> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Akaid Eserleri > İslam Akaidi > Maturidiyye Akaidi
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Maturidiyye Akaidi  (Okunma Sayısı 6197 defa)
23 Mart 2010, 18:43:14
Eflaki
Gökte oturan melek
Tecrübeli Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 9.997


« : 23 Mart 2010, 18:43:14 »



MATURİDİYYE AKAİDİ


ÖNSÖZ..

Yapılan Çalışmanın Özellikleri

EL-BİDÂYE FÎ USULİ´D-DÎN TERCÜMESİ

(MATURIDIYYE AKAİDİ)

RAHMAN VE RAHÎM OLAN ALLAH´IN ADIYLA..

GİRİŞ.

Bilgi Edinme Yolları

MATURİDİYYE AKAİDİ



ÖNSÖZ


Kâinatı yaratan, geliştiren ve idare eden, esirgeyen ve bağışla­yan, hesap gününün yegâne hâkimi bulunan ALLAH´a hamd olsun. Hak yolun tebliğcisi, insanlığın kurtarıcısı, yaratıkların en hayırlısı, pey­gamberlerin sonuncusu Muhammed aleyhisselâma, onun necîb so­yuna, şerefli arkadaşlarına ve hayırlı ümmetine selâm olsun.

ALLAH taâlânın bize lütfettiği sayısız nimetler içinde en müstesna yeri işgal eden, şüphesiz ki İslâmiyettir. İslâmî İlimler içinde Akaid ve­ya Kelâm, bütün dinî hükümlerin temelini teşkil etmesi bakımından en şerefli ilim kabul edilmiştir. Dinimizin iman esaslarından bahse­den bu iümde, bilindiği üzere, İslâm tarihi boyunca birbirinden farklı metodlar benimseyen bazı cereyanlar ortaya çıkmıştır. Bunlardan başta Rasûlüllah ile Ashâb cemâatinin Akaid sahasında ta´kîbettiği yolu (sünneti) izleyen zümreye Ehl-i sünnet vel´-cemâat adı verilmiş­tir. Selefiyye, Eş´ariyye ve Mâtürîdiyye fırkalarına ayrılan bu Ehl-i sün­net Akaid mezheblerinden Eş´ariyye ile Mâtürîdiyye gittikçe inkişaf etmiş, yayılmış ve dünya müslümanlarının çoğunu kendisine ceibet-meye muvaffak olmuştur.

Osmanlı İmparatorluğunun hâkim olduğu beldelerde mevcûd olan müslüman Türkler, umumiyetle Fıkıhda Hanefiyye, Akaidde de Mâtürîdiyye mezhebini benimsemiştir. Imâm-ı A´zam Ebû Hanîfe´nin (ölm. 150/767) kurduğu esas üzerine Ebû Mansûr el-Mâtürîdi (ölm.333/944) tarafından Türkistan´da inkişaf ettirilen Mâtürîdiyye mezhe­bi, izahlannda Kitâb ve Sünnete en çok bağlılık gösteren, telâkkile­rinde Ashâb ve Tabiîn yolu olan Selef metoduna en çok yaklaşan, kuru münakaşa ve cede! zihniyetinden uzak kalabilen sade bir Ke­lâm mezhebidir. Mâtürîdiyye kelâmcılarınm asırlar boyu meydana getirdiği eserler kemmiyet ve keyfiyet bakımından zengin olmakla beraber, denebilir ki âlimlerimiz bu değerli hazineye gerekli alâka ve ihtimamı göstermemiştir. Üstâd Ebû Mansûr el-MâtürioTnin o muhteşem eseri «Kitâbu´t-Tevhid» bile ancak 1970 yılında basılarak ilim âlemine sunulabilmiştir.

Kelâm ilmine, başka bir deyişle Mâtürîdiyye Akaidine Türk âlimleri­nin katkıları da büyük olmuştur. Bununla beraber yıllarca Osmanlı medreselerinde okutulan, bugün de memleketimizin resmî ve gayr-ı resmî tedrisât ve araştırmalarında elden eie dolaşan meşhur kitap «Şerh u´I-Aka id», Eş´ariyye mektebine bağlı bir eserdir. Gerçi bu şerhin iki üç sahifeyi geçmiyen çok muhtasar metni Mâtürîdî bir müellifin kaleminden çıkmıştır. Fakat bu metin üzerinde meydana getirilen el­liyi aşkın şerh ve haşiye içinde Eş´arî mütekellimi Teftâzâni´nin (ölm.793/1390) mezkûr şerhi, yeri geldikçe doğrudan veya dolaylı bir şekilde Mâtürîdiyye görüşünü çürütmeye ve Eş´arî telâkkisini hâ­kim kılmaya gayret gösteren bir eser görünümündedir, Aslında Ehl-i sünnet ilm-i kelâmının bu iki mektebi arasında temelde bir ayrılık yoktur. Ancak büyük bir kısmı Türk asıllı olan Mâtürîdiyye ulemâsının meydana getirdiği bunca kıymetli esere, yine Mâtürîdîlerin bîgâne kalması ve Eş´ariyye mektebine bağiı kitaplara düşkünlük göstermesi için haklı bir sebep ve ma´kul bir izah bulmak koyal değildir,

Mâtürîdiyye Akaidi adı altında istifadeye sunduğumuz eser, Ha-nefiyye ve Mâtürîdiyye âlimlerinden Buhârâlı Nûreddin es-Sâbûnînin (ölm. 580/1184) «el-Bidâye fî usûli´d-din» isimli kitabıdır. Müellif Önce «el-Kifâye» adıyla hacimli bir eser yazmış, sonra bunu hulâsa ederek el-Bİdâye´yi meydana getirmiştir. Bu sebeple kitap takdire şâyân bir itinâ ve dikkat mahsûlü olmuştur. Tedkikinden de kolayca anlaşıla­cağı üzere klâsik Kelâm kitaplarının hemen bütün bahislerini ihtiva eden eserin dili sağlam, tertibi güzel, ifadesi açıktır. Müellif, kitabın­da Ehl-i sünnet ve Mâtürîdiyye görüşlerini isbat ve izah ettikten baş­ka tarafların fikirlerini kısa ve öz olarak nakletmeye de muvaffakoluştur. Gerek el-Bidâye, gerek onun şerhi mesabesinde bulunan et* Kifâye, diğer bazı müelliflerimizden başka. Sa´düddîn Teftâzânînln de Şerhul-Akaid İçin başvurduğu temel eserler olarak göze çarp­maktadır.[1]

Yapılan Çalışmanın Özellikleri

Elinizdeki kitap iki ayn çalışmadan meydana gelmiştir:

1. Eserin sağ baş tarafında Sûbûnîye ait ei-Bidâye´nln metni yer almıştır. Metin, mevcûd imkanlarla, elden geldiği kadar asiına uy­gun ve doğru olarak tesbft edilmiş, dipnotlarında âyetlerin yerleri gösterilmiş, hadisler tahıîc edilmiş, ibareye müteallik gerekli izah ve şerhler ilâve edilmiştir. Nüsha farkları metnin bitiminden sonra sayfa ve satır numaralan gösterilerek belirtilmiştir, Daha sonra, metnin tes-brr ve tevsikinde başvurulan kaynaklar, kitap ismine göre alfabetik olarak sıralanmış, müteakiben gerekli fihristler konulmuştur.

2. Kitabın sol baş tarafından önce, bu kısmın hazırlanmasında ve ıstılahların açıklanmasında başvurulan kaynaklar yer almıştır. Sonra, Söbûnînin hayatı ve eserleri ile el-Bidâye metninin takdiminde tâ´kîbedilen metod hakkında bilgi verilmiştir. Bunu el-Bidâye´nin ter­cümesi izlemiştir. Müteakiben, gerek metinde, gerek tercümede ge­çen Özel manâlı kelimeler ile mezhep, fırka ve zümre adlan «Istılahlar» başlığı altında ta´rîf ve izah edilmiştir.

el-Bidâye fî usûli´d-dîn Türkçeye çevrilirken, bir taraftan asla uy­gunluk gözetilmiş, diğer yönden Türkçe ifadenin bozulmamasına gayret gösterilmiştir. Kelâm ıstılahlarının çokluğu da nazar-ı İtibara alındığı takdirde tercüme işinin ne kadar güç olduğu takdir edilir, sanırım.

a -Metnin ihtiva ettiği bahisler, tertip bozulmadan, klâsik kelâm kitaplarının sahip bulunduğu plân gözönünde bulundurularak bö­lümlere ve kısımlara ayrılmış, yer yer parantez içinde yeni başlıklar konulmuş, müteselsil izahlar rakam veya harflerle birbirinden tefrik edilmiştir.

b -Metinde yer alan bütün bahislerin başlıkları

hakkında söz » ibaresiyle başlar. Bu kısım tercümede hazfedilmiş, Dynca başlıkların Türkçeye aktanlmasinda bazı tasarruflar yapılmıştır.

c -Metinde sık sık tekerrür eden Eğerşöyle denilirse böyle cevap veririz» tarzındaki ifadeler, «Soru : ... Ce­vap :...»şeklinde tercüme edilmiştir.

d- Tercüme ve metinde görülen bütün dipnotları tarafımızdan ilâve edilmiştir. Dipnotlarında kaynak olarak gösterilen «el-Kifâye», müellif SâbûnTnin eseri oiup, varak numaralan, başka bir kayıd bu­lunmadığı takdirde Lâleli ktp. 2271 nüshasına aittir. Tercümenin dip­notlarında kaynak meyanında zikri geçen kitapların bibliyografyası arapça metnin sonunda yer almıştır. Bu bibliyografyanın tanziminde modern uygulamaya aykın olarak merhum hocam Prof. Muhammed Tancînin usûlüne uyulmuş ve kitap adından hareket edilmiştir.

Gerek eİ-Bİdâye´nin kendi muhtevası, gerek dipnotlarında yer alan ve Teftâzânînin «Şerhu´l-Akaid»i dâhil olmak üzere çeşitli mute­ber kaynaklardan derlenen izahlar okuyucunun ihtiyacını büyük çapta karşılayacağını umuyorum.

Eserin, muhtelif kademelerdeki öğretmen, öğrenci ve araştırıcıla­ra, ayrıca mevzu* ile alâkalanan müslüman kardeşlerime faideli ol­masını Cenabı Hak´dan niyaz ederim.

«Ben sadece gücümün yettiği kadar hayır ve salâha vesile ol­mak istiyorum. Muvaffakiyetim ancak Aliah´ıns yardımıyledir. Yalnız O´na dayanır, güvenir, yalnız O´na yönelirim.» [2]

Erenköy. Rebîu´t-evvel 1398 Mart 1978

Bekir TOPALOĞLU

EL-BİDÂYE FÎ USULİ´D-DÎN TERCÜMESİ
(MATURIDIYYE AKAİDİ)


RAHMAN VE RAHÎM OLAN ALLAH´IN ADIYLA

Sânı yüce, bağışları sonsuz olan ALLAH´a hamd; elçisi ve yarattıkla­rının en hayırlısı Muhammed´e, onun aziz soyuna, taraftarlarına ve arkadaşlarına selâm olsun!

(Büyük üstad, hakkın müdafii, faziletlerin kaynağı, Buhârâ´lı Nûreddîn Ahmed b. Mahmûd b. Ebî Bekr es-Sâbûnî -Aflah onu mağfiretiyle bürüsün ve engin cennetlerinin ortasında banndırsın -şöyle dedi:)

İmdi, ALLAH´ın lûtfu keremiyle «el-Kifâye ffl-hidâye» adlı kitabımın te´lîfi sona erince, bazı dostlarım, bundan, ibaresinin vecîz ve bellen­mesinin kolay olması gayesiyle, sahasında esas yerine geçecek bir metni hulâsa etmemi rica ettiler. Ben de bu konuda ALLAH´tan hayır olanı diledim, yardımına sığındım, beni hatalı sözden ve yaramaz iş­ten korumasını niyaz ettim... O, bize yetendir, en güzel dayanaktır. Ne büyük dost, ne güzel yardımcıdır! [3]

GİRİŞ

Bilgi Edinme Yolları

İlim[4] kadîm ve hadis olmak üzere iki kısma ayrılır. Kadîm ALLAH´ın zâtı ile beraber bulunan ilimdir ki yaratılmış olanın bilgisine benze­mez, Hadis ilim ise zarurî ve iktisâbî kısımlarına ayrılır. Zarurî ilim, ALLAH taâlânın, «bilen»in nefsinde -kendisinin irâde ve gayreti olmaksızın -meydana getirdiği bflgfdir. Meselâ kişinin kendi varlığını ve açlık, susuzluk, haz, elem gibi değişik hallerini hissedip kesin bir şekilde bil­mesi gibi. Bilginin bu nev´i bütün canlı yaratıklarda mevcuddur. İkti­sâbî ilim de ALLAH´ın sebeplerine tevessül eden kulun kendi gayret ve irâdesi yoluyla onda meydana getirdiği bilgidir.

İnsanlar için bilgi edinme yolları (esbab-ı ilim) üçtür: Sağlam du­yular, doğru haber ve aklın tefekkürü.

a) Duyular, işitme...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
« Son Düzenleme: 23 Mart 2010, 18:45:43 Gönderen: ezelinur »
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Maturidiyye Akaidi
« Posted on: 28 Mart 2024, 14:48:04 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Maturidiyye Akaidi rüya tabiri,Maturidiyye Akaidi mekke canlı, Maturidiyye Akaidi kabe canlı yayın, Maturidiyye Akaidi Üç boyutlu kuran oku Maturidiyye Akaidi kuran ı kerim, Maturidiyye Akaidi peygamber kıssaları,Maturidiyye Akaidi ilitam ders soruları, Maturidiyye Akaidiönlisans arapça,
Logged
08 Aralık 2014, 21:46:05
Ceren

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 26.620


« Yanıtla #1 : 08 Aralık 2014, 21:46:05 »

Esselamu aleykum.Rabbim razı olsun paylaşımdan kardeşim.
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

08 Aralık 2014, 23:14:35
Vatan Var Olsun !
Dünyalılar
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 8.940


« Yanıtla #2 : 08 Aralık 2014, 23:14:35 »

Önemli bir eseri bizimle paylaştığınız için teşekkür ederiz. Emeğinize sağlık.
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes