Konu Başlığı: Ünite 8 Soru-Cevap Ders Özetleri Gönderen: Safiye Gül üzerinde 22 Mart 2014, 17:07:22 ÜNİTE 8 İYİ S1-Ahlakın temel degerı olan herseyın kendısını hedeflediği olgu nedir? a-Başarı b-Mutluluk c-Erdemli olmak d-İyiye ulaşmak S2-Mutluluk ile iyi arasındaki ilişkiye göre aşağıdakilerden hangisi söylenebilir? a- Faaliyetlerin amacı olan mutluluk,hedeflenen nihai iyi olarak da adlandırılır. b-Mutluluğun elde edilmesini engelleyen her şey iyidir. c-Yapıldığında kişiyi mutlu eden her eylem nihai iyidir. d-Toplumda değer olarak kabul edilen olguları takdir görmek amacıyla yapmak mutluluk sağlayan nihai iyidir. S3-Aşağıdakilerden hangisi iyinin çeşitlerinden değildir? a-Bedensel iyiler b-Dahili iyiler c-Nefsani iyiler d-Harici iyiler S4-Mutluluk erdeme uygun etkinliktir ve nefsani mutluluğunda ötesinde temaşa etkinliği vardır. Diyen ünlü düşünür kimdir? a-Farabi b-Aristo c-Kindi d-Gazzali S5-Mal-mülk,makam-mevki sahibi,şöhretli olmak ne çeşit iyini kapsamındadır? a-Nefsani iyiler b-Amaçsal iyiler c-Harici iyiler d-Hakiki iyiler S6-Mutluluk erdeme uygun etkinliktir,o halde mutlulukta …….vardır.Boşluğa ne getirilmelidir? a-İyi b-Erdem c-Haz d-Nimet S7-Elmalılı’yı diğer düşünürlerden ayıran nokta nedir? a-Mutluluk haz ile eşit değildir. b-Haz mutluluğa eşlik eder. c-Sağlık,zeka,bilgi,güzellik rıza-ı İlahiyi kazanmada araçtır. d-Mutluluğun en üst noktasında sadece ruhani değil cismani güzelliklerde vardır. S8-Aşağıdakilerden hangisi akli hazların özelliklerinden değildir? a-Güçlü ve uzun vadelidir. b-Sonucunda olumsuz ve acı veren şeyler oluşmaz. c-Hayatımızı devam ettirebilme için mecburi olan yeme-içmeyi kapsar. d-Erdeme uygun etkinlikten doğar. S9-Ahlaken duyusal hazların tercih edilmeme sebebi aşağıdakilerden hangisidir? a-Kişiyi birçok iyiden alıkoymasıdır. b-Nihai amaç olmamasıdır. c-Acı veren şeylerden kaçma düşüncesidir. d-İnsana verdiği hazzın sınırlı olmasıdır. S10-Elmalılıya göre azam-ı lezzat ne demektir? a- Tanrının hoşnutluğunu kazanmaktır. b-Lezzetlerin en büyüğü anlamında ruhun hoşuna giden şeyleri yapmaktır. c-Mutlu olmak adına en güzel lezzetlerle bedeni beslemektir. d-Haz aldığı şeylerle meşgul olmaktır. S11-Lezzet mülayimi,mülayim olduğu cihette idraktir. Sözü kime aittir? a-Fahreddin Razi b-Farabi c-Gazzali d-Elmalılı S12-Mal-mülkün teorik ve pratik yetkinlikkazanma ve yaralı olması yönünden harcanmasına……denir. Boşluğa aş. Hangisi gelmelidir? a-Şuh b-İnfak c-Sadaka d-Buhl S13-Nihai iyiye ulaşmak için gerekli olan şeylerden hangisi aşağıda yanlış olarak verilmiştir? a-İnsanın elinin sıkı olması,davranışlardaki cimrilik olarak adlandırılan buhl den kaçınması b-Rıza-yı İlahi yolunda malını ve bilgisini infak etmesi c-Nihai iyiye ulaşmada imanlı olmanın yeterli olması d-Allahın hoşnutluğunu kazanmak adına gönülden gelerek iyilik yapması S14-Kur’an-ı Kerim’de İyi hangi isimlerde zikredilmemiştir? a-Birr b-Nimet c-Felah d-İhlas S15-Eşari ve yandaşlarının savunduğu iyiyi Allah’ın emir ve buyruklarını ile özdeşleştiren ve bunun tersini söylemenin Onun kudretini sınırlandırmak olacağını savunan görüşe ne ad verilir? a-Teistik objektivizm b-Teleolojik görüş c-Teistik subjektivizm d-Tedbir ahlakı S16-Ahlak anlayışı ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır? a-Teleolojik ahlak anlayışı belli bir gayeye ulaşmayı ve sonuç almayı ifade eder. b-Hedonizm,epiküryamizm,utilitaryanizm sonuçcu teorileri haz almayı amaçlamaktadır. c-Sonuçcu teorilerde niyet çok önemlidir. d-İslam ahlak düşüncesini sonuçcu bir teori olarak adlandırmak pek mümkün değildir. S17-Euthyphro Dilemi olarak anılan bir şey Tanrı istediği için mi iyi,yoksa iyi olduğu için mi Tanrı istemiştir tartışması hangi düşünüre dayanır? a-Aristo b- Platon c- Sokrates d-Thales S18-Özgür iradeye dayanarak değilde yaptıkları iyilikten ileriye dönük fayda sağlamak için görevlerini zorla yapma ahlakına ne denir? a-Gayeci ahlak b-Faydacı ahlak c-Tedbir ahlakı d-Niyetçi ahlak S19-Aşağıdakilerden hangisi İslam ahlak düşüncesiyle bağdaşmaz? a-Ahlaki davranışın ortaya çıkışında niyet ve irade önemlidir. b- İslam ahlakında kişi yaptığı işi niyet ile ibadet konumuna yükseltebilir. c-İyi niyet ve irade özgürlüğünün mutlak kabul edildiği İslam ahlakı niyetçi bir ahlak teorisi olarak da adlandırılabilir. d-İslam ahlakını genel karakteri iyiyi arzularımızın bir ifadesi olarak görmez. S20-İslam ahlakını diğer ahlaklardan ayıran özelliği nedir? a-Sorumluluk duygusu bilinciyle eylemi gerçekleştirmesi b-Geçmişte verilen nimetlerin şükrü ve gelecekteki mimetlerden faydalanabilme düşüncesi c- Yaptığı işi niyeti ile ibadet konumuna yükseltebilmesi d-Yapılan iyilikleri bazen arzulara ters düşsede sadece Allah emrettiği için yapma düşüncesi S21-İslam ahlak düşüncesine göre Elmalılının yaptığı insan tasnifinde aşağıdakilerden hangisi sayılamaz? a-Nimetleri gerekli doğrultuda kullanıp,Allah rızası için iyilik yapanlar b-İyiliğin hakiki manasını gerçek faydasını kavrayamayanlar c-Tedbir ahlakı da denen yarar sağlayacağınıi düşünerek iyilik yapanlar d-Fayda geleceğini bildikleri halde iyilik yapmaya yanaşmayanlar S22-Aşağıdaki eşleştirmelerden hangisi yanlıştır? a-Birr,en geniş çpta yapılan iyilik b-Felah,iyilikte devamlılık hayırda beka c-Hayr,hayırlı ameller yapmak d-Hasen ,insan nefsinde bedeninde ulaştığı sevinç duyacağı nimet cevaplar:1-D,2-A,3-B,4-B,5-C,6-C,7-D,8-C,9-A,10-A,11-D,12-B,13-C,14-D,15-C,16-C,17-B,18-C, 19-C,20-D,21-D,22-C |