๑۩۞۩๑ Açık Öğretim & İlitam Dunyasi ๑۩۞۩๑ => İslam Ahlak Felsefesi => Konuyu başlatan: Safiye Gül üzerinde 22 Mart 2014, 17:12:51



Konu Başlığı: Ünite 10 Soru-Cevap Ders Özetleri
Gönderen: Safiye Gül üzerinde 22 Mart 2014, 17:12:51
ÜNİTE 10 AHLÂK-DİN İLİŞKİSİ


1-“Euthyphro dilemi”olarak bilinen ikilem aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
A)Tanrı alemi yaratmıştır,alem de eşyayı mı yaratmıştır?
B)Tanrı mı alemi yaratmıştır,alem mi Tanrı’yı var kılmıştır?
C)Bir şey Tanrı istediği için mi iyidir,yoksa o şey iyi olduğu için mi Tanrı onu buyurmuştur?
D)Ahlak varolduğu için mi kötülük vardır,kötülük olduğu için mi ahlak vardır?
E)İyilik olduğu için mi ahlak vardır,ahlak olduğu için mi iyilik vardır?

2-Teistik subjektivizmin kavramının karşılığı aşağıdaki ifadelerden hangisiyle tam karşılanmış olmaktadır?
A)Teolojik objektivizm
B)Bir şey sırf Tanrı emrettiği için iyidir
C)Tanrı iyiyi emreder
D)İyi zaten vardı onu insan buldu
E)İnsan salt aklıyla iyiye ulaşabilir

3-Ahlakta dinin teşvik edici rolü olduğunu düşünen birisi aşağıdaki ifadelerden hangisine katılmaz?
A)Günlük yaşamda karşılaşılan olaylarda erdemli davranma hem insanlığın bir gereği hem de dini doğru bir şekilde yaşamanın gereğidir.
B)Ahlaki davranma her zaman peşi sıra giden dini yaptırımlarla desteklenmektedir
C)Ahlaki davranmak için otonomluğun korunabilmesi için bir Tanrı‟ya inanılmaması gerekmektedir.
D)Her bir davranışta inanç ve değer boyutu gözlenebilmektedir.      
E)Ahlaki davranışlar sergilemekte bir dine inanmak olumlu yönde sonuçlar doğurmaktadır


4-Kul iyi veya kötü fiillerinin yaratıcısıdır ve yaptıklarından dolayı gelecek hayatta mükafat ve ceza hak edecektir.” Bu görüş hangi ekole aittir?
A)Maturidi        B)Cebriyye    C)Eşari         D)Cehmiyye    E)Mutezile
5-Eşariler kulun fiiliyle ALLAH’ın iradesi arasındaki ilişkiyi çözümlemek için hangi kavramı istihdam ederler?
A)Fiili yaratma   B)Tevlid   C)Kesb     D) Cüzi irade

6- “ALLAH yeryüzündeki her fiil veya oluşun fâilidir. İradî fiiller insana sadece mecazî olarak atfedilir” görüşü aşağıdaki fırkalardan hangisine aittir?
A)Maturidi   B)Hanefi     C)Cebriler     D) Mutezile     E) Eşari

7-“Tanrı her şeyin sebebi olduğu gibi ahlakında sebebidir.Tanrı olmasaydı hiçbirşey olmazdı” görüşü kimlere aittir?
A)Ateist           B)Teist       C)Nihilist          D)Hedonist      E)Relativist

8-İslam dininde din anlayışı oluştururken aşağıdaklerden hangisini kaynak almamız gerekir?
A)Tefsir kitapları   B)Hadisler   C)Kur’an-ı Kerim   D)Felsefi kitaplar

9-Aşağıdakilerden hangisi farklı din anlayışı çıkmasının sebeplerinden değildir?
A)Vahyin uslubu  B)Siyasi sebepler   C)Kültürel sebepler                 D)Bireysel faktörler   E)Ekonomik sebepler

10-“Tanrı’nın adaletini” merkeze alan din anlayışı aşağıdakilerden hangisidir?
A)Cebriyye   B)Mutezile    C)Eş’arilik   D)Maturidi    E)Şii

11-Cebri mutavassıt olarak nitelendirilen ekol aşağıdakilerden hangisidir?
A)Mutezile    B)Cebriyye    C)Eş’arilik     D)Hanefilik   E)Maturidilik

12-Teolojik ahlakın tanımı  içerisinde aşağıdakilerden hangisini söylememiz  doğru olur?
A)İnsanın ahlaki tecrübesinden hareket ederek ilahiyatı temellendirmeye çalışır.
B)Kant’ın ahlak anlayışını benimserler.
C)Ahlakı dine bağlayan  ve dini yönü ağır basan ahlak anlayışıdır.
D)Ahlaktan dine doğru giden yolu takip etmek demektir.

13-Kant’ın ahlak anlayışını benimseyenler aşağıdakilerden hangisidir?
A)Teolojik ahlakı benimseyenler
B)Ahlak teolojisini benimseyenler
C)Dini ahlak için yeni bir çevre olarak görenler
D)Ahlakla dini bağdaştırmayanlar
E)Hiçbiri

14- Aşağıdakilerden hangisi Euthyphro dilemine verilen cevaplar arasında yer almaz?
A) Ahlakı dine dayandıran görüşler                                                      
B)Ahlak ile dini iki ayrı alan olarak gören görüşler                              
C)Ahlak ile din arasında başka türden ilişkilerin bulunduğunu kabul eden görüşler.
D)Ahlakla din arasında ilişki olmadığını öngören  görüşler

15--“İki kere ikinin dört ettiği veya dünyanın yuvarlak olduğu gibi konularda “inanma”dan söz etmeyiz.Ancak duyguyu delilin yerine koyduğumuz zaman “inanma”dan söz edebiliriz.”sözü kime aittir?
A)Russell         B)Robinson              C)Aristoteles                      D)Kant

16- Dini inancın insanı dar görüşlü yaptığını düşünen kimdir?
A)Kant      B)Russell      C)Robinson           D)Mutezile

17- Arzularını dizginleyen insanla erdemli insan arasında ayırım yapan ve arzularını dizginleyen insana “Zabit”,erdemli insana da” Fadıl” terimlerini koyan kişiler hangi seçenekte doğru verilmiştir?
A)Farabi-Russell  B)Aristoteles-Farabi  C)Kant-Gazali    D)Robinson-Mutezile

18-a-Mutezile Tanrının adaletini merkeze alan din anlayışı geliştirmiştir.
b-Eşarilik Tanrının kudretini merkeze alan din anlayışı geliştirmiştir
c-Cebriye Tanrının adaletini merkeze alan din anlayışı geliştirmiştir.
(Romen rakamı nasıl yapılıyo bilmiyom oyüzden a b c yaptım idare ediverin artık )

Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri doğru seçenekte verilmiştir?
A)a-b                B)a-c         C)b-c                D)a-b-c    

19-İnsanın irade ve gücünün bulunmadığını, insanın fiillerini Tanrı’nın yarattığını düşünen ekol aşağıdakilerden  hangisidir?
A)Eşarilik     B)Mutezile     C)Şiilik     D)Cebriye

20-İnsanın özgürlüğünün ve gücünün bulunduğunu, davranışlarının sorumluluğunu insana yüklemede tereddüt göstermeyen ekol aşağıdakilerden hangisidir?
A)Mutezile   B)Maturidi     C)Eşarilik    D)Cebriye   E)hiçbiri

21-Din anlayışı oluştururken İlkeler zemini oluşturmadaki açılımlar aşağıdakilerden hangisinde doğru ve tam olarak verilmiştir?
A)İnsanın yaratılmış olması -İnsanın halife olarak yaratılmış olması-İnsanın toplum içinde yaşayan bir varlık olarak yaratılmış olması
B)İnsanın yaratılmış olması -İnsanın halife olarak yaratılmış olması -İnsanın toplum içinde yaşayan bir varlık olarak yaratılmış olması -Kur’an’ın ahlaki vurgusu  -Tanrı’nın ahlaki bir varlık olması
C) İnsanın halife olarak yaratılmış olması -İnsanın toplum içinde yaşayan bir varlık olarak yaratılmış olması -Kur’an’ın ahlaki vurgusu  -Tanrı’nın ahlaki bir varlık olması-Tanrının adaletli olması
D) İnsanın toplum içinde yaşayan bir varlık olarak yaratılmış olması-Tanrı’nın ahlaki bir varlık olması-Tanrının adaletli olması

22- Eş’arilik neden Cebr-i mutavassıt olarak nitelendirilmiştir?
A) İnsanın fiillerinin faili olduğunu açıkça söylemediği için.
B)Kur’an’ın ahlaki vurgusunu benimsediği için.
C)İnsanın ahlaki yükümlülüğü olmadığını belirttiği için.
D)İnsanın özgür bir varlık olarak nitelendirdiği için.

CEVAP ANAHTARI
1-C    2-B  3-C   4-E   5-C   6-C   7-B   8-C   9-E   10-B   11-C   12-C   13-B   14-D   15-A   16-C   17-B   18-A   19-D   20-C   21-B   22-A