> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Büyükleri > İmam Ebu Hanife > Sahabe Ve Tabiinin Fetvaları Medine Ehlinin Ameli
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Sahabe Ve Tabiinin Fetvaları Medine Ehlinin Ameli  (Okunma Sayısı 1957 defa)
16 Eylül 2010, 15:25:14
Ekvan
Varlıklar, alemler, dünyalar. (Evren).
Tecrübeli Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 19.233


« : 16 Eylül 2010, 15:25:14 »



SAHABE VE TABİİNİN FETVALARI MEDİNE EHLİNİN AMELİ

91-Sahabe Fetvaları Ve Onlar Hakkındaki Sözler


Etrafında münakaşa cereyan eden mes´elelerden biri de Saha­benin fetvaları mes´elesidir. Hadîs ehli ve re´yciler onları delil ola­rak almağa meyyaldiler. Çünkü ittiba´, ibtida´dan evlâdır. Yâni baş­kasına uymak, yeni bir bid´at çıkarmaktan daha iyidir. Keza onlar Peygamber´in ashabıdırlar, onlann re´yi savaba yakındır. Dîni an­lamda, onların mevkii yüksektir. Onlar arkalarına düşülecek, izle­rinden gidilecek rehberlerdir. Fukâhâmn ekserisi onların re´ylerin-den almıştır. Ebû Hanîfe´nin şöyle dediği rivayet olunur: «Allah´­ın Kitabında ve Peygamber´in Sünnetinde bulamazsam, o zaman Ashâbdan dilediğimin kavlini alır, dilediğimin kavlini terkederim. Sonra onların kavlinin dışına çıkıp başkalarının kavline bakmam, îş, İbrahim Nahaî, Şa*bî, Hasan Basri, îbn-i Şîrîn ve Said b. Mü-sey´e gelince; onlar, nasıl içtihad ettilerse ben de öylece içtihad ederim.» Ehl-i re´y*11 imamı olan Ebû Hanîfe Ashabın re´y ve ak-vâli hakkında böyle deyince, şüphesiz ki, başkalarına onların fet­valarının tesiri daha çok olacak ve onların sözlerini daha fazla alacaklardır, Allah cümlesinden razı olsun.

Bu sırada sahabe fetvalarından rivayet olunan o kadar büyük bîr yekûn tutuyordu ki, fukâhâmn aklı onlarla doldu. Onlann ışığı altında içtihadlannı yaptılar, onların içtihadlannı tercih ettiler. Onlann yolundan yürüdüler. Onlann tesiri altında kaldılar. Onla­nn re´ylerine hürmet ettiler. Kitap ve Sünnet olmıyan hususta onlara itimat ettiler. Ashab bir re´yde karar kılıp ittifak ettilerse onlardan sonra gelen müctehidlerin onu kabul etmeleri gerekli ol­muştur. Ashab´dan biri bir re´y ortaya atar da ona muhalefet eden bulunmazsa fukahânın ekserisi o re´yi kabul eder. Onlar aralarında ihtilâf ettilerse, müctehidlerin çoğu kendi temayüllerine uygun olan re´yi seçmişlerdir ve böylelikle yine ashabın re´yleri dairesi dışına çıkmamış oluyorlar. Tabiîn ve müctehitler devrinde fukahâ hep bu asıl üzere yürüdüler, böyle yaptılar. Çünkü onlar bili­yordu ki: Kur´ân-ı Kerim Hz. Peygamber´ e Ashabın gözü önünde nazil oldu. Onlar bu re´ylerini mutlaka Peygamber´den almışlardır. Peygamber´e nisbet olunan bir emirde kimsenin içtihada hakkı yoktur. Onların bu re´yleri mücerred fıkhı içtihad değildir, belki içtihattan ziyade Peygamberin Sünnetine yakındır.

Sonra Ashaba uymak şu itibarla da lâzımdır. Onlar yeryüzüne islâm nurunu saçan yıldızlardır. Onlar hidayet yoluna ışık tutarlar.


92- Ashaba Îttîbâın Lüzumu



Ebû Hanîfe işte böyle bir devirde yetişti. Re´y üstadlarından ve bâzı Hadîs erbabından ders aldı. Devrinin fukahâsınuı hepsin­den istifade etti. Tabiîdir ki, bunların hepsinin onun üzerinde te­siri oldu. Onların re´ylerini ileri tuttu. Ondan sonra gelen Şâfiî.nin şöyle dediği rivayet olunuyor; «Onların re´yleri bizim için kendi re´ylerimizden daha hayırlıdır.».[1] Yine îlâm´ul Muvakkiîn şu­nu kaydeder: «Şafiî Risâle-i Kadîmesi´nden dedi ki... Onlar her ilimde, içtihatta, takvada, akılda ve her şeyde bize üstündürler. Onların re´yleri bizim için kendi re´ylerimizden daha kıymetli­dir.»[2]

Yine Ibn-i El-Kayyim ondan şunu nakleder: «İlim tabaka ta­bakadır: Birincisi; Kitap ve Sünnettir, ikincisi; Kitap ve Sünnette bulunmıyan hususlarda icmâdır. Üçncüsü; muhalifi bulunmamak şartiyle Sahabenin kavlidir. Dördüncüsü; Sahabenin ihtilâfı, be­şincisi de Kıyastır.[3]

Yukarıda da işaret ettiğimiz veçhile Ashabın re´y ve içtihadları Ebû Hanîfe´nin içtihadında büyük ve mühim yer alır. Onun usulünden bahsederken bunu etraflıca anlatacağız.

Tabiîlerin mezhebine gelince: Hadîs fukahası onların kaville­rini kıyasa tercih ederlerdi. Ebû Hanîfe ise: Onlar nasıl içtihad et­tilerse ben de öylece içtihad ederim, derd;.


93- Ehl-I Medine´nin Ameli Hüccet Mi?


Şimdi. İmam Mâlik´in ortaya attığı ve gayet sıkı bir surette sarıldığı bir mes´eleye geliyoruz. O da ehl-i Medine´nin ameli mes´eleşidir. îmam Mâlik bunu delil olarak aldı. Çünkü Müslümanlar, hicret merkezi olan Medine halkına tâbi olmuştur. Kur´ân-ı Ke-rîm´in nüzulü orada devam etmiş ve tamam olmuştur. îmam Mâ-lik´in Leys´e yazdığı mektupta ve onun cevabında bu böylece mez­kûrdur. Bu asrın fukahası arasında bu mes´ele hakkında büyük münakaşalar cereyan etmiştir. îbn-i Kayyim diyor ki: îmam Mâlik´-in Medine halkının amelini delil olarak alması, başkalarını da bu­nu almağa mecbur etmez. Bu, muhalefet edilmesi kabil olmıyan dînî bir delil de değildir. Belki bu onun ihtiyarıdır.

Ilâm´ul-Muvakkiînde diyor ki: Harun Reşid halka Mâliki mez­hebini kabul ettirmek istediği zaman, bizzat Mâlik mezhebini ka­bul ettirmek istediği zaman, bizzat Mâlik Harun Reşid´i bundan menetmişti. Ve şöyle demiştir: «Resûlullah´ın ashabı çeşitli yerlere dağıldılar. Her birinde diğerlerinde bulunmayan ilim vardır.»


94- Mâlikin Görüşü


îmam Mâlik´e göre, Medine halkının ameli herkesçe kabulü lâzım gelen umumî bir delil olarak ortaya sürülmediğini göster­mektedir. Yoksa herkese bunu kabul ettirmeğe mâni olmazdı. O, kendisi bunu ihtiyar ve kabul etmiştir. Ne Muvattâ´da ne de diğer eserlerinde Medine halkının amelinden başkasiyle amel etmek caiz olmaz demiştir.. O, böyle bir şey söylememiştir. O, sadece Medine halkının ameli böyledir diyor ve bu mücerred bir haber kabilin-dendir başkasını izlam etmez. îmam Mâlik 40 kadar mes´elede Medine halkının icmâmı iddia eder. Bunlar üç nevidir: 1- Medî-ne halkına başkalarının muhalefet ettikleri bilinmiyenler, 2- Medine halkına; başkalarının muhalefet ettikleri mes´eleler, 3- Bizzat Medine halkı aralarında ihtilâfa düştükleri mes´eleler. îmam Mâlik hiçbir zaman bunlar, hilafı caiz olmıyan icmâ-ı ümmet kabi-lindendirler dememiştir.[4] Birinci kısmı Haber-i vâhîdden ileri tutmuştur. Bu da içtihat kabil olmıyan ve nakle dayanan umur­dandır.





--------------------------------------------------------------------------------

[1] İbn-i El-Kayyim, Cevzî, İlâm´ul-Muvakkiîn, c.II, S. 143

[2] İbn-i El-Kayyim Cevzî, İlâm´ul-Muvakkiîn, c. II, s. 191.

[3] Aynı eser c. II, s. 379.

[4] İbn-i Kayyim devzî, llam´ul Muvakiîn, c. II, s. 297.

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Sahabe Ve Tabiinin Fetvaları Medine Ehlinin Ameli
« Posted on: 20 Nisan 2024, 08:29:16 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Sahabe Ve Tabiinin Fetvaları Medine Ehlinin Ameli rüya tabiri,Sahabe Ve Tabiinin Fetvaları Medine Ehlinin Ameli mekke canlı, Sahabe Ve Tabiinin Fetvaları Medine Ehlinin Ameli kabe canlı yayın, Sahabe Ve Tabiinin Fetvaları Medine Ehlinin Ameli Üç boyutlu kuran oku Sahabe Ve Tabiinin Fetvaları Medine Ehlinin Ameli kuran ı kerim, Sahabe Ve Tabiinin Fetvaları Medine Ehlinin Ameli peygamber kıssaları,Sahabe Ve Tabiinin Fetvaları Medine Ehlinin Ameli ilitam ders soruları, Sahabe Ve Tabiinin Fetvaları Medine Ehlinin Ameliönlisans arapça,
Logged
14 Ekim 2018, 11:16:13
Fatma Ylmz
Dost Üye
*****
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 325


« Yanıtla #1 : 14 Ekim 2018, 11:16:13 »

Allah razı olsun. Onlara uygun bir hayat yaşayabilmek duasıyla.
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
14 Ekim 2018, 12:23:34
Mehmed.
Görevli Sorumlusu
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 18.663


Site
« Yanıtla #2 : 14 Ekim 2018, 12:23:34 »

Esselamu aleyküm Rabbim paylaşım için razı olsun
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes