๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Hz.Muhammedin İslam Daveti => Konuyu başlatan: Ekvan üzerinde 29 Temmuz 2011, 15:42:01



Konu Başlığı: İkinci Habeşistan Hicreti
Gönderen: Ekvan üzerinde 29 Temmuz 2011, 15:42:01
İkinci Habeşistan Hicreti


Ey Kral! Biz müşrik bir kavimdik. Putlara tapardık. Sapıklık ve bilgisizlik içerisinde yaşıyorduk... Ancak bir gün, Allah, bize içimizden birisini pey­gamber olarak gönderdi. O'nun doğruluğunu, güvenilirliğini ve vefasını çok yakından biliyorduk. O bizi, bir olan, ortağı bulunmayan Allah'a ibadet et­meye; atalarımızdan bize gelen yanlışlıkları terk etmeye, putları reddetme­ye davet etti. Gene bu peygamber bizleri doğru söylemeye, emaneti sahibi­ne iade etmeye, akrabalık bağlarına saygı göstermeye, komşuluk hakkına itaat etmeye, cinayetten ve kan dökmekten kaçınmaya, bütün ahlâksızlıkla­rı terk etmeye, yalancı şahitlik yapmamaya, öksüzün malını vermeye, na­muslu kadınlara iftira atmamaya davet etti. Ve yine bize namaz kılıp, zekat vermeyi emretti. Bizler bu peygambere inanmış, O'nun davet ettiklerini ka­bul etmiş kişileriz. Allah'a hiçbir şeyi ortak koşmuyoruz. Allah'ın bize helâl kıldıklarını helâl, haram kıldıklarını haram kabul ederiz; hiçbir şekilde ak­sini iddia etmeyiz.[255]

Habeşistan'a ilk hicretlerini takiben, yalan bir haber üzerine Mekke'ye dönen mü­minler, ilk zamanlar akrabaları olan bazı müşriklerin himayelerinde herhangi bir baskı veya işkenceyle karşılaşmadan günlerini geçirmelerine karşılık, bir süre son­ra bunlar da işkencelere uğramaya başladılar. Müşrikler, akrabaları olan mümin­leri himayeden vazgeçip zorbalıklarını onlara da yönelttiler. Bunun nedeni, söz konusu müminlerin, Osman b. Maz'ûn'un yaptığı gibi müşriklerin himayelerini reddetmeleri olabileceği gibi, müşriklerin bir müddet sonra himayenin gereğini yerine getirmekten vazgeçmeleri de olabilir. Özellikle bu ikinci ihtimalin doğru olması durumunda, daha önce, her kabile veya ailenin kendi içlerinden çıkan mü­minlere baskı ve işkence yapmasıyla ilgili Dâru'n Nedve kararının tekrar uygula­maya konduğu veya bu nitelikte yeni bir karar alınmış olabileceği düşünülebilir. Fakat asıl neden her ne olursa olsun, şurası kesin ki, fazla bir süre geçmeden Ha­beşistan'dan dönen müminlere yönelik baskı ve işkenceler tekrar başladı. Seleme b. Hişam, amcası ve kardeşi tarafından hapsedilip aç ve susuz bırakılırken, Abdul­lah b. Süheyl, babası tarafından hapsedildi. Hişam b. Âs da hapsedilenler arasın­daydı. Böylelikle bütün müminlere yönelik işkenceler olabildiğince ağır bir şekil­de tekrar uygulanmaya başlanmış oldu. Bu durum karşısında Resulüllah birinci­siyle aynı yıl, müminlere tekrar hicret izni verdi. Bu sefer hicrete katılanlar öncekine oranla daha fazlaydı. 100'ü aşkın mümin hicrete katıldı.[256] ikinci hicrete katı­lanların sayısının bu şekilde artmasının nedeni, daha önce Habeşistan'a hicret edenlerin oralarda karşılaştıkları olumlu tutum ve tavırlar olabileceği gibi, Mek­ke'de müşriklerin zulüm ve işkencelerin daha da ağırlaşmış olması veya her ikisi birden olabilir.


[255] Cafer b. Ebû Talib

[256] Kaynakların hicrete katılanlarla ilgili verdikleri liste şöyledir: Cafer b. Ebû Talib, Es­ma b. Umeyr (Cafer b. Ebû Talib'in eşi), Osman b. Aftan, Rukayye bint-i Resulüllah (Osman b. Affan'ın eşi), Amr b. Said, Fâüma bint-i Safvan (Amr b. Said'in eşi), Ha-lid b. Said (Amr b. Said'in kardeşi), Umeyne bint-i Halef (Halid b. Said'in eşi), Ubey-dullah b. Cahş, Ümm-ü Habibe bint-i Ebû Süfyan (Ubeydullah b. Cahş'ın eşi), Ab­dullah b. Cahş, Kays b. Abdullah, Bereke bint-i Yesar (Kays b. Abdullah'ın eşi, Ebû Süfyan'ın eski kölesi), Muaykıb b. Devs, Ebû Huzeyfe b. Utbe, Ebû Musa el Eş'arî, Utbe b. Gazvan, Zübeyr b. Avvam, Esved b. Nevfel (Hz. Hatice'nini yeğeni), Yezid b. Zem'a, Amr b. Umeyye.Tuleyb b. Umeyr, Mus'ab b. Umeyr, Suveybit b. Sâ'd, Cehm b. Kays, Ümm-ü Harmele bint-i Andulesved (Cehm b. Kays'ın eşi), Amr b. Cehm (Cehm b. Kays'ın oğlu), Huzeyme b. Cehm (Cehm b. Kays'ın oğlu), Ebû'r-Rum b. Umeyr, Firas b. Nadr, Abdurrahman b. Avf, Amir b. Ebû Vakkas, Muttalib b. Ezher, Remle bint-i Ebî Avf (Muttalib b. Ezher'in eşi), Abdullah b. Mes'ud, Utbe b. Mes'ud (Abdullah b. Mes'ud'un kardeşi), Mikdad b. Amr, Haris b. Halid, Reyta b. Haris (Ha­ris b. Halid'in eşi), Amr b. Osman, Ebû Seleme b. Abdulesed, Ümm-ü Seleme b. Ebû Umeyye (Ebû Seleme b. Abdulesed'in eşi), Şemmas b. Osman, Hebbar b. Süfyan, Ab­dullah b. Süfyan (Hebbar b. Süfyan'm kardeşi), Hişam b. Huzeyfe, Seleme b. Hişam, Ayyaş b. Rebi'a, Muaddib b. Avf, Osman b. Maz'un, Saib b. Osman (Osman b. Maz'un'un oğlu), Kudame b. Maz'un (Osman b. Maz'un'un kardeşi), Abdullah b. Maz'un (Osman b. Maz'un'un kardeşi), Hatıb b. Haris, Fâtıma b. Mücellil (Hatib b. Haris'in eşi), Muhammed b. Hatıb (Hatib b. Haris'in oğlu), Haris b. Hatıb (Hatib b. Haris'in oğlu), Hattab b. Haris (Hatib b. Haris'in kardeşi), Fükeyhe b. Yesar (Hatib b. Haris'in eşi), Süfyan b. Ma'mer, Hasane (Süfyan b. Ma'mer'in eşi), Cabir b. Süfyan (Süfyan b. Ma'mer'in oğlu), Cunâde b. Süfyan (Süfyan b. Ma'mer'in oğlu), Şurahbil b. Hasane (Hasane hatunun önceki kocasından oğlu), Osman b. Rabi'a, Huneys b. Huzafe, Hişam b. As, Kays b. Huzafe, Abdullah b. Huzafe(Kays b. Huzafe'nin karde­şi), Bişr b. Haris, Suayd b. Haris (Bişr b. Haris'in kardeşi), Saib b. Haris (Bişr b. Ha­ris'in kardeşi), Haris b. Haris (Bişr b. Haris'in kardeşi), Abdullah b. Haris (Bişr b. Ha­ris'in kardeşi), Umeyr b. Riab, Mahmiyye b. Cez'a, Mamer b. Abdullah, Urve b. Ab-duluzza, Adiy b. Nadle, Numan b. Adiy (Adiy b. Nadle'nin oğlu), Amir b. Rabi'a, Ley­la bint-i Eb'i Hasme (Amir b. Rabi'a'nın eşi), Ebü Sebre b. Ebû Ruhm, Ummü Gül­süm bint-i Süheyl (Ebû Sebre b. Ebû Ruhm), Abdullah b. Mahreme, Abdullah b. Sü­heyl, Selît b. Amr, Sekran b. Amr (Selît b. Amr), Şevde bint-i Zemea (Sekran b. Amr), Malik b. Zemea(Sevde bint-i Zemea'nın kardeşi), Amre bint-i Sâ'dî, Hatıb b. Amr, Sâ'd b. Havle, Ebû Ubeyde b. Cerrah, Süheyl b. Beyzâ, Amr b. Ebû Şerh, lyâz b. Zü-heyr, Osman b. Abduganm, Said b. Abdukays, Haris b. Abdukays (Said b. Abdükays)