Konu Başlığı: Sıhhattan maksat Gönderen: Sümeyye üzerinde 05 Şubat 2011, 16:25:04 Sıhhattan Maksat: Sıhhattan maksadımız, kitabın müellifinin, eserini telif ederken, ona sadece sahih ya da hasen olan hadisleri alacağım; maklûb, şâz, zayıf olanlarını almayacağına dair bir şartı üstlenmesidir. Maklûb, şâz, zayıf.., hadisleri, durumuna işaret etmek kaydıyla eserinde zikretmesinde bir sakınca yoktur ve bu, kitaba bir nakisa getirmez. Şöhretten Maksat: Meşhurluktan maksadımız ise, kitaba alman hadislerin, tedvin öncesi ve sonrası, muhaddislerin dilinde dolaşır olmasıdır. Bunun için müelliften önce hadis imamlarının çeşitli tariklerle onları rivayet etmiş olmaları, müsned ve mu’cemlerine dercetmiş olmaları; müelliften sonra ise, kitabın rivayeti, ezberlenmesi, müşkil yönlerinin açıklanması, garîb kelimelerinin açıklanması, i’rabının beyan edilmesi, içindeki hadislerin tarîklerinin bulunması, fıkhî değerlendirmelerinin yapılması, ravilerinin hallerinin araştırılması gibi çalışmaların yapılması ve bunun nesiller boyu günümüze kadar sürdürülmüş olması gerekmektedir. Hatta öyle ki, onda olup da araştırma konusu yapılmamış hiçbir şey kalmamalıdır. Eğer müelliften önce ve sonra hadis tenkitçileri, onun eserine aldığı hadislerin sıhhatine hükmederek kendisine muvafakat etmişler, onlar hakkındaki görüşünü kabulle karşılamışlar, kitabını övgü ve sena ile kabul etmişler, fıkıh imamları, o kitaptan istinbatta bulunagelmiş ve ona özel bir önem vermişlerse, bütün bunların sonucunda halk, o hadislerin doğruluğuna inanmış ve büyük bir saygı ile onlara bağlanır olmuşsa, o hadis kitabı şöhret bulmuş demektir. Sıhhat Ve Şöhret Vasıflarını Bir Arada Bulunduran Hadis Kitapları Birinci TabakayıTeşkil Eder: Kısaca söylemek gerekirse, sözünü ettiğimiz bu iki haslet yani sıhhat ve şöhret, bir hadis kitabında tam olarak bulunursa, o kitap birinci tabakadan olur. Sıralama bu iki kıstas itibanyladır. Bu iki haslete esastan sahip olmayan kitaplar, asla dikkate alınmaz. Birinci tabakada en üst mertebeyi ihraz eden hadis kitapları, tevatür derecesine ulaşır. Biraz alt derecedeki olanlar da müstefîz derecesindedir. Sonra sıhhati kesin olanlara yani, hadis ilminde amel ifade eden kesinlikte bulunan mertebe gelir. İkinci tabakada yer alan hadis kitapları ise müstefîz hadisleri, sıhhati kesin ve zan mertebesinde olan hadisleri içerir. Durum böylece aşağıya doğru iner. |