Konu Başlığı: Sahabe ve teravih namazı Gönderen: Sümeyye üzerinde 31 Ocak 2011, 16:35:58 Sahabe Ve Teravih Namazı: Sahabe ve daha sonra gelen nesiller, Ramazan gecelerinin ihyası konusunda üç yeni şey getirmişlerdir: 1.Mescidlerde toplanmışlar ve teravihi cemaat halinde kılmaya başlamışlardır. [171] Çünkü ibadetin topluca yapılması, avam-havas herkes için daha kolay gelmektedir. 2. Gecenin son bölümünde kılınan namazın şahitli olduğu geçer görüş olmakla birlikte, teravih namazı gecenin başında kılınır olmuştur. Aslında Hz. Ömer'in de işaret ettiği gibi geciktirilmesi daha sevaptır, bununla birlikte uygulama, kolaylık ilkesinin gereği olarak bu doğrultuda yerleşmiştir. 3.Yirmi rekat olarak yerleşmesi. Müslümanlar, Rasûlullah'ın (s.a.), ihsan mertebesinde olanlar için, sene boyunca kılınmak üzere on bir rekat namaz[172] koyduğunu görmüşlerdi. Bundan hareketle, bir müslümanın Ramazan ayında kendisini ibadete vermesi, melekleşmeye çalışması halinde kılacağı namazın, onun koyduğu miktarın iki katından daha az olmasının uygun olmayacağı hükmüne vardılar ve teravih namazını böylece yirmi rekat olarak belirledirler. [173] 4. Kuşluk Namazı: Kılınması istenilen nafile namazlardan biri de kuşluk namazıdır. Bunun hikmeti şudur: Hikmet-i ilâhî, gündüzün her dörtte bir diliminin, insanı gaflet halinden kurtaracak ve Allah'ı anmasını sağlayacak ibadetten hali olmamasını gerektirmiştir. Gündüzün dörtte biri, üç saat gibi bir zaman eder ve bu süre, Arap-Acem bütün insanlarca zaman birimi olarak kullanılan Ölçüyle çok sayılan miktarın en alt sınırıdır. Bu yüzden kuşluk namazı, Rasûlul-lah'tan (s.a.) önce sâlihlerin sünneti olarak mevcut bulunuyordu. Hem şu var: Gündüzün ilk saatleri, rızık arama ve geçim telaşesi için koşuşturma anıdır. Bu saatte sünnet kılman kuşluk namazının, insanı saran gaflet haline karşı bir tür ilaç olması amaçlanmıştır. Nitekim, Rasûlullah (s.a.), çarşı ve pazara giren kimsenin, "Lâ ilahe illallahu vahdehû lâ şerike leh..." zikrini okumasını sünnet kılmıştır. [174] [171] Bu ilk kez Hz. Ömer devrinde başlamıştır.(Ç) [172] Vitir dahil gece namazı.(Ç) [173] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/51-52. [174] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/52. |