> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Fıkhı Eseleri > Hüccetullahil Baliğa > Nefisle her an mücadele edilmelidir
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Nefisle her an mücadele edilmelidir  (Okunma Sayısı 1137 defa)
23 Ocak 2011, 15:26:22
Sümeyye

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 29.261



Site
« : 23 Ocak 2011, 15:26:22 »



 
Nefisle Her An Mücadele Edilmelidir:


Bil ki: Nefis, yaratılış itibariyle şehvanî şeylerin arkasından gitme eğilimindedir. İman nuru inip de onun gözünü açmadıkça nefis, aslî hali üzere olmaya devam eder. Hz. Yûsufun (s.a.) diliyle ifade edilen, "Ben nefsimi temize çıkaramam; şüphesiz nefis hep kötülüğü emreder; Rabbimin acıyıp koruduğu hariç.[1123] âyet-i kerimesi bu manayı ifade eder.

Mü'min, hayatı boyunca Allah'ın nurundan istimdadla nefsi­ne karşı mücadele verir. Her ne zaman içinden şeytanî bir fit geç­se, hemen Allah'a sığınır, Allah'ın celâl ve azametini hatırlar, itaatkârlar için vaad buyurduğu sevabı, isyankârlar için hazırladı­ğı azabı düşünür ve bunun üzerine kalbinde ve aklında hak şimşe­ği çakar ve o, bâtıl düşüncenin kafasına indirir ve o bâtıl düşünce sanki hiç olmamış gibi olur. Şu kadar var ki, arif ile müste'nif ara­sındaki fark az değildir.

Rasûhıllah (s.a.) şeytanî fit ile rahmanı telkin (hatır) arasın­daki çekişmeyi; nefsin, mutmeinne ve iman nuru ile aydınlanmış aklın âdabına bürünmüş olması halinde rahmânî telkine (hatır) uyacağını, âsî ve serkeş ise bâtıla uyacağım, hak olan hâtıra karşı taşkınık edip, onu dinlemeyeceğini, cimrilik ve cömertlik meselesi hakkında, biri geniş, diğeri dar demirden iki zırh içindeki adamla­rın misaliyle açıklamış ve şöyle buyurmuştur:

"İnfâk edenle, cimrilik edenin misali, üzerlerinde demirden zırhlar bulunan ve elleri memeleriyle köprücük kemiklerine doğru sıkıştırılan iki adam gibidir. Cömert her sadaka verdikçe, zırhı ge­nişler; o derecede ki parmak uçlarını bile kaplar, izini örter. Cim­ri, bir sadaka vermek istedi mi zırhı büzülür ve her halkası yerini alır.[1124]

Nefsi, yaratılıştan ve kesb yoluyla mutmain olan kimsenin içine doğan rahmânî telkin (hatır), onun nefsine hâkim olur ve ilk ortaya çıktığı anda hemen onu kendi kontrolü altına alır. Nefsi isyankâr ve serkeş olan kimseye gelince, rahmânî telkin (hatır) ona hiç etki etmez; aksine kesici âletlerin ağızının dönmesi gibi dö­ner. [1125]

 
Aklın, İman Nuru İle Aydınlanması:
 

Allah Teâlâ, Kur'ân-ı KermVde, aklın iman nuru ile aydınlan­masını ve onun nurunun nefis üzerine yansımasını açıklamış ve bu meyanda şöyle buyurmuştur:                                                       

"Takvaya erenler var ya; onlara şeytan tarafından bir vesvese dokunduğunda, hemen (Allah'ı) hatırlarlar; bir de bakarsın onlar gerçeği görmektedirler. [1126]

Şeytan, nefsin şehvet penceresinden insanın içini gözetler ve ona, masiyete sürükleyecek şekilde fit verir. İnsan, bu halde iken Rabbinin celâlini hatırlar ve huşu içerisinde O'na yönelirse, onun için aklında bir nur peyda olur ki bu, âyette sözü edilen "ibsâr = gerçeği görme"âir. Sonra bu nur kalbe ve nefse iner ve verilen fiti defeder, şeytanı kovar.

Allah Teâlâ şöyle buyurur:

"Sen sabırlı davrananları müjdele. O sabredenler ki, kendile­rine bir belâ geldiği zaman, 'Biz Allah için varız ve biz sonunda

O'na döneceğiz' derler. İşte rablerinden bağışlamalar ve merha­metler hep onlaradır. Ve yalnızca onlar doğru yolu bulmuşlar­dır.[1127]

Âyetteki "İnnâ lillah = Biz Allah için varız" ifadesi, rahmanı hatırın (telkin) inişine işarettir. "İşte rablerinden bağışlamalar ve merhametler hep onlaradır." buyruğu; sabrın, nefsin nûrâniye-tinden ve meleklere benzeyişinden ürettiği bereketlere işaret ol­maktadır.

Allah Teâlâ şöyle buyurur:

"Allah'ın izni olmaksızın hiçbir musibet isabet etmez. Kim Al­lah'a inanırsa, Allah onun kalbini doğruya götürür. Allah, her şe­yi bilendir. [1128]

"Allah'ın izni olmaksızın" ifadesi, kader bilgisine işarettir. "Kim Allah'a inanırsa, Allah onun kalbini doğruya götürür." buyruğu ise, hatırın akıldan, kalbe ve nefse indiğini gösterir. [1129]




[1123] Yûsuf 12/53.

[1124] Buhârî, Cihâd, 89; Müslim, Zekât, 75.

[1125] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/312-313.

[1126] A'râf 7/201.

[1127] Bakara 2/155-157.

[1128] Teğâbun 64/11.

[1129] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/313-314.



[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Nefisle her an mücadele edilmelidir
« Posted on: 26 Nisan 2024, 16:04:15 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Nefisle her an mücadele edilmelidir rüya tabiri,Nefisle her an mücadele edilmelidir mekke canlı, Nefisle her an mücadele edilmelidir kabe canlı yayın, Nefisle her an mücadele edilmelidir Üç boyutlu kuran oku Nefisle her an mücadele edilmelidir kuran ı kerim, Nefisle her an mücadele edilmelidir peygamber kıssaları,Nefisle her an mücadele edilmelidir ilitam ders soruları, Nefisle her an mücadele edilmelidirönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes