๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Hüccetullahil Baliğa => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 26 Ocak 2011, 15:14:49



Konu Başlığı: Islâh edici ameller
Gönderen: Sümeyye üzerinde 26 Ocak 2011, 15:14:49
Islâh Edici Ameller, Allah'ın Rahmetini Harekete Geçirir:


Kim, bu ıslâh edici amelleri yaparsa, Allah'ın rahmeti, melek­lerin duası onu her taraftan çepeçevre kuşatır ve orada güneş ve ay huzmeleri gibi, onu saran ince ışık haleleri oluşur. Bu, insanla­rın ve meleklerin kalplerine, o kimseye iyilik yapmaları doğrultu­sunda ilhama dönüşür, gökte ve yerde hüsnü kabule mazhar olur. Tecerrüd (bedenden soyutlanma) âlemine intikal ettiği zaman, kendisini saran o haleleri hisseder, onlardan haz alır, bir genişlik ve kabul görür, kendisiyle melekler arasına bir kapı açılır.     [767]   


Bozguncu Ameller, Allah'ın Gazabını Harekete Geçirir:

 

Kim de bozguncu, kötü amelleri işlerse, Allah'ın gazabı ve meleklerin laneti onu çepe çevre kuşatır. Etrafını gazab-ı ilâhîden doğan zulmet halkaları sarar. Bu, meleklerin ve insanların kalple­rine, o kimseye kötü davranmaları şeklinde ilhama dönüşür, gökte ve yerde herkes ona karşı nefret ve Öfke duyar olur. Tecerrüd âlemine intikâl ettiğinde, etrafını saran o zulmet halkalarının ken­disini ısırmakta olduğunu hisseder. Böylece nefsi ızdırap duyar, darlık ve nefret bulur; her tarafından çepeçevre sarılır. Bunun so­nucunda da, olanca genişliğine rağmen yeryüzü kendisine dar ge­lir. [768]

 
Adalet Vasfının Tezahür Şekilleri:
 

Mal ve malı elde etmesi ve harcaması açısından ele alındığın­da "kifayet" diye isimlendirilir.

Ev idaresi (tedbîr-i menzil) açısından ele alındığında, "hürri­yet" diye isimlendirilir.

Şehir/ülke yönetimi açısından ele alındığında, "siyâset" diye isimlendirilir.

İnsanların birbirleriyle ünsiyeti, bir arada yaşamaları ve kay­naşmaları açısından ele alındığında, "hüsn-ü muaşeret" diye isim­lendirilir.

Adalet vasfının kazanılabilmesi için yapılacak temel şey, mer­hametli olmak, sevgiyle hareket etmek, ince kalpli olmak, katı kalplilikten uzak olmak, ayrıca küllî fikirlere boyun eğmek ve işle­rin sonunu düşünmektir. [769]



[767] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/216.

[768] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/216.

[769] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/216-217.