> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Fıkhı Eseleri > Hüccetullahil Baliğa >  İçine fare düşmüş yağın hükmü
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: İçine fare düşmüş yağın hükmü  (Okunma Sayısı 1362 defa)
18 Ocak 2011, 17:42:53
Sümeyye

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 29.261



Site
« : 18 Ocak 2011, 17:42:53 »




İçine Fare Düşmüş Yağın Hükmü:


Rasûlullah'a {s.a.), içine fare düşmüş ve ölmüş olan katı yağın hükmü sorulmuş, o şöyle buyurmuştur: "Onu ve etrafını atın ve yi­yin. [502]Başka bir rivayette de şöyle buyurmuştur:

"Farenin yağın içine düşmesi halinde, eğer yağ katı halde ise fareyi ve etrafını atın; eğer yağ sıvı halde ise, artık ona yaklaşmayın. [503]

 
Cîfe (leş):
 

Gerek cîfe ve gerekse onun etkisinin kendisinde açıkça görül­düğü şeyler, bütün dinlerde ve milletlerde pistir. Pis ile pis olnıayanın ayrılması mümkün olduğunda, pis olan kısım atılır ve temiz olanı yenir. Ayrılma imkânı bulunmuyorsa, hepsi haram olur.[504]

 
Pislik Yiyen Hayvanların (Cellâle) Hükmü:
 

Rasûlullah (s.a.), pislik (kazurat) yiyen hayvanların etlerinin ve sütlerinin yenmesini yasaklamıştır.[505]

Çünkü pislik, bu hayvanların etlerine ve sütlerine siner, bü­tün bedeninde yer eder. Bu durumda onun et ve sütünün hükmü, necaset hükmüyle, ya da necasetle beslenen hayvanların hükmüy­le aynı olur.[506]

 
Helâl Olan İki Ölü Ve İki Kan:

 

Rasûlullah (s.a.) şöyle buyurmuştur:

"Bize iki ölü ve iki kan helâl kılınmıştır, ölüler, balık ve çe­kirgedir. Kanlar ise, ciğer ve dalaktır. [507]

Ciğer ve dalak, hayvanın diğer organları gibi iki organdır. Ancak kana çok benzerler. Bu itibarla Rasûlullah (s.a.) konu ile il­gili duyulabilecek şüpheyi gidermiştir. Balık ve çekirgede ise akıcı kan yoktur; bu itibarla onlar hakkında boğazlama şartı konulma­mıştır. [508]

 
Bazı Muzır Hayvanların Öldürülmesi:
 

Rasûlullah (s.a.), kertişin (sânı abraş) öldürülmesini emret­miş ve onu "fâsık" olarak nitelemiş, onun Hz. İbrahim'in (s.a.) ate­şine üflemiş olduğunu[509] belirtmiştir. Bir hadisinde de şöyle buyur­muştur:

"Her kim bir kertişi (sârn abraş) ilk vuruşta öldürürse, ona şu ve şu kadar sevap vardır. Ve her kim onu ikinci vuruşta öldürürse, birinciden aşağı olmak üzere şu kadar sevap vardır. Ve her kim onu üçüncü vuruşta öldürürse, ona da ikinciden aşağı olmak üzere şu kadar sevap vardır. [510]

Bazı hayvanlar yaratılıştan muzırdır, ondan hep şeytanî fiil ve davranışlar sadır olur. Bunlar, şeytana benzerlik bakımından hayvanlar içinde en yakını, onun vesveselerine en açığı olur. Rasû-lullah (s.a.), kertişin (sânı abraş) onlardan olduğunu görmüş ve bu­na, onun tabiî yapısı itibariyle şeytanın vesvesesine uyarak Hz. İb­rahim'in (s.a.) ateşine üflemiş olduğunu ifade ederek dikkat çek­miştir. Gerçi onun ateşe üflemesinin bir yararı olacağı yoktur, ama içindeki muzırlık onu buna sevketmektedir. Rasûlullah (s.a.), onun öldürülmesini iki sebepten dolayı teşvik etmiştir:

1. İnsana eza veren muzır yaratıkların öldürülmesi, böylece zararlarının ortadan kaldırılması. Bu, memleketteki zehirli ot ve ağaçların kesilmesi gibi müslümanların genel yararına olan bir şe­ye benzer.

2. Onu öldürmek, şeytanın askerlerinin azalması, vesvese yuvalar ortadan kaldırılması demektir. Bu ise, Allah ve mukarreb melekleri katında sevimli bir şeydir. İlk vuruşta öldürmenin, ikinci vuruşta öldürmeden daha sevaplı olması, birincide atış bece­risinin bulunmasından ve hayra koşma anlamı taşımasındandır. Allah'u a'lem! [511]




[502] Ebû Dâvûd, Afime, 47 (3841).

[503] Ebû Dâvûd, Afime, 47 (3842).

Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/576.

[504] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/576-577.

[505] Ebû Dâvûd, Afime, 24, 33, Eşribe, 14.

[506] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/577.

[507] İbn Mâce, Afime, 31.

[508] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/577.

[509] bkz. Buhârî, Enbiyâ, 8 (4/112).

[510] Müslim, Selâm, 146.

[511] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/577-578.



[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: İçine fare düşmüş yağın hükmü
« Posted on: 28 Mart 2024, 12:25:23 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: İçine fare düşmüş yağın hükmü rüya tabiri, İçine fare düşmüş yağın hükmü mekke canlı, İçine fare düşmüş yağın hükmü kabe canlı yayın, İçine fare düşmüş yağın hükmü Üç boyutlu kuran oku İçine fare düşmüş yağın hükmü kuran ı kerim, İçine fare düşmüş yağın hükmü peygamber kıssaları, İçine fare düşmüş yağın hükmü ilitam ders soruları, İçine fare düşmüş yağın hükmüönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes