Konu Başlığı: Hediye kini giderir Gönderen: Sümeyye üzerinde 22 Ocak 2011, 16:38:31 Hediye, Kini Giderir: Rasûlullah (s.a.) şöyle buyurmuştur: "Hediyeleşin; çünkü hediye kinleri giderir." Bir rivayette de, "Göğüsteki kin ve öfkeyi giderir. [1293] buyurmuştur. Hediye az da olsa, hediye verilen kimseye saygı duyulduğunu, onun dikkate alındığını, onun sevildiğini, ona karşı bir arzu duyulduğunu ifade eder. "Sakın bir komşu kadın, bir koyun paçasıyla da olsa, komşu kadına hediye vermeyi hor görmesin. [1294] hadisi, işte bu manaya işaret eder. Bu yüzden hediye, kin ve düşmanlık duygularının giderilmesi için uygun bir yol olmuştur. Şehirde ve mahallede tam bir kaynaşmanın sağlanması, hediyeleşmeyi gerekli kılar. [1295] Çiçek Hediye Etmek: Rasûlullah (s.a.) şöyle buyurmuştur: "Kime bir reyhan (güzel koku) sunulursa, onu geri çevirmesin; çünkü o minneti az, kokusu güzel bir hediyedir. [1296]Reyhan ve benzeri şeylerin hediye edilmesi halinde geri çevirmenin mekruh olması; külfetinin az olması, insanların kendi aralarında bu yolla hediyeleşir olmaları yüzündendir. Böyle bir hediyenin kabulünde, fazla bir minnet olmaz; hediye etmesi de fazla bir külfet getirmez. Bu yolla hediyeleşmek, insanlar arasındaki ülfet ve muhabbeti artırır. Reddi ise araların açılmasına, kin ve düşmanlık beslenmesine sebep olur. [1297] Hibeden Dönme: Rasûlullah (s.a.) şöyle buyurmuştur: "Hibesinden dönen, kusmuğuna dönüp onu yiyen köpek gibidir. Bize böyle bir şey yakışmaz. [1298] Hibeden dönmenin mekruhluğu şundandır: Malından hibe etmek üzere ayırmış olduğu şeyi hibe etmekten vazgeçmenin sebebi ya cimriliktir, ya ona karşı öfkedir, ya da ona zarar verme arzusudur. Bütün bunlar, kötü huylardır; dolayısıyla onlardan kurtulmak gerekir. Hibe yapıldıktan sonra onun bozulması, kin ve düşmanlığa sebep olur. Baştan hiç vermemek ise öyle değildir. Rasûlullah (s.a.), malından hediye vermek üzere ayırdığı bir şeyi vermekten vazgeçip, hibesine tekrar dönen kimseyi, kustuğunu yeniden yiyen köpeğe benzetmiştir. Böylece hibeden dönmenin ne manaya geldiğini çok açık ve net bir şekilde onlara göstermek istemiş, bu halin çirkinliğini son derece üstün bir üslupla açıklamıştır. Ancak hibeden dönülmesi, bir münakaşanın kalkmasına sebep olacaksa babanın bir oğlunu kayırarak hibede bulunması gibi o zaman dönmek caiz olacaktır. Nitekim Rasûhıllah (s.a.) buna hadislerinde işaret etmiştir.[1299] [1293] Tirmizî, Velâ, 6. [1294] Buhârî, Hibe, 1; Müslim, Zekât, 91. [1295] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/356-357. [1296] bkz. Ebû Dâvûd, Tereccül, 6. [1297] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/357. [1298] bkz. Buhârî, Hibe, 14, 30; Müslim, Hibât, 1; Ebû Dâvûd, Büyü', 3538-3540. [1299] bkz. Ebû Dâvûd, Büyü', 3539. Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/357-358. |