> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Fıkhı Eseleri > Hüccetullahil Baliğa > Bid î talâk
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Bid î talâk  (Okunma Sayısı 988 defa)
20 Ocak 2011, 19:04:17
Sümeyye

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 29.261



Site
« : 20 Ocak 2011, 19:04:17 »



Bid’î Talâk:


Abdullah b. Ömer (r.a.), hanımını hayız halinde iken boşamış-tı. Bu, Rasûlullah'a (s.a.) iletilince çok kızdı ve şöyle buyurdu:

"Söyle ona karısına dönsün ve temizleninceye kadar onu tut­sun, sonra hayız görsün, sonra temizlensin. Eğer hâlâ boşaması gerektiğini düşünüyorsa, onu temiz halde iken ve dokunmadan boşasin. [37]

Bu hükmün sırrı şudur: Adam, karısına cinsel arzu gibi bir sebepten dolayı buğz eder; kadın da hayız halinde olması, pislik içinde bulunması gibi bir sebepten dolayı onun bu isteğine cevap veremez. Bazen de kadına, tabiî arzulanırlığı bulunduğu halde, aklı selimin gerekli gördüğü bir maslahat sebebiyle öfke duyar.

İşte bu ikincisi, talâk için dikkate alınabilecek bir durumdur. Piş­manlık en çok birinci türden olan öfke sonucu doğar ve eşlerin tek­rar birbirlerine dönmeleri söz konusu olur. Bu öyle bir dürtüdür ki, nefsin tezkiye ve olgunlaşması onu terketmeye ve dikkate al­mamaya bağlıdır.

Bazen durum birçok kimse için ayırt edilemez halde olur. O zaman bu iki durum arasını ayırt edici bir sınır konulması gerekir. Bunun sonucunda, kadının temizlik dönemi içinde olması, onun tabiî olarak arzulanırlığına, hayız halinde olması da, tabiî olarak ondan nefret edilebileceğine mazinne kılınır. Arzulanır halde ol­masına rağmen kadının boşanmış olması, boşama sâikinin aklî bir maslahat olduğunu gösterir. Kadının temizlik dönemi sonrası ha­yız görmesi arkasından tekrar temizlenmesi, pejmürdelikten çıkıp temizlenip süslenmesi gibi hallerinin değişmesine ve aradan uzun süre geçmesine rağmen adamın boşamada kararlı olması, gerçek­ten maslahata dayalı akılcı bir kararın bulunduğuna ve mahza tedbîre yönelik olduğuna delâlet eder.

İşte bu yüzden Rasûlullah (s.a.), talâk halinde iken kadının boşanmasını mekruh görmüş ve ona dönmesini, dönüşün arkasın­dan yeni bir hayız görmesini ve temizlenmesini, boşayacaksa on­dan sonra boşamasını emretmiştir.

Hem hayız içerisinde kadının boşanması halinde şöyle bir sa­kınca daha vardır: Eğer bu hayız, iddetten sayılacak olsa, iddet müddeti azalacak; sayılmayacak olsa, iddet uzayacak ve bu sebep­le kadın mağdur olacaktır. İddetle ilgili âyette geçen kur' kelime­sinden maksadın hayız ya da temizlik dönemi olması arasında bu açıdan fark yoktur. Her iki halde de, Allah Teâlâ'nın "üç kur' id­det beklerler" şeklinde koymuş olduğu sınıra ters düşme vardır. [38]

 
Talâkın, Temizlik Döneminde Verilmesinin Hikmeti:
 

Talâkın, sadece kadının temiz olduğu dönem içerisinde ve kendisine dokunulmadan verilebilmesi hükmünün iki gerekçesi vardır:

i. Bu durumda kadına karşı duyulan tabiî arzunun devam et­mekte olması. Çünkü hayızın ardından gelen temizlik süresi içeri­sinde kadınla ilişkiye girildiği zaman, bu, kadına olan rağbetin şiddetini azaltır.

ii. Bu, neseplerin karışmaması için alınabilecek en güzel ön­lemlerden biridir. [39]

 
Talâka Şahit Tutma:
 


Allah Teâlâ, talâka iki şahit tutulmasını emir buyurmuştur.[40]

Bu emrin iki gerekçesi vardır:

i. Irz ve namusla ilgili konularda gerekli ihtimamın gösteril­mesi. Ailenin kurulmasının da, dağılmasının da herkesin gözü önünde yapılmış olması; gizli saklı bir şeyin kalmaması.

ii. Neseplerin karışmaması, kan kocanın daha sonra anlaşa­rak verilen talâkı dikkate almamaları gibi bir duruma imkân ve­rilmemesi. [41]

 
Bir Temizlik Süresi İçinde Üç Talâkın Birden Verilmesi:
 

Rasûlullah (s.a.), bir temizlik süresi içerisinde üç talâkın ve­rilmesini de mekruh görmüştür. Çünkü böyle bir harekette, talâkın üçe ayrılmasında gözetilen serî hikmet dikkate alınmamış olur. Talâkın ayrı ayrı üç defa olması, muhtemel ihmallerin telafi­si içindir. Buna rağmen kişinin böyle bir davranışa girmesi, kendi­sini zor durumda bırakır ve pişman olmasına sebep olur.

Üç temizlik süresi içerisinde üç talâk verilmesine gelince, bu da kişinin kendisini zor durumda bırakması demektir ve pişman olmasına sebep olabilir. Şu kadar var ki, üç ayrı temizlik süresince iyice düşünme imkânı olduğu için, hali, birinci durumdan daha iyi olabilir. Öyle insan vardır ki, onun maslahatı, bu gibi şeylerin özellikle de birinci durumdaki gibi daha ağır davranışların haram kılınmasını gerektirir. [42]



[37] bkz. Ebû Dâvûd, Talâk, 4.

[38] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/437-438.

[39] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/438.

[40] Talâk 65/2.

[41] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/439.

[42] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/439.



[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Bid î talâk
« Posted on: 25 Nisan 2024, 09:01:56 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Bid î talâk rüya tabiri,Bid î talâk mekke canlı, Bid î talâk kabe canlı yayın, Bid î talâk Üç boyutlu kuran oku Bid î talâk kuran ı kerim, Bid î talâk peygamber kıssaları,Bid î talâk ilitam ders soruları, Bid î talâkönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes