> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Hadis Eserleri > Hüccet Değeri ve Tedvin Açısından Sünnet > Muhaddis İmamların Hadisleri Kabulunde Riâyet Edişleri
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Muhaddis İmamların Hadisleri Kabulunde Riâyet Edişleri  (Okunma Sayısı 858 defa)
19 Eylül 2011, 13:08:47
Sümeyye

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 29.261



Site
« : 19 Eylül 2011, 13:08:47 »



 
B. Muhaddis İmamların Hadisleri Kabul veya Reddederken Akla Riâyet Edişleri


Büyük alim Şeyh Abdurrahman b. Yahya el-Muallimî, el-Envâru'l'Kâşife adlı eserinde şunları kaydetmektedir: [491] Muhaddisİer, hadisin kabul ve tashihinde akla riayet et­mişler midir acaba?

Ben, muhaddislerin dört noktada akla riayet ettikleri kana­atindeyim:

[1] Hadisi alırken,

[2] Rivayet ederken,

[3] Raviler hakkında hüküm verirken

[4] Hadis hakkında değerlendirmede bulunurken akla riayet etmişlerdir.

Bunlardan birincisine gelince, temkinli davranan muhad-disler, sahihtik imkanı bulunmayan ya da sıhhat ihtimali uzak olan haberleri yazıp ezberlemezlerdi. Şayet ezberleseler de onu hadis olarak rivayet etmezlerdi. Haberin zikrini gerektiren bir maslahatın belirmesi durumunda gerek haberin metninde ge­rekse ravisinde bulunan kusurlarla birlikte zikrederlerdi.

İmam Şafiî, er-Risaleâe şöyle der: "Genelde hadislerin doğru ya da uydurma olduğu, onları aktaranlann doğruluğu ve yalancıhğıyla bilinir. Ancak özel ve sayıca az bazı hadislerde du­rum böyle değildir. [Yani ravinin doğruluğu ve yalancılığından hareketle haber değerlendirilmez, bizzat haberin muhtevasına bakılarak hadis değerlendirilir.] Bu gibi hadislerin doğru veya uydurma olduğuna râvinin, gerçekleşmesi imkansız olan bir şeyi aktarmasıyla yahut aktardığı hadise muhalif olan hususlann sağlamlık ve doğruluğuna dair delâletlerin daha çok oluşuyla delil getirilir.[492]

İkincisine gelince, Yahya b. Maîn'in İfadesiyle bize gelen ve muhaddisler tarafından formüle edilen şu kaide aklın dikkate alındığına delildir: "Hadis yazdığın zaman alabildiğin kadar ha­dis al, ancak başkasına aktarırken teftişte bulun." Yani ravilerden hadis alırken, hadis rivayetinde makbul olan her şeyhten alabil­diğin kadar hadis al. Zira bu, gerek hadis ilimleri alanında ge­rekse hadis aktanmında sana çok faydalar sağlar. Ancak başka­sına hadis naklederken sadece adil ve zabıt şeyhlerden seçerek alacağın hadisleri naklet.[493]

Aklın dikkate alındığı üçüncü ve dördüncü noktaya ge­lince Hatîb el-Bağdadî, fi İlmi'r-Riuâye adlı eserinde "münker ve imkânsız {muhal) hususlan içeren hadislerin redde­dilmesi gerekir" başlığı altında zikrettiği babta konuyla ilgili bil­giler vermektedir. [494]

Ravilerden bazıları hadisi alırken, bazıları da hadisi aktarır­ken esneklik {tesâmuh) göstermişlerdir. Ancak muhaddis imam­lar ravileri daima gözetip teftiş etmişlerdir. Açıkça batıl olan hiç­bir hadis görmezsiniz ki senedinde imamların cerhine uğrayan bir, İki veya birkaç kişi bulunmasın.

Muhaddis imamlar çoğu kez, raviyi iki veya daha çok hadis bir yana sadece tek bir münker hadis naklettiği için cerh etmiş­lerdir. Sıhhati imkansız ya da uzak olan hadisleri münker veya batı! olarak nitelemişlerdir. Zayıf ravilere dair yazılan bibliyogra­fik eserlerde, ilel ve mevzuat kitaplarında bunun pek çok örne­ğini gösmek mümkündür. İhtiyatlı ve temkinli muhaddisler ak-tardıklan hadisleri tek tek araştırıp incelemedikçe bir raviyi tadil etmezler.

Hadislerin tashihine gelince, muhaddisler bu konuda daha dikkatli ve daha temkinli davranmışlardır. Evet, ta'dîl ve tas­hihte bulunduğu rivayet edilen herkes temkinli değildir. Ancak işten anlayan ve bu alanla uğraşanlar bunlan birbirlerinden ayırdederler.[495]




[491] el-En vâru'l-Kâşife, 6-7

[492] er-Rİsâle, 399 (madde: 1099) Muhammed Mustafa el-A'zamî, Menhecu'n-Nakd Inde'l-Muhaddisîn Neş'etuhu ve Tarihuhu adlı eserinde (s. 82) İmam Şafiî'nin bu sözüyle ilgili şu açıklamalarda bulunuyor: "Muhaddisİer bütün tenkitlerinde aklı kullanmışlardır. Ancak bir hadisin kabulü veya reddinde sırf akla dayandıkları durumlar çok nadirdir. Hadisleri inceleyen İlmî bir yöntemin de bundan farklı olması düşünülemez. Zira her hadisin değer­lendirilmesinde sırf akla başvurmak (herşeyden önce] aklen imkansızdır... Hiçbir akıl sahibi Peygamber (SAV.)'in tarihî varlığından ve yeryüzünde yaşadığından şüphe duymaz. [Bilindiği gibi] yeme, içme, uyuma v.b du­rumlar beşer tabiatının bir gereğidir. Peygamber (SAV.J'in sağ eliyle ye­mek yediğini, üç nefeste su içtiğini, yatarken ve kalkarken belirli dualar okuduğunu bildiren rivayetlere baktığımızda, bu rivayetlerde aktarılanların ya da bunların zıddının aklen mümkün olduğunu görürüz. Bir kimsenin sağ eliyle yemek yemesi mümkün olduğu gibi sol eliyle de yemek yemesi mümkündür. Üç nefeste su içmesi mümkün olduğu gibi, bir veya iki nefes­te de bunu yapması mümkündür. Keza dua etmesinde veya etmemesinde de bir imkansızlık yoktur. Aklî açıdan arzettiğimiz bu durumların veya buna zıt durumların olup olmaması için hiç bir neden yoktur. Her iki şık ta mümkündür. Bunlardan biri vâki' olabileceği gibi zıddı da vâki' olabilir. Aklen  birini  diğerine  tercih edemezsiniz.   Bu gibi  durumlarda  haberin mevsûkiyetini tercih etmenize neden olan kriter akıl değil, haberi veren kimsenin güvenilirliğidir. Sünnet kaynaklarına baktığımızda hadisierin ço­ğunun bu kapsama girdiğini görürü2. Bu açıklamalar ışığında muhaddisle­rin aklı ihmal ettiği şeklindeki itirazların yersiz olduğu anlaşılmaktadır. Zira aklın kendisi, bu tür önermelerin, konusu haricinde kaldığını bildirmekte [ve kendisini sınırlandırmaktadır.]" Müellif, bu ifadelerden sonra senedi sağlam olduğu halde sırf metinden dolayı reddedilen hadis örneklerini ve­rerek açıklamalarına devam eder. Bkz. A.g-e, s. 81-82 -Çeviren-

[493] İkinci maddeyle ilgili bu açıklamayı Abdülfettah Ebu Gudde'nin, eİ-Mual-limî'nin açıklamalarına düştüğü ta'likten alarak el-Mualİimî'nin cümleleri arasına yerleştirdik.

[494] el-Kifâye, 429

[495] Geniş bilgi .için Ebu Gudde'nin Lemehât'ta el-Muallimî'nin sözleri üzerine yazdığı açıklamaya bakınız. Lemehât, 172-176 Muhammed Salih Ekinci, Hüccet Değeri ve Tedvin Açısından Sünnet, Rağbet Yayınları: 206-209.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Muhaddis İmamların Hadisleri Kabulunde Riâyet Edişleri
« Posted on: 27 Nisan 2024, 03:41:02 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Muhaddis İmamların Hadisleri Kabulunde Riâyet Edişleri rüya tabiri,Muhaddis İmamların Hadisleri Kabulunde Riâyet Edişleri mekke canlı, Muhaddis İmamların Hadisleri Kabulunde Riâyet Edişleri kabe canlı yayın, Muhaddis İmamların Hadisleri Kabulunde Riâyet Edişleri Üç boyutlu kuran oku Muhaddis İmamların Hadisleri Kabulunde Riâyet Edişleri kuran ı kerim, Muhaddis İmamların Hadisleri Kabulunde Riâyet Edişleri peygamber kıssaları,Muhaddis İmamların Hadisleri Kabulunde Riâyet Edişleri ilitam ders soruları, Muhaddis İmamların Hadisleri Kabulunde Riâyet Edişleriönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes