1. Hadisin Kur'an'a Arzed ilmesi
Eğer hadisin metni Kur'an'la te'üf (bağdaştırma) edilemeyecek derecede Kur'an'la kesinlikle çelişiyorsa o zaman ilgili hadisin reddine ve uydurma olduğuna hükmedilir. Şayet telif (bağdaştırma) yöntemlerinden herhangi biri uygulanarak cem' etmek mümkün olursa, o zaman ilgili hadis reddedilmez.
İbnu'l-Cevzî bu ölçütle ilgili olarak şu örnekleri verir. Bu hadislerden birisi de Ebû Hureyre (r.a.)'den merfû' olarak rivayet edilen "veled-i zina ile onun oğlu cennete giremez" hadisidir.
İbnu'l-Cevzî der ki: "Veled-i zinanın ne suçu vardır ki cennete girmekten alıkonuluyor?! Bu hadis İslam'ın temel prensiplerine (usû!) ve Kuran'ın 'hiçbir suçlu başka bir suçlunun suçunu yüklenmez' (En'âm, 164) şeklindeki açık (sarîh) beyanına aykırıdır.[498]
İbni Kayyim, el-Menâru'1-Munîf adlı eserinde "Dünyanın ömrü yedi bin yıldır" şeklindeki rivayeti zikrettikten sonra şöyle der: "Bu apaçık bir yalandır! Zira, bu rivayet sahih olsaydı herkes bilirdi ki, şu İçinde yaşadığınız zamandan itibaren kıyamet gününe ikiyüz elli bir sene kalmış olacaktı. Halbuki Cenab-ı Hakk şöyle buyurmaktadır: 'Onun bilgisi Rabbimin katındadır' (A'râf, 187) Ve yine Allah Teâlâ bir başka ayette 'Kıyametin bilgisi sadece Allah katındadır' (Lokman, 34) buyurmaktadır.[499]
[498] el-MevzÛât, 3/111
[499] Muhammed Salih Ekinci, Hüccet Değeri ve Tedvin Açısından Sünnet, Rağbet Yayınları: 210-211.[
Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın